Love Story, Stavanger Kunstmuseum, 2018
Eg kjem inn i eit svart rom der ein stor TV-skjerm er einaste lyskjelde. Eg ser Julianne Moore og Alec Baldwin sitja i kvar sine regissørstolar. Dei pratar, framfor grøne bakgrunnar. Det skjer ikkje noko anna enn at dei pratar, direkte vendt mot oss, tilskodarane. Det er lite rørsle i bileta, lite props og effektar, lite av alt. Dei har svarte klede på seg. Det einaste som endrar seg i det visuelle biletet er at eit armband på handa til Moore vert bytta ut med ei klokke, vert bytta ut med ein ring, osb. Det same gjeld Baldwin. Pluss at eg etter kvart, ved å fokusera på ansiktsmimikk og handrørsler, ser at dei talar gjennom andre sine gestar, andre sine kroppsspråk. Eg høyrer at dei takkar seg sjølve for å ha stilt opp i filmen, for å ha tillate å bruka sine ansikt og namn til å fortelja historier, setja fokus på historier som ikkje så lett får merksemd. Det er ikkje vanskeleg å retta merksemda mot det Moore og Baldwin seier, og spelar, dels fordi eg er vane med å investera innleving til narrativa Hollywood-skodespelarar serverer. Kanskje har eg kjend nær identifikasjon med rollar dei har spelt tidlegare.
Etter eg har sett og høyrd Moore og Baldwin tala ei stund ser eg at nokre folk byrjar å røra seg mot eit anna rom bak det fremre rommet. Eg går same vegen. Eg går ut av det første, store mørke rommet, og kjem inn i eit litt mindre, men framleis mørkt rom. Rommet bak det fremre rommet er berre mogleg å koma til om eg går gjennom det første. I dette andre rommet ser eg seks mindre TV-skjermar, med same grøne bakgrunn, men der andre og ukjende personar fortel. Seks ulike filmar går i loop, og seks forskjellige personar pratar. Direkte til kamera. Det er ikkje Moore og Baldwin, men Sarah Ezzat Mardini, ein syrisk symjar på 20 år. Det er José Maria João, ein tidlegare barnesoldat frå Angola, og Dr. Shabeena Francis Saveri, ein transkjønna aktivist frå India. Det er Ernesto Nava Molero, ein politisk dissident frå Venezuela. Det er Farah Abdi Mohamed, ein ateist frå Somalia, og Mamy Maloba Langa, ein overlevande frå Kongo.
Til liks med i det første rommet lyttar eg til kva Saveri og dei andre har å fortelja. Eg kjenner att ein ring og eit armband frå filmen i det første rommet. Etter kvart skjønar eg at skodespelarane sine forteljingar i det første rommet var re-forteljingar av historiene til dei ikkje-fiksjonelle karakterane i det bakre rommet. At det var dei verkelege personane i det bakre rommet – dei som spelar seg sjølv – som har takka Moore og Baldwin for å stilla opp, for å få deira historier til å koma klarare fram i lyset. Det andre rommet fyller meg med andre kjensler enn det første. Kjipare kjensler. Eg høyrer om grufulle ting dei seks personane har opplevd. Urett dei har vore utsett for. Gjennom krig. Gjennom undertrykking på grunn av religion og legning og politisk overtyding. Sarah Ezzat Mardini til dømes, ei ung kvinne på 20 år, fortel om korleis familien hennar måtte dela seg opp i mindre grupper, i flukta ut av eit krigsherja Syria. Mardini starta ein overfart i ein båt, som skulle ta ho, søstera og tjue andre personar, frå Tyrkia til Hellas. Etter berre nokre minutt fekk dei motortrøbbel. Sarah og søstera, som var godt trente symjarar, hoppa ut i vatnet og dytta båten framfor seg, saman med nokre andre, i over tre timar, på natta. Dei dytta båten med tjue personar i, personar som ikkje var godt trente symjarar, som ville vore døde i dag om det ikkje hadde vore for symjeferdigheitene til dei som dytta.
Eg kjenner på eit ubehag i oppsummert tid og involvering eg gir – samfunnets kollektive vi gir – til Hollywood sine reforteljingar og til ekte personar sine forteljingar. Det kjennes presserande at investeringa i det andre rommet ikkje blir mindre enn i det første. Som tilskodar er det «lettare» å vera i det fremre rommet, der urettferda og ulikskapen ikkje er (for) nære. Der Hollywood er filteret. Kjendisstatusen til skodespelarane er filteret. Samstundes var det gjerne dette filteret som skulle til for å reelt ta inn over seg filmane i det andre rommet? Hollywood var vegen inn? Men, inn i kva? Temporær ekte lytting? Nærvær? Auka empati overfor ekte livskjebnar? Kvifor trengs det?