For Ă„ si det kynisk; det Ă„ lage eget arbeid innebĂŠrer sĂ„ masse (ofte ubetalt) arbeid. Arbeidsoppgavene er flere og tidkrevende, bĂ„de administrativt; Ă„ planlegge og tilrettelegge for stykket ved co-produksjoner, spilledatoer og stĂžtte, produksjonsmessig; timeplan, koordinere mellom alle medvirkende, finne Ăžvingslokaler og til sist kunstnerisk â det som egentlig er hovedmotivasjonen! Etter hvert som man vokser seg stĂžrre kan man selvsagt delegere arbeidsoppgaver og ansette andre til disse funksjonene, men sĂ„ er det ogsĂ„ noe med at man har utviklet sin egen mĂ„te Ă„ gjĂžre ting pĂ„ og at det kan vĂŠre mer effektivt Ă„ gjĂžre det selv. Da jeg begynte Ă„ jobbe med Gabel gjorde jeg det aller meste av det administrative siden stĂžtten kom fra Norge, men etter hvert har han tatt over mer og mer. Til vĂ„rt siste stykke er det han som er hovedansvarlig ogsĂ„ kunstnerisk. Jeg medvirker pĂ„ scenen og med rĂ„d og koreografi, men ellers stĂ„r han for det aller meste. Og det setter jeg pris pĂ„. Jeg har jobbet sĂ„ mye i mange Ă„r, og jeg kjenner at jeg ikke har kapasitet til det lenger. Jeg liker hverdager hvor jeg tilbringer timer med kunstformen og kolleger i studio heller enn foran dataen. Ă
jobbe som danser tillater dette. Jeg stiller opp, jeg forplikter meg og fordyper meg like mye som i eget arbeid, men jeg nyter Ä ikke mÄtte ta avgjÞrelser! Jeg har alltid sett pÄ meg selv hovedsakelig som danser. Mitt eget arbeid har vÊrt nesten en hobby som jeg har satt pris pÄ, men da arbeidsmengden ble for stor kuttet jeg ned pÄ dette. NÄr det er sagt sÄ hadde jeg premiere pÄ et samarbeidsprosjekt i forfjor og skulle hatt premiere i fjor med Gabel, sÄ jeg er jo fremdeles veldig aktiv. Men jeg har nok roet ned tempoet litt. Jeg prÞver i alle fall, men sÄ blir jeg engasjert i samarbeidsprosjekter her og der allikevel! Jeg kan si litt om andre elementer ved en arbeidsdag, som arbeidstid, miljÞ og profesjonalitet. Hvis du tenker at jeg har fire-fem forskjellige arbeidsgivere eller samarbeidspartnere (vel, to under pandemien) og alle har hver sin mÄte Ä strukturere arbeidsdagen pÄ, sÄ ligger det ogsÄ en utfordring til tilpasningsdyktighet der. Noen koreografer har satte arbeidstider Andre fÞlger deres intuisjon og den daglige flyten i prÞvene - en rytme som ikke nÞdvendigvis er det samme for alle medvirkende. Noen vil bli kjent pÄ et mer personlig plan, mens hos andre er det ikke rom for dette. Det kan vÊre utfordrende Ä sjonglere dette og man mÄ vÊre oppmerksom pÄ hva som er tilfellet ved hvert prosjekt.