For å si det kynisk; det å lage eget arbeid innebærer så masse (ofte ubetalt) arbeid. Arbeidsoppgavene er flere og tidkrevende, både administrativt; å planlegge og tilrettelegge for stykket ved co-produksjoner, spilledatoer og støtte, produksjonsmessig; timeplan, koordinere mellom alle medvirkende, finne øvingslokaler og til sist kunstnerisk – det som egentlig er hovedmotivasjonen! Etter hvert som man vokser seg større kan man selvsagt delegere arbeidsoppgaver og ansette andre til disse funksjonene, men så er det også noe med at man har utviklet sin egen måte å gjøre ting på og at det kan være mer effektivt å gjøre det selv. Da jeg begynte å jobbe med Gabel gjorde jeg det aller meste av det administrative siden støtten kom fra Norge, men etter hvert har han tatt over mer og mer. Til vårt siste stykke er det han som er hovedansvarlig også kunstnerisk. Jeg medvirker på scenen og med råd og koreografi, men ellers står han for det aller meste. Og det setter jeg pris på. Jeg har jobbet så mye i mange år, og jeg kjenner at jeg ikke har kapasitet til det lenger. Jeg liker hverdager hvor jeg tilbringer timer med kunstformen og kolleger i studio heller enn foran dataen. Å jobbe som danser tillater dette. Jeg stiller opp, jeg forplikter meg og fordyper meg like mye som i eget arbeid, men jeg nyter å ikke måtte ta avgjørelser! Jeg har alltid sett på meg selv hovedsakelig som danser. Mitt eget arbeid har vært nesten en hobby som jeg har satt pris på, men da arbeidsmengden ble for stor kuttet jeg ned på dette. Når det er sagt så hadde jeg premiere på et samarbeidsprosjekt i forfjor og skulle hatt premiere i fjor med Gabel, så jeg er jo fremdeles veldig aktiv. Men jeg har nok roet ned tempoet litt. Jeg prøver i alle fall, men så blir jeg engasjert i samarbeidsprosjekter her og der allikevel! Jeg kan si litt om andre elementer ved en arbeidsdag, som arbeidstid, miljø og profesjonalitet. Hvis du tenker at jeg har fire-fem forskjellige arbeidsgivere eller samarbeidspartnere (vel, to under pandemien) og alle har hver sin måte å strukturere arbeidsdagen på, så ligger det også en utfordring til tilpasningsdyktighet der. Noen koreografer har satte arbeidstider Andre følger deres intuisjon og den daglige flyten i prøvene - en rytme som ikke nødvendigvis er det samme for alle medvirkende. Noen vil bli kjent på et mer personlig plan, mens hos andre er det ikke rom for dette. Det kan være utfordrende å sjonglere dette og man må være oppmerksom på hva som er tilfellet ved hvert prosjekt.