En film som tematiserer nettopp arvede traumer, er verket «In Vitro». Handlingen utspilles i en verden hvor mennesker er tvunget til Ä leve under bakken, og etter beste evne forsÞker Ä ivareta det de kan av vekster og annen arv, etter et apokalyptisk scenario. Gjennom tilbakeblikk fÄr vi innsyn i dramatiske minner knyttet til flukten ned under bakken. Vi mÞter Alia og Dunia, to kvinner som bor i en bunker. Dunia opplevde selv katastrofe og flukt, mens Alia kun har eksistert i denne underjordiske tilvÊrelsen. Filmens tittel peker mot at hun er et resultat av kunstig befruktning, at hun er skapt utenfor morens kropp. I samtale mellom de to kommer det ogsÄ frem at Alias minner ikke er hennes egne, men at hun pÄ et vis oppbevarer minner fra en generasjon som er blitt borte. Dunia, som er gammel og syk, mener at minnene fra fortiden er essensiell i visjonen om Ä en gang kunne bygge opp samfunnet pÄ ny. Det er tydelig at hun Þnsker at ting skal bli som fÞr nÄr verden igjen blir beboelig. Hun legger ikke skjul pÄ at Alia, og hennes kunstige minner, er et viktig verktÞy for dette, da Dunia selv kanskje ikke vil kunne oppleve Ä komme ut av bunkeren. Alia pÄ sin side, lurer pÄ om tap av minner vil vÊre en bedre forutsetning for Ä bygge en ny fremtid. Hun tenker at pÄ den mÄten kan nye generasjoner skape en fremtid som ikke hele tiden kikker seg lengtende over skulderen og drÞmmer om det som var. Med blikket rettet fremover vil de komme seg videre og kunne tenke nytt.
Heller ikke i dette verket tar Sansour stilling til hvilken av disse holdningene til fremtiden som er den beste, hun fremstiller heller to sider av en sak som selvfÞlgelig er nyansert. Disse to hovedlinjene av tanker om fremtiden, Ä holde fast pÄ minnene, eller Ä glemme og se fremover, kobles i «In Vitro» til ulike generasjoner, pÄvirket av faktiske opplevelser til forskjell fra gjenfortellingen av disse.
Hun tar oss med inn i en verden som et norsk, utenforstÄende publikum glemmer at finnes utenfor TV og litteratur.
Verkene og utstillingen som helhet benytter seg av kunstens tradisjonelle virkemidler som historiske litterĂŠre referanser, og mer moderne virkemidler fra Science fiction sjangeren som fiktive scenarioer inspirert av virkeligheten. Slik skapes narrative som aktualiserer og kontekstualiserer konflikten mellom Israel og Palestina. Det er viktig Ă„ fĂ„ med seg kortfilmen som inngĂ„r i trilogien sammen med «In the Future They Ate from the Finest Porcelain og Nation Estate». Disse blir vist som et eget verk i en egen kinosal, og jeg vil spesielt trekke frem den fĂžrste av disse tre filmene, «A Space Exodus». Selv om den er utstillingens korteste videoverk, bare fem minutter lang, illustrerer den et viktig poeng knyttet til konfliktens startpunkt: nemlig okkupasjon. Filmens science fiction narrativ viser Sansour selv, pĂ„ romferd. Hun reiser til mĂ„nen, planter det palestinske flagget og proklamerer: «A small step for a Palestinian, a big leap for mankind». Symbolikken er karikert, nesten humoristisk, og den korte videoen er fullpakket av klare referanser til Stanly Cubrickâs science fiction film «A Space Odyssey» hvor handlingen delvis foregĂ„r i «romalderen» og den fĂžrste amerikanske NASA mĂ„nelanding i 1969. Okkupasjonen blir stĂ„ende som et tydelig bakteppe, og setter tonen for resten av filmprogrammet.
«Heirloom» er en omhyggelig gjennomfÞrt utstilling, bÄde i sin helhet og i detaljene. De store, tidvis tunge temaene Sansour belyser er behandlet med ydmykhet, styrke og nysgjerrighet. Hun tar oss med inn i en verden som et norsk, utenforstÄende publikum glemmer at finnes utenfor TV og litteratur. Ikke bare Äpner hun opp for nye innblikk i det helt spesifikke som skjer i Israel og Palestina men i forlengelse av disse kan bÄde sorg, savn, traumer og arv Äpnes i et mer generelt og allmennmenneskelig perspektiv.