Kunst, solidaritet, bistand og politisk handling
Palestinere forsøker hardt å holde på sine landområder, kulturelle tradisjoner og kollektive minner. Israelske myndigheter gjør parallelt det de kan for å gradvis fjerne de samme kulturelle forbindelsene mellom land og befolkning. Både israelere og palestinere har et langsiktig generasjonsperspektiv på den pågående kampen om de levde rom. Det internasjonale politiske bistandssystemet, som igjen er basert på nasjoners politiske struktur, har derimot et planleggingsperspektiv på kun 4 år av gangen. Det er et paradoks som vanskeliggjør et langsiktig målrettet arbeid for reell samfunnsendring, et poeng fremsatt i boken International Assistance to the Palestinians After Oslo. Political guilt, wasted money i 2008, av Anne Le More, ekspert i internasjonale relasjoner.
Det internasjonale samfunnet har bidratt med store summer bistandsmidler til Gaza, Vestbredden og palestinere i Øst-Jerusalem, helt tilbake til 1948. I tillegg til å gi ytelser til helse og mat, har utviklingsmidler de siste tiårene også gått til å støtte transparente organisasjoner som arbeider for å etablere stabile og bærekraftige samfunnsinstitusjoner. Etablering av palestinske utdannings-, kunst- og kulturinstitusjoner oppfattes som viktig, både av giverland og palestinske styremyndigheter, for å styrke den sivile palestinske befolkningen og en mulig palestinsk stat..
Samtidsakademiet i Ramallah inngår i denne fortellingen. Et av akademiets mål var å tilby et sosialt trygt rom, hvor enkeltindivider ble gitt muligheten til utdannelse, kunstnerisk utvikling og kognitiv utvidelse. Flere av studentene utrykte i samtale at det å ha et sted å gå til og være i, skape kunst og diskutere kunst betydde mye for dem. Et kunstnerisk rom i stadig bevegelse i forhold til samfunnet utenfor, syntes dermed også å være ett samfunnsmål i seg selv. Akademiet ble imidlertid lagt ned i 2017 grunnet finansielle utfordringer. Dets ideer og tanker vil likevel bli forsøkt videreført når utdanningen flytter inn under den klassiske kunstutdanningen ved Birzeit University utenfor Ramallah, ble det sagt i 2017. Til tross for at akademiets aktører utviste en stor tiltro til «kunstens kraft», var de samtidig opptatt av at man ikke måtte gi kunsten en større betydning enn den faktisk hadde: «Okkupasjonen er hovedårsaken til palestinernes vanskelige situasjon og det må ikke undergraves eller glemmes.» Etter flere tiårs innsats mellom palestinske og internasjonale sivile aktører og organisasjoner bekrefter nåtidige romlige, mentale og sosiale hverdagserfaringer av å leve under okkupasjon – eller under krig, som på Gaza - at grunnleggende politiske forhold likevel ikke er endret i positiv retning. Le More hevdet i sin bok i 2008 at bistandsmidlene kunne oppfattes som internasjonal avlat, som erstatning for reell politisk handling. Det var en kraftig påstand, men sett i dagens lys mer enn i ti år senere, er det relevant å stille spørsmål om det er noe sant i det. Nå som USA, med Trump i front, fryser alle bistandsmidler: Hvilke virkemidler har det internasjonale samfunnet tilbake og hvordan skal vi som medmennesker stå opp for humane verdier fremover?
Til tross for alle forsøk på å løfte det palestinske sosiale og kulturelle rommet ut av ekstremisme og skape alternative palestinske representasjoner, var vi ved et blunk tilbake til de gamle dikotomiene og fiendebildene etter 7. oktober 2023. Det sosiale handlingsrommet for å snakke om palestinernes situasjon på Gaza og Vestbredden snevret kraftig inn i vestlige land. Det gjelder spesielt i USA, men også i andre land kan man kjenne et økende press på ytringsfriheten. Folk som ytrer seg kritisk mot staten Israels handlinger blir plassert i en anti-semitisk kategori og risikerer å miste jobben eller bli kansellert. Studentprotester ved universiteter ble slått hardt ned på. Dialogens rom syntes å være langt unna. I Mona Hatoums (f.1952, Beirut) verk So There is so much I want to say (1983), som vises i All Eyes On, ser vi en kvinne som prøver å skyve bort fremmede hender som forsøker å kneble henne. Til slutt orker hun ikke protestere mer. Hun blir helt stille, og den udefinerte overmakten oppnår det den vil. Det er det aller verste som kan skje palestinere nå: At ingen snakker om det som skjer, og at ingen kommer til unnsetning på noe vis.
Trumps kontroversielle utspill 4. februar 2025 - om å kjøpe Gaza og flytte palestinerne til «et annet sted» - synliggjør samtidig hvor kynisk den overordnede sionistiske planen egentlig er. Det er overhodet ikke plass til et palestinsk folk i det historiske narrative om staten Israel. Amnestys administrerende leder, Paul O’Brien, sier at en flytting av alle palestinere på Gaza er ensbetydende med å ødelegge dem som ett folk. Palestinere frykter at dette blir en nytt Nakba. Sistnevnte utsagn forteller oss implisitt at palestinere faktisk ikke oppfatter det som har skjedd på Gaza siste 15 månedene som en Nakba, til tross for alle menneskene de har mistet og de enorme materielle ødeleggelsene. De menneskene som er igjen på Gaza er «dømt» til å fortsette kampen om det som det hele tiden har stått om: Retten til eget land. De vet så såre vel at dersom de forlater landet nå, vil de med stor sannsynlighet aldri kunne komme tilbake.
Selv om utstillingen All Eyes On ikke kan endre de faktiske politiske forholdene på bakken, er den likevel et betimelig og viktig solidarisk bidrag fra det norske kunstfeltet i arbeidet med å gjenoppta konstruktive og alternative samtaler om Palestina og palestinere. Som den palestinske kunstneren Raed Issa (f.1975, Gaza) skrev på sosiale medier 27. januar i år – rett før han og familien, sammen med nær en million andre palestinere, startet ferden fra Rafah tilbake til et utbombet hus og studio i Gaza by: «Veien tilbake begynner med et steg…»