
John Zurier - en kunstner vi vil se mer av!
John Zurier Galleri Opdahl 8.april - 7. mai, 2017
- NO
- 28 April 2017
- Review
Dersom biene dĂžr ut vil menneskeheten dĂž innen 4 Ă„r. Denne dramatiske pĂ„standen tillegges ofte vitenskapsmannen Albert Einstein. Hva nĂ„ da, nĂ„r vi hĂžrer at biene sliter og enkelte steder dĂžr i hopetall? Biene dĂžr som fĂžlge av menneskenes inngripen i naturen â og noen mĂ„ vel gjĂžre noe?
Digre insekter er spraymalt pĂ„ lĂ„veveggen midt i Ă„synet nĂ„r du ankommer HĂ„ gamle prestegard. Ingen tvil â her er det insektene som er i fokus. NĂ„r jeg kommer nĂŠrmere veggen ser jeg at de er bevĂŠpnet med hver sin nĂ„l, klare til Ă„ stikke. Street Art som en protest mot forverrede arbeidsforhold? Her pĂ„ JĂŠren, midt i et av Norges mest fruktbare jordbruksomrĂ„der er det nettopp de pollinerende insektene som jobber aller hardest. Men det stemmer ikke helt, for her er det synĂ„ler tredd med gul trĂ„d insektene ivrig manĂžvrerer. En av de gule trĂ„dene glir fysisk over i den virkelige verden. TrĂ„den fortsetter ut av veggmaleriet, ned pĂ„ gĂ„rdsplassen og leder vei inn gjennom dĂžrsprekken til resepsjonen i det neste bygget â gamlelĂ„ven. I det dĂžren lukkes bak meg kjenner jeg en sĂžtlig, men behagelig eim. En bikube med gjennomsiktige glassvegger er stilt opp som et hinder pĂ„ vei til resepsjonsdisken, for riktig igjen Ă„ understreke hvem dette handler om. Men biene ligger dĂžde inne i glassmonteret.
âPower to the beesâ er tittelen pĂ„ den mest familievennlige av HĂ„ gamle prestegards tre sommerutstillinger. Kraft til biene. StĂžtt biene â gi biene makt? Undertittelen understreker at dette er en utstilling om bier, kunst, natur og samfunn. Utstillingen synes Ă„ ville bidra bĂ„de med folkeopplysning og opplevelser som kan gi varige inntrykk, og oppfordrer til handling. Seks kunstnere fra forskjellige verdensdeler bidrar med kunstverk som pĂ„ forskjellig vis har tilknytning til biene. Denne teksten omhandler i hovedsak kunstdelen av utstillingen âPower to the beesâ.
Den gule trÄden fÞrer meg videre inn i fÞrste rom der jeg fÄr opplysninger om hvordan biene har imponert menneskene med sin organiserte arbeidsfordeling i bikube-samfunnet og gitt oss sin ettertraktede honning siden tidenes morgen (10.000 Är siden). Den sÞte honningen som pÄ magisk vis fremkaller kjÊrlighet og glede hos alle som spiser den. Enten det er gudinnen Venus eller Ole Brum.
Inne i neste rom vises kunstverk av Stanislaw Brach (Polen) og Sidsel Hanum (Norge). Brach har laget hvite porselensavstÞpninger av bienes eget byggverk, voksrammene fra en bikube. Noen er hengt pÄ veggen som et maleri, mens andre er sammenstilt som skulpturer pÄ sokler. Brachs kunst fremhever og opphÞyer nettopp bienes byggeferdigheter bestÄende av et perfekt system av heksagonale celler. Matematikere har beregnet at dette er den optimale form for Ä utnytte tilgjengelig rom og styrkeforhold i celleveggene. Biene har dermed valgt de ultimate byggeklosser for sine hus, og alle cellene er nÞyaktig samme stÞrrelse. Den perfeksjonerte voksrammen har imidlertid blitt skadelidende i kunstnerens avstÞpningsfase. Deler av veggene har begynt Ä skli og danne ujevnheter og sprekker i cellerekkene. Jeg blir var skjÞrheten i dette mumifiserte byggverket. Bienes perfekte voksverk er ikke noe som menneskene kan bevare eller vekke til live igjen, men vi kan beundre det og undre oss.
I likhet med Brach har Hanum latt seg inspirere av organiske former fra naturen om enn mer indirekte. Bienes voksceller gjenkjennes best i verket Hive â kuben, der heksagonene er synlige om enn ikke ensartete i form og stĂžrrelse. Hanums fire skulpturelle fatlignende porselensobjekter er alle bygget opp av lagvise bĂ„nd som ligner bivoksens porĂžse materialitet. Belysningen gjennomstrĂ„ler de transparente porselensobjektene og fremhever et vakker spill mellom lys og skygge. Like a Blue Rose ligner mĂžnsteret i en insektsvinge. Hanums kunst hjelper meg Ă„ Ă„pne Ăžynene for denne uendelige kilde av skjĂžnnhet som finnes i naturens detaljer.
De mange fascinerende underverk av liv og samspill, former og farger i naturen har inspirert mange kunstnere bÄde i dag og opp gjennom historien. En ny tilnÊrming til naturen, som i stÞrre grad innlemmet mennesket som natur, regnes som en viktig Ärsak til den intense kunstneriske Art Nouveau /jugendstil-perioden som hadde sitt hÞydepunkt rundt Är 1900 i Europa. Organisk, bÞlgende linjefÞring og uttrykk for besjelet natur var noe som kjennetegner denne stilen, i tillegg til at kunsten skulle trigge flere av betrakterens sanser. Dette kom som et motsvar til den akselererende befolkningsveksten og pÄfÞlgende fortetting og urbanisering i byene som bidro til at menneskene i stÞrre grad mistet nÊrhet til naturen. Samtidig styrket Þkonomiske, vitenskapelige og teknologiske fremskritt troen pÄ menneskenes suverenitet. Den Þkende interessen for naturvitenskapene og tilgangen til blant annet mikroskopet, gav menneskene muligheten til innblikk i et hittil ukjent mikrokosmos.
Det er derfor ikke tilfeldig at den toneangivende symbolistiske forfatteren Maurice Maeterlinck fikk stor oppmerksomhet da han gav ut boka The Life of the Bee i 1904, som bygget pÄ den nye vitenskapelig innsikt. Kunsthistoriker Gabriele Fahr-Becker viser i sin bok Jugendstil til at det ble rettet spesielt stor oppmerksomhet mot insektstudier. Insektvingenes irriserende fargeskala, elastitet og gjennomskinnelighet var ofte gjenspeilet i kunsten. Frida Hansens utvikling av transparent-teknikken innenfor veving er et eksempel pÄ disse tendensene den gangen. Det fÄr meg til Ä tenke pÄ at Hanums uendelig vakre porselensobjekter kunne ha vÊrt laget rundt 1900, - verkene springer ut i fra noe tidlÞst. Det samme gjelder Sabino Guisos (Mexico) Tekstil med pollen. Hans monumentale veggteppe er vevd med livfull plantefarget trÄd og pollen. Men for Ä komme til Guisos kunst blir jeg nÞdt til Ä gÄ igjennom en lÞype av skillevegger med utstillingens bie-faktadel, fortsatt ledet an av den gule trÄden langs gulvet.
Jeg fĂ„r vite en del om naturmangfold generelt og biene spesielt. Budskapet er at vi mĂ„ snu en utvikling som er i ferd med Ă„ overkjĂžre og Ăždelegge naturen â vĂ„rt eget livsgrunnlag. Den relativt hĂžye lyden fra de to filmskjermene virker forstyrrende â allerede nĂ„r du trer inn i rommet. BĂ„de for konsentrasjonen som behĂžves for Ă„ lese infoplakatene, men aller mest for opplevelsen av kunstverkene bĂ„de fĂžr og etter denne labyrinten for opplysning og lĂŠring.Den hĂ„ndskrevne lista pĂ„ siste faktavegg fungerer som en oppsummering om hva du selv kan gjĂžre for Ă„ avhjelpe den prekĂŠre situasjonen. Jeg tenker at dette virker fĂ„fengt. Lista er myntet pĂ„ oss som har balkongkasse eller en liten hage. Hva med de som rĂ„der over omrĂ„der i stĂžrre skala, for eksempel bonden, vegvesenet og myndighetene? NĂ„r jeg sammenligner faktaene som presenteres pĂ„ denne utstillingen vedrĂžrende bienes liv er det bemerkelsesverdig lite nytt siden 1904. Et av de store spĂžrsmĂ„lene i Maeterlincks tid dreide seg om hvordan en trekkbie som samlet blomsternektar kunne kommunisere sitt funnsted til andre bier. I utstillingen pĂ„ gamle prestegard forklares det at bien âdanser et kartâ som viser avstand og retning for et godt nektarforrĂ„d til de andre biene. Vi kan ane at mye av bienes liv og evner fortsatt er et mysterium for oss mennesker.
Kunsten kan gi nye perspektiv, og nye erfaringer og forstĂ„elser. Den gule trĂ„den leder meg fortsatt videre, og inne i den hvite alkoven rundt hjĂžrnet ligger Guisos Dead Honey, pĂ„ en sokkel innenfor et glassmonter. Den sĂžtlige lukten som hele tiden har vĂŠrt der blir mer intens â trolig siver den ut fra dette kunstverket. Det menneskelige hodeskalleskjellettet laget av bikake og propolis er mettet med, og ligger badet i, en gylden vĂŠske som ligner tyntflytende akasiehonning. DĂždssymbolikken understrekes av alle de dĂžde biene som omkranser hodeskallen. Guiso spiller kanskje litt for enkelt pĂ„ William Shakespeares Hamlets kjente replikk; âTo be or not to beâ. Dette handler om: Ă„ vĂŠre eller ikke vĂŠre. Dersom vi mennesker utrydder biene, vil det bety dĂžd ogsĂ„ for menneskene i ytterste konsekvens. Overfloden av honning som Guiso har tilfĂžyd forsterker imidlertid inntrykket. Det konkrete dĂždssymbolet glinser og gliser og lukter sĂžtt, og konfronterer meg med mine krav i mitt liv.
Den tĂ„lmodige gule trĂ„den leder videre opp pĂ„ hĂžyloftet, og endelig slipper jeg Ă„ hĂžre lyden av de to filmene. Her oppe er det vindens sus som hĂžres og dens krefter forplanter seg som urovekkende knirkelyder i de hĂžyreiste uisolerte veggene og tak. Stanislaw Brachs installasjon Flowing With Honey fĂ„r ekstra hjelp av vindens forsiktige rugging av denne gamle bygningen. Biter av porselensglaserte, Ăždelagte bikuberammer henger i hver sin hampetrĂ„d i et kvadratisk ordnet nett festet til veggene. Belysningen gir en magisk virkning der skyggene av alle skĂ„rene skaper kaos og flyt i systemet. De hvite tallerknenes nĂžyaktige oppstilling pĂ„ en lav sokkel pĂ„ gulvet er med Ă„ understreke bikubens struktur av nĂžyaktig like former satt sammen til en ny helhet. De knuste âbikuberesteneâ vaier nesten umerkelig over hver sin hvite porselenstallerken, der hver dyrebare gulldrĂ„pe fra voksrammene blir fanget opp og samlet. Brachs urovekkende installasjon minner om at vi mennesker inngĂ„r som uperfekte brikker i naturens helhet â en finstemt og kompleks helhet som krever lagspill. Det svaiende hampetrĂ„dnettet med de Ăždelagte bikubedelene kan ryke nĂ„r som helst. Brachs verk pĂ„peker at samspillet er blitt svĂŠrt skjĂžrt og utpint, i tillegg til at de ukontrollerte flytende skyggene peker pĂ„ kompleksitet og endring. Vi tror vel egentlig at menneskene vil finne en lĂžsning? En maskin kan vel ogsĂ„ klare Ă„ utfĂžre pollinering? Og honning kan vel menneskeheten klare seg uten?
Den sĂžte lukten er fortsatt i neseborene mine. Ikke sĂ„ rart nĂ„ som jeg nĂŠrmer meg norske Ann Kristine Aanonsens installasjon Honningrommet. Et fysisk rom, en kvadratisk kube med vegger og tak av ekte bivokstavler. Jeg gĂ„r inn i den mĂžrke men lune kuben. Det summer av bier rundt meg pĂ„ alle kanter. Videoprojeksjonen av forstĂžrrede bier i arbeid er synlig ogsĂ„ innenfra. En kvinnestemme forteller hviskende historien om en bie som ikke finner veien hjem til sin kube. Aanonsens âhonningromâ kan betraktes som et âGesamtkunstverkâ. Det som Art Nouveau og jugendstilkunstnerne higet etter Ă„ realisere. Et totalkunstverk der betrakterens flere sanser, bĂ„de lukt, syn, lyd og kropp ble aktivert pĂ„ en gang. Et kunstverk som omslutter og omfavner betrakteren. Den intense sanseopplevelsen jeg erfarer og kjenner inne i Honningrommet griper tak i meg. Det er som om jeg har fĂ„tt et snev av nytt innblikk inn i bienes uforstĂ„elige verden.
Jeg tumler meg ut av bikubeinstallasjonen og er glad for at jeg er fri. NĂ„ fĂ„r jeg endelig se hvor den gule trĂ„den ender opp: pĂ„ et nytt veggmaleri av den engelske kunstneren Louis Masai. Her kompletteres verket Bee good to your brothers and sisters som startet pĂ„ den utvendige lĂ„veveggen. TrĂ„den jeg har fulgt ender hos en ny diger bie. For Ăžvrig en underlig bie, med kroppen dekket av fargerike tĂžystykker. Ett av de malte tĂžystykkene sys, eller repareres av den gule trĂ„den pĂ„ denne biens bakpart. Dette mĂ„ vĂŠre dronningen, hun som voktes i hjertet av bikuben og er den eneste som fĂžder nye avkom. Dronningen pyntes opp, akkurat som vi mennesker gjĂžr for Ă„ bli mer attraktive og vekke oppmerksomhet.âBee good to your brothers and sistersâ. Er det meg som betrakter Masai retter denne oppfordringen til? Kan vi se biene som vĂ„re brĂždre og sĂžstre?
HĂ„ gamle prestegards utstilling Power to the Bees oppleves som en stĂžttekampanje pĂ„ bienes vegne â for biene selv makter ikke Ă„ nĂ„ oss med sin kommunikasjon. Faktadelen er tendensiĂžs men legger ikke skjul pĂ„ sitt budskap. Kunstdelen kunne med fordel ha blitt presentert sammenhengene etter opplysningsdelen, da de nĂ„ kommer i konflikt. Men dersom den hĂžye lyden fra de to filmene skrues av og heller hĂžres via hodetelefoner ville det straks ha bedret seg. Den gode og heldigvis svake lukten som er tilstede i hele utstillingen er suveren, og den gule ledetrĂ„den er morsom. Min erfaring er at kunsten, spesielt innerst i hĂžylĂ„ven, er det som tenner mitt engasjement. Kunsten i utstillingen skaper rom til Ă„ tenke pĂ„ nye mĂ„ter og til Ă„ avslĂžre egne holdninger. Det er gjennom kunsten bienes stemmer kan rĂžre noe dypt inni oss.
Jeg kjĂžrer hjemover med to poser blomsterfrĂž som jeg fikk kjĂžpt i resepsjonen. NĂ„r jeg svinger ut av parkeringsplassen merker jeg meg stripen av blomstrende prestekrager som nĂ„ er sjeldne. Prestekragene stĂ„r igjen mens det grĂžnne rundt dem er meiet ned av gressklipperen. Prestekragene stĂ„r der som et symbol pĂ„ en oase i et Ăžrkenlandskap â for biene.
Arnhild SunnanĂ„ har nylig fullfĂžrt sin master i kunsthistorie fra Universitetet i Oslo, der hennes oppgave omhandlet Olaf H. Langes fin-de-siĂ©cle (1900) kunst. Hun har en bachelor i kunst- og kulturvitenskap fra Universitetet i Stavanger, og en tidligere bachelor i nyskaping/entreprenĂžrskap fra HĂžgskolen i Stavanger. SunnanĂ„ er engasjert som ekstern kurator for Olaf H. Lange-utstillingen som planlegges til hĂžsten 2018 ved Stavanger Kunstmuseum og er frilans galleriassistent ved Prosjektrom Normanns. I tillegg til kunsthistorieforskningen arbeider hun ogsĂ„ med kunstformidling, forelesninger og skriving. Hennes tidligere arbeidserfaring er fra Ăžkonomi og administrasjon inkludert grĂŒndervirksomhet. SunnanĂ„ bor og arbeider i Stavanger.