En fredagskveld ringte jeg kjæresten min for å snakke om en kunstopplevelse jeg hadde hatt tidligere på dagen. Min utgreiing artet seg med repeterende «wow!». Da han spurte om jeg kunne utdype, sa jeg med uvanlig engasjement noe i denne duren: «Det var så deilig å være nær kunstverket til Tove Kommedal i skogen på Sølyst. Verket var tett knyttet til lokalhistorien, noe som gjorde meg nysgjerrig. Hva dreier dette seg om? Jeg vil vite mer!”
Det var en ganske grå ettermiddag da det siste arrangementet i serien Find your eyes på Sølyst i Stavanger fant sted. Ved å gå omtrent 20 minutter fra atelieret mitt i Stavanger Øst (Tou Scene) og over bybrua, kommer jeg til den lille øya Sølyst. Denne regnfulle dagen hadde jeg på meg dongerijakke og sneakers – dårlig kledd som vanlig. Jeg hadde uansett bestemt meg for å dra på vernissagen til denne utendørs gruppeutstillingen med Anngjerd Rustand, Tove Storch og Tove Kommedal. Kommedal er en kunstnerkollega som jeg deler lunsjrom med, og jeg hadde fått ettertrykkelig beskjed fra henne om å komme presis på åpningen. Vi var en liten trupp på kanskje 20 personer, samlet for å oppleve samtidskunst på en byøy.
Selv om jeg er oppvokst i Stavanger hadde jeg ikke vært på Sølyst før denne utstillingsserien, og derfor heller aldri spasert rundt i skogen der. Find your eyes, kuratert av Monika Wuhrer og Ingeborg Kvame, var det som skulle til for å få meg ut på øya flere ganger. Jeg har fått vite at det skal bygges boliger på den lille øya og at det også er eiendomsutviklere som står bak finansieringen av kunstprosjektet. I løpet av 2017 og 2018 er det presentert fire deler av Find Your Eyes, hver med 2-3 kunstverk av forskjellige kunstnere plassert ute i skogen på øya.
Ettersom det ikke var så mange som fikk oppleve Tove Kommedals kunstverk (denne ferskvaren som skal beskrives nærmere), føler jeg et slags ansvar og skriver derfor denne teksten. Jeg mailet Tove Kommedal noen spørsmål, og prøvde å finne ut hva som lå bak mine mange «wow» og utropstegn.