En performance i det offentlige rom er en kompleks hendelse hvor mange faktorer spiller inn på hva som skjer og hvordan man opplever det som skjer. Fra kunstnerens side må det uforutsette planlegges inn, og det må lages rom for improvisasjon da det sosiale aspektet ofte er avgjørende for hvordan performancen utspiller seg. Tilskuernes rolle for betydningsproduksjonen blir ekstra viktig fordi det, i motsetning til innenfor kunstinstitusjonens vegger, er vanskeligere å anslå hvem som kommer til å se og engasjere seg i performancen. Hvordan vil de som ser på reagere, og eventuelt interagere med handlingene som utspiller seg? Live performancer formes alltid av interaksjonen mellom kunstner og tilskuer, om tilskuerne forholder seg aktivt med tilrop, kommentarer, avbrytelser etc., eller om de er passive og stille. Som vi ser fra det innledende eksempelet kan én enkelt tilskuers interaksjon endre performancen betraktelig. Videre er selve stedet avgjørende for performancen. Det offentlige uterom er aldri en nøytral eller konstant størrelse, konteksten endres kontinuerlig, for eksempel av hvem som oppholder seg på stedet og tid på døgnet. Det er derfor umulig å forsøke å fryse fast betydninger fordi de utfolder seg relasjonelt mellom tid, sted, kunstner og betrakter.
Jeg vil i denne teksten nærme meg forståelser av performativitet som språk og handling gjennom å se på Mierle Laderman Ukeles’ performance Washing (1974) og Marthe Ramm Fortuns multimediale prosjekt Stein til byrden (2016). Begge kunstnerne tar i bruk det offentlige uterommet, og de går aktivt inn for å komme i kontakt med andre enn den gjengse museumsbesøkende. Selv om de kommer fra forskjellige generasjoner og land finnes det flere likhetstrekk i deres kunstneriske strategier og verdier. Gjennom sitt politiske og feministiske engasjement utfordrer de den kunsthistoriske kanon og kompliserer oppfattelsen av hva som kan oppleves som kunst, så vel som å forskyve kriterier for suksess.