🎉 Vinner av Pris for sprĂ„k og formidling under Årets tidsskrift 2025 🎉

Illusjon og virkelighet i Kunstgalleriet

Kunstnerne Kristin Austreid (f. 1985) og Sebastian Lloyd Rees (f. 1986), stiller ut ved dette Ă„rets To unge lovende-utstilling i Kunstgalleriet. Dette er tredje Ă„ret at Kunstgalleriet arrangerer en utstilling som setter fokus pĂ„ unge kunstnere. Kristin Austreid er oppvokst pĂ„ KarmĂžy, men bor nĂ„ i Bergen hvor hun i 2014 fullfĂžrte en mastergrad ved Kunstakademiet. Allerede pĂ„ avgangsutstillingen ble kunsten hennes kjĂžpt opp, og hun deltok ogsĂ„ i Vestlandsutstillingen samme Ă„ret. Hun har videre deltatt ved flere utstillinger nasjonalt og i Sveits. Sebastian Lloyd Rees kommer fra Stavanger. Rees har en bachelor i Fine Arts fra Goldsmiths University i London fra 2007, hvor han ogsĂ„ bor og arbeider. Han har deltatt ved flere utstillinger internasjonalt, og har hatt separatutstillinger bĂ„de i Dublin og New York, men dette er fĂžrste gang Rees’ kunst utstilles i Norge. Kunstgalleriet har sĂ„ledes valgt ut to relativt unge kunstnere hvis kunst har blitt lagt merke til.

Kristin Austreid, Drifters 2 og 3, Round Like a Ball Flat like a Pizza 3, Orion is among stars 1. Foto: Kristin Austreid

Kunstgalleriet har valgt ut to kunstnere med svĂŠrt forskjellige uttrykk, der mĂ„let fĂžrst og fremst er Ă„ vise frem to selvstendige unge kunstnere — hver for seg. Utstillingen er ikke kuratert og fremstĂ„r som to-delt, der kunstnerne har hver sin del av lokalet. Austreid har selv valgt nĂžyaktig plassering av verkene sine, mens det for Rees har vĂŠrt viktig at de to verkene ikke skulle monteres hĂžyere enn 10 cm over gulvet. Jeg har i fortsettelsen valgt Ă„ forholde meg til dem som to separate visninger.

Det skjer noe nÊrmest umiddelbart i mÞtet med kunsten til Kristin Austreid, der den er fordelt pÄ fem vegger i Kunstgalleriet. PÄ den fÞrste veggen er en kombinasjon av flere kunstmedier side om side. To skulpturer er plassert pÄ en enkel vegghylle ved siden av et lite maleri flankert av et stÞrre fotografi. De to skulpturene er som bÞlgeformede puslespillbrikker, tykke nok til Ä kunne stÄ av seg selv. Forsidene er malt som marmor med buktende linjer, dype sprekker modulert ved bruk av fargenyanser av grÄtt. Skulpturbrikkenes Þvrige sider, kantene og den flate baksiden er malt hvite. Verket har fÄtt tittelen Drifters 2 og 3, noe som indikerer at skulpturene kan bevege seg, og at det finnes flere av dem.

Det lille kvadratiske maleriet sentralt pÄ samme vegg har tittelen Round Like a Ball Flat like a Pizza 3 og hele maleriflaten viser et utsnitt av en lys madrass. Madrassens overflate har en jevn fordeling av knappe-innslag, slik at den myke stuffingen pÄ innsiden presses ned samtidig som det fordeles utover og bidrar til at formen beholdes. Et gyllent lys skaper skyggevirkninger i og rundt knappegropene. Flere fargenyanser av blÄtt, gult og rÞdt kommer til syne i dette romlige vakre madrass-landskapet. Perspektivet virker manipulert slik at synsvinkelen viser motivet bÄde ovenfra og svÊrt nÊr samtidig som jeg ogsÄ kan skue videre utover madrasshorisonten. Effekten blir en illusjon av dybde innover og oppover i bildet. I likhet med tittelen pÄ skulpturene angis ogsÄ her et nummer, og tittelen pÄ dette maleriet gir heller ikke noen mening, men det vekker min interesse til Ä sÞke videre.

Jeg finner ytterligere to smÄ malerier med tittelen Round Like a Ball Flat like a Pizza i utstillingen. Begge disse viser ulike madrasser, men her er en skinnende gul tennisball inkludert. Den gule tennisballen er identisk med en virkelig tennisball bÄde med hensyn til farge og stÞrrelse. Illusjonen brytes imidlertid nÄr jeg kommer nÊrmere og ser at ballen er malt som om den er flat. Irriterende flat, og det samme gjelder madrassen ballen hviler pÄ. Dermed er det maleriets to dimensjoner, maleriets flate, som blir understreket i motsetning til det illusjonistiske madrasslandskapet i nr. 3. Den sistnevnte innbyr til et mykt mÞte, i motsetning til de to Þvrige madrassene der en ekte tennisball vil kunne dabbes pÄ de harde golde overflatene.

Kristin Austreid, Orion is Among Stars, Drifters. Foto: Kristin Austreid
Kristin Austreid, Round Like a Ball Flat like a Pizza 2 og Orion is Among Stars 3, Foto: Kristin Austreid
Kristin Austreid, Halves and Wholes, Foto: Kristin Austreid
1 / 3

Det siste kunstverket pÄ denne veggen er tilsynelatende et stÞrre fotografi, men nÄr jeg kommer nÊr nok brytes den fotografiske virkeligheten. Synlige penselstrÞk rÞper at dette er en malt imitasjon av et mÞrkeblÄtt, skinnende silkestoff. De buktende penselstrÞkene med skiftende fargetoner fremstiller en nÊrmest taktil overflate av mykt tekstil. Det flommende stoffet blir imidlertid presset ned av et stormasket nett av syntetisk hvit trÄd. Orion is Among Stars 1 er maleriets tittel, en formulering som vel er noe tvetydig. Orion er et av de mange stjernebildene pÄ nattehimmelen, som lettest kan identifiseres med utgangspunkt i Orions belte. Ser vi pÄ den uendelige stjernehimmelen som ett tegnebrett, med et horisontalt perspektiv, kan streker tegnes mellom de forskjellige stjernene, slik at for eksempel bildet av Orion fremtrer klarere. Stjernetegnene bidrar til Ä skape orden og oversikt i et kaos av muligheter, men det vertikale perspektivet, dybden i verdensrommet, blir imidlertid ikke tatt hensyn til i opptegningen. Stjernene som det trekkes streker mellom kan tenkes Ä ligge lysÄr borte fra hverandre. Kun fra vÄrt jordlige stÄsted vil stjernebildet Orion danne mening som én sammenhengende figur.

Den mĂžrkeblĂ„ silken i maleriet kan minne om en klar nattehimmel, og de hĂžylyse trĂ„dene som danner et mĂžnster av krysninger kan assosieres med opptegnede stjernebilder, men strekene tegner ikke et bilde som gir mening. Tittelen Orion is Among Stars 1 retter dog et ekstra fokus mot selve Orion. I gresk mytologi var Orion en stor vakker jaktmann som Zevs fikk ”plassert oppe blant stjernene” etter han var blitt drept av jaktgudinnen Artemis. Artemis (romersk Diana) var ogsĂ„ gudinnen som beskyttet de svake, og hun drepte Orion i det han var i ferd med Ă„ voldta en av hennes kvinnelige fĂžlgesvenner. Bakgrunnen for at Orion havnet oppe blant stjernene kan derfor tolkes som en konsekvens av at jaktmannen ikke greide Ă„ tĂžyle sitt begjĂŠr. Kan da noe fra den gamle myten om Orion spores i Austreids maleri?

Øverst i hĂžyre hjĂžrne av maleriet kommer et hvitt felt til syne — men det er ikke mulig Ă„ se, og det trigger min interesse. Jeg beveger meg rundt i gallerirommet og finner de to andre Orion-maleriene. Disse avslĂžrer mer av det hvite, som kan se ut som dyne og laken. Sammenligningen av de tre maleriene gir en opplevelse av at det glatte lette tĂžyet pĂ„ toppen har flyttet pĂ„ seg. Den blĂ„ silken har liksom beveget seg pĂ„ tross av det stramme hvite stormaskede nettet som vil hindre det i Ă„ flomme fritt. I kunsthistorien tolkes lette svevende tekstiler og slĂžr ofte som en visualisering av for eksempel den usynlige vinden eller menneskets indre pathos. I dette illusjonistiske maleriet blir det lette silkestoffet holdt i sjakk, som en manifestering av begjĂŠr som tĂžyles, holdes tilbake. Orion kan i en slik tolkning stĂ„ som et skremmebilde der han er blitt plassert oppe mellom stjernene. De stramme hvite nett-trĂ„dene, kan imidlertid pĂ„ samme mĂ„te som de tegnede strekene i et stjernebilde utgjĂžre en imaginĂŠr forestilling. Noe som synliggjĂžr en mĂ„te Ă„ skape orden i et kaos av fĂžlelser.

Kristin Austreid,Orion is Among Stars 2, Detalj. Foto: Kristin Austreid
Kristin Austreid, Round Like a Ball Flat like a Pizza 1. Detalj. Foto: Kristin Austreid
Kristin Austreid, Round Like a Ball Flat like a Pizza 2. Detalj. Foto: Kristin Austreid
1 / 3

En annen gallerivegg stĂ„r ut med sine Ă„tte fotografier. Motivet pĂ„ hvert fotografi viser to og to marmorsteiner, Halves and Wholes, plassert pĂ„ en monokrom bakgrunn. Jeg gjenkjenner de fotograferte formene som de bĂžlgete MDF-skulpturene i utstillingen. Materialet MDF (medium-density fibreboard), et bearbeidet treflismateriale. MDF utgjĂžr sĂ„ledes et dĂždt materiale som ikke kan forandre form eller sprekke som vanlig tre. NĂ„r jeg som betrakter ser den samme skulpturen representert i fotografiet fĂ„r jeg en intuitiv forstĂ„else av hva fotografimediet kan gjĂžre. Den bemalte MDF-skulpturen som jeg nylig har erfart i galleri-rommet, fremkommer som en virkelig stein i fotografiene. I fotografiet er likheten med virkelig marmor mer slĂ„ende, fargene er klarere og skarpere, og fotografiet avslĂžrer ikke det egentlige materialet. Men jeg kan ikke se alle skulpturene og fotografiene samtidig — jeg mĂ„ bevege meg rundt for Ă„ kunne sammenligne dem. Det er ogsĂ„ fascinerende Ă„ se hvordan en og samme Drifters-skulptur kan forandre seg, bĂ„de i forhold til hva den opptrer i forhold til, og i hvilken posisjon den plasseres. I mĂžte med Austreids kunst erfarer jeg bĂ„de gjennom synssansen, kropp og tenkning at fotografiet ikke alltid dokumenterer virkeligheten.

Noe annet som skjedde da jeg som betrakter i denne utstillingen mÞter kunsten til Austreid er at jeg fikk erkjenne hvordan jeg nÊrmest automatisk forsÞker Ä skape mening og sammenheng mellom de forskjellige kunstverkene. Kunsten engasjerer mitt Þnske om Ä forstÄ, ved Ä iverksette evnen til blant annet Ä sammenligne, lage system og studere formlikhet. En forstÄelse vi allerede er i besittelse av i fÞlge Hans-Georg Gadamer, og som er en forutsetning for at en tolkning kan finne sted. BÄde Gadamer og hans lÊrer Martin Heidegger var interessert i kunstens evne til Ä avslÞre en forstÄelse av oss selv og vÄr vÊren i verden pÄ en umiddelbar og unik mÄte (noe Gadamer gjÞr nÊrmere rede for i boken Sannhet og metode). I Austreids kunst fÄr vi mulighet til Ä erfare hvordan materialiteten og taktiliteten endres innenfor maleri-serier og i overgangen fra romlig skulptur til fotografi. Vi opplever hvordan avstand og nÊrhet kan bryte illusjoner blant annet i Austreids nÊrmest fotografiske silkemalerier, og hvordan forskjellige medier har evne til Ä skape illusjon eller virkelighet. Austreids kunst er dermed et eksempel pÄ at kunsten kan gi et modus til Ä materialisere tanken. Den tilslÞrte sammenhengen mellom ulike mÄter Ä oppleve og oppfatte en og samme ting pÄ gjennom ulike medier Äpenbarer seg. Kanskje kan det bidra til at vÄrt blikk blir mer kritisk? Selve kunsterfaringen kan avslÞre vÄrt sterke iboende Þnske om Ä finne forstÄelse gjennom sammenhenger. Reflekterer vi over at vi mennesker ofte tenker pÄ denne mÄten, kan vi ogsÄ bli bevisst faren for at vi konstruerer sammenhenger som ikke er sanne.

Kristin Austreid, Halves and Wholes 4, Foto: Kristin Austreid

Leter vi etter en sammenheng mellom kunsten til Kristin Austreid og Sebastian Lloyd Rees kan det raskt ende opp i en usann konstruksjon. I utstillingen vises to av Rees’ funnet-objekt-collager som begge slĂ„r i mot meg med sin urbane rĂžffhet og monumentale stĂžrrelse (ca 2 x 3 m). Kryssfinerplater som tilfeldig og over tid er dekket av lag pĂ„ lag med reklameplakater og graffiti. En collage bestĂ„ende av plakater som er delvis overmalt med grĂ„, rĂžd, og sort farge. Fragmenter av tekst er lesbart, men gir ikke lenger mening. Dette virker kjent, noe som er vanlig Ă„ se i forbindelse med byggeplasser i storbyene, og som vanligvis danner en grense til det vi ikke har tilgang til. De enorme platene er tatt ut av sin kontekst og plassert pĂ„ de hvite galleriveggene. Her henger de sĂ„vidt hevet over gulvet. Sannsynligvis hadde de kommet enda mer til sin rett dersom takhĂžyden i galleriet hadde gitt dem mer luft. Da ville konnotasjonen som fysiske skiller kunne fremtre klarere ogsĂ„ i gallerirommet.

Sebastian Lloyd Rees, All the News That's Fit to Print. Foto: Mother's Tankstation Limited

Slitte treplanker med avflasset maling danner vertikale brytninger og rammer inn plakat-lappeteppene i felter. Plankene er tydeligvis plantet inn i det som tidligere utgjorde en sammenhengende flate. Den strenge vertikaliteten i de smale plankene minner meg om Barnett Newmans Zips blant annet kjent fra hans gigantiske “color field”-verk Vir Heroicus Sublimus (1950-51). I motsetning til Neumans Zips som skulle skape dynamikk og bryte opp de store rĂžde flatene, blir Rees’ “zips” benyttet til Ă„ dempe de urolige fargefeltene. I Rees’ verk brukes de slitte treplankene, som for Ăžvrig er funnet og samlet av kunstneren bĂ„de i SĂžr-London (grĂ„) og i New York (grĂžnne), slik at de synliggjĂžr mellomrom, noe som ytterligere poengteres ved materialets spredte opprinnelsessted. Skiller som egentlig ikke var der, men som konstrueres for Ă„ gi meg mulighet til Ă„ dvele, og systematisere det jeg ser, her og nĂ„. Og til Ă„ lage sammenheng mellom Rees’ to verk. Plankene fungerer som pusterom mellom all den fragmenterte stĂžyen av reklamer, industrimalingsflekker, overmalinger, avrivninger, flerrer og pĂ„klistrede avisartikler fra bĂ„de engelsk- og arabisksprĂ„klige aviser. ForĂžvrig en indikasjon pĂ„ at temaet i disse verkene kanskje handler om spenningene mellom den vestlige og den muslimske verden som vi erfarer i samtiden.

Begge Rees’ verk har samme tittel; All the News ThatÂŽs Fit to Print og er del av en serie pĂ„ fem som fĂžrste gang ble vist pĂ„Rees’ separatutstilling pĂ„ MothersÂŽs Tankstation i Dublin i 2015-16. ..alarming..invasive...a violation
..lawless
..disrespectful var tittelen pĂ„ utstillingen i Dublin, og her pĂ„ Kunstgalleriet fĂ„r vi presentert en noe komprimert versjon som sannsynligvis omhandler de to siste ordene i tittelen. Jeg finner teksten “All the News ThatÂŽs Fit to Print” innrammet oppe i venstre hjĂžrne pĂ„ forsiden av avisen New York Times, og limt fast pĂ„ ett av verkene. Dette har vĂŠrtavisens motto siden 1897, og understreker avisens intensjon om Ă„ rapportere nyheter pĂ„ upartisk vis. Ved valg av denne tittelen for begge verkene peker Rees til de fĂ„ nyhetsartiklene som er inkludert i hans monumentale collager. Sannsynligvis nyheter han Ăžnsker Ă„ problematisere eller diskuteres i lys av dette mottoet.

Sebastian Lloyd Rees, installasjonsbilde Kunstgalleriet, 2017. Foto: Arnhild SunnanÄ
Sebastian Lloyd Rees, All the News That's Fit to Print, Detalj. Foto: Arnhild SunnanÄ
Sebastian Lloyd Rees, All the News That's Fit to Print, Detalj. Foto: Arnhild SunnanÄ
Sebastian Lloyd Rees, "All the News That's Fit to Print", Detalj. Foto: Arnhild SunnanÄ
1 / 4

Den ene avissiden er fra Daily Telegraph, datert 14. September 2001. Tre dager etter terrorangrepet pĂ„ World Trade Center. Temateksten er ”America at war” og tittelen pĂ„ artikkelen viser til at befolkningen i Pakistan frykter gjengjeldelse. Fotografiet i artikkelen taler for seg. En muslimsk mann viser frem hvite t-skjorter med teksttrykk som hyller Osama Bin Laden som en ”Hero of Islam” og en ”World Hero”. Et effektfullt bilde som egner seg til Ă„ nĂžre opp under frykten og hatet som terroren pĂ„ Manhattan vekket i den vestlige verden. Er det ikke nettopp respektlĂžshet (disrespectful) som her er budskapet? Avissiden med artikkelen er klistret mot en rĂždmalt bakgrunn, der rĂždmalingen har smittet over og satt spor bĂ„de pĂ„ bildet og i artikkelteksten, noe som gi assosiasjoner til blod og dĂžd. En markant rĂžd klatt av maling er kanskje ikke helt tilfeldig plassert inn i starten av det avsnittet i teksten, der det pĂ„stĂ„s at Bin Laden ikke var involvert i angrepet i New York, men at han oppfattet hendelsen som en straff fra Allah. Journalistens tekst blir imidlertid overdĂžvet av det visuelle hĂ„net som i fotografiet slĂ„r imot meg. Hverken avisleseren i 2001 eller jeg som betrakter kjenner konteksten til dette bildet. Det kan for eksempel ha blitt tatt i en helt annen sammenheng, og pĂ„ et langt tidligere tidspunkt. Fotoet som hyller Bin Laden som en islamsk helt, underbygger at det er hans person krigserklĂŠringen skal rettes mot. Et kritisk blikk vil kunne avslĂžre at det tendensiĂžse fotoet vil overskygge avsnittet som bedyrer Bin Ladens uskyld. Det er en vanskelig diskurs Ă„ vedkjenne seg. Var vi i stand til Ă„ lese artikkelen med et kritisk blikk tre dager etter dette terroranslaget? Kan respektlĂžsheten som Rees viser til gĂ„ begge veier?

I Rees’ neste verk er det forsiden til New York Times fra 2. mai 2011 som er mest fremtredende. Her vises et stort bilde av Bin Laden i militĂŠr uniform og med skytevĂ„pen i bakgrunnen. Overskriften er ”Bin Laden Killed by U.S. Forces in Pakistan, Obama says, Declaring justice has been done.” Til hĂžyre et bilde av en dresskledd alvorlig president Obama, og under et foto fra de brennende tvillingtĂ„rnene pĂ„ sĂžrspissen av Manhattan. Vi var vel alle lettet da Bin Laden endelig ble funnet. Og selv om han ble drept uten lov og dom (lawless) reiste ikke det noen store protester. Drapet kunne vel rettferdiggjĂžres ut i fra at Bin Laden var utpekt som ansvarlig, og i alle tilfeller hadde ansvaret for mange terrorhandlinger? Igjen peker Rees pĂ„ en diskurs som vi vel helst ikke vil vedkjenne oss. Hva skjer nĂ„r disse to avissidene, datert med 10 Ă„rs mellomrom sammenstilles i to kunstverk pĂ„ denne mĂ„ten?

Jeg som betrakter oppdaget hvor lett det var Ă„ hente frem igjen de opprivende minnene, om sjokket og fĂžlelsene som jeg hadde den dagen, 11. september 2001. Jeg kan ogsĂ„ visualisere filmen fra 2011 som dokumenterer hvordan de amerikanske elitesoldatene drepte Bin Laden. Det ga ingen god fĂžlelse. De to kunstverkene til Rees medvirker blant annet til at jeg minnes om at jeg som menneske ikke opplever tiden som en horisontal dimensjon. Disse avisartiklene viser til “gamle” nyheter i forhold til tid mĂ„lt i den horisontale tidsaksen, men minner kan trigge sterke reaksjoner pĂ„ ny, her og nĂ„, i mĂžte med kunstverket. Dette gir meg som betrakter erfaringen av at jeg selv heller er bĂŠrer av en vertikal tidsakse. Et vertikalt perspektiv som manifesteres i verkenes mange lag av papir. Her i gallerirommet kan jeg allikevel, med et mer distansert og kritisk blikk, studere presentasjonen av historiske nyheter i en annen kontekst – inkludert i to kunstverk. Rees’ verk makter ogsĂ„ Ă„ gi meg en bevisstgjĂžrende erfaring av at media har stor makt nĂ„r det gjelder Ă„ fremstille vĂ„rt virkelighetsbilde.

Sebastian Lloyd Rees, All the News That's Fit to Print. Foto: Mother's Tankstation Limited

Utstillingen i Kunstgalleriet presenterer to kunstnere som har klare mĂ„l med kunsten sin. BĂ„de Austreid og Rees’ kunst inviterer og aktiverer meg som betrakter i en bevisstgjĂžrende dialog. Monteringen av Austreids verk legger opp til at betrakteren mĂ„ bevege seg fra vegg til vegg og rundt hjĂžrner for Ă„ finne sammenhenger, noe som fungerer pĂ„ en utmerket mĂ„te. I motsetning Austreid kommer ikke Rees’ verk helt til sin rett i galleriet. De to monumentale verkene mister litt av den omgripende slagkraften ved Ă„ bli presset inn pĂ„ smĂ„ veggflater. Heldigvis er disse verkene plassert sĂ„pass langt fra Austreids mer stillferdige og rene uttrykk, at det ikke virker altfor forstyrrende. Og kanskje finnes det likevel en fellesnevner mellom kunsten til de to unge lovende, da begge kunstnerne peker pĂ„ fotografiet som det mediet som synes Ă„ ha aller stĂžrst makt.

Utstilling: ”To unge lovende”

Kristin Austreid og Sebastian Lloyd Rees

Kunstgalleriet, Madlaveien 75, Stavanger

Vises frem til 26. februar 2017