Utstillingen Material Evidence viser flere helt nye arbeider av kunstneren Zhanna Kadyrova. Verkene er skapt etter Russlands invasjon av Ukraina i februar i år. Sentralt i utstillingen står skulpturserien Palianytsia, som består av en gruppe oppskårne steiner som kan minne om brød. Steinene er hentet fra en av elvene utenfor byen Berezovo, vest i Ukraina. Hit flyktet Zhanna Kadyrova sammen med sin samarbeidspartner etter at krigen brøt ut. Beskyttet av fjellkjeden Karpatene, og uten strategiske militære mål, ga byen ly for mange mennesker på flukt fra krigen.
Ordet palianytsia betyr brød. Det henviser til en spesiell type rundt, ovnsbakt brød som symboliserer gjestfrihet for mange ukrainere. I dagene før den russiske invasjonen fikk ordet også en annen funksjon. Fordi det uttales forskjellig på russisk ble det brukt for å avsløre russiske spioner. Det ble et sjibbolet – en måte å skille venn fra fiende.
Utstillingen knytter an til ulike epoker i Ukrainas historie. Zhanna Kadyrova benytter ofte materialer og teknikker som stammer fra arkitekturen under sovjettiden, som betong, keramiske fliser og mosaikk. Mange av arbeidene består av gjenbrukte materialer som fylles med ny mening, samtidig som de bærer på historiske spor.
I det pågående prosjektet Second Hand (2014-) tar Kadyrova for seg gamle bygninger som har fått nye funksjoner eller er blitt forlatt. Det består blant annet av en installasjon med skulpturer av klesplagg laget av keramiske fliser. De gjenbrukte flisene er hentet fra den nå nedlagte silkefabrikken Darnitsky i Kyiv, som var et av Sovjetunionens store tekstilanlegg. Flisene ble montert ned før fabrikken ble bygget om og de originale mønstrene er bevart i skulpturene. En serie fotografier fra ulike deler av prosjektet viser skulpturene som er plassert inn i rommene som flisene ble hentet fra.
Zhanna Kadyrova (f. 1981, Brovary) er en av Ukrainas mest profilerte unge kunstnere. Hun har markert seg internasjonalt med skulpturer, installasjoner og performative verk som undersøker og belyser ulike sosiale og politiske strukturer. Hun har stilt ut tre ganger ved den anerkjente biennalen i Venezia (2013, 2015 og 2019) og presenterte prosjektet Palianytsia i en utstilling parallelt med årets Veneziabiennale. Kadyrova var også en av grunnleggerne av kunstnergruppen Revolutionary Experimental Space (R.E.P.) som ble formet under Oransjerevolusjonen i Ukraina i 2004.
Utstillingen er initiert og produsert i løpet av våren 2022 i tett samarbeid med kunstneren og Galleria Continua. Stavanger kunstmuseum ønsker med denne utstillingen å gi rom for en tydelig kunstnerisk og politisk stemme fra Ukraina, og skape et møtested der publikum kan drøfte tanker og opplevelser omkring situasjonen i Ukraina.