Som en del av utstillingsprogrammet til Aleksi Wildhagen “Råtne Tomater” på Studio17 er kunstner Ingrid Toogood invitert til å delta i en samtale med utstillende kunstner.
Ingrid Toogood (f. 1976 på Sola) er en Stavangerbasert kunstner som jobber hovedsaklig med maleri. Toogood har studert på KHIO, og har de siste årene stilt ut på Galleri TM51, Kunsthall Stavanger, Kristiansand kunsthall og SOFT Galleri.
Fra et intervju med CAS – Contemporary Art Stavanger forteller Toogood: “I do not think of myself as either an abstract or figurative painter, but rather one that embraces painting, and I like to show the back of the works and in this way make the physical construction of the painting visible. I also work closely with the dancer and choreographer Therese Markhus in different performance projects. I find it incredibly useful to work together with others who do not necessarily belong to the field of visual arts. It helps to open up my work so that I can see it from new angles.”
www.toogood.no
Aleksi Wildhagen er en billedkunstner (f. 1976 i Helsinki) basert i Oslo med en MFA fra kunstakademiet i Trondheim. Wildhagen har nylig stilt ut på LNM, Spriten Kunsthall og TSSK, som en del av kunstnerduoen &co (Aleksi Wildhagen og Patrik Entian). Wildhagen har i den siste tiden også deltatt i gruppeutstillinger på Haugar Kunstmuseum, Tag Team Studio og Bomuldsfabrikken.
Se mer av Wildhagens seneste arbeider her:
www.lnm.no/en/exhibitions/the-painter-co
Udrag fra Aleksi Wildhagens utstillingstekst
(les hele versjonen på utstillingsarrangementet):
“Jeg holdt på å male kun for å male da jeg ble invitert til Studio17. Jeg jobbet også med den kulturelle skolesekken nettopp da, og snakket om viktigheten av å bare gjøre, ikke tenke. I en verden hvor alt tilsynelatende skal ha en funksjon, om det så er å gå en tur, i en verden hvor nesten ingenting er fritt, men hvor alt måles i fakta og bilder vurderes med kvikke likes, hvor det aller meste helst skal ha en definert mening og gi et klart svar i form av et fiksert resultat. I en slik verden gir det mening å male uten annen grunn enn å male. For det å male handler om å tenke med kroppen, være løsrevet i huet, og klokt dum. Og alt dette ser ut til å være uviktig i de andre rasjonelle verdenene. Og i handlingen, altså det å stå og male, og i dialogen mellom skaper og verk, samt betrakter og bilde, finnes det et rom. Det rommet krymper i disse dager, for verden males grå i en verden av dresskledde fasader, åndelige fadeser, men det rommet er helt fritt og snart vil det nok vokse igjen. Maleriet behøver beundrere, blikkets konsumenter”.
Se det fulle programmet til Råtne Tomater her.