Kunstgalleriet har valgt ut to kunstnere med svĂŠrt forskjellige uttrykk, der mĂ„let fĂžrst og fremst er Ă„ vise frem to selvstendige unge kunstnere â hver for seg. Utstillingen er ikke kuratert og fremstĂ„r som to-delt, der kunstnerne har hver sin del av lokalet. Austreid har selv valgt nĂžyaktig plassering av verkene sine, mens det for Rees har vĂŠrt viktig at de to verkene ikke skulle monteres hĂžyere enn 10 cm over gulvet. Jeg har i fortsettelsen valgt Ă„ forholde meg til dem som to separate visninger.
Det skjer noe nÊrmest umiddelbart i mÞtet med kunsten til Kristin Austreid, der den er fordelt pÄ fem vegger i Kunstgalleriet. PÄ den fÞrste veggen er en kombinasjon av flere kunstmedier side om side. To skulpturer er plassert pÄ en enkel vegghylle ved siden av et lite maleri flankert av et stÞrre fotografi. De to skulpturene er som bÞlgeformede puslespillbrikker, tykke nok til Ä kunne stÄ av seg selv. Forsidene er malt som marmor med buktende linjer, dype sprekker modulert ved bruk av fargenyanser av grÄtt. Skulpturbrikkenes Þvrige sider, kantene og den flate baksiden er malt hvite. Verket har fÄtt tittelen Drifters 2 og 3, noe som indikerer at skulpturene kan bevege seg, og at det finnes flere av dem.
Det lille kvadratiske maleriet sentralt pÄ samme vegg har tittelen Round Like a Ball Flat like a Pizza 3 og hele maleriflaten viser et utsnitt av en lys madrass. Madrassens overflate har en jevn fordeling av knappe-innslag, slik at den myke stuffingen pÄ innsiden presses ned samtidig som det fordeles utover og bidrar til at formen beholdes. Et gyllent lys skaper skyggevirkninger i og rundt knappegropene. Flere fargenyanser av blÄtt, gult og rÞdt kommer til syne i dette romlige vakre madrass-landskapet. Perspektivet virker manipulert slik at synsvinkelen viser motivet bÄde ovenfra og svÊrt nÊr samtidig som jeg ogsÄ kan skue videre utover madrasshorisonten. Effekten blir en illusjon av dybde innover og oppover i bildet. I likhet med tittelen pÄ skulpturene angis ogsÄ her et nummer, og tittelen pÄ dette maleriet gir heller ikke noen mening, men det vekker min interesse til Ä sÞke videre.
Jeg finner ytterligere to smÄ malerier med tittelen Round Like a Ball Flat like a Pizza i utstillingen. Begge disse viser ulike madrasser, men her er en skinnende gul tennisball inkludert. Den gule tennisballen er identisk med en virkelig tennisball bÄde med hensyn til farge og stÞrrelse. Illusjonen brytes imidlertid nÄr jeg kommer nÊrmere og ser at ballen er malt som om den er flat. Irriterende flat, og det samme gjelder madrassen ballen hviler pÄ. Dermed er det maleriets to dimensjoner, maleriets flate, som blir understreket i motsetning til det illusjonistiske madrasslandskapet i nr. 3. Den sistnevnte innbyr til et mykt mÞte, i motsetning til de to Þvrige madrassene der en ekte tennisball vil kunne dabbes pÄ de harde golde overflatene.