🎉 Vinner av Pris for sprĂ„k og formidling under Årets tidsskrift 2025 🎉

En verden utenfor TV og litteratur

Marie Skretting skriver i denne teksten om Larissa Sansours utstilling «Heirloom» pÄ Kinokino kunstsal i Sandnes. Hun mener «utstillingen tematiserer den pÄgÄende konflikten mellom Israel og Palestina gjennom et utvalg av de beste virkemidlene kunsten har Ä by pÄ». Sansour, som er fÞdt og oppvokst i Palestina, trekker ikke frem noen lÞsninger pÄ konflikten. Utstillingen presenterer derimot et mer allmennmenneskelig og Äpent perspektiv.

Larissa Sansour, In the Future They Ate From the Finest Porcelain, stillbilde fra film. Foto: Larissa Sansour/SĂžren Lind.

Bibelske plager i Sci-Fi-drakt

Det er ikke et overfylt utstillingsrom som mÞter publikum nÄr de entrer utstillingen «Heirloom», som oversatt til norsk betyr arv. Utstillingen inneholder foto, videoverk og installasjoner. Objektene drÞfter ulike tilnÊrminger til enkelte problemstillinger, som arkeologisk krigfÞring, viderefÞring av arv og minner, og de voldelige inngrepene palestinere lever med fremdeles. Temaene som berÞres i installasjon og foto, utdypes i videoene og skaper en bredere kontekst for utstillingens objekter. Verkene er i stadig dialog med hverandre. Dette understrekes ved at installasjonen «And They Covered the Sky Until It was Black» og «Archeology in Absentia», sammen med videoen og fotoserien «In the Future They Ate From the Finest Porcelain» presenteres som et verk. Sistnevnte video inngÄr i en trilogi sammen med videoene «A Space Exodus» (2009) og «Nation Estate» (2012), som vises som et eget verk i lokalenes tilhÞrende kinosal.

Fra inngangspartiet kan jeg se deler av en installasjon noe gjemt mellom lokalets karakteristiske sĂžyler. Nysgjerrigheten vekkes og jeg trekkes fort mot samlingen av 1500 smĂ„ svarte romskip i plast, som henger i ulik hĂžyde fra taket i en nesten usynlig trĂ„d. Noen ligger ogsĂ„ pĂ„ bakken, og sammen danner de det som best betegnes som en sverm — assosiasjonen til insekter er umiddelbar. Verkets tittel, «And They Covered The Sky Until It was Black», refererer til en bibelfortelling fra Andre Mosebok om israelittenes frigjĂžring fra Egypt. I Andre Mosebok 10:15 beskrives den Ă„ttende plagen, svermer av gresshopper, som Gud sendte over landet for at Farao skulle befri israelittene: «They covered all the ground until it was black».

Beskrivelser av de forskjellige plagene Gud sendte over Egypt for Ä frigjÞr israelittene er en symbolbruk som gÄr igjen i verkene til Sansour. Jeg spÞr meg selv om dette ikke er en klisjé? Kanskje. Fungerer det? Absolutt. Referansen henter styrke i sin presisjon. Det er faktisk ingen overdrivelse Ä sammenligne krisen i Palestina med beskrivelsene av disse bibelske plager. Rollen som ondsinnet innehaver av makt er i dette tilfellet flyttet fra Gud til Israel. Resultatet er det samme: sult, vold, dÞd. Sansour, som er oppvokst i Jerusalem, har beskrevet at flere minner fra barndommen er preget av en opplevelse av Ä bli urettferdig behandlet til forskjell fra Israelere. For eksempel fikk palestinere mindre lÞnn enn israelere, og de fikk heller ikke lov til Ä eie pass. De siste mÄnedenes mediedekning av uroen i Israel og Palestina har nok en gang demonstrert for verdenssamfunnet at konflikten enda er rÞdglÞdende, og at den ikke hÞrer fortiden til.

Larissa Sansour, And They Covered the Sky Until It was Black, installasjonsbilde. Foto:Rob Battersby.
Larissa Sansour, Archeology in Absentia.
Larissa Sansour, In Vitro, stillbilde fra film. Foto: Larissa Sansour/SĂžren Lind.
1 / 3

Tilbake til fremtiden

Fortiden er et tilbakevendende tema for Sansour. Hun jobber aktivt med bearbeiding av «felles» minner og traumer. «In the Future They Ate From the Finest Porcelain» er tittelen pÄ en video med en tilhÞrende fotoserie. I videoen mÞter vi en kvinne fra den palestinske motstandsbevegelsen. Hun forteller om arkeologisk krigfÞring, en form for aktivisme som skal sikre rettigheter til fremtidige generasjoner palestinere i landomrÄder som forelÞpig er under okkupasjon. Motstandsbevegelsen graver ned porselen som er kunstig eldet med avansert teknologi. MÄlet er at nÄr porselenet blir funnet i fremtiden, vil det dateres som eldre enn det virkelig er, og bevise palestinsk tilhÞrighet i landet. I filmen beskriver kvinnen ogsÄ drÞmmer om sin avdÞde sÞster, frembrakt av minner som hjemsÞker henne.

Dette verket refererer ogsÄ til bibelske plager, da kvinnen fra motstandsbevegelsen beskriver en drÞm om porselen som faller fra himmelen «...like a Biblical plague». Den tunge, litterÊre symbolikken settes slik i kontrast til hypermoderne teknologier som geo-manipulasjon av porselen, og pÄ sikt, kanskje bein fra lik. Gjennom kunstig aldring av menneskelig skjelett vil tilhÞrigheten til omrÄdet fremstÄ som et faktum. DÞdsfallene - mordene - har blitt dagligdags for denne regionen og likene blir brukt som verktÞy av motstandsbevegelsen.

Dette verket har et dystopisk formsprĂ„k og bruker virkemidler vi kjenner fra Science fiction sjangeren som eksempelvis hĂžyopplĂžselige bilder med tydelige spor av digital manipulering, og en sammenblanding av teknologi som enda ikke er funnet opp, samt helt analoge lĂžsninger tilpasset et postapokalyptisk samfunn. Som hos flere kunstnere, forfattere og filmskapere er hennes dystopiske verden pĂ„fallende virkelighetsnĂŠr. Dette grepet skrur opp thriller-faktoren betraktelig nĂ„r publikum tar inn over seg nettopp dette: At vĂ„r virkelige verden er skremmende lik det helvete som blir fremstilt for oss. Worst case scenario er ikke sĂ„ fjernt, men kan bli et faktum innen svĂŠrt kort tid. I samme kategori finner vi forfatteren George Orwell med klassikeren «1984», og Charlie Brooker, skaperen av den britiske TV-serien «Black Mirror». Begge disse verkene tar utgangspunkt i tendenser og teknologier som finnes i deres samtid, men fremhever de skadelige aspektene, for eksempel ved digital overvĂ„kning — gjennom Ă„ gi kontrollen av dem til totalitĂŠre regimer og strukturer.

Arvede traumer

Det sies at kroppslig trauma setter spor i DNA som kan arves i fem generasjoner. Men de fysiske Ärsakene til traumer er like reelle for dagens palestinere under okkupasjon, under bombing, og under segregering som det var for fÞrste generasjon. I dette tilfellet er det minnene som er nedarvet, minnene fra en tid som palestinere Þnsker seg tilbake til, minner av en tid hvor man ikke levde som flyktning i sitt eget hjemland. Hvor man ikke ble bombet nÄr man ligger i sengen sin, hvor man kunne gÄ fra den ene enden av Vestbredden til den andre - uten Ä mÄtte stÄ timevis i kÞ ved voldelige checkpoints.

Larissa Sansour, In Vitro, stillbilde fra film. Foto: Larissa Sansour/SĂžren Lind.

En film som tematiserer nettopp arvede traumer, er verket «In Vitro». Handlingen utspilles i en verden hvor mennesker er tvunget til Ä leve under bakken, og etter beste evne forsÞker Ä ivareta det de kan av vekster og annen arv, etter et apokalyptisk scenario. Gjennom tilbakeblikk fÄr vi innsyn i dramatiske minner knyttet til flukten ned under bakken. Vi mÞter Alia og Dunia, to kvinner som bor i en bunker. Dunia opplevde selv katastrofe og flukt, mens Alia kun har eksistert i denne underjordiske tilvÊrelsen. Filmens tittel peker mot at hun er et resultat av kunstig befruktning, at hun er skapt utenfor morens kropp. I samtale mellom de to kommer det ogsÄ frem at Alias minner ikke er hennes egne, men at hun pÄ et vis oppbevarer minner fra en generasjon som er blitt borte. Dunia, som er gammel og syk, mener at minnene fra fortiden er essensiell i visjonen om Ä en gang kunne bygge opp samfunnet pÄ ny. Det er tydelig at hun Þnsker at ting skal bli som fÞr nÄr verden igjen blir beboelig. Hun legger ikke skjul pÄ at Alia, og hennes kunstige minner, er et viktig verktÞy for dette, da Dunia selv kanskje ikke vil kunne oppleve Ä komme ut av bunkeren. Alia pÄ sin side, lurer pÄ om tap av minner vil vÊre en bedre forutsetning for Ä bygge en ny fremtid. Hun tenker at pÄ den mÄten kan nye generasjoner skape en fremtid som ikke hele tiden kikker seg lengtende over skulderen og drÞmmer om det som var. Med blikket rettet fremover vil de komme seg videre og kunne tenke nytt.

Heller ikke i dette verket tar Sansour stilling til hvilken av disse holdningene til fremtiden som er den beste, hun fremstiller heller to sider av en sak som selvfÞlgelig er nyansert. Disse to hovedlinjene av tanker om fremtiden, Ä holde fast pÄ minnene, eller Ä glemme og se fremover, kobles i «In Vitro» til ulike generasjoner, pÄvirket av faktiske opplevelser til forskjell fra gjenfortellingen av disse.

Hun tar oss med inn i en verden som et norsk, utenforstÄende publikum glemmer at finnes utenfor TV og litteratur.





Verkene og utstillingen som helhet benytter seg av kunstens tradisjonelle virkemidler som historiske litterĂŠre referanser, og mer moderne virkemidler fra Science fiction sjangeren som fiktive scenarioer inspirert av virkeligheten. Slik skapes narrative som aktualiserer og kontekstualiserer konflikten mellom Israel og Palestina. Det er viktig Ă„ fĂ„ med seg kortfilmen som inngĂ„r i trilogien sammen med «In the Future They Ate from the Finest Porcelain og Nation Estate». Disse blir vist som et eget verk i en egen kinosal, og jeg vil spesielt trekke frem den fĂžrste av disse tre filmene, «A Space Exodus». Selv om den er utstillingens korteste videoverk, bare fem minutter lang, illustrerer den et viktig poeng knyttet til konfliktens startpunkt: nemlig okkupasjon. Filmens science fiction narrativ viser Sansour selv, pĂ„ romferd. Hun reiser til mĂ„nen, planter det palestinske flagget og proklamerer: «A small step for a Palestinian, a big leap for mankind». Symbolikken er karikert, nesten humoristisk, og den korte videoen er fullpakket av klare referanser til Stanly Cubrick’s science fiction film «A Space Odyssey» hvor handlingen delvis foregĂ„r i «romalderen» og den fĂžrste amerikanske NASA mĂ„nelanding i 1969. Okkupasjonen blir stĂ„ende som et tydelig bakteppe, og setter tonen for resten av filmprogrammet.

«Heirloom» er en omhyggelig gjennomfÞrt utstilling, bÄde i sin helhet og i detaljene. De store, tidvis tunge temaene Sansour belyser er behandlet med ydmykhet, styrke og nysgjerrighet. Hun tar oss med inn i en verden som et norsk, utenforstÄende publikum glemmer at finnes utenfor TV og litteratur. Ikke bare Äpner hun opp for nye innblikk i det helt spesifikke som skjer i Israel og Palestina men i forlengelse av disse kan bÄde sorg, savn, traumer og arv Äpnes i et mer generelt og allmennmenneskelig perspektiv.

Marie Skretting (f.1996) har bakgrunn som kunstformidler med BA i estetiske studier fra Universitetet i Oslo. I dag jobber hun ved Stavanger Kunstmuseum, Kunsthall Stavanger og HĂ„ Gamle prestegard. I tillegg er hun styremedlem i Studio17, og medskaper og kunstnerisk ansvarlig for initiativet Hot House. Tidligere arbeidsgivere inkluderer Astrup Fearnley Museet og Munchmuseet i Oslo.