🎉 Vinner av Pris for sprĂ„k og formidling under Årets tidsskrift 2025 🎉

Intervju med Tale Dolven

Danser og koreograf Tale Dolven har pratet med Magda Hognestad om veien til dansen, hennes arbeidsprosesser og inspirasjonskilder. Dolven er fra Stavanger, og etter fullfÞrt utdannelse endte hun opp i Brussel. Der bor hun nÄ med sin amerikanske ektemann og samarbeidspartner Gabel Eiben.

Tale Dolven og Gabel Eiben. That catastrophe is a fire. Foto: Agnete Syrtveit.
Magda Hognestad

Fortell oss om bakgrunnen din. Var dans en lidenskap fra barnsben av, eller kom den heller tilfeldig inn i livet? Og nÄr vÄknet lysten til Ä lage egne verk?

Tale Dolven

Jeg begynte faktisk Ä danse ganske sent, da jeg var 17 Är og begynte pÄ danselinjen pÄ Lundehaugen videregÄende skole. Inntil dette hadde jeg drevet med rytmisk gymnastikk med Stavanger Turnforening fra jeg var 9 Är. SÄ da jeg skulle gÄ videre til videregÄende stod valget mellom idrettslinje eller danselinje. Jeg visste at jeg ville fortsette Ä vÊre fysisk i skolehverdagen. Uten Ä tenke at jeg ville bli danser, sÄ tenkte jeg heller at turn kom jeg trolig ikke til Ä fortsette med til jeg var 19 Är. SÄ da ble det danselinjen. Og da jeg skulle velge videre utdannelse visste jeg at jeg trivdes i hverdagen med dansen og sÞkte pÄ Statens BalletthÞgskole, nÄ KusthÞgskolen i Oslo. Jeg sÞkte og kom inn pÄ pedagogikk-linjen etter rÄd fra de lokale lÊrerne som mente det var best Ä ha pedagogikk-utdannelse Ä falle tilbake pÄ. Jeg skjÞnner selvsagt denne logikken, men da jeg kom til Oslo og begynte pÄ Statens BalletthÞgskole var det helt tydelig at det var dans jeg ville drive med og ikke undervisning. Det visste jeg jo egentlig ogsÄ fra fÞr. Jeg sÞkte om Ä bytte linje til 2. Äret og fikk det. SÄ fikk jeg hÞre om PARTS (Performing Arts Research and Training Studios) i Brussel, en skole som fokuserer kun pÄ samtidsdans. PÄ den tiden hadde man flere dansestiler pÄ danselinjen pÄ Statens. Jeg sÞkte pÄ PARTS og kom inn der. SÄ da flyttet jeg til Brussel etter to Är i Oslo. PÄ PARTS er det pensum at alle elevene ogsÄ mÄ utvikle egne arbeider, og det var dette som ga meg interesse og selvtillit til Ä skape eget arbeid.

MH

MH:Hva gjorde at du bosatte deg i Brussel?

TD

Jeg lagde en solo fĂžrste Ă„ret etter endt utdannelse, samtidig som jeg ogsĂ„ hadde fĂ„tt et freelance-engasjement som danser i Brussel. Soloen skapte jeg hovedsakelig i Stavanger og viste i Stavanger, Bergen og Oslo, men jeg beholdt leiligheten i Brussel og oppholdt meg mest der. SĂ„ jeg ble egentlig bare boende der som jeg hadde fĂ„tt jobb. Året etter fikk jeg fulltidskontrakt med scenekunstkompaniet Rosas og koreograf Anne Teresa De Keersmaeker – et engasjement som er altoppslukende. SĂ„ det lĂ„ aldri i kortene at jeg skulle flytte hjem etter utdannelsen.

MH

Du har danset med mange internasjonale aktÞrer innen scenekunst. Samtidig har du, siden 2014, ogsÄ utarbeidet og vÊrt utÞver i fem egne prosjekter. Det er en beundringsverdig aktivitet! Hvordan har det vÊrt Ä dele seg mellom det Ä jobbe for andre og det Ä jobbe kreativt for seg selv?

TD

Mellom 2005 og 2012 lagde jeg kun smĂ„ egne verker, ingen produksjoner. Jeg hadde ikke tid, fordi jeg jobbet fulltid som danser. Dessuten har tendensen for meg vĂŠrt at dersom jeg kom over noe som inspirerte meg til Ă„ jobbe med, sĂ„ skapte jeg ut ifra det. Men Ă„ signere egne verker i seg selv var ikke det jeg ivret mest etter. Til soloen i 2005 var det kunstneren Egon Schieles skisser, som jeg oppdaget pĂ„ Leopold museum i Wien, som inspirerte meg. Og i 2011 sĂ„ jeg opptaket av Louie Fullers Danse Serpentine pĂ„ Centre Pompidou i Paris. Jeg sĂžkte KulturrĂ„det om stĂžtte til Ă„ lage et stykke med utgangspunkt i Danse Serpentine og den ble innvilget. Forestillingen hadde premiere pĂ„ Regional Arena for Samtidsdans i 2012, og dette var min fĂžrste signerte produksjon med stĂžtte. I 2012 traff jeg ogsĂ„ min mann, Gabel Eiben, pĂ„ turne til Sommerfestival ved Kampnagel i Hamburg. I desember 2013 giftet vi oss og han flyttet til Brussel. Mens han ventet pĂ„ arbeidstillatelse utviklet vi vĂ„rt fĂžrste stykke sammen (kunstnere jobber jo alltid!) You’re welcome, som hadde premiere pĂ„ BIT Teatergarasjen i Bergen 2014. Det at vi har fortsatt Ă„ lage stykker sammen har vĂŠrt rotfestet i bĂ„de kunstnerisk nysgjerrighet pĂ„ hverandres felt (han er skuespiller), og av praktiske Ă„rsaker; Ă„ fĂ„ tid og arbeid sammen der vi ellers reiste mye fra hverandre med vĂ„re respektive jobber. Mellom 2014 og 2016 lagde vi tre stykker, samtidig som jeg fremdeles var aktiv med Rosas. Denne tiden var ekstremt hektisk og travel profesjonelt sett, og jeg tok meg et slags hvileĂ„r i 2017 der jeg roet ned pĂ„ aktivitetene mine. Men foruten det med arbeidsmengden, sĂ„ har det Ă„ dele mitt virke mellom Ă„ jobbe for andre og Ă„ skape eget arbeid vĂŠrt heldig, bĂ„de kunstnerisk og personlig. Jeg tror vi dansere har godt av Ă„ besitte forskjellig roller, bĂ„de som utĂžver og en mer helhetlig tenkende skaper. Og sĂ„ gjĂžr det godt Ă„ kunne veksle mellom Ă„ ta egne kunstneriske valg, og Ă„ fĂžlge en annens lederskap. Jeg tror ogsĂ„ at erfaring rundt utfordringene ved Ă„ vĂŠre ansvarlig for egen produksjon gjĂžr at jeg kan bidra mer nĂ„r jeg jobber for andre, om enn bare med forstĂ„else eller Ă„ hjelpe med utfordringer som oppstĂ„r underveis. Men jeg har alltid fĂžlt meg dratt mellom det store kompaniet jeg har jobbet for, og de mindre prosjektene hvor man ofte fĂ„r vĂŠre mer medskapende. SĂ„ jeg har jobbet hardt for Ă„ kunne gjĂžre begge deler.

MH

Hva er forskjellene, pÄ godt og vondt?

TD

For Ă„ si det kynisk; det Ă„ lage eget arbeid innebĂŠrer sĂ„ masse (ofte ubetalt) arbeid. Arbeidsoppgavene er flere og tidkrevende, bĂ„de administrativt; Ă„ planlegge og tilrettelegge for stykket ved co-produksjoner, spilledatoer og stĂžtte, produksjonsmessig; timeplan, koordinere mellom alle medvirkende, finne Ăžvingslokaler og til sist kunstnerisk – det som egentlig er hovedmotivasjonen! Etter hvert som man vokser seg stĂžrre kan man selvsagt delegere arbeidsoppgaver og ansette andre til disse funksjonene, men sĂ„ er det ogsĂ„ noe med at man har utviklet sin egen mĂ„te Ă„ gjĂžre ting pĂ„ og at det kan vĂŠre mer effektivt Ă„ gjĂžre det selv. Da jeg begynte Ă„ jobbe med Gabel gjorde jeg det aller meste av det administrative siden stĂžtten kom fra Norge, men etter hvert har han tatt over mer og mer. Til vĂ„rt siste stykke er det han som er hovedansvarlig ogsĂ„ kunstnerisk. Jeg medvirker pĂ„ scenen og med rĂ„d og koreografi, men ellers stĂ„r han for det aller meste. Og det setter jeg pris pĂ„. Jeg har jobbet sĂ„ mye i mange Ă„r, og jeg kjenner at jeg ikke har kapasitet til det lenger. Jeg liker hverdager hvor jeg tilbringer timer med kunstformen og kolleger i studio heller enn foran dataen. Å jobbe som danser tillater dette. Jeg stiller opp, jeg forplikter meg og fordyper meg like mye som i eget arbeid, men jeg nyter Ă„ ikke mĂ„tte ta avgjĂžrelser! Jeg har alltid sett pĂ„ meg selv hovedsakelig som danser. Mitt eget arbeid har vĂŠrt nesten en hobby som jeg har satt pris pĂ„, men da arbeidsmengden ble for stor kuttet jeg ned pĂ„ dette. NĂ„r det er sagt sĂ„ hadde jeg premiere pĂ„ et samarbeidsprosjekt i forfjor og skulle hatt premiere i fjor med Gabel, sĂ„ jeg er jo fremdeles veldig aktiv. Men jeg har nok roet ned tempoet litt. Jeg prĂžver i alle fall, men sĂ„ blir jeg engasjert i samarbeidsprosjekter her og der allikevel! Jeg kan si litt om andre elementer ved en arbeidsdag, som arbeidstid, miljĂž og profesjonalitet. Hvis du tenker at jeg har fire-fem forskjellige arbeidsgivere eller samarbeidspartnere (vel, to under pandemien) og alle har hver sin mĂ„te Ă„ strukturere arbeidsdagen pĂ„, sĂ„ ligger det ogsĂ„ en utfordring til tilpasningsdyktighet der. Noen koreografer har satte arbeidstider Andre fĂžlger deres intuisjon og den daglige flyten i prĂžvene - en rytme som ikke nĂždvendigvis er det samme for alle medvirkende. Noen vil bli kjent pĂ„ et mer personlig plan, mens hos andre er det ikke rom for dette. Det kan vĂŠre utfordrende Ă„ sjonglere dette og man mĂ„ vĂŠre oppmerksom pĂ„ hva som er tilfellet ved hvert prosjekt.

MH

Er det en nysgjerrighet eller nĂždvendighet som har fĂžrt deg til de forskjellige kompaniene/koreografene?

TD

Nysgjerrighet vil jeg si. Og interesse. Hver koreograf har sin egen arbeidsmetode, eget idésett og mÄte Ä tenke om kunst pÄ. Jeg syns det er utrolig berikende Ä fÄ tilgang til deres tankesett og ulike mÄter Ä konstruere kunst pÄ. Hvert nytt mÞte med en koreograf er en egen verden, og dette er noe av det mest fantastiske med jobben min. Jeg liker Ä lytte til ideene og Ä oversette disse til bevegelse.

MD

Den belgiske danseren og koreografen Anne Teresa De Keersmaeker, som du danset lenge for, sier i et intervju at hun ser pÄ seg selv mer som danser enn koreograf. Og det Ä lage sine egne verk, og danse i dem, tillater jo i stÞrre grad at man selv er aktuell og aktiv som danser enn om man forholder seg til dans som bare utÞver. Har du noen tanker om hva du definerer deg selv som?

TD

Jeg har alltid definert meg selv hovedsakelig som danser. Men jeg jobber ofte med skapere som Þnsker input fra danserne, sÄ jeg er medskapende. Likesom nÄr jeg skaper arbeid har det vÊrt viktig for meg Ä oppleve selv hva dansen innebÊrer. Hvordan man tenker nÄr man utfÞrer den. For meg er ikke dans skildring, men heller oppgavelÞsning enten fysisk eller idémessig. Slik tilnÊrmer jeg meg dansen enten jeg er skapende eller utÞver. Men jeg tror, som jeg ogsÄ nevner over, at det Ä stÄ i skaperens sko, om enn bare i en produksjon, gir erfaringer og kunnskap som er berikende Ä ta med seg videre som danser.

MH

MH: SÄ er jeg nysgjerrig pÄ arbeidsmetoden din. I egne verk, har du klare formeninger om hva du skal ende opp med fÞr du starter selve Þvelsesprosessen, eller jobber du mer ut fra et overordnet tema og er Äpen for innspill fra andre utÞvere/involverte? Du og Gabel har samarbeidet siden 2014, Gabel var ogsÄ med som utÞver i de tidlige verkene. Har dere hatt en fast mÄte Ä jobbe pÄ?

TD

Jeg vet sjelden hvordan vi skal ende opp. Jeg begynner som oftest med en eller flere fysiske ideer og utvikler materiale fra disse. Deretter setter jeg materialet sammen og sÄ vurderer jeg eventuell lyd eller scenografi. Det er som oftest et fysisk utgangspunkt. Selv da jeg jobbet fra skisser og film som visuelt inspirasjonsmateriale er fÞrste oppgave Ä inkorporere disse skissene i min kropp (kopiere). SÄ analyserer jeg hva disse bevegelsene inneholder og i hvilke retninger den informasjonen kan utvikles. De andre utÞverne fÞlger samme mÞnster og skaper sitt eget bevegelsesmateriale. Med Gabel jobber vi ganske likt fysisk. Vi jobber ogsÄ med tekst, som er et annet type materiale ettersom det allerede eksisterer pÄ forhÄnd. Vi har alltid jobbet med allerede eksisterende lydkilder, altsÄ opptak av foredrag, intervjuer eller samtaler som vi spiller i Þret simultant som vi fremfÞrer teksten. For meg som danser er dette en teknisk mÄte Ä jobbe med tekst pÄ som tar bort tolkning og det psykologiske rundt fremfÞrelse (siden det utfÞres simultant, det tar bort tiden til Ä forberede, tenke og tolke til en viss grad) som jeg liker. Det er ogsÄ en veldig effektiv mÄte Ä kunne redigere tekst pÄ frem til forestillingen er spilleklar, fordi man ikke mÄ lÊre teksten utenat. Men hvert stykke vi har laget har vÊrt ganske forskjellig, sÄ jeg vil ikke si at vi har noen fast mÄte Ä jobbe pÄ.

Tale Dolven og Gabel Eiben, fra performancen Seng og Sekund. Foto: OSL contemporary.
Tale Dolven og Gabel Eiben, fra performancen Seng og Sekund. Foto: OSL contemporary.
Tale Dolven og Gabel Eiben, fra performancen Seng og Sekund i utstillingen seng og sekund av A K Dolven. Foto: OSL contemporary.
1 / 3
MH

En av de mange aspektene ved scenekunst jeg setter pris pÄ er samarbeid med andre kunstformer. Dette forekommer i dine arbeid ogsÄ. Hvordan gikk du frem i samarbeidet med skulptÞren Katleen Vinck til verket Precarryus? Og hvordan er det Ä Ä bli en del av andres verk, som i samarbeid med AK Dolven?

TD

Opp igjennom Ă„rene har det blitt noen samarbeid med billedkunstnere, eller produksjoner i relasjon til billedkunst. Jeg har jobbet mye med AK Dolven som medvirkende i hennes videoinstallasjoner. I 2019 gjorde vi for fĂžrste gang en live performance i samarbeid, ved finnissagen av hennes utstilling "Seng og sekund" ved OSL contemporary. Å jobbe med Anne Katrine er et veldig takknemlig samarbeid, vi setter sĂ„ stor pris pĂ„ hverandres kunstneriske uttrykk. NĂ„r vi jobber sammen forklarer Anne Katrine bildet hun ser for seg og jeg foreslĂ„r hvordan dette kan gjennomfĂžres fysisk.

Til Precarryus, av meg og Igor Shyshko (som hadde premiere i november 2019 ved STUK, Leuven) lagde skulptÞr Katleen Vinck scenografien. Igor sa fra begynelsen av kreasjonen at han ville ha objekter til stede i rommet, og hadde jobbet med Katleen tidligere. FÞrst plasserte vi dansematte-rullene i rommet; hÞye, tynne sÞyler. SÞylene rammet inn rommet og skapte ulike formasjoner og perspektiver. Stykket omhandlet balanse og stÞtte, og de vertikale sÞylene forsterket betydningen av vertikal og horisontal retning - Ä stÄ eller Ä ligge, styrke eller hvile. Katleen kom inn tidlig i kreasjonen og sÄ hvordan vi jobbet med sÞylene, bÄde visuelt og praktisk, og skapte med inspirasjon fra dette scenografien til stykket.

Danser Tale Dolven, fra utstillingen/forestillingen Fase. Four movements to the music of Steve Reich av Anne Teresa De Keersmaeker. Foto: Anne Van Aerschot.

Sammen med Anne Teresa De Keersmaeker danset jeg pÄ Äpningen av turbinerhallene ved Tate Modern i London i 2012. Vi tilpasset stykket Fase. Four movements to the music of Steve Reich til en museumssetting. Dette ble sist fremfÞrt i 2019 ved K20 i Dusseldorf, da var jeg prÞveleder for produksjonen.

MH

Jeg vil beskrive deg som en svÊrt fysisk sterk og teknisk danser som ogsÄ er utforskende og lett. Er du enig i det?

TD

Ja, det kan jeg vĂŠre enig i. Teknikken gir meg kraft og styrke samt mulighet til Ă„ utforske andre bevegelsesmĂ„ter og mĂžnstre. Jeg plasserer meg i et uttrykk som er “nĂžytralt” og Ă„pent, uten for mye personlig tolkning.

MH

Og hva ser du etter i utĂžvere til egne prosjekt, er det mer fysiske kvaliteter eller evne til vĂŠre like nysgjerrig og reflekterende som deg/dere?

TD

TD: FÞrst og fremst vurderer jeg utÞverens tilstedevÊrelse, det Ä vÊre Äpen og tilgjengelig pÄ scenen. Deretter kvaliteter som Ä vÊre tydelig og presis; lesbar. Jeg har innsett at jeg setter pris pÄ en ryddig estetikk i mitt og vÄrt arbeid, ogsÄ fra utÞverne. SÄ er det kvaliteter som effektiviserer arbeidsprosessen, som teknisk tilpasningsdyktighet, Ä vÊre rask til Ä kunne prÞve nye instruksjoner, gjerne tekniske tilpasninger som retning i rom, redigering av rekkefÞlge pÄ bevegelsene osv. Jeg setter pris pÄ at denne typen tekniske endringer kan prÞves ut uten Ä bruke for mye tid pÄ hver versjon. Til vÄrt siste stykke, 30something, jobber vi med en veldig teknisk dyktig gjeng som ogsÄ er positive og engasjerte i tematikken. Dette letter pÄ arbeidshverdagen og skaper en god flyt og atmosfÊre under prÞvene.

MH

Er det noe eller noen, i et dansehistorisk perspektiv, som har fascinert deg mer enn annet? Du har selv nevnt koreograf William Forsythe i et intervju fra 2016. Er hans arbeid like fascinerende for deg i dag?

TD

Ja, det er sĂ„ mange underveis i livet mitt med dansen som har vĂŠrt inspirerende. Da jeg begynte var det nok mer pĂ„ et beundringsplan, mens senere har det vĂŠrt mennesker og koreografer som jeg har fĂ„tt jobbe med og opplevd deres arbeid og arbeidsmetoder ogsĂ„ fra innsiden. Forsythe var, fra jeg var student, en koreograf hvis grep fra ballett til det neoklassiske jeg digget. Han er ogsĂ„ en kunstner som stadig utvikler seg – nĂ„ jobber han mest med visuelle maskin-installasjoner som bruker koreografiske konsepter. SĂ„ ja, jeg er stadig en stor fan av Forsythe. Jeg har ogsĂ„ stor respekt for Anne Teresa De Keersmaeker som kunstner. Hennes arbeid med struktur innen koreografi er unik. De siste Ă„rene har jeg jobbet med Fieldworks — organisasjonen til Heine Avdal og Yukiko Shinozaki og deres evne til Ă„ se detaljer pĂ„ sĂ„ mange ulike plan er rik og poetisk, syns jeg. Jeg har fĂ„tt oppleve mye dansekunst sĂŠrlig siden 2000-tallet da jeg flyttet til Brussel, og mitt historiske perspektiv og interessefelt er absolutt det post-moderne, fra 80-tallet. Under pandemien sĂ„ jeg ogsĂ„ omsider filmopptak av Einstein on the Beach av komponist Philip Glass og teaterregissĂžr Robert Wilson, og dette er jo et helt fantastisk stykke, bĂ„de musikalsk, teatralt og koreografisk. Mer enn forestillingene har jeg ogsĂ„ omfavnet danser og koreograf Trisha Browns tilnĂŠrming til release-teknikk, som har betydd mye for meg som danser.

Tale Dolven og Gabel Eiben, 30something. Foto: Michael Buchino.
MH

Det skulle vÊrt premiere pÄ deres nyeste verk og femte i rekken, 30 Something, pÄ RISK (RIMI/IMIR Scenekunst) i november i fjor, men det lot seg ikke gjennomfÞre pÄ grunn av covid-19 situasjonen. Hvordan ser 2021 ut? Settes 30 Something opp igjen?

TD

Ja, absolutt! Vi har til gode Ä vise 30something, men stykket er klart! Vi jobbet helt frem til vi skulle ha reist til Stavanger for Ä ha premiere pÄ RIMI/IMIR. Den stÞrste utfordringen nÄ som fÞlge av korona er at sesongene er fullpakket med det vi skulle ha gjort i forrige sesong, eller den fÞr det! SÄ det er en utfordring Ä finne ledige tider for alle medvirkende, men det ser ut til Ä bli premiere hÞst 2021. Med Fieldworks er vi i en liknende situasjon, vi har kunnet jobbe med et nytt stykke, men premieren har blitt utsatt to ganger som fÞlge av korona-relaterte utfordringer. SÄ 2021 ser ut til Ä bli et travelt Är! Vi bare hÄper at teatrene etter hvert kan Äpne igjen og at vi fÄr dele det som vi har jobbet pÄ med publikum. Vi er klare! Jeg kan bare legge til at jeg priser meg lykkelig under pandemien for at dans og teater har status som arbeid som ikke kan gjennomfÞres ved hjemmekontor (dette virker Äpenlyst) og at vi derfor i hÞst 2020 har fÄtt fortsette Ä jobbe med kreasjoner. SÄ vi jobber pÄ og kommer til Ä vÊre veldig klare nÄr vi kan treffes igjen i teateret.

Tale Dolven har sin utdannelse fra Statens BalletthĂžgskole (nĂ„ KHIO) og PARTS i Brussel. I 12 Ă„r har hun vĂŠrt tilknyttet koreograf Anne Teresa De Keersmaeker’s kompani Rosas, og har ogsĂ„ jobbet med kompanier og koreografer som Fieldworks/Heine Avdal&Yukiko Shinozaki, Kris Verdonck, Benjamin Vandewalle, Doris Uhlich og med teatergruppene Nature Theatre of Oklahoma og TG Stan. Tale medvirker jevnt i installasjoner av billedkunstner AK Dolven. Siden 2012 har Tale produsert forestillinger, ofte i samarbeid med skuespiller Gabel Eiben. I Kris Verdonck’s stykke Exit ble Tale tildelt the Zygmunt DuczyƄski Award for “the Most Oustanding Artistic Personality of the Festival” ved Kontrapunkt festival Szczecin i Polen i 2014.

Magda Hognestad har studert dansehistorie og estetikk ved KĂžbenhavns Universitet, og har en Cand.mag i kunsthistorie og MA i engelsk fra Universitetet i Bergen. Hun har tidligere skrevet for Norsk Shakespearetidsskrift.