🎉 Vinner av Pris for sprĂ„k og formidling under Årets tidsskrift 2025 🎉

Lost in the Lowlands

Magda Hognestad skriver i denne teksten om sin opplevelse av Findlay//Sandsmark (F//S) forestilling «Lowlands (florida) lower>». Hun trekker frem musikken og scenografien som en effektiv stemningsbĂŠrer i stykket — en slags nostalgisk minnetilstand. Derimot sĂ„ nĂ„r ikke koreografien og regien opp pĂ„ samme nivĂ„ og det skapes noe usikkerhet rundt det hele, men det skofter ikke pĂ„ gode Ăžyeblikk av den grunn.

Findlay//Sandsmark’s (F//S), lowlands (florida) <lower>. Foto: Arne Hauge.

Et kunstnerkollektiv har i flere Är holdt til i lokalet til en tidligere Rimi-butikk i Stavangers Þstre bydel. NÄ som bydelen er ganske sÄ gentrifisert slÄr den rÞde bÞlgeblikkboksen imot deg. Til tross for et litt shabby ytre byr kunstnerkollektivet RIMI/IMIR Scenekunst (RISK) pÄ produksjoner av hÞy kvalitet av og med lokale, nasjonale og internasjonale kunstnere. Derfor er det besynderlig at sÄ fÄ fÄr med seg det som settes opp av konserter og scenekunst her.

Det kunstnerdrevne visnings- og produksjonsstedet RISK ble startet mot slutten av 2015 av danser og koreograf Marit Sandsmark og regissĂžr/videokunstner Iver Findlay. Sammen stĂ„r de bak scenekunstkompaniet Findlay//Sandsmark (F//S) og har siden 2010 produsert en rekke forestillinger, gjerne sammen med kunstnerkolleger i nĂŠrmiljĂžet. F//S Ă„pner hĂžstsesongen pĂ„ RISK med et gjensyn med ”Lowlands (florida) <lower>” som hadde premiere mars 2019 under Oslo Internasjonale teaterfestival pĂ„ Black Box teater.

NÄr publikum entrer RISK denne kvelden spilles tung amerikansk rapmusikk og det eklektiske utvalget av mÞbler som vanligvis stÄr i foajeen er tatt bort, likesÄ sceneteppet. Publikum inviteres dermed til Ä gÄ rett inn i amfiet pÄ venstre side. Fra en skikkelig hjemmesnekra strandbar byr den hyggelige bartenderen Sander pÄ gratis Margarita idet man finner Þnsket plass. Gulvet og amfiet er dekket av et tykt beige filtteppe som ligner sand. Det gir en ustÞ grunn som om man gÄr i sand, et godt grep som sammen med baren og projiseringen av hav pÄ bakteppet gjÞr at publikum settes i strandstemning med det samme. Et slikt senario kan jo bringe oss til hvilken som helst sydlig sandstrand, men med den ugjenkallelige aggressive rapmusikken som pulserer i kroppen vet man at her er vi i USA. Underveis i forestillingen vises ogsÄ slitte, pastellfargede strandrekkehus karakteristisk for Florida-kysten, og med det blir stykket plassert et sted i Florida uten at det fÞles spesielt stedsspesifikt.

Findlay//Sandsmark’s (F//S), lowlands (florida) <lower>. Foto: Arne Hauge.
Findlay//Sandsmark’s (F//S), lowlands (florida) <lower>. Foto: Peter Warren.
Findlay//Sandsmark’s (F//S), lowlands (florida) <lower>. Foto: Kristian Jacobsen.

Iscenesetting

Scenerommet er vakkert. Lengst fremme pĂ„ scenen henger det som ser ut som hvite bomullstjafser omtrent halvannen meter fra gulvet, som slĂžrskyer foran minnescenariene vi nĂ„ skal vĂŠre vitne til. ”Lowlands” har blitt beskrevet som et minnespill som utforsker hvordan det geografiske stedet vi kommer fra lever i oss og fĂžlger oss i videre valg. Men hvor troverdige er minner? Med disse slĂžrskyene som ”innramming” er det som Ă„ entre et sted mellom virkelighet og drĂžm. PĂ„ venstre scenedel stĂ„r en flamingo og speiler seg i vannkanten (her i form av en liten rektangulĂŠr speilflate) og bakenfor den henger et lite rundt telt laget av myggnett fra taket. Teltet er fullt av grĂžnne vekster og et fuglebur med en papegĂžye inni. Det bakerste scenerommet, frem til sceneteppet, er noksĂ„ Ăžde bortsett fra en rund puff. Lengst fremme pĂ„ hĂžyre side sitter en fiolinist og en gitarist og bak dem er en stor boks med mosekledd tak som pusher ut rĂžyk. Boksens vegger er kledd med gjennomsiktig stoff som gjenspeiler skygger, og etter hvert projiseres drĂžye setninger som hĂžres ut som avisoverskrifter: ”Woman farts threatens to gut anyone who complains” og ”Florida man denies syringes found in rectum are his”. Bisarre saker er de som fĂžlger med pĂ„ hva som skjer i USA vant med, og kanskje er selve drĂžyheten i de projiserte setningene med pĂ„ Ă„ sĂ„ en tvil i oss: Er det falske nyheter? Har dette virkelig skjedd? Spiller det noen rolle? Det er lite som sjokkerer verden utenfor USA lenger, samtidig som vi ikke begriper hvordan det hele er mulig.

Det er her, i prosjektet om Ă„ male det sjokkerende og avskyelige opp mot det vakre og melankolske at ”Lowlands” er pĂ„ sitt beste. De auditive elementene (musikere og det elektroniske lydbildet), bruken av scenografien, projiseringene pĂ„ sceneteppet, samt de absurde tekstene fra stykkets innledning er alle med pĂ„ Ă„ bevege stykket fra de mest vare Ăžyeblikkene, over i skumle sekvenser med aggressive oppgjĂžr – og tilbake igjen. Verket beskrives som en filmatisk-konsert-koreografisk opplevelse. Slik jeg opplever stykket er det auditive mest fremtredende, i tillegg til scenografien, men musikken er hĂžy og gjennomtrengende, og bĂŠrer stemningsskiftene. Musikerne har et flott samspill, det spenner fra vart og melodiĂžst til bitende riff og ”stĂžy” (og noen ganger er det sĂ„ hĂžyt at fortelleren overdĂžves). Det er derfor fristende Ă„ si at ”Lowlands” er mer en konsert enn noe annet.

Findlay//Sandsmark’s (F//S), lowlands (florida) <lower>. Foto: Arne Hauge.

Introvert dans

Koreografien sliter med Ă„ bryte frem, og opp pĂ„ samme nivĂ„, som scenografien og musikken. Danserens rolle, her i Marit Sandsmarks skikkelse, fremstĂ„r ogsĂ„ noe uavklart. Den innadvendte koreografien henvender seg lite til publikum og bevegelsesvokabularet er repeterende og til tider nesten spastisk. Danseren foretar oftest Ă©n sekvens pĂ„ ett sted og det er lite forflytning i rommet, og den kraftfulle energien ligger stort sett i overkropp og armer. Bevegelsesvokabularet er ikke uvanlig for koreografien til et F//S-verk, men i samspillet med de andre tydelige elementene kunne historien og rollen til danseren vĂŠrt klarere. Det er synd, for Sandsmark har mye mer Ă„ by pĂ„ enn det som kommer frem her. Bevegelsesvokabularet har vĂŠrt rĂ„ere og koreografiens posisjon i stykket har kommet bedre frem i tidligere stykker, som i ”o’ death” (2014). Danserens rolle i ”Lowlands” fremstĂ„r til tider som et barn i en voksen kropp der hun famlende tar seg frem— vekslende mellom aggressive og rolige bevegelser Hun har omtenksomme bevegelser samtidig som hun mater fuglene, og sprayer seg selv og plantene med vann. Deretter bryter hun ut i aggressiv pisking med et teppe i gulvet. SĂ„ veksler hun igjen, tar av seg skoene og danser rolig til gitarklimpring.

Uten en bakgrunn eller historie Ă„ stĂžtte seg til oppleves disse stemningsskiftene i bevegelser som uten mening. manglende historie blir tydelig nĂ„r en mann i hvit Nike-t-skjorte entrer scenen. Mannen tar opp en mikrofon og begynner Ă„ si enkeltord med assosiasjoner til Florida – poverty, waves, kindness, food, sun lotion, alligators, gator-bites – for deretter Ă„ fortelle en slags oppveksthistorie. Vi fĂ„r dermed vite mer om denne mannlige karakterens bakgrunn enn om danseren. Forvirringen rundt den kvinnelige karakteren kan vĂŠre tilsiktet, og det fungerer. Man lurer pĂ„ hvem hun er. Er hun en ”loner” som selv har valgt Ă„ leve pĂ„ utkanten av samfunnet, eller har hun blitt kastet ut av ”det gode selskap”?

Pausene og stykkets avslutning skaper noe usikker stemning hos publikum pĂ„ grunn av manglende informasjon — hva skjer nĂ„, har vi tid til Ă„ gĂ„ pĂ„ toalettet, kan vi klappe, er det ferdig? Dette kan fungere i en forestilling kun i en viss tidsbegrensing for Ă„ la inntrykk og spĂžrsmĂ„l henge i luften, skape en spenning og kraft i begeistringen. Skapes det for mye usikkerhet rundt pauser og avslutning blir den tatt med inn i forestillingens helhetsinntrykk, og det er F//S for dyktige til Ă„ la skje.

”Lowlands” kunne med fordel hatt litt strammere regissering da oppbyggingen lar vente vel lenge pĂ„ seg, men det finnes mange flotte enkeltĂžyeblikk i forestillingen. Et av disse Ăžyeblikkene oppstĂ„r nĂ„r musikken tones ned fra stĂžy-improvisasjon og danseren soler seg pĂ„ et pledd mens hun Ăžmt stryker den ene hĂ„nden i ”sanden”. Da minnes man late, solfylte sommerdager. Et annet hĂžydepunkt for meg er symboltungt — sekvensen der danseren famler seg frem til noe eller noen mens hun holder et teppe foran munnen, kan ses som en speiling av den kontemporĂŠre hĂ„plĂžsheten i dagens USA – famler liberale amerikanere i giftig rĂžyk for Ă„ finne veien til noe sant, ekte og ikke-Ăždeleggende? Det som kan tolkes som samfunnskritikk topper seg nĂ„r den mannlige fortelleren saklig opplyser at ”America is a poor country with rich people living in it. NĂ„r fortelleren sĂ„ bryter aggressivt ut: ”When the revolution comes
 But until the revolution comes – bullshit and party!” er det flere som trekker pĂ„ smilebĂ„ndet. For hva annet er det Ă„ gjĂžre nĂ„r stedet vi kommer fra ikke lenger er gjenkjennelig?

Lowlands (florida) (lower) av Findlay//Sandsmark med PÄl Asle Pettersen, Chris Brokaw, Nils Erga, Sander L. Haga, Jon Refsdal Moe, Jean-Vincent Kerebel, Peter Warren, Gaute Granli (for Chris Brokaw), Vegard Ravndal.

Magda Hognestad har studert dansehistorie og estetikk ved KĂžbenhavns Universitet, og har en Cand.mag i kunsthistorie og MA i engelsk fra Universitetet i Bergen. Hun har tidligere skrevet for Norsk Shakespearetidsskrift.