FOR aig veit existen af vorld
Noen ganger opplever man at en vellykket utstillingstittel alene løfter en utstilling til et annet nivå. Sjeldent har en utstillingstittel satt i gang så sterke tankeprosesser som den som pryder gruppeutstillingen i Gamle fjoset og Mellomløa på Hå gamle prestegard.
En utstillingstittel kan ha flere funksjoner. Den kan gi et beskrivende bilde på hva man kan forvente å oppleve, men også skape oppmerksomhet eller pirre publikums nysgjerrighet.
Utstillingstittelen FOR aig veit existen af vorld åpner for utallige konnotasjoner hos meg. Den enkle strofen løfter, i så måte, publikums blikk og på finurlig vis trekkes linjer mellom fortid, samtid og uoverskuelig fremtid. Den skaper en sterk kontekstuell ramme rundt syv i utgangspunktet svært ulike verk, og understøtter forståelse av dem i en større helhet.
Rimbereid
Strofen “For aig veit existen af vorld” er hentet fra Øyvind Rimbereids sterke diktsamling Solaris Korrigert, utgitt i 2004. Samlingen som i dag er innlemmet i den norske kanon har mottatt flere litterære priser er oversatt til flere språk og er overført til scenen i framføringer som både opera og teater. Utstillingen med samme navn inneholder ingen øvrige referanser til det litterære verket, men med de seks ordene åpnes like fullt døren til Rimbereids univers på vidt gap. Umiddelbart flyter paralleller mellom det litterære- og de utstilte verk over i hverandre på tvers av sjangere. Å skille kunstutstillingen fra Rimbereids litterære verk er på ingen måte problematisk, men sammenstillingen av de to fungerer så umåtelig bra at den fortjener anerkjennelse.
Solaris Korrigert
Rimbereids diktsamling består av en serie episke dikt og kan plasseres i science fiction sjangeren. Handlingen er satt til året 2480 og foregår i fremtidsbyen Stavgersand og Ekofiskfeltet, den første plattformbyen i nordsjøen. Stavgersand, en vestlandsk industriby fire hundre år frem i tid, gir oss et futuristisk blikk på oljekommunene Stavanger og Sandnes. Gjennom historiens jeg-person Aig, og hans refleksjoner, tegnes et smått dystopisk fremtidsscenario både for regionen og hovednæringen; den Nordatlantiske oljeindustrien. Oljearbeideren leder et arbeidslag bestående av undervannsroboter som reparerer rør i mudderet under havet og det hele foregår i et høyteknologisk samfunn preget av implementert nanoteknologi, klasseskille og sterk sosial kontroll. Alt i skyggen av flere økologiske katastrofer.
I Rimbereids univers synes språket å ha utviklet seg naturlig gjennom menneskelig samhandling over tid. Det fremstår som et komplekst, men likevel intuitivt forståelig transnasjonalt språk bestående av Stavangerdialekt, skotsk, engelsk, nederlandsk, dansk, islandsk og gammelnorsk.
Der Rimbereid tegner et dystopisk fremtidsscenario trekker de syv kunstnerne fokuset tilbake til dagens situasjon. Som påminnelser om at det nå er tid for handling. De bruker svært ulike virkemidler, men samtlige av kunstnere skaper referanser som belyser de forskjellige relasjonene vi mennesker har til en inngripende oljeindustri i uunngåelig endring. Flere av verkene belyser olje- og gassvirksomhetens betydning ut fra et makt- og demokratiperspektiv. På ulike vis stiller de spørsmålstegn ved politiske og økonomiske motivasjoner bak demokratiske konstruksjoner og prosesser. Samtidig problematiseres ambivalensen mellom industriens økonomiske og teknologiske muligheter, og de enorme økologiske konsekvensene.
Felles er også flere referanser til den pågående endring i diskursen hvor vi ser en dreining bort fra idealisering av oljeressursen. Det settes i større grad spørsmålstegn ved petroleumsindustriens samfunnsmakt. Selv dens gitte rolle som pådriver for samfunnsutvikling ettergås.
Verkene i utstillingen viser derimot til en virksomhetsom har gått fra å representere suksess og utvikling til å stå som årsak bak omfattende økende sosiale og økonomiske forskjeller, klimakatastrofer og forurensning.
Demokrati
Selv konseptet demokrati fremstår hult i i Andrei Molodkins installasjon med samme navn. Vegghengte bokstaver i skinnende neonlys staver ordet DEMOCRACY, demokrati, en av kjerneverdiene i den vestlige verden. På gulvet står samme utsagn fremstilt i transparente bokstaver av pleksiglass. Sammen med en konstruksjon av gummislanger, strømkabler og en trykkpumpe fylles de hule bokstavene av sort, seig råolje under enerverende larm og smell. Med et kritisk blikk problematiserer Molodkin de enorme maktstrukturene som ligger bak denne industrien og de økologiske konsekvensene den forårsaker. Samtidig ettergår han den lenge samstemte diskursen den har fått operere under. Slik representerer installasjonen en gjennomgående tone i utstillingen.