Curated by Charles Gaines
Edgar Arceneaux
Njideka Akunyili Crosby
Todd Gray
Lauren Halsey
Rodney McMillian
Gary Simmons
Cauleen Smith
Henry Taylor
Elizabeth Webb
The work of the Los Angeles-based artists in this exhibition reflect on the lived experience of certain aspects of African American culture which includes diasporic Africans. The work poetically and politically addresses a variety of experiences that is part of the black experience which critiques the history of art; it calls up the constraints imposed by the mainstream/marginal binary that separates the experience of whites from that of blacks, and in addition normalizes one at the expense of the other. This exhibition addresses the cosmopolitan nature of American culture and at the same time expands the idea of what is possible in art with respect to cultural representation. Specifically, we realize that there are unique narratives that make up the diasporic African experience, and that these narratives, although different from the mainstream are very much integrated in the fabric of a larger and more inclusive mainstream narrative. We come to realize that the nuances of differences that we are used to when considering individual identities also exist on the cultural level, and that art is well equipped to deal with this but requires a rethinking of the history of representation in art in order to embrace this nuance on the level of culture. Although this is a narrative that reflects the interest of diasporic African culture – the exhibition features the focus and interests of Los Angeles based artists.
Charles Gaines
LA, 2021
Å FLYTTE GRENSER: EN MØNSTRING AV KUNSTNERE FRA LA
Kuratert av Charles Gaines
Arbeidene til de Los Angeles-baserte kunstnerne i denne utstillingen reflekterer over livserfaringen forbundet med visse sider ved afrikansk-amerikansk kultur, som innbefatter afrikanere i diaspora. Poetisk og politisk behandler disse arbeidene et spekter av opplevelser som alle deles av de svartes erfaringer og som rommer en kritikk av kunsthistorien. Den peker på de begrensningene som ligger i todelingen mainstream og marginalisert, som skiller de hvites erfaringer fra de svartes, og som i tillegg normaliserer den ene gruppen på bekostning av den andre. Utstillingen tar for seg det kosmopolitiske i amerikansk kultur, samtidig som den utvider synet på mulighetene for kulturell representasjon i kunsten.
Vi oppdager eksempelvis at der finnes unike narrativer av den afrikanske diaspora-erfaringen, og at disse fortellingene, selv om de skiller seg fra mainstreamen, i stor grad er integrert i veven til det større og mer inkluderende mainstream-narrativet. Slik forstår vi at nyansene i ulikheter som vi er vant med når vi betrakter individuell identitet, også finnes på det kulturelle nivået, og at kunsten er velegnet til å behandle dette, men likevel krever nytenking av representasjonens historie i kunsten for å kunne inkorporere denne nyansen på et kulturelt nivå. Selv om vi her har et narrativ som reflekterer en interesse for den afrikanske diaspora-kulturen, så rommer denne utstillingen tematikk og interesser spesifikt til Los Angeles-baserte kunstnere.
Charles Gaines
LA, 2021