Kunstnere har opp gjennom tidene hentet inspirasjon fra naturen. Ănsket om Ă„ ville gjengi, formidle eller undersĂžke dette storslagne vi omgir oss med er forstĂ„elig nok. I hvert fall om man kommer litt ut av byene og inn i naturen. Alle de ville formene, de vanvittige og omskiftelige palettene, alt det som lever, gror, oppstĂ„r, forderves og gjenoppstĂ„r â lite kan vel vĂŠre mer inspirerende, eller intimiderende. Det er tydelig at utstillingen Landskaping av de to kunstnerne Helene Espedal-SelvĂ„g og Kristin Velle-George har oppstĂ„tt ut ifra de mange sanseinntrykkene naturen har Ă„ by pĂ„.
De norske nasjonalromantiske kunstnerne, som Lars Hertervig, August Cappelen og J.C. Dahl, dro ut i naturen og skisserte det de sÄ, fÞr de returnerte til atelieret hvor de malte frem storslagne panoramaer av de det hadde sett og opplevd. I disse maleriene kan vi fornemme mer enn ren gjengivelse. Opplevelsen, forstÄtt som sanseinntrykkene, Êrefrykt, stolthet og kanskje ogsÄ ensomhet, figurerer i fremstillingen. Disse maleriene inneholder et «mer» enn hva fotografiet kan gjengi. En sÊrlig og ubeskrivelig kvalitet.
Skaper verk sammen
I dag har kunstnere ofte blikket rettet mot detaljer og nyanser i naturen, mer enn den store sublime opplevelsen. Velle-George og Espedal-SelvÄg har begge en praksis som faller inn under en utforskende tilgang til naturen. Gjennom dette interesseslektskapet har de gÄtt sammen om utstillingen Landskaping som nÄ vises pÄ SÞlvberget galleri i Stavanger. Her ser vi ikke bare deres individuelle verk side om side, men for det meste verk de har skapt sammen. Elementer fra Espedal-SelvÄg settes sammen med Velle-Georges og vice versa. Dette tilfÞrer et interessant aspekt ved utstillingen som gjÞr meg nysgjerrig pÄ hvordan de to kunstneriske uttrykkene smeltes sammen.
Espedal-SelvĂ„g arbeider primĂŠrt med video og gjennom dette mediet fokuserer hun pĂ„ observasjoner av detaljer i naturen. Videoene hennes viser gjerne smĂ„ omskiftninger i farge, lys og vannoverflater. Svak bris fĂ„r lys og bevegelse til Ă„ spille hovedrollen â slik vi observerer det i naturen, om vi gir oss tid til Ă„ kikke etter.
Velle-George arbeider som oftest med tegning og skulptur og deler som nevnt Espedal-SelvÄgs interesse for natur. Hos henne kommer denne interessen til uttrykk gjennom en fantasirik tilgang hvor hun spiller videre pÄ naturens produkter, former og krefter. Det oppstÄr ofte en spenning mellom det eksisterende og det oppdiktede i verkene hennes.
NÄr Espedal-SelvÄg og Velle-George i Landskaping har skapt verk sammen, blir det en del videoprojeksjon med skulpturelle elementer. Installasjoner som bestÄr av levende bilder av Espedal-SelvÄg i kombinasjon med tegning og skulptur av Velle-George. Dette virker som en Äpenbar sammensetning av de to kunstnerskapene, men utstillingen spiller heldigvis pÄ flere strenger.