Hentet tilbake fra et rom glemt i nåtiden. Motiver gjenskapt fra det forgangne – velkjente motiver for oss – likevel går vi forbi dem. Gjerne sett innenfor privatsfæren, det familiære og kjente, makter de maleriene Natasja Askelund i sitt format tilbakekaller, å bevege seg over generasjonene. De får den verdien som ofte tillegges dem av eierne og de som lever og bor blant dem. Mettet med minner i kombinasjon med sentimentalitet, blir maleriene konseptuelle minnesmerker, personlige og spesielle i hendene på dagens eier, som en markør av tilhørighet. Vi ser dem også i inngangspartiene til pleieheimer, i offentlige kontorer eller til og med hotellrom, rom for mennesker i flyktig bevegelse på vei mot noe annet – ikke mot bildene selv. Det er her vi går forbi dem.
Disse maleriene avbilder landskaper med viker og skoger, sjøer og steinete bakker som reiser seg mot bølgenes krefter. Scenene er kjente, både innenfor en kunsthistorisk og folkloristisk diskurs, der de formidler forestillinger om tradisjon og naturens magnetiske muligheter. En malt kant rundt lerretet simulerer den tradisjonelle rammen. Treaktige, gyldne og glidende ornamenteringer gir en fornemmelse av en fysisk ramme, som man før i tiden gjerne ikke hadde råd til, og som derfor ble påmalt.
«Kjenner du min mor?» består av en serie arbeider basert på disse erindrete maleriene. Deres umiddelbare lokale attributter samlet fra lokalekunstnere overført og motivene gjenopprettet mot et nytt lerret, dimensjonene strukket og trukket opp på ny – og likevel gjenkjennelige innenfor originalenes verden. Askelunds tilstedeværelse er forsterket av inkorporerte halv-figurasjoner plassert over deler av de originale motivene. Selv om de ikke er identiske, kan disse halv-figurasjonene gjenkjennes i Askelunds tidligere arbeider og derfor leses som en forlengende forestilling om hennes egen tilstedeværelse ved siden av det de tilfører i kraft av seg selv.
Kraftfulle farger strekker seg mot betrakteren og vibrerer i landskapets overflate, holdt på plass av figurasjonenes egne perimeter.Uten verken å skjule eller understreke de direkte figurative aspektene i det originale maleriet, klarer de å styre persepsjonen vår. De utfordrer tilskuerens tilnærming, som de ved sin egen manifestasjon bryter inn i ved å sette spørsmål ved måten betrakteren posisjonerer seg. Som man beveger seg mot maleriene, konfronterer disse strukturene våre forventninger til et landskap og til maleriet selv gjennom sitt avbrutte uttrykk av det visuelle. Utstillingens tittel, «Kjenner du min mor?» oppfattes innenfor det melankolske konseptet disse maleriene eksisterer i. Den taler om tilhørighet, tradisjon og minne – nærværet av det vi bryr oss om og dets manifestasjon i våre omgivelser.
English text by Pernille Dybvig / Norwegian translation by Jan Askelund