For meg handler det om materialet i seg selv og den informasjonen og mulighetene dette gir meg. Jeg kunne ha jobbet i betong for den saks skyld, men tekstil har alltid vært tilgjengelig opp gjennom oppveksten. Det kjentes så selvfølgelig.
Da jeg først startet å jobbe med nylon hadde jeg jobbet med veldig mange forskjellige materialer i en lengre periode. Jeg skapte forgjengelige installasjoner som besto av alt fra akryl, gips, plast, gummi, pigment og nylon. Etterhvert ble jeg lei av å alltid måtte destruere arbeidene etter en viss tid. Jeg ønsket å lage arbeider som var mer definerte, som kunne ferdigstilles og vises flere ganger. Jeg begynte å teste ut nylon. For det første likte jeg kvaliteten, et syntetisk, billig plastmateriale som ikke hadde samme iboende verdier som f.eks. silke, ull eller lin. For meg representerte det noe uromantisk og overfladisk, noe man leser sammen med masseproduksjon, industri, populærkultur. Det var veldig befriende.