Kunstverkene er provoserende i varierende grad, bÄde i innhold og form. Et godt grep er den lille utvidelsen av gallerirommet til foajé og nettsted. Presentasjonen er ryddig og tillater at all oppmerksomhet gÄr til kunstverkene som stÄr sterkt i seg selv. Det som er mest interessant er at verkene i det hele tatt stilles ut i et fysisk rom. Ved Ä trekke utstillingen fra en digital kontekst til en fysisk, tillates bokstavelig talt kunstnernes kropper, historier og praksis Ä ta opp mer plass. Slik «snakker» kunstverkene med arkitekturen, og dermed de fysiske og sosiopolitiske strukturene som bestemmer og begrenser opplevelsen. PÄ den mÄten skaper arkitekturen, som en aktiv enhet og deltaker, en sterk resonans til spesielt Weinraubs arbeid. Som i sin kjÊrlige dokumentasjon av et (strippe)rom spesielt dedikert til lesbisk kvinnelig nytelse, gjÞr at den nÄ nedlagte klubben kan reinkarnere her i gallerirommet, i alle fall midlertidig.
I tillegg til Ä vurdere effekten av Ä flytte den opprinnelig digitale utstillingen til et fysisk rom, er det ogsÄ viktig Ä tilkjennegi den spesifikke plasseringen / situasjonen til utstillingen geografisk. Stavanger ligger pÄ sÞrvestkysten av Norge og beliggenheten fungerer som et knutepunkt for oljevirksomhet i NordsjÞen. Selv om jeg finner streng stereotypifisering problematisk, defineres byen i stor grad av en velstÄende, hvit, sosialt konservativ Þvre middelklasse. Selve Kunsthallen ligger pÄ Eiganes, en attraktiv bydel som er kjent for sine historiske hjem og umiddelbare nÊrhet til den kongelige residensen Ledaal nÄr kongeparet er i Stavanger.
I denne sammenhengen virker presentasjonen av Lean fĂžrst upassende. Denne samlingen av kunstverk er sĂ„ langt fra en skandinavisk, hvit, kulturell elite som overhodet mulig. Kunstverkene er absolutt provoserende, men er budskapene overhodet aktuelle her? Etter Ă„ ha reflektert over det, vil jeg si at presentasjonen av disse verkene i Stavanger er mer nĂždvendig enn mange utstillinger som har vĂŠrt Ă„ se i byen de siste Ă„rene. Det ser ut til Ă„ eksistere en ubegrunnet stolthet over at spĂžrsmĂ„l om rase, klasse og diskriminering ikke eksisterer i Norge. Dette kunne selvfĂžlgelig ikke ha vĂŠrt mer feilaktig. Presentasjonen av Lean i Kunsthall Stavanger reiser tabu-spĂžrsmĂ„l og lĂžfter frem undertrykte og ekte opplevelser som ogsĂ„ er gjeldene for denne byen og landet. Ikke bare er disse spĂžrsmĂ„lene om identitet og makt aktuelle i Norge; de er langt mindre Ă„pent diskutert. NĂ„r den amerikanske popkulturen - musikk, filmer, fjernsyn, mote, kunst, sprĂ„k â spres og adopteres i hele verden, overfĂžres automatisk de undertrykkende, diskriminerende strukturene som stĂžtter den kulturen. SĂ„ledes er kritikken av disse strukturene ikke bare relevant, men ogsĂ„ etisk viktig.
Det er uendelig mye Ă„ ta med seg fra hvert kunstverk presentert i Lean, sĂ„ vel som kurateringen av utstillingen som helhet. Russells egne ord om Lean er hĂ„pefulle - a performative and political proposal for new worlds to be dreamt up and built, and new ways of reading, listening, becoming, being.â
Likevel, som en hvit ciskvinne som ser pĂ„ disse verkene, er det Ăžyeblikkene av utmattelse og avslag som er til stede i mange av videoene som blir hos meg lengst. Dager senere tenker jeg pĂ„ Allens tunge pust mot slutten av forestillingen med kroppen skinnende av svette. Jeg husker den avslĂžrende himlingen med Ăžynene til den sittende svarte kvinnen i Everetts arkivopptak fra en nyttĂ„rsaften. Den utrolig ubehagelige videoen Go With The Flow ("Enough" and "Dream") plager meg spesielt. Linzys videosuite der vi ser kunstneren kjempe i vann med sterke strĂžmninger mens tilskuerne snakker hĂžyt om hvorvidt de skal hjelpe. Jeg blir slĂ„tt av kraften nĂ„r Gays nekter Ă„ engasjere seg i det dominerende narrative mens en datastyrt stemme lyder: âJeg vil ikke fores med propagandaen din. Jeg vil ikke. I stedet vil jeg spise deg levende.â I SHAKEDOWN er vi vitne til flere arrestasjoner (en hvor Ă©n helt naken, svart kvinne blir arrestert av flere hvite mannlige politibetjenter) og pĂ„fĂžlgende stenging av klubben. Sist, men ikke minst, Matics verk, etter 9 minutter og 30 sekunder med heftig dansing, lener kunstneren seg fremover med hendene pĂ„ knĂŠrne, puster tungt mens hen lĂžst oversatt sier:
Jeg har nettopp snakket i omtrent 10 minutter om svarthet og hvithet, og dere hÞrer sannsynligvis ikke etter lenger [...] Jeg har ikke snakket om hvorfor jeg valgte puben eller vinkelen til det jÊvla kameraet eller hvordan det forholder seg til denne teorien eller, dere vet, all denne dritten som hvite kunstnere fÄr snakke om i denne typen presentasjoner.
Det er en evig tilstedevĂŠrende spenning mellom det Ă„ forsĂžke Ă„ kommunisere sin opplevelse og erfaringer, og utmattelsen som ligger i det Ă„ prĂžve Ă„ fremme en likeverdig eksistens i en eksisterende diskriminerende verdensorden. Ja, det finnes absolutt feiring i denne utstillingen ogsĂ„: av selvskapt identitet, av fellesskap, av overlevelse. Og det ligger et budskap til cis-hvite betraktere - dette ble ikke laget for deg. Jeg blir minnet pĂ„ dette i et Ăžyeblikk i filmen SHAKEDOWN under et av showene hvor Dallas kunngjĂžr: âIf youâre straight, you donât need to be in the front.â
Med andre ord, du er velkommen her, men din eksistens, din komfort, er ikke det viktigste i denne utstillingen. For de som har en nedarvet selvfÞlelse av Ä vÊre opplyst vil dette kunne virke frustrerende. Og i sÄ mÄte ligger det en effektiv kuratorisk nÞyaktighet.