Margrethe Aanestad kunstutstilling i Abbedens hus, Utstein kloster.
Utstillingens tittel, “Stille forvandling”, er hentet fra navnet til en serie monumentale tegninger som Aanestad utviklet fra 2020. En av disse er sentralt plassert på fondveggen i Abbedens hus, sammenstilt med ett maleri fra 2022. Kunsten resonnerer med arkitekturen i Abbedens hus og klosterets middelalderhistorie.
I Johann W. von Goethes fargelære er gult og blått de to primære fargene, mens rødt oppstår. Goethe viser til at i den levende natur skjer det ikke noe som ikke står i forbindelse med helheten, og han siterer dikteren Friedrich von Schiller: I horisonten møtes gult og blått mellom himmel og jord. Noen ganger skjer en kulminasjon på himmelen til purpur. Da kan vi, hvis vi er åpne, merke en tilsvarende begivenhet i vårt indre.
Augustinerkannikerne som levde på Utstein kloster var underlagt Benediktiner-ordenen som oppfordret munkene til å slå seg ned på et sted, og heller gjøre sine pilgrims- reiser i sitt indre. Det var rundt år 520 at Benedikt av Nursia nedla leveregelen stabilitas loci – forbli på ett sted som en av munkebevegelsens grunnpillarer. Uten å forlate klosteret kunne de oppleve hvordan deres indre reise førte til en stille forvandling. I møte med Aanestads kunst på fondveggen omgitt av ellers hvitkalkede steinvegger legges det til rette for at publikum får noe tilbake, noe oppstår, før de må videre.
De to selvstendige Aanestad utstillingene, Stille forvandling i Abbedens hus og Blå toner, stedlig ro i Utstein Kloster hotellet sin foaje, både kontrasterer og komplementerer hverandre.
Takk for godt samarbeid til Margrethe Aanestad, Museum Stavanger, MUST og Utstein Kloster hotell. I forbindelse med realisering av utstillingen Stille forvandling vil kuratoren takke for støtte fra Stavanger Kommune, Mosterøy Sanitetsforening, Utstein Pilegrimsgard og Rennesøy historielag.
Foto: Jan Inge Haga