🎉 Vinner av Pris for sprĂ„k og formidling under Årets tidsskrift 2025 🎉

Kunst i karantene

NÄr Covid-19 pandemien herjet pÄ sitt verste i Norge vÄren 2020 intervjuet CAS flere av kunstinstitusjonene i Stavanger om hvordan de opplevde situasjonen som du kan lese i teksten "Curating Art in Isolation". Noen mÄneder senere har vi snakket med tre kunstnere i Stavanger om hvordan krisen har pÄvirket dem pÄ bÄde kort og lang sikt. Nedenfor kan du lese hvordan Ananda Serné, Anna Ihle og Andreas Soma beskriver sin arbeidssituasjon og om hvordan de taklet kravene om sosial distansering.

Anna Ihle, putting on face mask, stillbilde fra videoen som vises i utstillingen Doggie Day Care for Leo Beagle Boy.
Astrid Helen Windingstad

Hvordan har koronakrisen som oppstod i Norge i mars 2020 pÄvirket ditt arbeid pÄ kort sikt?

Ananda Serné

PĂ„ samme mĂ„te som mange andre opplevde jeg at planer ble avlyst eller utsatt, og pĂ„ grunn av reiseforbudet flyttet jeg deler av disse prosjektene nĂŠrmere Stavanger. Det var en urovekkende opplevelse Ă„ ikke kunne besĂžke familien min i utlandet, men i ettertid er jeg glad for at jeg fikk en uavbrutt tid i Norge. Foreldrene mine er ikke spesielt fastboende, og jeg bodde forskjellige steder mens jeg vokste opp. Jeg snakket med faren min om hvor rastlĂžs han fĂžlte seg under karantene – han er i 70-Ă„rene og har bodd pĂ„ en bĂ„t mesteparten av livet sitt. Han fĂ„r energi av Ă„ vĂŠre i bevegelse og har egentlig aldri klart Ă„ sette rĂžtter noe sted. Jeg tenkte pĂ„ dette da jeg dyrket planter denne vĂ„ren. I en periode nĂ„ har jeg jobbet med bilder av planter som blomstrer om natten, og pĂ„ grunn av karantene og de avlyste planene mine, kunne jeg nĂ„ vĂŠre pĂ„ et sted lenge nok til Ă„ dyrke nattplanter selv. Disse nattblomstrerne vil vĂŠre en del av videoen min Flowers for people that have trouble sleeping som jeg nĂ„ jobber med. SĂžvnlĂžshet kan vĂŠre forbundet med stress, angst og skjermtid. Flowers for people that have trouble sleeping er basert pĂ„ samtaler om sĂžvnmangel og om planters dĂžgnsyklus. Disse samtalene er vevd sammen med scener av en amatĂžrgartner som forsĂžker Ă„ dyrke en hage av nattlige blomster: en hage for mennesker som har problemer med Ă„ sove. Et annet prosjekt som jeg nĂ„ jobber med i Stavanger er en performance og publikasjon kalt Duet/Songs. I forbindelse med Duet/Songs samarbeider jeg med forleggeren In the End Books og vokalisten Signe Irene Time og kunstner Anette Gellein. Det er et resultat av forskningen min pĂ„ insektlyder som jeg startet for rundt to Ă„r siden, og er basert pĂ„ innspillinger fra en entomolog som samlet ropene til plantelus, noe som ellers er umulig for mennesker Ă„ hĂžre uten forsterkning. Andreas Soma: PĂ„ kort sikt pĂ„virket det meg som for de fleste andre, med innstilte og utsatte prosjekt. Egentlig passet det meg ganske bra med isolering. Jeg har god vane med Ă„ vĂŠre alene og gĂ„ ”inn i dimman” pĂ„ atelieret. Det er jo egentlig det beste som finnes. Blant annet har jeg kommet i gang med Ă„ male med olje igjen. I begynnelsen var det vanskelig. Det tar tid Ă„ komme inn i det og etterpĂ„ er det vanskelig Ă„ slutte. Denne situasjonen har pĂ„ en mĂ„te satt tingene pĂ„ en spiss, og jeg har faktisk fĂ„tt mer konsentrasjon i arbeidet, noe som har vĂŠrt bra. Det gjelder Ă„ passe pĂ„ Ă„ fĂ„ ting gjort fĂžr det er for sent. Anna Ihle: PĂ„ kort sikt har denne perioden fĂžrst og fremst gjort at flere prosjekter har blitt satt pĂ„ vent. Dette har i sin tur gjort at jeg trengte Ă„ omprioritere – og legge ting pĂ„ is. For meg ble det viktig Ă„ ikke ta noen hasteavgjĂžrelser med kunsten sĂ„ lenge det ikke var nĂždvendig. Mine prosjekter er som regel langvarige, og jeg ville ikke at den forvirringen som jeg opplevde (som vi alle opplevde i begynnelsen) skulle lede til at jeg tok forhastede avgjĂžrelser. I stedet har jeg prĂžvd, bĂ„de mentalt og kunstnerisk, Ă„ kjenne etter hvordan jeg skal jobbe og hva som er viktig. Ettersom jeg er skikkelig privilegert som kunstner her i Stavanger, med arbeidsstipend og gode samarbeid gĂ„ende, sĂ„ bestemte jeg meg for Ă„ bruke mesteparten av arbeidstiden til Ă„ jobbe politisk i vĂ„r. Å jobbe politisk er utrolig lĂŠrerikt, og det gjĂžr at det blir lettere Ă„ forstĂ„ mekanismene i samfunnet. Jeg har blant annet engasjert meg lokalpolitisk sammen med BKFR [Bildende Kunstneres Forening Rogaland] for Ă„ synliggjĂžre kunstneres behov denne perioden – og for Ă„ lĂŠre opp vĂ„re nye folkevalgte slik at de forstĂ„r hva kunstnerĂžkonomier er. Hovedfokuset har likevel vĂŠrt Ă„ jobbe antirasistisk med en gruppe kollegaer i Norge for Ă„ legge press pĂ„ kunstinstitusjonene vĂ„re for Ă„ fĂ„ dem til forplikte seg til antirasisme, og peke pĂ„ de enorme blindsonene som finnes innenfor feltet vĂ„rt. De fleste kunstinstitusjoner i Norge har helhvite staber og styrer, og det speiler de usynlige rasistiske ekskluderingsmekanismene som gĂ„r sin gang, jevnt og trutt. SĂ„ pĂ„ kort sikt har koronakrisen fĂžrst og fremst gjort at jeg satte store deler av det kunstneriske arbeidet mitt pĂ„ vent. Gruppa jeg har jobbet med (Amber Ablett, Idun Baltzersen, Hanan Benammar, Lona Hansen, Camilla Renate Nicolaisen, Sara RönnbĂ€ck og meg) begynte Ă„ jobbe sammen i 2018 som en metoo-arbeidsgruppe, og i forbindelse med Black Lives Matter-markeringene til norske kunstinstitusjoner sĂ„ vi at vi kunne bidra som en pressgruppe. Det interseksjonelle perspektivet har vĂŠrt viktig for oss siden vi begynte Ă„ jobbe med metoo, og vi hadde allerede definert vĂ„re verdier, noe som gjorde at vi fort kunne sette i gang.

Ananda Serné, Duet/Songs, 2020. Foto: Ananda Serné.
Ananda Serné, Echoists of the Takase River, 2017. Foto: Ananda Serné.
Ananda Serné, Night Scented Flower I&II, 2019. Foto: Ananda Serné.
1 / 3
Astrid Helen Windingstad

Har situasjonen pÄvirket hvordan du arbeider pÄ lang sikt?

Ananda Serné

En av grunnene til at jeg fĂžrst og fremst jobber med tekstiler, video og sprĂ„k, er fordi jeg kan transportere disse verkene selv: jeg kan bokstavelig talt folde dem ut nĂ„r jeg ankommer et utstillingsrom. NĂ„ som jeg jobber med utstillingssteder nĂŠrmere Stavanger, har jeg fĂ„tt anledning til Ă„ tenke pĂ„ materialer som ellers ville vĂŠrt for tunge eller store til Ă„ ta med seg som bagasje, noe som jeg er veldig nysgjerrig og spent pĂ„. Andreas Soma: PĂ„ lang sikt tror jeg det kommer til fĂ„ store konsekvenser. Jeg hĂžrte en kamerat si at nĂ„r dette er over kommer alt til Ă„ bli som fĂžr bare mye verre. Men det er mulig at det ikke bare kommer noe dĂ„rlig ut av det. Jeg tror det kan vĂŠre noe positivt i at samfunnet og mennesker mĂ„ senke tempoet og tenke seg litt om. Men det kommer til Ă„ vĂŠre Ăžkonomiske konsekvenser som kanskje gjĂžr at det blir enda vanskeligere Ă„ fĂ„ utstillinger og oppdrag – noe som klart har gjort meg bekymret pĂ„ det personlige planet i forhold til Ă„ kunne betale faste avgiftene som atelier og material. Visse ting og prosjekt holder pĂ„ Ă„ komme i gang igjen og jeg tror vi mĂ„ lĂŠre Ă„ leve med dette i lang tid framover. Men det har ogsĂ„ skjedd mye fint i denne perioden – at folk stĂžtter og hjelper hverandre mer enn tidligere. Jeg har ogsĂ„ opplevd at private samlere har kommet til atelieret for Ă„ kjĂžpe kunst, noe som har vĂŠrt utrolig bra. Men det finnes helt klart en usikkerhet og uro for de kommende Ă„rene som jeg ikke tenkte pĂ„ sĂ„ mye tidligere. Anna Ihle: Jeg vil ikke si at jeg kan uttale meg om “lang sikt” enda, men jeg begynte i juli med Ă„ ta igjen en del arbeid jeg ligger etter pĂ„, etter vĂ„rens omprioriteringer. Tydelige rutiner er bra for meg, og jeg har lengtet etter rutinene mine. Jeg tror pandemien gjĂžr at jeg blir enda mer bevisst bĂ„de mine behov og privilegier, og jeg hĂ„per og tror at det politiske arbeidet jeg har fokusert pĂ„ i Ă„r vil gjĂžre at jeg fortsetter Ă„ utvikle meg som lytter og aktiv samfunnsborger. UtĂ„lmodighet og grĂ„dighet (alltid sulten pĂ„ nesten alt) er to irriterende karaktertrekk jeg har – og i denne perioden har jeg fĂ„tt testa meg selv en god del. Jeg prĂžver Ă„ vĂŠre pragmatisk, og finne ut hvordan tilsynelatende negative karaktertrekk kan vendes til noe som bidrar i samfunnet. Som du ser her, sĂ„ handler ikke dette om kunst spesifikt, men jeg tror at det politiske arbeidet gjĂžr noe med mine kunstneriske prosesser. Selv ser jeg pĂ„ mitt kunstneriske arbeid som seigere og treigere og med mindre konkrete utsagn enn politisk arbeid, men jeg har skikkelig problemer med Ă„ forutse hvordan situasjonen vil pĂ„virke meg framover.

Astrid Helen Windingstad

Har den norske stat og Stavanger kommune fulgt opp med det du ser pÄ som deres ansvar i en slik situasjon?

Ananda Serné

I skrivende stund fĂžles det som om dette fremdeles pĂ„gĂ„r. Jeg tror at kunstnere som for eksempel Anna Ihle og Ingeborg Kvame gjĂžr en fantastisk jobb med Ă„ formidle kunstnernes Ăžkonomiske situasjonen til politikere. Andreas Soma: Jeg synes den siste muligheten som ble gitt at man kan sĂžke et ekstra krisestipend fra staten var bra. Om ikke noe gjĂžres for Ă„ stĂžtte kunstnere kommer mange til Ă„ bli slĂ„tt ut, det er helt sikkert. Jeg synes at en bred satsning for mange er viktigere enn Ă„ satse pĂ„ noen fĂ„ store prestisjeprosjekt akkurat nĂ„ iallfall. Anna Ihle: Absolutt ikke. Selv sitter jeg som styremedlem i NBK [Norske Billedkunstnere], og har fulgt med bĂ„de lokalt og nasjonalt pĂ„ prosessene. Politikere bĂ„de nasjonalt og lokalt virker til Ă„ ha utrolig lite kunnskap om hvordan Ăžkonomien til billedkunstnere faktisk ser ut. De fleste av oss kunne ikke sĂžke pĂ„ en eneste NAV-ordning; vi tjener ikke nok til Ă„ kunne sĂžke eller sĂ„ passer blandingsinntektene vĂ„re ikke inn i skjemaene til NAV. Jeg er glad for Ă„ ha vĂŠrt med i mĂžter med ordfĂžrer og politikere lokalt, og det er heldigvis tydelig at de lytter og lĂŠrer – og jeg hĂ„per vi kommer til Ă„ kunne fortsette dialogen bĂ„de med administrasjon og politikere lokalt. Noe av problemet bĂ„de nasjonalt og lokalt er at politikerne ikke virker til Ă„ forstĂ„ at det som for dem kan se ut som mindre endringer, faktisk er enorme endringer for enkeltkunstnere med en veldig lav grunnĂžkonomi. Kunstnere er derfor en utrolig sĂ„rbar gruppe. NĂ„r det gjelder lokalt i Stavanger, sĂ„ har jeg ogsĂ„ blitt sjokkert over en debattkultur (som kom fra politisk hold) som jeg har mĂžtt nĂ„r jeg har engasjert meg lokalt kunstpolitisk. Heldigvis gjelder ikke dette for alle politikerne, og jeg hĂ„per og tror at vi kan fĂ„ til bra ting framover. Det er bra at Stavanger kommune ogsĂ„ delte ut ekstra stipender, men ogsĂ„ uheldig at disse ikke var behovsprĂžvde. Det var dessverre vĂŠrt to uheldige utlysninger denne vĂ„ren fra kommunen, som ble formidlet som “koronatiltak” for kunstnere (som hadde helt andre utgangspunkt), men som synliggjorde den manglende kommunikasjonen som administrasjonen i kommunen har hatt med kunstfeltet. Dette skapte i stedet offentlige debatter om kommunens manglende Ăžre til kulturlivet. Men jeg hĂ„per at disse debattene vil bidra til bedre kommunikasjon mellom kommune og kulturliv framover. Men jeg hĂ„per at disse debattene vil bidra til bedre kommunikasjon mellom kommune og kulturliv framover.

Andreas Soma, RÞr, 37 x 56 cm, olje pÄ mdf, 2020.
Andreas Soma, Fugl, 33 x 24 cm, olje pÄ lerret, 2020.
Andreas Soma i sitt studio. Foto: Johan Knobe.
1 / 3
Astrid Helen Windingstad

Et fenomen som har vokst i omfang som et resultat av smittevernreglene, er utstillinger som vises digitalt. Hva synes du om visning av kunst og utstillinger pÄ nett?

Ananda Serné

Selv om det er flott Ä fÄ kontakt med mennesker og diskurser andre steder, er jeg ikke personlig en tilhenger av Ä erstatte utstillinger med online arrangementer. PÄ et tidspunkt under karantenen skjedde nesten alt jeg gjorde gjennom en skjerm: arbeidsmÞter, norskkurs, samtaler med venner, forelesninger, sporadiske forsÞk pÄ yoga, og sÄ videre. Jeg hadde vansker med Ä fokusere Þynene; jeg hadde stirret pÄ skjermen min sÄ mye at det fÞltes som om jeg ble skjermblind. Kanskje hadde det ogsÄ Ä gjÞre med sanseberÞvelse: jeg savnet Ä ta og lukte pÄ ting. Andreas Soma: I denne perioden har selvsagt det meste av kommunikasjon og formidling vÊrt digitalt og gjennom skjerm. Zoom, Hangouts og lignende har fungert overraskende bra. Det har vÊrt viktig og jeg har ogsÄ sett mye bra prosjekter og mange fine arbeid. Digitale prosjekt og samarbeid klarer likevel aldri for min del erstatte det Ä se kunst i virkeligheten. For meg er kunst fÞrst og fremst noe veldig taktilt og noe som mÄ oppleves fysisk. Jeg synes alltid det har vÊrt en kick at man faktisk mÄ reise til Scrovegni kapellet for Ä oppleve maleriet til Giotto, eller for Ä se utstillinger som Documenta, Berlinbiennalen og sÄ videre. Det er faktisk umulig Ä sette seg inn i visse saker uten Ä oppleve det en til en. En verden i fremtiden der man ikke kan reise virker som en utrolig innskrenket verden for meg. Men jeg tror at kunst pÄ nett kan fungere bra for folk som arbeider med digitale prosjekt, og man kan jo fÄ mye informasjon gjennom nettet. Selv blir jeg fort trÞtt av for mye skjerm. PÄ samme mÄte som fotball har blitt meningslÞst uten publikum blir det viktig Ä fÄ tilgang til fysiske kunstprosjekt igjen. Kunst har ogsÄ en viktig sosial funksjon og jeg lengter virkelig etter en skikkelig mingle-vernissage snart. Anna Ihle: Jeg orker ikke Ä se pÄ sÊrlig kunst pÄ nett. Tror ikke det er min greie. Jeg har alt for mye screentime allerede, jeg leser masse artikler og mailer og i tillegg slukes jeg jevnlig av meningslÞst tull, og har helst lyst til Ä oppleve kunst borte fra skjermen. Selv har jeg jo jobbet med verket Ask Addoley + Anna i lÞpet av vÄren (en tredje sesong som var i samarbeid med Nasjonalmuseet), og det er et samarbeidsprosjekt med kunstneren Addoley Dzegede i podcast-format. Dette er jo strengt tatt et digitalt prosjekt, sÄ jeg tÄler tydeligvis noe kunst pÄ nett! Jeg har kost meg med for eksempel kunstverket Rosas Reality Radio! Podcast-format har en intimitet som jeg elsker. Jeg lurer pÄ hvem som ser pÄ mye av kunsten og utstillingene pÄ nett? Vi som er kunstnere er jo allerede ofte flinke til Ä dokumentere og vise kunsten vÄr digitalt, og pÄ mange mÄter virker det som om det er institusjonene som nÄ fÞlger etter. I arbeidet med Ask Addoley + Anna hadde vi gjester fra Kunstskolen i Stavanger, og da skjÞnte jeg at min heller labre interesse for kunst pÄ nett trolig er pÄ grunn av at jeg er blitt gammel! Hvem vet, kanskje jeg blir skikkelig interessert i kunst pÄ nett pÄ et senere tidspunkt?

I 2019, lot LA-baserte Catherine Wilson som klipper filmmusikk, Anna Ihle, hennes norske kunstnervenn, ha et kunstneropphold i gjesterommet hennes i seks uker. I perioden da Catherine jobbet med en Scooby-Doo-film, gjennomfĂžrte Anna aktiviteter som Catherine skulle Ăžnsket hun hadde hatt tid til.

Anna Ihle, showering dog, stillbilde fra videoen som vises i utstillingen Doggie Day Care for Leo Beagle Boy.
Anna Ihle, walking dog, stillbilde fra videoen som vises i utstillingen Doggie Day Care for Leo Beagle Boy.
Anna Ihle, making party decorations, stillbilde fra videoen som vises i utstillingen Doggie Day Care for Leo Beagle Boy.
Anna Ihle, painting bathroom floor, stillbilde fra videoen som vises i utstillingen "Doggie Day Care for Leo Beagle Boy".
Anna Ihle, reading cookbooks, fra videoen som vises i utstillingen "Doggie Day Care for Leo Beagle Boy".
1 / 6

Ananda Serné (1988, NL/NO) works primarily with language, moving image and textiles. She holds an MA in Fine Arts from the Iceland Academy of the Arts. Alongside her studio practice, she is co-running independent exhibition space Studio17 in Stavanger, Norway.Her work was among others shown at Galleri 54, Göteborg,SE; Vestlandsutstillingen, NO; HÞstutstillingen, NO; Galleri CC, Malmö, SE; Tenderflix Film and Video Prize, Tenderpixel, London, UK; Minimalen Kortfilmfestival, Trondheim, NO; Art Rotterdam, NL and EYE Film Museum, Amsterdam, NL.

Andreas Soma SelvikvĂ„g. FĂždt i Stavanger. Bor og arbeider i Stockholm og Stavanger. Utdannet pĂ„ akademiene i Bergen, DĂŒsseldorf og KĂžbenhavn. Underviser pĂ„ Kunstskolen i Stavanger.

Anna Ihle jobber og bor i Stavanger, og har studert pÄ Konstfack i Stockholm og National Institute of Design i Ahmedabad. Ihle har hatt utstillinger pÄ blant annet Konsthall C, Uppsala Konstmuseum, Art Lab Gnesta, Spriten Kunsthall, RAM Galleri, Kunstgarasjen and Fotogalleriet. Ifjor var hun deltaker pÄ Van Eyck- akademiet. Hun er aktuell med utstillingen «Doggie Day Care for Leo Beagle Boy» pÄ Podium (12. sept - 4.okt) og Äpningsutstillingen pÄ Nasjonalmuseet.