Halil Altindere (TR)
HOMELAND / WONDERLAND
Video
Halil Altındere er født i 1971 og bosatt i Istanbul. Han utforsker politiske, sosiale og kulturelle koder. I sine kunstprosjekter fokuserer han i stor grad på å skildre marginalisering av grupper i samfunnet og motstand mot undertrykkende systemer. Siden midten av 1990-tallet har Halil Altindere vært en av de mest fremtredende samtidskunstnerne i Tyrkia med en mangesidig praksis som spenner fra video, skulptur, fotografering og installasjoner. I sine tidlige arbeider diskuterte kunstneren begrepene rundt nasjonalstat og myndighet gjennom å ta i bruk dagligdagse gjenstander som identitetskort, pengesedler og frimerker. De siste femten årene har han fokusert på subkulturer, kjønn og merkelige situasjoner i hverdagen. Hans ironiske og politiske tilnærming er lett tilgjengelig for publikum. Hans verk har vært inkludert i utstillinger på Documenta, Manifesta, og biennalen i Istanbul, Gwangju, Sharjah og São Paulo, samt på MoMA / PS1, New York, MAXXI i Roma og Biennalen i Berlin.
HOMELAND
I «Homeland» (2016), filmet i Tyrkia og Tyskland, blander Altindere fiksjon og virkelighet. Her skildres opplevelsen av tvunget migrasjon. Livet som flyktning, får stemme gjennom den syriske rapperen Mohammad Abu Hajar, som nå bor i Berlin. Gjennom hans tekster får seeren ta del i scener som delvis er basert på virkelige bilder. Vi følger ferden over en grenseovergang til de skjulte vannveiene i Istanbul og ender ved Tempelhof i Berlin. Dette var tidligere en flyplass, som nå er tatt i bruk som flyktningeleir. Videoverket viser migrasjonskrisen som har inntatt Tyrkia, og har brakt de globale utfordringene til Berlin. Et politisk senter hvor Europas svar på krisen er under sterkt press.
WONDERLAND
Altinderes film “Wonderland” (2013) dokumenterer sinne og frustrasjon fra en gruppe ungdommer i det historiske Sulukule-området i Istanbul. Dette har tradisjoneltvært romfolket sitt område helt siden det bysantinske imperiet. Området har siden 2006 vært en del av et byfornyelseprosjekt og store deler er blitt revet. I Wonderland, presentert som en musikkvideo, ser vi de unge mennene i hip hop-gruppen Tahribad-isyya rappe om ulikhet og gentrifisering, samtidig som de blir konfrontert av politiet. Wonderland er kjøpt inn av MoMa o New York.
Bakteppet for Wonderland var protestene våren 2013 i Istanbuls Taksim-torg som reaksjon på planer om å erstatte parken med et kjøpesenter og dyre boliger. Protestene utviklet seg da en gruppe begynte å okkupere Taksim-torget i et forsøk på å markere saker som forsamlingsfrihet og ytringsfrihet, samt i større grad å forsvare Tyrkias sekularisme. Det følgende året, som svar på den utbredte bruken av sosiale medier under protester, vedtok den tyrkiske statsminister Recep Tayyip Erdogan en lov som gjorde det mulig for ham å stenge ned nettsteder uten rettsordre og å samle inn nettlesingsdata på enkeltpersoner. I tillegg blokkerte han Twitter i to uker og forbød midlertidig bruken av YouTube. Slike begrensninger markerer maktsystemene som er dypt innebygd i tyrkisk kultur.