Velkommen til åpning av utstillingen: “Aase Texmon Rygh. Evighetens form”, lørdag 15. oktober kl. 14.00.
Utstillingen er sentrert rundt Texmon Ryghs hovedverker: de såkalte møbiusskulpturene.
Texmon Rygh oppdaget det matematiske møbiusprinsippet i det tekniske museet i Paris på 80-tallet. Et bånd vridd 180 prosent før endene festes, som gir en form uten forside eller bakside, innside eller utside, begynnelse eller slutt.
En sanselig opplevelse
Steinmøbiusene nærmest ber om å bli tatt på med sine mørke, kjølig glatte overflater og intrikate vridninger. Texmon Rygh er opptatt av kroppens relasjon til tredimensjonal kunst. For første gang i museumssammenheng gir vi med denne utstillingen publikum mulighet til å berøre disse unike verkene:
Langt kunstnerskap
Utstillingen gir i tillegg et unikt innblikk i Aase Texmon Ryghs lange og innholdsrike kunstnerskap, i hennes liv og pionerskap. Vi får følge utviklingen fra noen av hennes tidligere arbeider, før hun hadde løsrevet seg helt fra kroppen som motiv, til abstrakte arbeider tuftet på ulike universelle matematiske prinsipper.
De siste årene har Texmon Rygh fått fornyet oppmerksomhet både nasjonalt og internasjonalt. Hun regnes i dag som en av våre aller viktigste skulptører og er et forbilde for en rekke yngre kunstnere som arbeider med abstraksjon.
Aase Texmon Rygh har en rekke offentlige utsmykninger i Norge.
Utstillingsperiode: 15. oktober – 1. januar 2017.
Mer om kunstneren:
Aase Texmon Rygh (f. 1925) betegnes ofte som modernismens «Grand Old Lady» i norsk skulptur. I en alder av 27 år var hun den første til å introdusere abstrakt skulptur for den norske offentligheten. Til tross for mye motstand tidlig i karrieren, arbeidet hun med usedvanlig sikkerhet videre mot et stadig mer universelt abstrakt formspråk; mot skulpturer tuftet på matematiske prinsipper løsrevet fra tid og sted.