🎉 Vinner av Pris for sprĂ„k og formidling under Årets tidsskrift 2025 🎉

.

I denne teksten reflekterer sosialantropolog og sosiolog Merete Jonvik rundt tema som makt og vitskapleg utvikling, og korleis det sanselege og materielle speler ei rolle i denne samanhengen. Det som trigga hennar refleksjonar er kunstverket «Å flytte et punktum» av Siv Bugge Vatne som er blitt ein del av hennar kvardag.

Siv Bugge Vatne, Å flytte et punktum. Foto: Christopher Jonassen.

Eg har begynt i ny jobb. Etter ein uvanleg start grunna unntakstilstanden knytt til utbreiinga av covid-19, fekk eg omsider lov til Ä ta i bruk kontoret. Kontoret ligg i Elise Ottesen-Jensens hus pÄ Ullandhaug, der Universitetet i Stavanger held til. Det er fleire forhold ved dette jobbskiftet det er grunn Ä gle seg over, men her skal eg fokusera pÄ ei sanseleg-materiell side. For Ä koma til kontoret gÄr eg inn hovuddÞra til Elise Ottesen-Jensens hus, eit sÞr-vest-vendt bygg med eit betongfylt inngangsparti, oppfÞrt og opna i 2015. Framfor hovuddÞra er det, i tillegg til betongunderlaget, nokre grasflekkar og to ansatsar i mur som gÄr langsmed bygget. PÄ desse ansatsane i mur kviler to store rullesteinar. Det er desse steinane som er blitt del av livet mitt.

Siv Bugge Vatne, Å flytte et punktum. Foto: Merete Jonvik.
Siv Bugge Vatne, Å flytte et punktum. Foto: Merete Jonvik.
Siv Bugge Vatne, Å flytte et punktum. Foto: Merete Jonvik.
Siv Bugge Vatne, Å flytte et punktum. Foto: Merete Jonvik.
1 / 4

Å setja punktum


Steinane og ansatsane er del av kunstverket Å flytte et punktum av Siv Bugge Vatne. Å flytte et punktum er eit stadspesifikt verk bestilt av KORO – Kunst i offentleg rom, som del av kunstordninga for oppfĂžring av kunst i nye statseigde bygg. Som tittelen indikerer, og som KORO skriv om verket, fungerer rullesteinane som punktum: «som i en avslutning eller en konstatering».https://koro.no/kunstverk/%C3%A5-flytte-et-punktum/Som ei avslutning kan eit punktum markera ei endt ytring eller utsegn. Ein bodskap er formidla med ord og avslutta av eit punktum. Innbakt i dette ligg at avslutninga inneber ei opning for at noko anna kan koma etterpĂ„. Som ei konstatering vernar eit punktum om ei stadfesting. Noko er ytra, markert eller slĂ„tt fast. Det er ei kjensgjerning at som ein markĂžr pĂ„ ei konstatering er det mange punktum som treng utfordrast, som ikkje treng eller bĂžr stĂ„ der dei stĂ„r.


Å setja punktum kan vera bĂ„de lett og vanskeleg. Kor set ein punktum og kven avgjer kor det skal stĂ„? Denne teksten forfĂžlgjer to spor: makt og moglegheit til Ă„ setja punktum som noko som skapar erkjenningar og rĂžrsle i det vitskaplege feltet, og rolla det sanselege og materielle kan spela i desse erkjenningane og rĂžrslene.

Å produsera kunnskap

Rullesteinane i Å flytte et punktum er store og tunge. Det er som om dei roper at dei er punktum. Dei fĂ„r meg til Ă„ tenkja at svĂŠrt mykje er hogd i stein. Desse punktuma let seg ikkje flytta. Eg klarar ikkje flytta dei Ă„leine. Om vi var mange som samarbeidde kunne vi kanskje klart Ă„ rikka pĂ„ dei. Alternativt mĂ„tte vi sĂžkt hjelp i store maskiner. Kanskje dei med felles kraft kunne latt seg vippa utfor ansatsen. Men kva sĂ„? Ville det vera betre at steinane vart liggjande ved sida av ansatsen i staden for oppĂ„? Kva konsekvensar ville flyttinga av punktuma ha, og for kven? Kanskje ville nokon pĂ„ sisofysisk og mystisk vis koma og rulla steinane tilbake der dei vart rulla ned frĂ„. Nokon som ville tena pĂ„ at punktuma forblei der dei i utgangspunktet stod.

Steinane si tyngd og sin storleik leier tankane mot at det er tungt Ä fÄ gjennomslag for nye forstÄingar. Nokre gonger for tungt. Samstundes bidrar dei til Ä understreka at det heller ikkje skal vera lett Ä endra grunnhaldning, Ä lansera ei ny sanning, eit nytt vitskapleg grunnlag, utan at dette er grundig utprÞvd og diskutert. Slik kan verket lesast som ein kommentar til Universitetet i Stavanger sin visjon og misjon om Ä utfordra det velkjende og utforska det ukjende.

Å flytte et punktum er plassert pĂ„ grunn der det skjer vitskapleg aktivitet. Verket kallar slik pĂ„ koplingar til kunnskapsproduksjon, forsking og opplysingsarbeid. Vitskapen sitt vesen, sĂ„ vel som samfunnet si utvikling, kviler pĂ„ kritikk, diskusjon og motbĂžr mot det bestĂ„ande. PĂ„ brytningar og reorienteringar mot noko som er stĂžrre, betre, rettare enn det kritiserte. Kritikk og motbĂžr inneber at nokon formar nye stadfestingar, utfordrar det bestĂ„ande. At nokon fjernar setningar, formar nye, set opp nye mĂ„tar Ă„ forstĂ„ verda pĂ„. Legg fram nytt innhald. Flytter punktum. Set opp nye spĂžrjeteikn. Fjernar gamle utropsteikn.

Slik kan nye erkjenningar, nye sanningar, nye lĂžysingar veksa fram.

Å fremja ein bodskap

Sidan verket Å flytte et punktum er plassert framfor Elise Ottesen-Jensens hus ber det om Ă„ bli samlest opp mot hennar liv og virke. Ottesen-Jensen var ein folkeopplysar og aktivist. Ho jobba for spreiing av informasjon om seksualitet og kvinners helse, for prevensjonsrettleiing, familieplanlegging og moglegheit for regulering av talet pĂ„ barnefĂždslar. Ho stifta Riksförbundet för sexuell opplysning (RFSU) i 1932 og leia organisasjonen i over 25 Ă„r. Ottesen-Jensen har sjĂžlv skrive at lova som forbaud opplysning om og offentleg sal av prevensjonsmiddel var som ein anstĂžytsstein. Å ta anstĂžyt av noko tyder Ă„ irritera seg eller kjenna seg krenkt over noko, Ă„ kjenna harme og irritasjon. Med det Ottesen-Jensen oppnĂ„dde innan opplysning og konkret betring av livsvilkĂ„r for ein rekkje personar kan vi i ettertida konstatera at ho ikkje lot seg hindra av denne anstĂžytssteinen. Ho flytta den. Ho braut lova for Ă„ gi kunnskap om prevensjonsmiddel. Det er sannsynleg at konstateringane som mĂ„tte fremjast for at tidlegare stadfestingar skulle fjernast ikkje kjendest enklare enn Ă„ skulle flytta dei to steinane som i dag stĂ„r framfor huset som held hennar namn. Ottesen-Jensen utfordra det bestĂ„ande. DĂ„ ho ei tid budde i Danmark vart ho utvist med grunn i sine revolusjonĂŠre idear og aksjonistiske gjerningar. SĂ„ store var punktuma som skulle flyttast. Som vart flytta.

Å retta merksemda mot form


BĂ„de opplysningsarbeid, vitskaplege erkjenningar og kunstnarisk produksjon mĂ„ formidlast gjennom form. Alle bodskapar har ei form. Form er ikkje utan tyding for Ă„ forstĂ„ bodskapar. Astrid Helen Windingstad skriv om seminaret som vart halde i samband med den sĂ„kalla avdukinga av Å flytte et punktum, at seminaret – gjennom sine ulike bidrag som foredrag, performance og debatt – tydeleggjorde nettopp kor mykje form har Ă„ seia for vĂ„r oppfatning av det som blir formidla.https://www.contemporaryartstavanger.no/flytte-et-punktum/


Kva er Bugge Vatne si form? Kva var Ottesen-Jensen si form?


Bugge Vatne fortel under det same seminaret at ho i sin kunstnariske praksis gjerne jobbar erfaringsbasert, at ho byrjar med form, med naturlege materialar, og forsĂžker Ă„ utsetja refleksjonen til seinare ut i skapingsprosessen. Gjera fĂžrst, tenkja etterpĂ„. Ho jobbar ut frĂ„ at det kroppslege eller naturens krefter i ho sjĂžlv skal verka i og for seg sjĂžlv – og at refleksjon og konseptualisering kan koma etterpĂ„. Ho jobbar intuitivt, ut frĂ„ eigne sansingar og erfaringar med materie. Ho er vidare interessert i skiljet mellom det naturskapte og det menneskeskapte. Kritikar Maria KjĂŠr Themsen lĂžftar under seminaret fram at nettopp denne relasjonen kjem tydeleg til uttrykk i verket som er plassert utanfor Elise Ottesen-Jensens hus. Rullesteinane, som er attkjennelege jĂŠrske sĂŠrtrekk, har fĂ„tt halda pĂ„ sin naturlege form. Spora i steinane er naturlege, det er spor av istid og naturen sine rĂžrsler i dei. Ansatsane dei stĂ„r pĂ„ er menneskebearbeida stein, desse steinane er slipt og lakkert, og bestĂ„r av rette kantar og linjer. Verket inneheld slik ei materiell og poetisk konstatering av at i relasjonen mellom natur og menneske, er det naturen som set punktum, som kjem til Ă„ setja punktum, for vĂ„re utfaldingar. SĂ„ er vĂ„r oppgĂ„ve Ă„ erkjenna dette fĂžr det er for seint.


Gro Harlem Brundtland – lege, tidlegare statsminister og til liks med Ottesen-Jensen sĂŠrs oppteken av kvinners reproduktive helse – skriv i ei bok om Ottesen-Jensen at hennar kjennemerke var ei form for folkeopplysing som baserte sin bodskap pĂ„ godt dokumentert vitskap.Doris H. Linder, Seksualpolitikk og kvinnekamp. Historien om Elise Ottesen-Jensen, 1996. Tiden Norsk Forlag. Forord av Gro Harlem Brundtland.Og at ho var ein meister i Ă„ formidla bodskapane ho ville ha fram pĂ„ mĂ„tar som vart forstĂ„tt og etterlevd.Ibid, Brundtland, side IV.Vi lev i ei samtid som skyv pĂ„ grensene mellom fakta og oppspinn, sanning og rĂžyndomsbrest, sĂ„ understrekinga av behovet for forstĂ„elege bodskapar fundert i dokumentert vitskap og fakta er verd ei presisering. Verd sitt eige punktum.


Tankane eg presenterer i denne teksten spring ut av erfaringar eg har med Ă„ passera rullesteinane, ta til meg forma deira, undra meg over kvifor nettopp stein er materien som er brukt og Ă„ tenkja over kva motivbakgrunn kunstnaren har jobba ut frĂ„. Ei sanseleg erfaring av den materielle verda som omringer meg starta tankeprosessen og bidrog til Ă„ leia merksemda mot tema som kunnskapsproduksjon, kritikk og meiningsbryting. Mot kva som skapar erkjenningar og rĂžrsle i det vitskaplege feltet og i opplysningsarbeid. Den konkrete forma til Å flytte et punktum og dei abstrakte koplingane som bur i verket sette i gong eit samspel av refleksjonar og erkjenningar.

Slik kan understrekingar av behovet for vitskapleg funderte argument og opplysing, leva side om side med understrekingar av at sanseleg-materielle sider ved tilvÊret er ei viktig kime til erfaring, forstÄing og tankeverksemd.

Å tillegga meining

Å flytte et punktum eggjar til tankeverksemd og ein aldri sĂ„ liten aktivistisk impuls kvar gong eg passerer verket — kvar gong eg passerer steinane som no er blitt en del av mitt liv og min ferdselsbane i verda.

I tillegg stÄr tomrommet framfor steinane pÄ ansatsane kvar dag klare til Ä fyllast med forbipasserande sine eigne setningar. SjÞlv visualiserer eg stadig kva ulike stadfestingar punktuma vernar om. For tida stÄr det Bruk stemma di oppÄ ansatsane, avslutta av store markante punktum.

Merete Jonvik er sosialantropolog og sosiolog. Ho jobbar som fÞrsteamanuensis i sosiologi ved Institutt for medie- og samfunnsfag ved Universitetet i Stavanger. Forskingsfelta hennar er innanfor kunst- og kultursosiologi. Jonvik har saman med Eivind RÞssaak, Hanne Hammer Stien og Arnhild SunnanÄ gitt ut boka Kunst som deling, delingens kunst (Fagbokforlaget, 2020). Boka omhandlar samtidskunstfeltet i Noreg etter 2010. Gjennom eit utval kunstnariske og kuratoriske praksisar, samt kunstnariske formidlingsarbeid, vert nye samarbeidsformer, kunstnariske delingsformer, kunstnarrollar og bruk av ny teknologi i kunstsamanheng analysert.