🎉 Vinner av Pris for sprĂ„k og formidling under Årets tidsskrift 2025 🎉

Behovet for abstraksjonen

Olve Sande "Vinduskutt" pÄ Galleri Opdahl, 22.01 - 07.02.2016 "Plasterboard Flats / 7 panels" i NN-A NN-A NN-A at Stavanger Kunstmuseum, 11.03 - 29.05.2016

Vinduskutt, 2016. Installation view, Galleri Opdahl, Stavanger. Image courtesy of the artist

I 2013 var Olve Sande med i en gruppeutstilling kuratert av Ole Martin Lund BĂž pĂ„ Galleri Opdahl i Stavanger. Her ble det vist tre av hans French Filler Paintings hvor sparkel er blandet med maling fĂžr den pĂ„fĂžres lerretet. Dette er gjort med bred sparkelspade som gir de monokrome maleriene et industrielt preg med klare referanser til bygningsindustrien. Denne referansen gĂ„r igjen i hele Sandes kunstnerskap, ikke minst blant arbeidene som ble vist i Stavanger vĂ„ren 2016 pĂ„ henholdsvis Galleri Opdahl og Stavanger Kunstmuseum. I et minimalistisk formsprĂ„k anvender Sande enkle og masseproduserte materialer som vi omgĂ„s i hverdagen, men ikke nĂždvendigvis legger merke til – som for eksempel gipsplater, laminat, sparkel, MDF og vindsperre.

Olve Sande - Vinduskutt, 2016. Installation view, Galleri Opdahl, Stavanger. Image courtesy of the artist
Olve Sande - Window Cuts I, 2015. Image courtesy of the artist and Galerie Antoine Levi, Paris
Olve Sande - Vinduskutt (Majvest III), 2016. Image courtesy of the artist and Galerie Antoine Levi, Paris
Olve Sande - Vinduskutt (Vempro II & III), 2016. Image courtesy of the artist
Olve Sande - Vinduskutt (Vempro I), 2016. Image courtesy of the artist.
1 / 5

I verkserien Vinduskutt er det vindsperren som er det sentrale materialet. Vindsperre er en tynn duk eller plate som legges mellom isolasjonen og den ytre kledningen i et bygg. Sande har her strukket vindsperren over blindrammer i standard vindusstĂžrrelser for boligbygg. To ulike vindsperrer er brukt for utstillingen pĂ„ Galleri Opdahl – en dyp blĂ„ med et stiplet grid og relativt nĂžytrale Siga-logoer, og en lysere blĂ„ med store og dominerende GLAVA-logoer. Vindsperren er ubehandlet med unntak av hĂ„ndtegnede vertikale og horisontale streker som det er tydelig at har blitt pĂ„fĂžrt raskt og intuitivt. Strekene fĂžlger tilsynelatende ikke noe mĂžnster, men noen steder dannes det hjĂžrner og deler av rektangler. Dette er resultat av at Olve Sande har tegnet i blinde pĂ„ vindsperren ut fra egne kroppslige dimensjoner.

Studio view - Olve Sande. Image courtesy of the artist

De hĂ„ndtegnede strekene pĂ„ vindsperren kan leses som indikasjoner til utsnitt som skal kuttes, men ogsĂ„ som spor fra den kroppslige erfaringen fra verkets skapelsesprosess. Det oppstĂ„r en tydelig spenning i kontrasten mellom den ujevne, sĂ„ tydelig hĂ„ndtegnede streken, og de industrielle, masseproduserte logo-motivene. Stilt overfor det ”tomme” og harde industrisprĂ„ket, representerer strekene en kroppslig dynamikk og en sensitiv situasjonsfornemmelse for det som er ”her og nĂ„â€. Verkene er pĂ„ samme tid bĂ„de intuitive og kontrollerte.

Olve Sande - Suites, 2014. Installation view at Galerie Antoine Levi, Paris. Image courtesy of the artist and Galerie Antoine Levi, Paris
Olve Sande - Amerika on Stiller (Green), 2013. Image courtesy of the artist and Galerie Antoine Levi, Paris
Olve Sande - Amerika on Stiller (Green), 2013. Detail. Image courtesy of the artist and Galerie Antoine Levi, Paris
Olve Sande - Stiller on Amerika, 2013. Image courtesy of the artist and Galerie Antoine Levi, Paris
1 / 4

Mye Olve Sande jobber med handler om vÄre fysiske omgivelser og hvordan vi forstÄr og forholder oss til dem. En tematikk som ofte vender tilbake og aktualiseres i hans kunstnerskap er grensesituasjoner. I serier som Vinduskutt og Suites blir vindsperren og vinduet helt konkrete eksempler pÄ elementer som definerer og symboliserer grenser og overganger, mens han i andre verk for eksempel jobber med vÄre grenser for persepsjon og illusjon. I arbeidene Stiller on Amerika og Amerika on Stiller (Green) har Sande tatt utgangspunkt i ulike scenegulv som han fikk fra et teater i Zurich. Gulvene, som var blitt brukt som scenografi i oppsetninger av Franz Kafkas Amerika og Max Frischs Stiller, ble av Sande brukt som underlag. Med en maleteknikk han lÊrte av malerne ved teateret malte han sÄ identiske motiver av laminat oppÄ originalene. Den forskyvningen som skjer gjennom denne handlingen plasserer verkene i en svevende mellomposisjon mellom scenografi og maleri, og henspiller pÄ elementer fra bÄde teateret, litteraturen, billedkunsten og arkitekturen.

Olve Sande - Plasterboard Flats / 7 Panels, 2015. Installation view, Astrup Fearnley, Oslo. Image courtesy of the artist and Galerie Antoine Levi, Paris
Detail
1 / 5

OgsĂ„ i verkserien Plasterboards Flats / 7 panels som vises i utstillingen NN-A NN-A NN-A pĂ„ Stavanger kunstmuseum har det foregĂ„tt en forskyvning. Her har avbildninger av gipsplater blitt printet i 1:1 og spent opp over tynne aluminiumsrammer. Igjen ligger det en referanse til scenografien som skaper illusjoner og hĂ„ndterbare lĂžsninger til tunge materialer, men det finnes ogsĂ„ en vilje fra Sandes side om Ă„ bevege seg vekk fra materialiteten. Det er nemlig ikke materialiteten og gipsplaten i seg selv som er interessant her, men det den representerer. Den konseptuelle bearbeidingen tilfĂžrer de industrielle materialene et potensiale for et narrativ, de blir stĂ„ende som markĂžr for en situasjon som enten har skjedd eller kan skje. Gjennom forskyvningen fremheves altsĂ„ ideen om gipsplaten. Slik sett kan verket i utgangspunktet lages i mange forskjellige versjoner – objektet kan byttes ut, men ideen eller situasjonen bak verket er alltid den samme.

Sande forventer dermed ogsÄ mye av beskueren. PÄ grunn av forskyvningene finner man ikke enkle eller umiddelbare avlesninger, og resepsjonen av verkene krever bÄde tid og tilstedevÊrelse. Bak Olve Sandes verker ligger det en lengre diskursiv praksis, og frem fra denne utvikles det et behov for Ä undersÞke ideer gjennom fysiske formater. Det konseptuelle forelegget for verkene ligger ofte i litteraturens abstrakte idéverden, og kombineres sÄ med et strukturelt forelegg hentet fra arkitekturen. Billedkunsten blir sÄ det ideelle stedet Ä undersÞke dette mÞtet. Nettopp pÄ grunn av sin tredje posisjon kan kunstverkene Äpne for noen andre svar, et mÞte med beskueren, aktiv resepsjon og tolkning. Det abstrakte uttrykket blir en nÞdvendighet fordi de grunnleggende erfaringene og ideene som undersÞkes verken er logiske eller analytiske.

Les mer om Olve Sande pÄ hans hjemmeside

Stavanger kunstmuseum

Galleri Opdahl

Galerie Antoine Levi