Utstillingen «Formal vase, retta sement» springer ut fra en serie fotografier der Nils-Thomas Økland har dokumentert tilfeldige sammenstillinger i våre omgivelser. Det er et glimt av noe vi passerer, en slags «hverdags-snapshots» av overflater, scener og tablåer. I disse utsnittene finnes små komposisjoner som ikke har noen intensjon om å være det.
I videre bearbeidelse fra det fotografiske til grafikk har Økland vektlagt følelsen av det taktile som de forskjellige overflatene i komposisjonen gir. Hver flate har sin egen tekstur og klang som finner resonans i ulike trykketeknikker som silketrykk, tresnitt, lino, monotypi osv.
Farger og felt transformeres til noe annet, samtidig som de fortsatt er forbundet til det opprinnelige. Denne forbindelsen understrekes også i de underfundige titlene. Disse er anagrammer av ord og setninger som i utgangspunktet var rene beskrivelser av bildets elementer.
«Formal vase, retta sement» er en utstilling som utforsker alle tings muligheter. Her finnes ingen konklusjoner, det er snarere en påminnelse om at alt kan være noe annet.
Nils-Thomas Økland er utdannet ved Falmouth College of Arts i England. Økland har gjennomført en rekke utstillinger og mottatt flere stipender og utmerkelser. Blant annet har han deltatt på et utstillingsprosjekt i Manila, han har gjort utsmykningen «Fragmenter av Silkeveien» i Langgata, og i 2020 var han «Årets Barnas-By» kunstner i Sandnes. Til daglig har han sin arbeidsplass i Stasjon K i Sandnes. Nils-Thomas Økland besitter flere verv i sentrale kunstnerorganisasjoner.