FOR aig veit existen af vorld
Noen ganger opplever man at en vellykket utstillingstittel alene lÞfter en utstilling til et annet nivÄ. Sjeldent har en utstillingstittel satt i gang sÄ sterke tankeprosesser som den som pryder gruppeutstillingen i Gamle fjoset og MellomlÞa pÄ HÄ gamle prestegard.
En utstillingstittel kan ha flere funksjoner. Den kan gi et beskrivende bilde pÄ hva man kan forvente Ä oppleve, men ogsÄ skape oppmerksomhet eller pirre publikums nysgjerrighet.
Utstillingstittelen FOR aig veit existen af vorld Äpner for utallige konnotasjoner hos meg. Den enkle strofen lÞfter, i sÄ mÄte, publikums blikk og pÄ finurlig vis trekkes linjer mellom fortid, samtid og uoverskuelig fremtid. Den skaper en sterk kontekstuell ramme rundt syv i utgangspunktet svÊrt ulike verk, og understÞtter forstÄelse av dem i en stÞrre helhet.
Rimbereid
Strofen âFor aig veit existen af vorldâ er hentet fra Ăyvind Rimbereids sterke diktsamling Solaris Korrigert, utgitt i 2004. Samlingen som i dag er innlemmet i den norske kanon har mottatt flere litterĂŠre priser er oversatt til flere sprĂ„k og er overfĂžrt til scenen i framfĂžringer som bĂ„de opera og teater. Utstillingen med samme navn inneholder ingen Ăžvrige referanser til det litterĂŠre verket, men med de seks ordene Ă„pnes like fullt dĂžren til Rimbereids univers pĂ„ vidt gap. Umiddelbart flyter paralleller mellom det litterĂŠre- og de utstilte verk over i hverandre pĂ„ tvers av sjangere. Ă
skille kunstutstillingen fra Rimbereids litterÊre verk er pÄ ingen mÄte problematisk, men sammenstillingen av de to fungerer sÄ umÄtelig bra at den fortjener anerkjennelse.
Solaris Korrigert
Rimbereids diktsamling bestÄr av en serie episke dikt og kan plasseres i science fiction sjangeren. Handlingen er satt til Äret 2480 og foregÄr i fremtidsbyen Stavgersand og Ekofiskfeltet, den fÞrste plattformbyen i nordsjÞen. Stavgersand, en vestlandsk industriby fire hundre Är frem i tid, gir oss et futuristisk blikk pÄ oljekommunene Stavanger og Sandnes. Gjennom historiens jeg-person Aig, og hans refleksjoner, tegnes et smÄtt dystopisk fremtidsscenario bÄde for regionen og hovednÊringen; den Nordatlantiske oljeindustrien. Oljearbeideren leder et arbeidslag bestÄende av undervannsroboter som reparerer rÞr i mudderet under havet og det hele foregÄr i et hÞyteknologisk samfunn preget av implementert nanoteknologi, klasseskille og sterk sosial kontroll. Alt i skyggen av flere Þkologiske katastrofer.
I Rimbereids univers synes sprÄket Ä ha utviklet seg naturlig gjennom menneskelig samhandling over tid. Det fremstÄr som et komplekst, men likevel intuitivt forstÄelig transnasjonalt sprÄk bestÄende av Stavangerdialekt, skotsk, engelsk, nederlandsk, dansk, islandsk og gammelnorsk.
Der Rimbereid tegner et dystopisk fremtidsscenario trekker de syv kunstnerne fokuset tilbake til dagens situasjon. Som pÄminnelser om at det nÄ er tid for handling. De bruker svÊrt ulike virkemidler, men samtlige av kunstnere skaper referanser som belyser de forskjellige relasjonene vi mennesker har til en inngripende oljeindustri i uunngÄelig endring. Flere av verkene belyser olje- og gassvirksomhetens betydning ut fra et makt- og demokratiperspektiv. PÄ ulike vis stiller de spÞrsmÄlstegn ved politiske og Þkonomiske motivasjoner bak demokratiske konstruksjoner og prosesser. Samtidig problematiseres ambivalensen mellom industriens Þkonomiske og teknologiske muligheter, og de enorme Þkologiske konsekvensene.
Felles er ogsÄ flere referanser til den pÄgÄende endring i diskursen hvor vi ser en dreining bort fra idealisering av oljeressursen. Det settes i stÞrre grad spÞrsmÄlstegn ved petroleumsindustriens samfunnsmakt. Selv dens gitte rolle som pÄdriver for samfunnsutvikling ettergÄs.
Verkene i utstillingen viser derimot til en virksomhetsom har gÄtt fra Ä representere suksess og utvikling til Ä stÄ som Ärsak bak omfattende Þkende sosiale og Þkonomiske forskjeller, klimakatastrofer og forurensning.
Demokrati
Selv konseptet demokrati fremstÄr hult i i Andrei Molodkins installasjon med samme navn. Vegghengte bokstaver i skinnende neonlys staver ordet DEMOCRACY, demokrati, en av kjerneverdiene i den vestlige verden. PÄ gulvet stÄr samme utsagn fremstilt i transparente bokstaver av pleksiglass. Sammen med en konstruksjon av gummislanger, strÞmkabler og en trykkpumpe fylles de hule bokstavene av sort, seig rÄolje under enerverende larm og smell. Med et kritisk blikk problematiserer Molodkin de enorme maktstrukturene som ligger bak denne industrien og de Þkologiske konsekvensene den forÄrsaker. Samtidig ettergÄr han den lenge samstemte diskursen den har fÄtt operere under. Slik representerer installasjonen en gjennomgÄende tone i utstillingen.