🎉 Vinner av Pris for sprĂ„k og formidling under Årets tidsskrift 2025 🎉

Anti-polariserande gester

Merete Jonvik, fĂžrsteamanuensis i sosiologi ved Universitet i Stavanger, har vĂŠrt deltaker i Anna Ihles kunstprosjekt Samson, som presenteres for offentligheten som skulptur og lydverk i disse dager. I essayistisk form fĂžler Jonvik seg frem og forsĂžker Ă„ sette ord pĂ„ de mange prosessene som er bakt inn i Ihles omfattende prosjekt – for sĂ„ Ă„ gĂ„ systematisk inn i sprĂ„klige og konseptuelle knagger som Samson henger pĂ„.

Prosessfoto frÄ atelieret til Anna Ihle. Arbeid med former til «Alter», basert pÄ altertavla i Stavanger domkyrkje. Foto: Eirill Iren Vigrestad Nord-Varhaug / Stavanger Kommune

Isfjell

Kunstverk som du ser utstilt, anten i gallerirom, pĂ„ museum eller ute i det offentlege rom, er ofte ein mindre del av eit stĂžrre heile. Det vil seia, materialiseringar av stĂžrre tankerekker, inspirasjonar, bakgrunn og kontekstar, univers. Ofte eit slags toppen av isfjellet. Bak, under eller rundt – alt etter kva preposisjon vi tenkjer hĂžver best – ligg ofte krispe og lange tankerekker, idelogiske overtydingar, livsfilosofiar, haldningar, nitidige materialutforskingar, agendaer, bomspor og utprĂžvingar, samtalar, inspirasjonskjelder, sosiale samanstillingar og samarbeidsformer. Kva vi ser og sansar nĂ„r vi er i mĂžte med kunstverk, er kan hende berre toppen av dette isfjellet. Og du fĂ„r eigne assosiasjonar, reaksjonar, sansingar, aktivert av kunstverket i deg, fordi du er deg, og spinn vidare pĂ„ det – utan omsyn til det som toppen av isfjellet kviler mot. Kunstverk skal ikkje, etter mi meining, vera avhengig av kjennskap til resten av isfjellet, men det er likevel ofte spanande Ă„ sĂžka seg ned der, sjĂ„ kva ein finn nĂ„r ein graver, bli kjend med det som for kunstnaren ligg bak, under eller rundt det som blir det materialiserte kunstverket.

Inngangen til krypten, Stavanger domkyrkje. Foto: Anna Ihle
Bordet i krypten i Stavanger domkyrkje, fĂžr samtalen. Foto: Victoria Heggelund

Samson

Anna Ihle er i sin kunstnariske praksis opptatt av tema som tidsorganisering og arbeid, protestantisk etikk, kropp, repetisjonar og motivasjon. I kunstprosjektet Samson kvernar ho rundt fenomen som tru og fellesskap, bÄde gjennom Ä utforska kva objekt som materialiserer tru og fellesskap og gjennom samtalens plass i fellesskap.

Samson bestÄr av eit lydverk og ein skulpturserie. Lydverket baserer seg pÄ opptak frÄ ein samtaleserie, musikksatt av Kirsten BrÄten Berg og Jens Borge. Samtaleserien fann stad som gruppesamtalar heldt pÄ forskjellige stader i Stavanger domkyrkje; i krypten, ved alteret, preikestolen, epitafiet (minnetavla) og langbordet. Gruppene, som var forskjellige kvar gong, var sett saman av personar som ikkje kjende kvarandre frÄ fÞr, med forskjellige interesser, oppheng, aldrar, yrke, bakgrunnar og livssyn. Eg var sjÞlv deltakar i samtalen som fann stad i krypten, ein stad eg aldri fÞr hadde vore. Samtalane hadde alle ein kort bibeltekst som sitt felles fokuspunkt og dvelte ved ulike koplingar mellom tekst, objekt og rom i domkyrkja. Skulpturserien, utforma i transparent sÄpe og tre, er pÄ forunderlege vis inspirert og informert av samtalane, og av romma og objekta i domkyrkja. Skulpturane skal visast i kommersielle, sakrale og naturlege omgjevnadar rundt og i Stavanger; pÄ Utstein kloster, Arkaden kjÞpesenter, MÞbelgalleriet, i hjÞrnet av eit jorde pÄ FinnÞy og ved SÞrbÞ kyrkje pÄ RennesÞy. FÞrste skulptur i serien vert avdekka 24.mai 2025 pÄ Utstein kloster.

Samson er del av kunstprosjektportefÞljen til 900-Ärsjubileet til Stavanger. Øvst pÄ agendaen til jubileet Stavanger2025 er mÄl om Ä bygga fellesskap og tilhÞyrsle, aktualisera og debattera Stavanger by si historie, og setja spor som varar. Lydverket og skulpturserien til Ihle skriv seg inn i dette. Samtalane gir forskjellige folk moglegheit til Ä bli kjend med kvarandre, bli kjend med Stavanger si historie, til Ä dela historier, og bli kjend med domkyrkja i byen, bli kjend med den historiske kunsten i byen, bruka kyrkjerommet, bringa nye perspektiv inn. Ihle vil gjennom prosjektet bidra til Ä skapa konstruktive ytringsrom, Ä legga til rette for ansikt-til-ansikt mÞte mellom menneske, trygge stader der folk kan mÞtast i mindre grupper og utveksla.

Kunstprosjektet kan pĂ„ denne mĂ„ten forstĂ„ast som ei rad anti-polariserande gester – som eksisterer for seg sjĂžlv, men som ĂČg er del av kunstnaren si utforsking av objekt som materialiserer tru og fellesskap, og av historieforteljing. Polarisering er nĂ„r motstridande oppfatningar vert vektlagt eller fĂ„r tyngd. Det motsette av polarisering er nĂ„r det vert fokusert pĂ„ det som er mildt, delt, mellom, felles, pĂ„ det utvekslande heller enn propagandistiske.

Her kjem nokre tankar frÄ mi deltaking i samtalane i Samson. Som kan legga seg til ein stad i botnen av isfjellet. Tankar som kan eksistera bak, under eller rundt det som blir den materialiserte skulpturserien.

Epitafium i Stavanger domkyrkje. Foto: Anna Ihle
Detalj frÄ preikestol i Stavanger domkyrkje. Foto: Anna Ihle
Detalj frÄ epitafium. Foto: Anna Ihle
Samtale

Samtalar er utveksling av ord mellom ein eller fleire personar. Samtalen i krypten er blitt podkast. Podkast er redigerte lydprogram som vert distribuert pÄ nettet. Kringkasting av lyd og ord som er «Personal on Demand» (POD). Samtalar er del av den kollektive historieforteljinga i samfunnet.

Vi mÞtest til temastyrt samtale i krypten under Stavanger domkyrkje. Vi bestÄr av ein musikar, elev, sjÞlvstendig nÊringsdrivande, kunstnar, helsearbeidar, restauratÞr og forskar. Alle har lese bibelteksten, og tenkt litt, eller mykje. Alle seier kva dei ser rundt seg i underrommet under domkyrkja. Festar rommet til ord. Ihle les bibelteksten, og vi utvekslar synspunkt i det som blir ein fin og uspektakulÊr samtale.

Bibeltekst

Ein bibeltekst er eit tekstutdrag frÄ dei kristne si bok. Guds ord nedskrive. Tolka pÄ eit vell av mÄtar. Utdelt i forkant av gruppesamtalen i krypten fekk gruppa mi Jesus hos Marta og Maria frÄ Lucas 10.

Jesus hos Marta og Maria
38 Da de dro videre, kom han til en landsby der en kvinne som het Marta, tok imot ham. 39 Hun hadde en sÞster som het Maria, og Maria satte seg ned ved Herrens fÞtter og lyttet til hans ord. 40 Men Marta var travelt opptatt med alt som skulle stelles i stand. Hun kom bort til dem og sa: «Herre, bryr du deg ikke om at min sÞster lar meg gjÞre alt arbeidet alene? Si til henne at hun skal hjelpe meg.» 41 Men Herren svarte henne: «Marta, Marta! Du gjÞr deg strev og uro med mange ting. 42 Men ett er nÞdvendig. Maria har valgt den gode del, og den skal ikke tas fra henne.»

Eg kan ikkje min bibel. Eg sÞkte heller ikkje meir informasjon om kontekst og samanheng for utdraget fÞr eg stilte til samtale i krypten. Sju smÄ setningar var grunnlag for vidare tenking og utveksling. Utdraget viser til ein situasjon der Jesus er ute og fartar, han kjem til ein landsby der sÞstrene Marta og Maria (ikkje den Maria) mÞter han. SÞstrene mÞter han pÄ ulikt vis. Maria set seg til for Ä lytta til kva han har Ä seia, Marta diskar opp og ordnar det praktiske. Marta kjenner seg Äleine i arbeidet med den praktiske gjestfridomen, og sÞkjer stadfesting hos Jesus, spÞr om ikkje han synst at sÞstera bÞr hjelpa. Det avviser Jesus. Han gir si stÞtte til Maria, og seier at den mÄten ho har vald skal ingen ta frÄ ho.

Det heilage og det praktiske mÞtest i Maria og Marta. Utdraget spenner opp to ytterkantar, der tid til kontemplasjon og lytting stÄr pÄ den eine og protestantisk etikk og arbeidsmoral pÄ den andre. Krypten er til samanlikning historisk sett gravkammer og stad for heilage handlingar, og i dag mÞte- og bruksrom. Maria og Marta materialisert. I det Ä vera religiÞs eller spirituell ligg kan hende liknande ytterkantar, i skiljet mellom det praktiske og hengivne. Det er forskjell pÄ Ä vera religiÞs gjennom handling eller gjennom hengivenheit. Er det kan hende vanskelegare Ä sitja i ro og lytta, enn Ä vera praktisk?

Detalj frÄ alter i Stavanger domkyrkje. Foto: Anna Ihle
Alter i Stavanger domkyrkje. Foto: Anna Ihle
Prosessfoto frÄ atelieret til Anna Ihle. Arbeid med former til «Alter», basert pÄ altertavla i Stavanger domkyrkje. Foto: Eirill Iren Vigrestad Nord-Varhaug/Stavanger Kommune
Tolking

Tolking er Ă„ gi meining til. Å sĂžka etter Ă„ forstĂ„. Tolking av heilage skrifter er mildt sagt ein utbreidd aktivitet.

Det kan vera mykje fint i Ă„ velja Maria sin veg. Å gi seg hen til Ă„ lytta, ta inn verda, vera i ro, kontemplera – sĂŠrleg om det kjem i plassen av Ă„ styra pĂ„ med logistikk og praktikalitetar. Samstundes er det stor forskjell pĂ„ om denne lytteposten er overfor eit religiĂžst dogme, bodskap eller overmakt, eller om det vert via til rom for eigne tankar, forstĂ„ing og utvikling. Til Ă„ grubla pĂ„ eigenrĂ„dig vis over store spĂžrsmĂ„l som kvifor vi er her og kva vi vil gjera med det. Ein i samtalen spĂžr skeptisk; Ă„ lytta til Jesus, er det det ein skal gjera nĂ„r ein slappar av?

Ei tolking av bibelutdraget er at det uttrykker den rette lÊre. Det viser veg i mylderet av verdival og handlingsalternativ. SÄnn sett gir det ikkje rom for sjÞlvstendig tenking. Jesus gir svaret. Maria har vald den rette veg. Ei anna tolking er at Maria er komfortabel i sitt val, Marta ikkje. Marta strever med valet sitt og spÞr etter stadfesting. Kanskje det er det Ä vera komfortabel i eige val Jesus stÞtter? Ei tredje tolking er at Jesus her fÞrebur grunnen for det som skal bli ei standhaftig og institusjonalisert usynleggjering av omsorgsarbeid. Ei massiv ikkje-anerkjenning av arbeidet som ligg bak sosial organisering og samkvem. GÄr eigentleg verda rundt utan Marta sine bidrag?

Maria i teksten, som vi fĂ„r fortalt har vald den rette veg, sit ved herren sine fĂžter og lyttar. Jesus, kan vi anta, vil ha fram bodskapen sin og er sĂ„nn sett avhengig av publikum. DĂšt er i seg sjĂžlv gjerne nok til Ă„ meina at Maria har vald den rette veg, for han. Samstundes; passivt lyttande stĂ„r i motsetnad til aktivt talande. Ei feministisk tolking vil vera Ă„ Ăžnskja seg ei aktiv og talande Maria, ei Maria som fĂ„r vera med i diskusjonen og utvekslinga, i staden for Ă„ vera lĂŠrande og underdanig lyttande. Kor gĂ„r grensene mellom lytting og underkasting? Lytteposisjonar kan forstĂ„ast underdanig, men ĂČg utviklande. Ei positiv tolking er den av Bronwyn Davies som forstĂ„r det Ă„ lytta til Ă„ inneha moglegheiter for nye tilbliingar og ny viten.Davies, Bronwyn. 2014. Listening to Children, Routledge. Å lytta til andre er Ă„ vera villig Ă„ la seg gjenskapa og pĂ„verka, Ă„ utvida eigen kapasitet til Ă„ tenka og handla.SĂžrensen, Pernille Welent. 2021. At lytte til bĂžrn. BĂžrns publikumstilblivelser i skole, nĂ„r teateret kommer forbi. Doktorgradsavhandling, Roskilde Universitet. Å lytta til andre sine tolkingar av tekst, koplingar til rom og eige liv, kan i dette perspektivet vera opnande. Og gĂ„r i mot det Ă„ ville fremja eigne standpunkt og skrika ut eigne ytringar. Er behaldar i staden for spyd, for Ă„ seia det med Ursula K. Le Guin.Ursula K. Le Guin. 1986. The Carrier Bag Theory of Fiction. Ignota Books.

Gjestfridom

Bibelteksten lÞftar fram forholdet mellom det praktiske og det heilage. KjÞkken og Änd. Samtalen leidde oss til vertskapsrolla. Gjestfridom kjem av gjestfri som tyder Ä gjerne ta imot gjester, Ä stella godt med gjester. Universelle og opnande spÞrsmÄl: Korleis er det godt Ä vera gjest hos folk? Kva gjer vi nÄr vi fÄr gjester? Held pÄ augekontakt? Vaskar? Hentar lefser? Lyttar? Er nÊr? Styrar? Kva type vert er du? Kva gjest er du? Kor mykje er det behageleg eller ubehageleg Ä ta imot? Kva gir kjensla av Ä vera velkomen?

Mest sannsynleg eksisterer det eit unaturleg skilje mellom det praktiske og det heilage, det fysiske og det Ändelege. Spent ut i bibelutdraget. Vi vil og mÄ vel begge deler.

SÄ er det forskjell pÄ gjester. Etter om vi kjenner dei godt eller ikkje, om dei kjem ofte eller sjeldan. I bibelutdraget er det ikkje ein kven som helst-gjest som kjem, det er Jesus. Kva gjer den tanken? Den festar seg til rang og har implisitt i seg at nokre gjester tek vi betre vare pÄ enn andre, er viktigare enn andre. Ei i samtalen fortel at i hinduismen er kvar gjest Gud, Gud er i kvar gjest. Kva gjer den tanken?

Prosessfoto frÄ atelieret til Anna Ihle. Arbeid med former til «Alter», basert pÄ altertavla i Stavanger domkyrkje. Eirill Iren Vigrestad Nord-Varhaug/Stavanger Kommune.
Krypt

Krypt er eit underjordisk rom eller ein gravkjellar. Krypten i Stavanger domkyrkje bestÄr av ein stor og nÊrverande grunnmur. Her er mykje gamal stein. Det luktar kjellar og jord. Det er dunkelt og rÄtt. MÞrklagde vindauge i Þvre del av dei indre veggane, rett over bakkehÞgd sett frÄ utsida. Jernstenger og -stolper. Samstundes er her mange koplingar mellom nytt og gamalt. Krypten, og domkyrkja, er nyleg pussa opp, og krypten har i dag nytt kjÞkken i tre, nye spileveggar som skjuler teknisk utstyr, og nye toalett (plassert direkte under alteret). Krypten er slik eit funksjonelt bruksrom. Her er stolar med hekter som gjer at dei kan bli radar, eit piano og diverse utstyr.

Krypt er gresk for skjul. Domkyrkja er bygd oppĂ„ eit gravkammer. Dette var finaste plassen ein kunne vera gravlagd. Det har vore folk gravlagt i krypten i domkyrkja og ein trur det har blitt oppbevart relikviar her. Etymologisk er krypto- ei forstaving som tyder skjult eller hemmeleg. Kryptering er Ă„ omforma eller skjula data til det ugjenkjennelege, til det ulesbare. Å skjula eller gĂžyma. Omvende prosessar av Ă„ fĂ„ noko fram i lyset, lĂžfta noko inn i forgrunnen.

Historieforteljing

Eg las ein gong at Sokrates sÄg sin samtalemetode som ei form for «jordmoreri», der samtalen i dette biletet hjelp noko nytt ut, etter Ä ha ligge og utvikla og elevert seg ei stund. Samtalar og historieforteljing kan befesta relasjonar, synleggjera forskjellar, irritera, gi nye perspektiv og forstÄingar, konservera identitet. Dei er utvekslingar av tankar og kjensler, og kan ha avgjerd eller ikkje-avgjerd som sine utfall. Det vi seier og fortel vidare, vert del av vÄr historie. Men har vi ei felles historie? Kva er felles og kva er skild? Kva er skjult og kva er oppe i dagen, i forgrunnen? Kva er det som bÊrer historier?

Å skriva og Ă„ fortelja.

Elena Ferrante skriv:

Å skrive er alltid Ă„ forhalde seg til anna skriving, og setninga ein treng for Ă„ sette i gang, ei verdifull lita bok eller ei stor, retningsgivande bok med eit unikt univers av ord, figurar og konfliktar, kan berre plutseleg bykse fram frĂ„ det som allereie er skrive.Ferrante, Elena. 2022, s. 70. Innanfor margane. Om gleda ved Ă„ lese og skrive. Samlaget.

Slik er det med samtalar og forteljingar ĂČg. Dei stĂ„r og klatrar pĂ„ andre samtalar og forteljingar. Dei vert kverna pĂ„, utforska, forsterka, dei utvidar seg, gir oss fundament Ă„ stĂ„ pĂ„. Dei inneheld forteljingar om kven vi er, med kvarandre, kva vi trur pĂ„ og ikkje trur pĂ„, kva vi berer med oss.

More info

Samson er et kunstverk av Anna Ihle som tar form bÄde som en samtaleserie og skulpturserie i 2025. Den fÞrste offentlige delen av prosjektet presenteres pÄ Utstein kloster lÞrdag 24. mai.

Anna Ihle (fĂždt 1984) er en norsk kunstner fra Stavanger. Hun har utdanning fra Konstfack i Stockholm og kunstskolen i Stavanger.

About the author

Merete Jonvik er fĂždd i Odda i 1978. Ho jobbar som fĂžrsteamanuensis i sosiologi ved Universitetet i Stavanger og forskar innan kunst og kultur.

All articles by Merete Jonvik