En film som tematiserer nettopp arvede traumer, er verket «In Vitro». Handlingen utspilles i en verden hvor mennesker er tvunget til å leve under bakken, og etter beste evne forsøker å ivareta det de kan av vekster og annen arv, etter et apokalyptisk scenario. Gjennom tilbakeblikk får vi innsyn i dramatiske minner knyttet til flukten ned under bakken. Vi møter Alia og Dunia, to kvinner som bor i en bunker. Dunia opplevde selv katastrofe og flukt, mens Alia kun har eksistert i denne underjordiske tilværelsen. Filmens tittel peker mot at hun er et resultat av kunstig befruktning, at hun er skapt utenfor morens kropp. I samtale mellom de to kommer det også frem at Alias minner ikke er hennes egne, men at hun på et vis oppbevarer minner fra en generasjon som er blitt borte. Dunia, som er gammel og syk, mener at minnene fra fortiden er essensiell i visjonen om å en gang kunne bygge opp samfunnet på ny. Det er tydelig at hun ønsker at ting skal bli som før når verden igjen blir beboelig. Hun legger ikke skjul på at Alia, og hennes kunstige minner, er et viktig verktøy for dette, da Dunia selv kanskje ikke vil kunne oppleve å komme ut av bunkeren. Alia på sin side, lurer på om tap av minner vil være en bedre forutsetning for å bygge en ny fremtid. Hun tenker at på den måten kan nye generasjoner skape en fremtid som ikke hele tiden kikker seg lengtende over skulderen og drømmer om det som var. Med blikket rettet fremover vil de komme seg videre og kunne tenke nytt.
Heller ikke i dette verket tar Sansour stilling til hvilken av disse holdningene til fremtiden som er den beste, hun fremstiller heller to sider av en sak som selvfølgelig er nyansert. Disse to hovedlinjene av tanker om fremtiden, å holde fast på minnene, eller å glemme og se fremover, kobles i «In Vitro» til ulike generasjoner, påvirket av faktiske opplevelser til forskjell fra gjenfortellingen av disse.
Hun tar oss med inn i en verden som et norsk, utenforstående publikum glemmer at finnes utenfor TV og litteratur.
Verkene og utstillingen som helhet benytter seg av kunstens tradisjonelle virkemidler som historiske litterære referanser, og mer moderne virkemidler fra Science fiction sjangeren som fiktive scenarioer inspirert av virkeligheten. Slik skapes narrative som aktualiserer og kontekstualiserer konflikten mellom Israel og Palestina. Det er viktig å få med seg kortfilmen som inngår i trilogien sammen med «In the Future They Ate from the Finest Porcelain og Nation Estate». Disse blir vist som et eget verk i en egen kinosal, og jeg vil spesielt trekke frem den første av disse tre filmene, «A Space Exodus». Selv om den er utstillingens korteste videoverk, bare fem minutter lang, illustrerer den et viktig poeng knyttet til konfliktens startpunkt: nemlig okkupasjon. Filmens science fiction narrativ viser Sansour selv, på romferd. Hun reiser til månen, planter det palestinske flagget og proklamerer: «A small step for a Palestinian, a big leap for mankind». Symbolikken er karikert, nesten humoristisk, og den korte videoen er fullpakket av klare referanser til Stanly Cubrick’s science fiction film «A Space Odyssey» hvor handlingen delvis foregår i «romalderen» og den første amerikanske NASA månelanding i 1969. Okkupasjonen blir stående som et tydelig bakteppe, og setter tonen for resten av filmprogrammet.
«Heirloom» er en omhyggelig gjennomført utstilling, både i sin helhet og i detaljene. De store, tidvis tunge temaene Sansour belyser er behandlet med ydmykhet, styrke og nysgjerrighet. Hun tar oss med inn i en verden som et norsk, utenforstående publikum glemmer at finnes utenfor TV og litteratur. Ikke bare åpner hun opp for nye innblikk i det helt spesifikke som skjer i Israel og Palestina men i forlengelse av disse kan både sorg, savn, traumer og arv åpnes i et mer generelt og allmennmenneskelig perspektiv.