Introvert dans
Koreografien sliter med å bryte frem, og opp på samme nivå, som scenografien og musikken. Danserens rolle, her i Marit Sandsmarks skikkelse, fremstår også noe uavklart. Den innadvendte koreografien henvender seg lite til publikum og bevegelsesvokabularet er repeterende og til tider nesten spastisk. Danseren foretar oftest én sekvens på ett sted og det er lite forflytning i rommet, og den kraftfulle energien ligger stort sett i overkropp og armer. Bevegelsesvokabularet er ikke uvanlig for koreografien til et F//S-verk, men i samspillet med de andre tydelige elementene kunne historien og rollen til danseren vært klarere. Det er synd, for Sandsmark har mye mer å by på enn det som kommer frem her. Bevegelsesvokabularet har vært råere og koreografiens posisjon i stykket har kommet bedre frem i tidligere stykker, som i ”o’ death” (2014). Danserens rolle i ”Lowlands” fremstår til tider som et barn i en voksen kropp der hun famlende tar seg frem— vekslende mellom aggressive og rolige bevegelser Hun har omtenksomme bevegelser samtidig som hun mater fuglene, og sprayer seg selv og plantene med vann. Deretter bryter hun ut i aggressiv pisking med et teppe i gulvet. Så veksler hun igjen, tar av seg skoene og danser rolig til gitarklimpring.
Uten en bakgrunn eller historie å støtte seg til oppleves disse stemningsskiftene i bevegelser som uten mening. manglende historie blir tydelig når en mann i hvit Nike-t-skjorte entrer scenen. Mannen tar opp en mikrofon og begynner å si enkeltord med assosiasjoner til Florida – poverty, waves, kindness, food, sun lotion, alligators, gator-bites – for deretter å fortelle en slags oppveksthistorie. Vi får dermed vite mer om denne mannlige karakterens bakgrunn enn om danseren. Forvirringen rundt den kvinnelige karakteren kan være tilsiktet, og det fungerer. Man lurer på hvem hun er. Er hun en ”loner” som selv har valgt å leve på utkanten av samfunnet, eller har hun blitt kastet ut av ”det gode selskap”?
Pausene og stykkets avslutning skaper noe usikker stemning hos publikum på grunn av manglende informasjon — hva skjer nå, har vi tid til å gå på toalettet, kan vi klappe, er det ferdig? Dette kan fungere i en forestilling kun i en viss tidsbegrensing for å la inntrykk og spørsmål henge i luften, skape en spenning og kraft i begeistringen. Skapes det for mye usikkerhet rundt pauser og avslutning blir den tatt med inn i forestillingens helhetsinntrykk, og det er F//S for dyktige til å la skje.
”Lowlands” kunne med fordel hatt litt strammere regissering da oppbyggingen lar vente vel lenge på seg, men det finnes mange flotte enkeltøyeblikk i forestillingen. Et av disse øyeblikkene oppstår når musikken tones ned fra støy-improvisasjon og danseren soler seg på et pledd mens hun ømt stryker den ene hånden i ”sanden”. Da minnes man late, solfylte sommerdager. Et annet høydepunkt for meg er symboltungt — sekvensen der danseren famler seg frem til noe eller noen mens hun holder et teppe foran munnen, kan ses som en speiling av den kontemporære håpløsheten i dagens USA – famler liberale amerikanere i giftig røyk for å finne veien til noe sant, ekte og ikke-ødeleggende? Det som kan tolkes som samfunnskritikk topper seg når den mannlige fortelleren saklig opplyser at ”America is a poor country with rich people living in it. Når fortelleren så bryter aggressivt ut: ”When the revolution comes… But until the revolution comes – bullshit and party!” er det flere som trekker på smilebåndet. For hva annet er det å gjøre når stedet vi kommer fra ikke lenger er gjenkjennelig?
Lowlands (florida) (lower) av Findlay//Sandsmark med Pål Asle Pettersen, Chris Brokaw, Nils Erga, Sander L. Haga, Jon Refsdal Moe, Jean-Vincent Kerebel, Peter Warren, Gaute Granli (for Chris Brokaw), Vegard Ravndal.