En performance i det offentlige rom er en kompleks hendelse hvor mange faktorer spiller inn pÄ hva som skjer og hvordan man opplever det som skjer. Fra kunstnerens side mÄ det uforutsette planlegges inn, og det mÄ lages rom for improvisasjon da det sosiale aspektet ofte er avgjÞrende for hvordan performancen utspiller seg. Tilskuernes rolle for betydningsproduksjonen blir ekstra viktig fordi det, i motsetning til innenfor kunstinstitusjonens vegger, er vanskeligere Ä anslÄ hvem som kommer til Ä se og engasjere seg i performancen. Hvordan vil de som ser pÄ reagere, og eventuelt interagere med handlingene som utspiller seg? Live performancer formes alltid av interaksjonen mellom kunstner og tilskuer, om tilskuerne forholder seg aktivt med tilrop, kommentarer, avbrytelser etc., eller om de er passive og stille. Som vi ser fra det innledende eksempelet kan én enkelt tilskuers interaksjon endre performancen betraktelig. Videre er selve stedet avgjÞrende for performancen. Det offentlige uterom er aldri en nÞytral eller konstant stÞrrelse, konteksten endres kontinuerlig, for eksempel av hvem som oppholder seg pÄ stedet og tid pÄ dÞgnet. Det er derfor umulig Ä forsÞke Ä fryse fast betydninger fordi de utfolder seg relasjonelt mellom tid, sted, kunstner og betrakter.
Jeg vil i denne teksten nĂŠrme meg forstĂ„elser av performativitet som sprĂ„k og handling gjennom Ă„ se pĂ„ Mierle Laderman Ukelesâ performance Washing (1974) og Marthe Ramm Fortuns multimediale prosjekt Stein til byrden (2016). Begge kunstnerne tar i bruk det offentlige uterommet, og de gĂ„r aktivt inn for Ă„ komme i kontakt med andre enn den gjengse museumsbesĂžkende. Selv om de kommer fra forskjellige generasjoner og land finnes det flere likhetstrekk i deres kunstneriske strategier og verdier. Gjennom sitt politiske og feministiske engasjement utfordrer de den kunsthistoriske kanon og kompliserer oppfattelsen av hva som kan oppleves som kunst, sĂ„ vel som Ă„ forskyve kriterier for suksess.