🎉 Vinner av Pris for sprĂ„k og formidling under Årets tidsskrift 2025 🎉

Naturens ro

Gjennom et felles interesselandskap har Kristin Velle-George og Helene Espedal-SelvÄg laget utstillingen Landskaping pÄ SÞlvberget galleri. CAS redaktÞr og kritiker Maiken Winum skriver i denne teksten at utstillingen, med sine forholdsvis store installasjoner, oppnÄr et Äpenbart mÄl om Ä Þke bevisstheten rundt sansing av naturen og den meditative virkningen den kan gi oss. Men at denne stemningen ikke skaper undring og inspirasjon i seg selv.

Helene Espedal-SelvÄg og Kristin Velle-George, Flo over Store Grynningen. Foto: Helene Espedal-SelvÄg.

Kunstnere har opp gjennom tidene hentet inspirasjon fra naturen. Ønsket om Ă„ ville gjengi, formidle eller undersĂžke dette storslagne vi omgir oss med er forstĂ„elig nok. I hvert fall om man kommer litt ut av byene og inn i naturen. Alle de ville formene, de vanvittige og omskiftelige palettene, alt det som lever, gror, oppstĂ„r, forderves og gjenoppstĂ„r – lite kan vel vĂŠre mer inspirerende, eller intimiderende. Det er tydelig at utstillingen Landskaping av de to kunstnerne Helene Espedal-SelvĂ„g og Kristin Velle-George har oppstĂ„tt ut ifra de mange sanseinntrykkene naturen har Ă„ by pĂ„.

De norske nasjonalromantiske kunstnerne, som Lars Hertervig, August Cappelen og J.C. Dahl, dro ut i naturen og skisserte det de sÄ, fÞr de returnerte til atelieret hvor de malte frem storslagne panoramaer av de det hadde sett og opplevd. I disse maleriene kan vi fornemme mer enn ren gjengivelse. Opplevelsen, forstÄtt som sanseinntrykkene, Êrefrykt, stolthet og kanskje ogsÄ ensomhet, figurerer i fremstillingen. Disse maleriene inneholder et «mer» enn hva fotografiet kan gjengi. En sÊrlig og ubeskrivelig kvalitet.

Skaper verk sammen

I dag har kunstnere ofte blikket rettet mot detaljer og nyanser i naturen, mer enn den store sublime opplevelsen. Velle-George og Espedal-SelvÄg har begge en praksis som faller inn under en utforskende tilgang til naturen. Gjennom dette interesseslektskapet har de gÄtt sammen om utstillingen Landskaping som nÄ vises pÄ SÞlvberget galleri i Stavanger. Her ser vi ikke bare deres individuelle verk side om side, men for det meste verk de har skapt sammen. Elementer fra Espedal-SelvÄg settes sammen med Velle-Georges og vice versa. Dette tilfÞrer et interessant aspekt ved utstillingen som gjÞr meg nysgjerrig pÄ hvordan de to kunstneriske uttrykkene smeltes sammen.

Espedal-SelvĂ„g arbeider primĂŠrt med video og gjennom dette mediet fokuserer hun pĂ„ observasjoner av detaljer i naturen. Videoene hennes viser gjerne smĂ„ omskiftninger i farge, lys og vannoverflater. Svak bris fĂ„r lys og bevegelse til Ă„ spille hovedrollen – slik vi observerer det i naturen, om vi gir oss tid til Ă„ kikke etter.

Velle-George arbeider som oftest med tegning og skulptur og deler som nevnt Espedal-SelvÄgs interesse for natur. Hos henne kommer denne interessen til uttrykk gjennom en fantasirik tilgang hvor hun spiller videre pÄ naturens produkter, former og krefter. Det oppstÄr ofte en spenning mellom det eksisterende og det oppdiktede i verkene hennes.

NÄr Espedal-SelvÄg og Velle-George i Landskaping har skapt verk sammen, blir det en del videoprojeksjon med skulpturelle elementer. Installasjoner som bestÄr av levende bilder av Espedal-SelvÄg i kombinasjon med tegning og skulptur av Velle-George. Dette virker som en Äpenbar sammensetning av de to kunstnerskapene, men utstillingen spiller heldigvis pÄ flere strenger.

Helene Espedal-SelvÄg og Kristin Velle-George, Wasteland. Foto: Tommy Ellingsen.
Helene Espedal-SelvÄg og Kristin Velle-George, Wasteland. Foto: Tommy Ellingsen.
Helene Espedal-SelvÄg og Kristin Velle-George, Wasteland. Foto: Tommy Ellingsen.
Helene Espedal-SelvÄg, Veien mot Trolldalen, Steigen (t.v) Kristin Velle-George, Lokk (t.h). Foto: Tommy Ellingsen.
Kristin Velle-George, Lokk. Foto: Tommy Ellingsen.
1 / 5

JordprĂžver og vannpytter

NÄr vi kommer inn i utstillingen blir vi fÞrst mÞtt av et rom opplyst av hvite vekstlys. Under vekstlysene spirer tilfeldige vekster i bÞtteformede kar i ulike stÞrrelser, stÞpt i glassfiber av Velle-George. Jorden vekstene gror i er spadd opp fra ulike steder i Stavanger av Espedal-SelvÄg. De blir vannet hver dag under utstillingsperioden av gallerivertene og frem til april vil vi kunne fÞlge med pÄ utviklingen. NÊrmest som en biopsi av jordskorpen, vil vi finne ut hva som befinner seg i jorden de ulike stedene. Den daglige vanningen utgjÞr for det meste et praktisk moment, men tilfÞrer samtidig verket et snev av noe sosialt, performativt og rituelt.

PÄ veggen ved jordprÞvene finnes det eneste eksempelet pÄ individuelle verk av de to kunstnerne. I denne sammenhengen er de utvalgt med tanke pÄ dialogen som oppstÄr mellom verkene. Velle-George har lent en funnet rundt treplate mot veggen. Platen har et mindre format, og med inspirasjon ifra den har hun tegnet en form som pÄ mange mÄter etterligner, men samtidig spiller videre pÄ formen og mÞnsteret i platen. Ved siden av henger Espedal-SelvÄgs videoverk Veien mot Trolldalen, Steigen, hvor hun har filmet en vannpytt. Vi ser sand, grus og stein rundt kanten av pytten som blir mindre tydelige der hvor fordypningen er fylt av grumsete regnvann. Pyttens form endres i lÞpet av det vi opplever er opptak over tid, til den fÄr et uttrykk som i sammenhengen mimer Velle-Georges tegningsverk ved siden av. De to verkene er sterke hver for seg. Det som knytter dem sammen, er observasjonen av at begge verk har en svakt oval form fra naturen som utgangspunkt. NÄr de to verkene plasseres side om side, oppstÄr en dialog imellom dem som tilfÞrer begge verk et ekstra lag.

Helene Espedal-SelvÄg og Kristin Velle-George, Flo over Store Grynningen. Foto: Tommy Ellingsen.

Å bade i tang

SĂ„ langt har utstillingen Ă„pnet godt og jeg gĂ„r videre inn i lokalet. Her er det flere videoverk, eller installasjoner, som dominerer og veggene er malt sorte i den anledning. To prosjektorer er stilt under to «badekar» i glassfiber og lyser gjennom materialet og projiseres videre mot en vegg. Opptaket viser tang og tare som sakte svaier frem og tilbake i milde bĂžlgers takt. Vi hĂžrer den gjenkjennelige klukkingen av sjĂžvann som forsiktig slĂ„r mot steiner i skjĂŠra. Den rolige og rytmiske bevegelsen er bĂ„de behagelig og full av assosiasjoner og minner fra turer langs sjĂžen, Ă„ kikke ned i tareskogen og den sleipe fĂžlelsen av Ă„ trĂž uti den nĂ„r man bader. Derfor er det noe fint og litt komisk over sammensetningen av badekarformede skulpturer med dette videoverket – som at denne fornemmelsen av bading i tang og tare Ăžnskes forsterket pĂ„ et vis. Dersom det er tilfellet sĂ„ lykkes det.

Helene Espedal-SelvĂ„g og Kristin Velle-George, ÆrfuglfjĂŠr, FleinvĂŠr. Foto: Tommy Ellingsen.
Helene Espedal-SelvĂ„g og Kristin Velle-George, ÆrfuglfjĂŠr, FleinvĂŠr. Foto: Tommy Ellingsen.
Helene Espedal-SelvÄg og Kristin Velle-George, Felt. Foto: Tommy Ellingsen.
Helene Espedal-SelvÄg og Kristin Velle-George, Felt. Foto: Tommy Ellingsen.
1 / 4

Forslitte klisjeer

PĂ„ en vegg like ved er videoinstallasjonen ÆrfuglfjĂŠr, FleinvĂŠr. Denne viser en hvit fjĂŠr som blafrer i mild bris. PĂ„ poetisk, men ogsĂ„ litt teatralsk vis henger noen tynne gjennomskinnelige gardiner foran lerretet. Via en vifte som aktiveres nĂ„r man nĂŠrmer seg, blafrer de likedan som fjĂŠren i vinden. Iscenesettelsen tatt i betraktning sĂ„ fremstĂ„r det som utstillingens hovedverk. Det er et yndig verk, av mangel pĂ„ mer treffende ord. Og det er kanskje her det skurrer litt, for jeg finner ikke mer i dette enn en vakker, men ogsĂ„ litt forslitt observasjon.

En lignende opplevelse fĂ„r jeg av installasjonen Felt som bestĂ„r av tegning pĂ„ CNC-freste MDF-plater stĂžttet opp av betongsekker, samt en videoprojeksjon. Sekkene er ikke alminnelige betongsekker, men en avstĂžpning av slike – noe som er et godt grep. Videoprojeksjonen viser knitrende flammer. De freste utsnittene i platene har en abstrakt dynamisk form, som forsterkes av tegningene rundt kantene. I sammenheng med flammene kan utsnittene og tegningene minne om brent materiale. Slike myke og bĂžlgende former som oppstĂ„r nĂ„r papir brenner, eksempelvis.

PĂ„ samme mĂ„te som ÆrfuglfjĂŠr, FleinvĂŠr faller denne installasjonen litt inn i det klisjĂ©fylte. Det knitrende bĂ„let og den blafrende fjĂŠren er begge motiver vi finner behagelig Ă„ hvile Ăžynene pĂ„. Det er noe beroligende og meditativt over Ă„ stirre inn i flammene – og det er et velkjent, nĂŠrmest populĂŠrkulturelt bilde pĂ„ det Ă„ sitte i dype tanker.

Helene Espedal-SelvÄg, Forstyrrelser ved KrÄktindan. Foto: Tommy Ellingsen.

Kontemplativ utstilling

Landskaping er Ă„penbart en utstilling som Ăžnsker Ă„ formidle nettopp denne sakte og meditative opplevelsen man kan fĂ„ av Ă„ ta seg tid til Ă„ virkelig kjenne etter og ta inn inntrykkene naturen har Ă„ by pĂ„. Man oppfordres til Ă„ gĂ„ ned i tempo og virkelig legge merke til fargenyansene, de forsiktige lydene og bevegelsene – Ă„ vĂŠre til stede her og nĂ„. Dette er en fin tanke og ikke minst sĂ„ fungerer den. Men selv om bĂ„de Felt og ÆrfuglfjĂŠr, FleinvĂŠr er iĂžynefallende verk som pĂ„ mange mĂ„ter tar en del oppmerksomhet i utstillingen, er det i de mindre verkene jeg virkelig finner det interessante kontemplative aspektet.

Samarbeidet om verk mellom de to kunstnerne fungerer godt. Selv om Espedal-SelvÄgs videoarbeider hadde stÄtt godt alene, tilfÞrer de skulpturelle elementene til Velle-George en romlig og ikke minst tankevekkende dimensjon som bidrar til Ä iscenesette og tilfÞye ytterlige fortolkningslag til verkene.

Maiken Winum (f. 1984) er en frilansskribent med bred erfaring fra arbeid pÄ kunstfeltet. Hun har en master i kunst- og kulturvitenskap fra Universitetet i Stavanger. Hennes spesialisering er estetisk teori.