LARISSA SANSOUR: VIDEO – INSTALLASJON – FOTO
Larissa Sansours poetiske og sanselige verk har den politiske situasjonen i Palestina som bakteppe og reflekterer over temaer som okkupasjon og kultur. Sansours kunst tar opp implikasjonene eksil og nedarvede traumer har på individets identitet og kollektive minner, og berører eksistensielle forhold som identitet, arv og framtid. Verkene framstår dermed med en appell langt ut over den geografiske, politiske konflikten kunstneren henter sitt motivmessige utspring fra.
«Heirloom» (arv) består av installasjonene «Archaeology in Absentia» og «And They Covered the Sky Until It Was Black», samt foto og videoverket «In Vitro», vist under Veneziabiennalen 2019.
«In Vitro»
(fra latin, «i glass»). Uttrykket brukes blant annet i biologien om noe som foregår i et prøveglass, eller like utenfor en levende organisme. Brukt her, spiller det på lokaliseringen av hovedhandlingen; en betongbunker. Bunkeren framstår som en steril limbus, men formålet er å huse en frukthage for en fremtidig befolkning hvor forskere har plantet «arvefrø», samlet de siste dagene før katastrofen. Disse er ment å plantes ut i det palestinske landskapet, når det en gang er mulig.
Splittelse, eksil og arv er bærende motiv. Filmen var et bestillingsverk til den danske paviljongen på Venezia-biennalen 2019. Den er filmet i Storbritannia og Palestina og regissert i samarbeid med Sansours partner Søren Lind.
«Archaeology in Absentia»
Den skulpturelle installasjonen Archaeology in Absentia (Fraværende arkeologi, 2017) består av små ammunisjonskapsler. I hver kapsel er det en plate med inngraverte koordinater som viser til steder i Palestina hvor det er gravd ned håndmalte porselenplater med folkloristiske mønstre. Til installasjonen hører også en serie foto.
Bombekapslene og fraværet av porselenet refererer til alle de arkeologiske gjenstandene som er blitt borte fra regionen og til en kulturell identitet som gjennom okkupasjonen er i ferd med å forvitre.
«And They Covered the Sky Until It Was Black»
(Og de dekket himmelen til den var mørk. 1500 små romskip, 2017) Sansour interesserer seg for dialektikken mellom myte og historie, og har utforsket sci-fi-sjangeren og arkeologiens rolle i nasjonsbygging og nasjonal identitet.
«Skyen» av romskip minner om insekter, og fremstår nærmest som en mørk gresshoppesverm. Med henvisning til landeplagene i Det gamle testamentet blir installasjonen en futuristisk dommedagsvisjon med bibelske undertoner.
Verket kan ses i sammenheng med en fysisk okkupasjon av territorier, men også i overført betydning som en invasjon av et individ eller et folks identitet og frihet.