Bøker som kunstverk
La oss grave litt dypere i dette spørsmålet og gå tilbake til kunstnerbokens opprinnelse slik vi kjenner den i dag. Kunstnere har selvfølgelig vært engasjert i trykkeprosesser og bokproduksjon i århundrer, men begrepet «kunstnerbok» refererer hovedsakelig til verk laget fra midten av 1900-tallet og utover. Praksisen med kunstnerisk publisering vokste, i det minste delvis, ut av uroen under andre verdenskrig og et ønske om å skape et samfunn av likesinnede mennesker som transcenderte de krigførende nasjonalstatenes fokus på grenser. Når det kom til selvidentifisering trumfet felles idealer nasjonalt statsborgerskap. Kunstnerbøker tilbød en ny, ikke-hierarkisk modell for produksjon og distribusjon av kunst og ideer, og dermed ble formatet tatt i bruk på tvers av sjangere.
Mange banebrytende kunstnere på 1960-tallet videreutviklet formatet til kunstnerboken, og anerkjente bøkenes høye opplag og lavkostformat som et ideelt sted for eksperimentering utenfor det etablerte gallerisystemet. Kunstnerbokens økonomiske tilgjengelighet og lettfattelige distribusjon, i korrelasjon med en utbredt bølge av sosiopolitisk aktivisme, ga opphav til økt produksjon av trykksaker gjennom 1960- og 70-tallet. Videre gjorde datidens teknologiske fremskritt det lettere for kunstnere og forfattere å produsere bøkene selv, noe som frigjorde de kreative prosessene deres fra galleriene, museene, redaktørene og forlagenes begrensninger.
«Det var på denne tiden at en rekke kunstnerdrevne alternativer utviklet seg til å romme et nytt forum og en ny arena for alle kunstnerne som ikke fikk tilgang til de tradisjonelle galleriene og museene. Uavhengige kunstpublikasjoner var et av disse alternativene, og kunstnerbøker ble en del av dette mylderet av eksperimentelle kunstformer.»
Det tok ikke lang tid før institusjonene la merke til den spirende kunstformen. I 1972 arrangerte Nigel Greenwood Gallery i London den første internasjonale utstillingen med kunstnerbøker som hadde tittelen Book as Artwork, 1960/72. Denne ble etterfulgt av en utstilling med kunstnerbøker på Moore College of Art i Philadelphia i 1973, og det var i denne utstillingens katalog at begrepet "kunstnerbøker" først ble introdusert. På dette tidspunktet kan det se ut som at den nye, eksperimentelle, ikke-hierarkiske kunstformen igjen hadde blitt sømløst akseptert som en del av den etablerte kunstverdenen, men det ville vært en overforenkling. Det ble anerkjent at kunstnerbøker, og kunstnerbokmiljøet, ville dra nytte av en litt mer formell støttestruktur.
I siste halvdel av 1970-tallet vokste det frem kunstbokhandlere og organisasjoner dedikert til å fremme formatet. I 1976 ble Printed Matter Inc. etablert, en jaggernaut i kunstnerbokmiljøet. Organisasjonen ble grunnlagt i Tribeca av en gruppe kunstnere, blant andre Lucy Lippard og Sol LeWitt, som svar på en økende interesse og behov for et fysisk rom som løftet frem kunst i bokform. Printed Matter Inc. var, og fortsetter å være, en nøkkelaktør i å øke synligjøringen og forståelsen av kunstnerbøker som komplekse kunstverk i seg selv. Printet Matter er per i dag den dominerende non-profit organisasjonen for kunstnerbøker i verden.
På andre siden av Atlanterhavet dukket det også opp aktører. Book Works i London ble grunnlagt i 1984, dedikert til å forsterke kunstnerbøker som kunstform. Deres studio- og forlagsvirksomhet har vært sentral for å muliggjøre eksperimentering innen feltet. I 1986 ble Boekie Woekie grunnlagt av et kollektiv på seks kunstnere i Amsterdam. Dette er et av Europas eldste steder dedikert til kunstnere som arbeider i bokformat, uavhengig av forfatterens/kunstnerens tidligere publisitet og anerkjennelse. Og i 1998 grunnla Christoph Keller Revolver Verlag i Berlin (den gang kalt Revolver Archiv für aktuelle Kunst). De har støttet karrieren til anerkjente kunstnere som Francis Alÿs, Candice Breitz, Christian Jankowski, Hassan Khan og Nasan Tur.
Selv om kunstnerbøker og organisasjoner hadde fått verdensomspennende oppmerksomhet siden 1970-tallet, hadde ikke dette kunstneriske formatet samme støtte her i Norge. Torpedo ble grunnlagt i Oslo først i 2005 som en følge av at bokhandelen på Museet for Samtidskunst ble nedlagt. Torpedo er en«kke-kommersiell bokhandel og forlag viet til promotering og produksjon av kunstneres publikasjoner, kunstteori og kritisk lesing.»Interessant nok henviser de eksplisitt til Art Metropol og Printed Matter Inc. som inspirasjonskilder for organisasjonens oppstart. Bokhandelen og forlaget har vokst til å inkludere Nordic Art Press (2017) i et forsøk på å utvikle en bedre distribusjonsplattform for kunstnerbøker.
I 2013 arrangerte Pamflett den første utgaven av Bergen Art Book Fair, som har blitt Nordens største og lengst eksisterende kunstbokmesse. I Tromsø etablerte Mondo Books (2007) seg ikke bare som bokforlag, men også som forskningsplattform for prosjekter knyttet til trykksaker og sosiale bevegelser, med fokus på Barentsregionen. De arrangerte den første utgaven av Arctic Art Book Fair i 2020 og støtter innhold fra nordområdene. De skriver at de har et særlig fokus på «urfolksperspektiver, underrepresenterte stemmer og samarbeid på tvers av landegrensene». Andre kunstbokinitiativer har funnet tilholdssted innenfor kunstinstitusjoner. Den lille nisjebokhandelen Babel Bok er en del av det kunstnerdrevne BABEL visningsrom for kunst, og spesialbokhandelen Kunstbokhandelen B*stard, en av dagens største utsalgssteder for kunstnerbøker i Norge, holder til innenfor veggene til Oppland Kunstsenter på Lillehammer.
Den globale spredningen av forlag og bokhandlere med fokus på produksjon, utstilling og distribusjon av kunstnerbøker har økt eksponentielt i Europa. Det spenner fra Konst-ig (Stockholm, 1994) til Lodret Vandret (København/Berlin, 2010) og Hverdag Books (2016, Moss), til det nyligste tilskuddet, det midlertidige initiativet Kunstbokhandel Under Press (2023, Entrée, Bergen). Listen er uendelig og i stadig utvikling. Til tross for den uklare definisjonen av kunstnerbøker er det åpenbart at dette formatfenomenet vokser heller enn å avta. Det er forståelig at kunstbokhandlere (og for den saks skyld kunstnerboken i seg selv) ble utbredt i tiden før internett, men hvorfor har interessen for dette formatet ikke bare blitt opprettholdt, men også økt siden internetts opprinnelse?
Mange grunner har blitt gitt for kunstnerbøkenes stadige relevans. De er ofte de første kunstverkene unge samlere har råd til. De individuelle og intime samhandlingene som bokformatet krever skaper et mer personlig forhold mellom betrakteren og kunstverket. Rimeligheten og mangelen på "kostbarhet" gjør inngangsterskelen lav og gjør dette formatet mer tilgjengelig enn nesten noen andre. Bokstavelig talt er kunstnerbøker kunst som vi kan ta med oss. De er kunst som vi kan leve og samhandle med på daglig basis: i hjemmene våre, på kafeer, i biler, busser og tog, mens vi venter i uendelige køer på postkontoret eller mens vi er satt på vent i telefonen med banken. Det er kunst som jeg ikke (vanligvis) er redd for at smårollingen min skal ødelegge.