FLWOERS
(Please scroll for Norwegian text)
In a landscape moving between abstraction and figuration, plants, flowers and sprouts stretch across the canvas in a confabulation of colour and directions. Thick brushstrokes in rapid, hectic movements provoke a sensory impression of a physical character. Flowers in full bloom, buds forcing their way out and withered stems emphasize an aspect of time and process. The varying stages of development are anchored in the different times of year and day, an element that comes forth through the fluctuating usage of colour. Combined with the myriad of insects that slither and creep through the motifs, Erzeid presents an illusion where the viewer is invited to move within a sphere beyond our reach. The intensity of the paintings is balanced through the depicted motifs, like a dichotomy of calm and chaos. This contrast becomes elongated through the underlying notion of discomfort.
Long lines guide the eye across the canvas before fragmented brushstrokes steal your attention. As the eye moves one notice that every stroke, detail and colour entail a variation of their own. These variations are to a great extent encapsulated within the structure that arises through the thick application of oil paint. The shifting surface allows the motifs to move in accordance with the viewers own physical movement as light and colour are conducted by the dynamic structure of the paint. This interaction between light and motion, motif and fragmented brushstrokes connote a parallel to the impressionists. While this recollection is present, the work of Ertzeid stands on its own, as an unapologetic notion of power rule beneath the movement of every stroke.
Liv Ertzeid play with perspective through both the format of the canvases and the proportions of the depicted figures. This can be seen in works such as “Weed Control” 2021 and “Fleshy Flies” 2021 where insects are vividly depicted in elaborated proportions. A grand beetle crawls across one, while heavy flies swarm the other. The distorted size relation between us and them makes it seem as if we enter the domain of the plants. For as insects and plants grow larger, we become smaller. This opens for a change of reality that allows the viewer to step into an altered manner of perception
Liv Ertzeid (b.1986, Lørenskog, Norway) holds a BA (2015) and MA (2019) from the Oslo Academy of Fine Art. Her work has recently been acquired for the collection of the National Museum of Norway. She is the co-founder of Sursula, an artist run gallery in Oslo, and co-curator of Løkenåsveien in Lørenskog. Recent solo exhibitions include The Ba Ba Bug Show, (together with Tarald Wassvik), Stormen, Bodø (2021), Look down, fair moon, and bathe this scene, Isca Gallery, Oslo, The 2019 Garden Exhibition, Destiny’s Atelier, Oslo (2019) and Zoo, Plum Trim, Nesodden (2019). Selected group exhibitions include Styrerommet, Henie Onstad, Bærum (2020), Herfra, Galleri Opdahl, Stavanger (2020); Unge inviterte, LNM, Oslo (2020); Gathering, Hypha, Nesodden (2019); Olje og Begjær, Blomquist / QB Galleri, Oslo (2019); En springer på randen er en springer i sanden, Saksumdal Tempel, Oslo (2017); Vet du ikke det? Jeg trodde du var en velutdannet kvinne, Bærum Kunsthall, Fornebu (2017); En psykogeografisk guide til Oslo/Tegnebiennalen, Oslo (2017); Urd og Liv med venner, One Night Only, Kunstnernes Hus, Oslo (2015); I Am My World, Podium, Oslo (2013). Liv Ertzeid currently lives and works in Frederikstad.
I et landskap mellom abstraksjon og figurasjon strekker planter, blomster og knopper seg over lerretet i en kakofoni av farger og retninger. Tykke penselstrøk i kjappe, hektiske bevegelser fremkaller sanseinntrykk av en fysisk karakter. Blomster i full utfoldelse, spirer som presser seg frem og visne stilker fremhever et aspekt som innebærer tid og prosess. De varierende utviklingsstadiene er forankret i ulike årstider og timer på døgnet, noe som kommer frem gjennom den vekslende bruken av farge. Sammen med myriaden av innsekter som kravler seg gjennom motivene skaper Ertzseid en illusjon hvor betrakteren kan bevege seg i en sfære utenfor vår egen rekkevidde. Intensiteten i maleriene er balansert gjennom det skildrede motviet, som en dikotomi av ro og kaos. Med denne kontrasten følger også en sårbarhet og underliggende uro.
Lange linjer fører blikket over lerretet før fragmenterte strøk stjeler oppmerksomheten. Etter hvert som øyet beveger seg legger man merke til at hvert strøk, detalj og farge innehar en egen variasjon. Disse variasjonene er i stor grad innkapslet i selve strukturen som kommer frem gjennom den tykke applikasjonen av oljemaling. I det betrakteren fysisk nærmer seg arbeidene begynner motivene i den skiftende overflaten å bevege seg ettersom lyset fanges opp av strukturene i takt med tilskuerens egne bevegelser. Samspillet mellom lys og skygge, motivet og de fragmenterte penselstrøkene vekker en parallell til impresjonistene. Samtidig står Liv Ertzeids tilnærming til maleriet i sin egen kraft og gjennom den kompromissløse overbevisningen som ligger i hvert enkelt penselstrøk.
Ertzeid spiller med perspektivet både i form av størrelsen på lerret og figurenes proporsjoner. Dette kan man blant annet se i verk som «Weed control» 2021 og «Fleshy Flies» hvor en storartet bille kravler over det ene, mens tunge fluer svermer over det andre. Størrelsesforholdet mellom oss og dem får det til å virke som om vi stiger inn i plantenes domene. Samtidig som både planter og insekter vokser seg større blir vi mindre. Dette åpner for en veksling av virkeligheter som tillater tilskueren å tre inn i et annet perspektiv.
Liv Ertzeid (f..1986, Lørenskog, Norway) har en BA (2015) og en MA (2019) fra Kunsthøyskolen i Oslo. Hennes arbeider er nylig innkjøpt til Nasjonalmuseets i Oslo. Ertzeid en av grunnleggerne av Sursula, som er et kunstnerstyrt galleri i Oslo og en av kuratorene ved Løkenåsveien in Lørenskog. Nylige solo utstillinger inkluderer The Ba Ba Bug Show, Stormen, Bodø (sammen med Tarald Wassvik) (2021), Look down, fair moon, and bathe this scene, Isca Gallery, Oslo, The 2019 Garden Exhibition, Destiny’s Atelier, Oslo (2019) and Zoo, Plum Trim, Nesodden (2019). Utvalgte gruppeutstillinger inkluderer Styrerommet, Henie Onstad, Bærum (2020), Herfra, Galleri Opdahl, Stavanger (2020); Unge inviterte, LNM, Oslo (2020); Gathering, Hypha, Nesodden (2019); Olje og Begjær, Blomquist / QB Galleri, Oslo (2019); En springer på randen er en springer i sanden, Saksumdal Tempel, Oslo (2017); Vet du ikke det? Jeg trodde du var en velutdannet kvinne, Bærum Kunsthall, Fornebu (2017); En psykogeografisk guide til Oslo/Tegnebiennalen, Oslo (2017); Urd og Liv med venner, One Night Only, Kunstnernes Hus, Oslo (2015); I Am My World, Podium, Oslo (2013). ). Liv Ertzeid bor og arbeider i Fredrikstad, Norge.