Tur-retur STAVANGER er en videoinstallasjon basert på opptak av flere hundre ferjeanløp i det nå nedlagte sambandet Stavanger–Tau. Anløpene er filmet fra smau og husvære ved innseilingen til Stavanger.
Etter at riksveg 13 Ryfast ble åpnet 30. desember 2019, sluses trafikken gjennom verdens lengste undersjøiske tunnel. Bilferjene som i 80 år var et tydeleg innslag i Stavangers bybilde er blitt historie. Tur-retur STAVANGER fanger i et visuelt språk noe av det som har gått tapt.
Prosjektet viser som en flerkanals videoinstallasjon tilpasset utstillingslokalet i Stavanger maritime museum. Avspilt i loop projiseres filmene i stort format i det mørklagte lokalet – som en altomsluttende opplevelse der ferjene «bryter inn» i de projiserte bildeflatene.
Utstillingen er støttet av Regionale prosjektmidler for visuell kunst, Stavanger kommune, Rogaland fylkeskommune og Kulturrådet.
Geir Egil Bergjord (1964) er billedkunstner bosatt i Stavanger. Han arbeider med kamerabaserte uttrykk i form av utstillinger, bøker, film, og kunst i offentlig rom. Bergjord fotograferer på «location» og arbeider for å oppnå visuelt komplekse bildeflater, ofte med en uventet sammenstilling av miljø og trivialiteter. Arbeidene hans er stilt ut i blant annet Haugar Vestfold kunstmuseum, Lillehammer kunstmuseum og Drammens Museum, og de er innkjøpt av KODE, Stavanger kunstmuseum og Kulturrådet. Flere av Bergjords fotobøker er gitt ut på hans eget forlag, Gilka, og i 2018 lanserte han kunstprosjektet Gilka QTLY, i form av et magasin med nasjonal distribusjon i Narvesen.
Foto: Stillbilde fra Tur-retur STAVANGER © Geir Egil Bergjord/BONO 2020