Store problemstillinger, sanselige tilnærminger og hverdagsfilosofi
Å inkludere en kunstutstilling i forskningsprosjektet «Caring Futures» er en tverrfaglig tilnærming som også bringer inn en sanselig dimensjon i forståelsen av problemstillingene rundt omsorgspraksis og teknologiutvikling. Følelser er en form for informasjon, synger Remin i sitt verk. Forbindelseslinjene mellom en rekke tradisjonelle motsetningspar, slik som det strukturelle og det relasjonelle, programmering og instinkt, fremmedgjøring og nærhet ligger og dirrer som røde tråder gjennom alle verk i utstillingen, og utfordrer oss til å tenke nytt og annerledes om forholdet mellom mennesker og teknologi.
Kunstens evne til å løfte frem en menneskelig erfaring og åpne opp for en empatisk og relasjonell forståelse skaper en viktig vekting mot teknologiorienterte, praktiske og samfunnsøkonomiske løsninger. Teknologenes og ingeniørenes visjon om smarte løsninger for hjemmebasert assistanse får sin lakmustest i møte med publikum som gjenkjenner fortvilelsen, forvirringen og ensomheten til Evelid sin hjelpeløse karakter i verket «Tjenersnakk». Emilia Tikka sine urovekkende scenarier av mulige konsekvenser ved å tillate teknologisk avansert genredigering gir oss en umiddelbar forståelse, selv uten inngående kjennskap til vitenskapen bak. Likevel gir verkene til Speckert,Koski og van Dierendonck også håp om at teknologi er noe vi kan påvirke, skape eller designe ved hjelp av kjente verktøy, eller med inspirasjon fra naturen og det organiske.
Tematikkene i kunstverkene bidrar slik til å konkretisere ulike former av relasjoner, implikasjoner og sameksistenser som kan oppstå i møtet mellom teknologi og menneskeheten. Gruppeutstillingen bidrar i så måte til å avdekke og konkretisere ulike problemstillinger som berører både etablert forståelse av omsorg og en dypere innsikt i konsekvensene av teknologidrevne løsninger – hvor hele premisset om at teknologi alltid skal løse eller fikse noe også problematiseres. Kunstverkenes spekulative tilnærming åpner i så måte opp et refleksjonsrom: en anledning til å reflektere over hvordan vi kan etablere best mulig omsorgspraksis for framtiden.
Utstillingens tilstedeværelse i det demokratiske og tilgjengelige Sølvberget Galleri, plassert midt i sentrumskjernen og byens storstue med bibliotek og kino, er også et viktig premiss for dette refleksjonsrommet. Galleriet tiltrekker seg et mangfoldig publikum — ekstra verdifullt for prosjektet i sin helhet. Det er tydelig at det er bred demografisk spredning blant publikum som har tatt seg tid til å respondere på utstillingens tema på en post-it lapp hengt på veggen: her finner vi alt fra barnetegninger, ungdommens hilsener til hverandre, ispedd små ord om kunstopplevelsen, og mer utfyllende inntrykk og følelser. Og det er mange følelser som henger på denne veggen. Ord som går igjen er skremmende, rørende og tankevekkende.
Det er også spennende hvordan publikum artikulerer tilsynelatende enkle setninger som forteller oss hvordan problemstillinger knyttet til teknologi, omsorg og framtid er hverdagslige og filosofiske på samme tid. Som en av bidragsyterne formulerer det: «Hva skal ta vare på meg?»
Gjennom å bytte ut framtidas omsorgsgiver – fra et hvem til et hva – tangerer dette spørsmålet kunstutstillingens overordnede temaer så vel som forskningsprosjektets identifisering av en kontrast mellom behov for mer og ny teknologi, mellommenneskelig omsorg og ivaretakelse. Det er et uttrykk for personlig undring, og muligens frykt, men det inngår samtidig i kulturelle forestillinger om hva som står på spill når teknologien får så mye plass at det menneskelige potensielt må vike. Utstillingsrommet åpner opp og bidrar til at slike refleksjoner løftes fram, og gjør at de blir til en del av utstillingen så vel som forskningsprosjektet.