Utstillingen har vokst frem organisk slik som mye annet her på Rogaland Kunstsenter. Vi har jobbet i mange år for at Nytorget, hvor vi holder til, skal være et kulturtorg. I 2016 lanserte vi en visjon om et Kunsthus på Nytorget. Kunsthusvisjonen innebærer at Jugendbygget som huser RKS skal være en kulturarena og tverrfaglig kraftsenter for de kreative miljøene innenfor visuell kunst, design og arkitektur. I forbindelse med RKS sitt 40-årsjubileum ville jeg gjerne gjøre noe, men var usikker på hva vi hadde kapasitet til. Løsningen ble en utstilling som i tillegg til å si noe om senterets historie også kunne favne nåtiden og fremtiden for RKS, samt illustrere hva som ligger i kunstnerstyrt formidling.
2017 ble et år med mye «action» og fremtidsrettet arbeid. Det var lite rom for introspeksjon. Grafisk verksted flyttet til Atelierhuset den sommeren, og RKS hadde plutselig muligheten til å ta over lokalene i 1. etasje og slik komme ned på gateplan. Vi har holdt til i Jugendbygget siden 1981 og drømt om gateplan i 30 år. Bygget er eid av Stavanger kommune, og i 2017 opprettet de Stavanger Utvikling som sitt nye eiendomselskap. Kommunen bestilte en tilstandsvurdering av bygget som fikk dramatiske konsekvenser for oss. Lang historie kort: vi måtte flytte ut av 4. etasje på grunn av brannkrav. Det har vært mye sjau og praktisk problemløsning, men i dag er jeg er veldig fornøyd med hvordan alt har falt på plass.
Store deler av jubileumsåret har vi brukt på å bygge nytt bibliotek, publikumsmottak og kafé i 1. etasje. Utvendig har vi fått på plass ny branntrapp, og et flott veggmaleri på gavlveggen av Kine Natalie Austbø fra Kunstskolen i Rogaland. Stavanger Utvikling har renovert fasaden, så nå har bygget fått en «make-over» både ute og inne. Deadline for byggearbeidet var kunstner Anna Ihles separatutstilling i september 2018 og etter det kunne jeg endelig begynne å jobbe med jubileumsutstillingen for fullt. Jeg hadde tilgang på fire etasjer fulle av arkivmateriale, gammelt visningsutstyr, kataloger, kunst og møbler. Dette ble rasket sammen til et slags lappeteppe av informasjon. Endelig fikk jeg «pay-off» for å være den mangeårige skrotnissen på kunstsenteret.
Gjennom 2018 har jeg hatt dialog med flere samarbeidspartnere for å utvide dette til noe mer enn en utstilling. Den viktigste kilden har vært Berit Wathne som var med å bygge opp institusjonen, og var daglig leder for senteret i over 20 år. Begrepet kunstnerstyrt formidling oppstod gjennom kunstnernes fagforeningsaksjoner på 1970-tallet. De arbeidet for forvaltningen av egen kunst og økonomiske rammebetingelser. Kunstnerne bygget selv opp kunstnersentrene som samlingsplass og ressurssentre for et kunstfaglig miljø med demokratisk styring gjennom fagforeningene. Bildende kunstneres forening Rogaland (BKFR) og Kunsthåndverkere Vest-Norge, Rogaland (NKVN-R) er fortsatt våre tetteste samarbeidspartnere og en tanke i forbindelse med jubileumsprosjektet var å inkludere kunstnerstyrte prosesser gjennom workshops og møter i samarbeid med fagforeningene. Jeg har også invitert kultursosiolog Merete Jonvik til å gjennomføre en spørreundersøkelse blant dagens rogalandskunstnerne om kunstnerstyring og å skrive om det. Espen Birkedal vier i 2019 en del av sin podcast Lunken Kaffi til RKS sitt jubileum, slik får vi dokumentert de gode historiene om RKS som folk har lyst å dele. Disse samarbeidsprosjektene løper fremover i tid og får utvikle seg parallelt med Kunsthusvisjonen over tid.
Jeg er også veldig glad for samarbeidet med Fieke Verschoeren i Stavanger Utvikling slik at vi kunne inkludere arkitektkonkurransen for Nytorget i utstillingen. Kommunen ønsker å oppruste toret og utvikle området, og har sammen med Stavanger Utvikling og Entra ASA invitert til en begrenset plan og designkonkurranse for Nytorget. Etter en åpen prekvalifisering ble tre team invitert. Kommunen og politikernes videre arbeid med torget skaper rammebetingelsene for vår kunsthusvisjon og dette er spennende prosesser å formidle og ta del i. Vi har invitert publikum til å supplere utstillingen med sine minner og meninger. Byutvikling og kunstnerstyrt formidling har jo begge demokratiske prosesser som fundament så det føltes veldig logisk.