Offentlege bygg og kunstsamlingar for deg og meg
Kva kjenneteiknar sjukehus som bygg og institusjon? For tilsette er sjukehuset ein arbeidsplass. Ein arbeidsplass som skal vera trygg og funksjonell. Eit sjukehus er fysiske bygningar som bestÄr av veggar, tak, operasjonsrom, venterom og personalrom. Kontor, gangar og korridorar. Apparat og mÞblar. Heisar og trapper. Ventilasjonsanlegg og teknisk utstyr. For pasientar og pÄrÞrande er sjukehuset ein stad der ein gjerne Þnskjer Ä vera sÄ kort som mogleg. Ein stad der pasientar fÄr smertelindring, behandling og opptrening, der ein fÄr utfÞrt smÄ og store operasjonar, kjem med bÄde kroniske og forbigÄande sjukdomar. Pasientar kjem for sjekk, tilvisingar og samtalar, for korte og lengre opphald, for Ä fÞda eller fÄ akutt hjelp. For Ä dÞy. Det er ventetid, sorg, glede og forvirring.
Offentlege kunstsamlingar finst for Ä gi befolkninga gode, relevante, underfundige og minneverdige kunstopplevingar. KORO (Kunst i offentleg rom) har det nasjonale ansvaret for Ä produsera, forvalta og formidla kunst i offentlege bygg og pÄ fellesarenaer i samfunnet, og dei arbeider under ambisjonen om at kunst av hÞg kvalitet skal vera tilgjengeleg for flest mogleg.
Kva rollar kan kunst i sjukehus spela? Korleis kan vi sansa den? Tenkja med den? Kva kan den gi?
PÄ Þya Gossen utanfor Molde, pÄ eit omsorgssenter for eldre og demente, finst eit offentleg kunstverk med tittelen Verdens navle. Kunstnarane som stÄr bak det offentlege kunstverket, Laila Kongevold og Stefan Christiansen, har utforma det som eit forundringskammer i eit drivhus. Kunstverket bestÄr av ei rekkje skulpturar i tre, metall og glas, forma som greiner, sopp, ein frosk, fuglar, steinar og fabelaktige kreasjonar. Storleikane pÄ skulpturane er ikkje som i rÞynda, nokre er forstÞrra, andre forminska. Kunstnarane sin intensjon med verket er at skulpturane og objekta i glashuset kan fungera som eit sanserom. Som fikseringspunkt for samtalar. Kanskje skulpturane kan vekka minne, eller egga til erkjenningar. Glashuset er plassert tett pÄ omsorgshuset og stÄr ope for pasientar, pÄrÞrande, pleiarar og besÞkande. Forundringskammeret kan fungera emosjonelt, sanseleg og helsebringande.
Ein mĂ„te Ă„ sjĂ„ kunstsamlinga ved Stavanger universitetssjukehus pĂ„ Ullandhaug pĂ„ er som eit forundringskammer i eit drivhus. Kunsten er plassert ut pĂ„ forskjellige avdelingar, i fellesareal, korridorar og uterom â for oss til Ă„ interagera med.
For nokon vil kanskje kunstverka dra merksemd frÄ fokus pÄ kropp og sjukdom. Ta merksemda eit lite augeblikk, og dermed vera avleiing. For nokon vil det Ä kikka pÄ eit maleri over lengre tid, kanskje det heng i venterommet i akuttavdelinga eller i kapellet, ha ein avslappande effekt. Gjennom dette kan kunsten bidra med positiv avkopling og rekreasjon. For nokon vil verk vera reine objekt for sansing. Tilby fargar og former som lar auga og tankane fly. Nokre av kunstverka i Stavanger universitetssjukehus pÄ Ullandhaug vil kanskje, som intensjonen var for Verdens navle pÄ Gossen, fungera som samtalestartarar. Auga ser noko som vekkjer noko i ein sjÞlv, som ein seier hÞgt og som andre kan respondera pÄ. For nokon vil kunsten i sjukehuset bli oppfatta som noko som berre er der, dekor og utsmykking som kanskje berre hjelp til at det ikkje ser tomt ut. Eller dekor og utsmykking som gjer til at rom og korridorar blir oppfatta som innbydande, mindre kliniske, kanskje betre Ä opphalda seg i. For nokon vil kunstverka ta ein til andre stader, la tankane spinna inn i den verda kunsten portretterer, eller den verda enkeltpersonar projiserer at den portretterer. Nokre verk vil irritera eller forstyrra, kanskje pÄ den gode mÄten, kanskje pÄ den dÄrlege. Andre vil fungera som klatrestativ.
Dette er gjettingar fordi du og eg ikkje mÞter kunstverk pÄ same vis. Kunst har subjektive koplingar. Du ser verk gjennom erfaringar frÄ ditt liv, eg frÄ mitt. Forskjellige ting vert synlege eller fÄr meining for oss. SpÞr ein kven kunst er til for, er svaret alle, og spÞr ein korleis ein skal forholda seg til kunst, er svaret slik ein sjÞlv vil.