Kunstgalleriet har valgt ut to kunstnere med svært forskjellige uttrykk, der målet først og fremst er å vise frem to selvstendige unge kunstnere — hver for seg. Utstillingen er ikke kuratert og fremstår som to-delt, der kunstnerne har hver sin del av lokalet. Austreid har selv valgt nøyaktig plassering av verkene sine, mens det for Rees har vært viktig at de to verkene ikke skulle monteres høyere enn 10 cm over gulvet. Jeg har i fortsettelsen valgt å forholde meg til dem som to separate visninger.
Det skjer noe nærmest umiddelbart i møtet med kunsten til Kristin Austreid, der den er fordelt på fem vegger i Kunstgalleriet. På den første veggen er en kombinasjon av flere kunstmedier side om side. To skulpturer er plassert på en enkel vegghylle ved siden av et lite maleri flankert av et større fotografi. De to skulpturene er som bølgeformede puslespillbrikker, tykke nok til å kunne stå av seg selv. Forsidene er malt som marmor med buktende linjer, dype sprekker modulert ved bruk av fargenyanser av grått. Skulpturbrikkenes øvrige sider, kantene og den flate baksiden er malt hvite. Verket har fått tittelen Drifters 2 og 3, noe som indikerer at skulpturene kan bevege seg, og at det finnes flere av dem.
Det lille kvadratiske maleriet sentralt på samme vegg har tittelen Round Like a Ball Flat like a Pizza 3 og hele maleriflaten viser et utsnitt av en lys madrass. Madrassens overflate har en jevn fordeling av knappe-innslag, slik at den myke stuffingen på innsiden presses ned samtidig som det fordeles utover og bidrar til at formen beholdes. Et gyllent lys skaper skyggevirkninger i og rundt knappegropene. Flere fargenyanser av blått, gult og rødt kommer til syne i dette romlige vakre madrass-landskapet. Perspektivet virker manipulert slik at synsvinkelen viser motivet både ovenfra og svært nær samtidig som jeg også kan skue videre utover madrasshorisonten. Effekten blir en illusjon av dybde innover og oppover i bildet. I likhet med tittelen på skulpturene angis også her et nummer, og tittelen på dette maleriet gir heller ikke noen mening, men det vekker min interesse til å søke videre.
Jeg finner ytterligere to små malerier med tittelen Round Like a Ball Flat like a Pizza i utstillingen. Begge disse viser ulike madrasser, men her er en skinnende gul tennisball inkludert. Den gule tennisballen er identisk med en virkelig tennisball både med hensyn til farge og størrelse. Illusjonen brytes imidlertid når jeg kommer nærmere og ser at ballen er malt som om den er flat. Irriterende flat, og det samme gjelder madrassen ballen hviler på. Dermed er det maleriets to dimensjoner, maleriets flate, som blir understreket i motsetning til det illusjonistiske madrasslandskapet i nr. 3. Den sistnevnte innbyr til et mykt møte, i motsetning til de to øvrige madrassene der en ekte tennisball vil kunne dabbes på de harde golde overflatene.