Åpent torsdag – fredag kl. 11:00 – 15:00 og lørdag – søndag kl. 12:00-16:00
Glasskunst har i århundrer vært definert av repetisjon og foredling av det som finnes innenfor håndverkstradisjonens kjente rammer. Formen dikteres av dens skaper, og dens verdi rettferdiggjøres av den opplevde dyktigheten og håndverket skaperen utviser.
“Expanding Matters” fokuserer på konvensjoner som definerer et materiale og et håndverk. Utstillingen viser det nåværende stadiet i et tiårig kunstnerisk utviklingsprosjekt, initiert med den hensikt å undersøke moderne konsensus tilknyttet begrepene ‘håndverk’ og ‘kunst’. Ved å strippe ned materialet til dets råe form og undersøke dets substans, samt å fjerne skaperens hånd fra den kreative prosessen i så stor utstrekning som mulig, utfordrer prosjektet hvordan forventningene våre påvirker oppfatningen av både ferdigheter og ferdig objekt.
Først og fremst stilles spørsmål rundt materialitetsaspektet – hvordan forholder vi oss til et materiale som er vanskelig å fastslå? Verkene er laget av glass – samme materiale som et drikkekar; ingenting er lagt til som ikke ellers er iboende i objektet. Likevel bryter verkene radikalt med det vi forbinder med glass. Bestanddelene i glasset, på et kjemisk nivå, underbygger det endelige materialuttrykket. Ved å endre blandingsforholdet i oppskriftene transformeres glassets egenskaper og skaper spontan bevegelse. Denne prosessen stiller det grunnleggende spørsmålet: Hva definerer et gitt materiale som glass?
Et annet aspekt ved prosjektet er det visuelle uttrykket og samspillet mellom kunstner og objekt. Ideens kjerne er enkel: glass i en form kombinert med varme. Når oppskriften imidlertid endres vil en ny prosess fremtre, hvor flyktighet og bevegelse inngår. Jeg som skaper fremmer en forespørsel til materialet: det bes om en form – et svar på parameterne som er satt. Med høy temperatur og trykk reagerer materialet med sin egen vilje; det beveger og forskyver seg, transformeres og utvides, hvor det endelige resultatet hverken kan kontrolleres eller beregnes. Ved å jobbe ut fra denne nysgjerrigheten, som igjen ansporer til progresjon, kvitter glassets bestanddeler seg med sine begrensende rammer. Materialet bryter dermed ut og skaper en helt ny form gjennom sin egen autonomi.
Om kunstneren
Karin Forslund (f.1984) har utdanning fra Riksglasskolan, og tok sin Bachelorgrad fra Det Kongelige Akademi (KADK) i Bornholm. Sin Mastergrad i kunst har hun fra Rhode Island School of Design.
Hennes kunstneriske arbeid springer ut fra en dyptgående interesse for materialet og håndverket, og hun stiller konkrete og konseptuelle spørsmål ved dette gjennom sitt arbeid. Arbeidet strekker seg fra det pågående prosjektet «Balancing Process», som tar utgangspunkt i glasskjemi og undersøker materialdefinisjoner og håndverksmessige begreper og utførelser, til abstraksjoner av ord som ‘transparens’, ‘opasitet’ og ‘speilbilde.’ Serien «Acts of transparency – On Negative Capability», som løst oversatt betyr ‘Om evnen til å være i usikkerhet’ er en samling av performance-videoer og romlige installasjoner som omhandler intime opplevelser som stillhet, usynlighet og motstand. Om skjørhet og styrke.
Forslund er blant annet mottaker av Kunsthåndverkprisen Hetsch Bronsemedalje, og vant 1. premie i European Glass Context 2016. Hun har deltatt på en rekke internasjonale utstillinger, som f.eks. «Ung Svensk Form», «The Scandinavian Glass Project», «Young Glass», gruppeutstillingen «RAW» – kuratert av Glenn Adamson ved Museum of Craft and Design i San Fransisco, samt den internasjonale utstillingen «New Glass Now» på Corning Museum of Glass i USA, m.m.
Karin bor og arbeider i Haugesund.