🎉 Vinner av Pris for sprĂ„k og formidling under Årets tidsskrift 2025 🎉

John Zurier - en kunstner vi vil se mer av!

John Zurier Galleri Opdahl 8.april - 7. mai, 2017

John Zurier - Héraðsdalur 17 (Stars Without Distance), 2016 . Oil on linen, 55 cm x 65 cm. Foto: Erik SÊter JÞrgensen

Det klare vÄrlyset strÞmmer inn de store smÄrutete vinduene pÄ den ene langsiden i Galleri Opdahls romslige og hvite utstillingsrom. Dette tidligere fabrikklokalet i Stavangers Østre bydel er forvandlet til et sted med en sakral atmosfÊre, og her vises nÄ en separatutstilling av den amerikanske kunstneren John Zurier (f. 1956).Med de blendende inntrykkene fra et snÞdekket vidstrakt landskap pÄ Haukelifjell sterkt i minne er jeg tilbake i Stavanger, og hverdagen, men i denne utstillingen er det som om jeg gjenkjenner noe av stemningen i pÄskefjellet som jeg nylig har forlatt. Alt det hvite, lyset, det isblÄ og det himmelblÄ, det flimrende og flytende det finnes der i maleriene i det store gallerirommet; In the morning, i Héraðsdalur 17 (Stars Without Distance) og Héraðsdalur 18.

John Zurier. Installation view, Galleri Opdahl. Foto: Bitmap

Zurier som bor og arbeider i Berkeley, California, har hatt en lang rekke utstillinger i USA og i Europa, men dette er hans fĂžrste separatutstilling i Norge. Galleri Opdahl presenterer syv malerier i bĂ„de store og mindre format fra perioden 2013 til 2016. Maleriene representerer et kunstnerisk uttrykk som Zurier har utviklet over flere Ă„r: Hvert bilde utgjĂžr tilsynelatende en monokrom rektangulĂŠr fargeflate som umiddelbart fremstĂ„r som svĂŠrt nĂžktern, ren og abstrakt i sitt uttrykk. Galleriet har valgt et effektfullt grep ved Ă„ la hvert maleri tilegnes en hel vegg. Slik omgis hvert bilde av luft, rom og ro – jeg inviteres til Ă„ bruke hele min konsentrasjon pĂ„ dette ene bildet foran meg. Den intense fargeflaten skimrer og nĂŠrmest flyter i de beste bildene. Jeg mĂ„ gĂ„ nĂŠrmere for Ă„ undersĂžke hvordan denne effekten er muliggjort.

Flere av verktitlene rÞper at Zurier har hentet inspirasjon fra opphold pÄ garden Héradsdalur i Skagafjördur pÄ Island i lÞpet av de siste Ärene. Denne regionen nord pÄ Island er kjent for sitt helt spesielle lys.

Det hvite maleriet Héraðsdalur 18, har syv sorte tydelige flekker tilsynelatende tilfeldig plassert, men konsentrert i nÊrheten av bildets midtpunkt. Den utpregede kontrasten er med pÄ Ä skape en illusjon av at de sorte flekkene beveger seg pÄ en flytende, hvit grunn. Helt tett pÄ ser jeg at billedflaten er dekket av slÞrete ujevne lag av hvit, uttynnet maling som nesten dekker og metter det underliggende lerretet slik at refleksjonen av lyset varierer. Dette gir flere nyanser av hvitt, samt felter der den synlige strukturen i lerretet gir en spesiell taktil fornemmelse. Lerretets grove rutevevning muliggjÞr at ÞrsmÄ hulrom kan skimtes inn igjennom billedflaten. Materialiteten i verket virker direkte pÄ sanseerfaringen. Litt pÄ avstand igjen kan dette maleriet minne om ett hvitt landskap der det finnes noe som beveger seg i det fjerne. Selv vi mennesker vil jo kunne se ut som sorte flekker langt der ute. Det eneste som skiller det levende fra steiner i et hvitt landskap er jo at du kan oppfatte bevegelser.

Det er nÊrliggende ved fÞrste Þyekast Ä trekke linjer tilbake den minimalistiske kunsten og de abstrakte ekspressionistenes kunst her imÞte med Zuriers tilsynelatende monokrome malerier. Men Zuriers malerier er ikke ensfargede, her er det mye som skjer og som kan observeres i maleriets overflate. Mark Rothkos malerier med fargeflater som dekker en underliggende farge er et likhetstrekk i ren fargeabstraksjon. Men i motsetning til Rothko har Zurier valgt ganske beskjedne maleriformat og en helt annen mÄte Ä pÄfÞre malingen pÄ lerretet. Zuriers behandling av flaten minner mer om den ekspressive action painting-metoden til Jackson Pollock, der kunstnerens avtrykk er synlige gjennom penselstrÞkene. Zuriers spor er imidlertid mer subtile, da de er pÄfÞrt i en og samme farge, i sÄ tynne lag at flaten ofte blir gjennomskinnelig. Bakgrunnsfargen kommer til syne som gjennom et slÞret ferniss.

John Zurier - Helgafell, 2013. Oil on linen, 90,3 × 135,5 cm. Foto: Galerie Nordenhake, Berlin
John Zurier - Late Summer 2, 2016. Distemper on linen, 70 x 50 cm. Foto: Erik SĂŠter JĂžrgensen
John Zurier - Héraðsdalur 17 (Stars Without Distance), 2016 . Oil on linen, 55 cm x 65 cm. Foto: Erik SÊter JÞrgensen
1 / 3

De siste Ärene har det blitt satt fokus pÄ at den japanske kunsten har hatt en mer gjennomgripende innflytelse pÄ utviklingen av moderne vestlig kunst og design enn tidligere antatt. Zurier forteller i et intervju i 2013 at det er den tradisjonelle japanske kunstens estetiske prinsipp; forenkling, antydning, ufullstendighet og reduksjon (utarming) som har vÊrt ledende for utviklingen av hans sÊregne kunstneriske uttrykk. Disse estetiske virkemidlene kan gjenfinnes i for eksempel maleriet Héraðsdalur 17 (Stars Without Distance) som treffer meg med sin blÄ fargeintensitet. Maleriet kan minne om et lite utsnitt av den blekblÄ klare himmelen, men den hvite bakgrunnen under blÄmalingen skimtes. Billedflaten viser gjennomskinnelige penselstrÞk fÞrt med ekspressive buktende penselstrÞk i flere retninger. OgsÄ i dette maleriet finnes markante flekker, men hvite denne gangen, tre pÄ bildets venstre side og to helt pÄ ytterkanten til hÞyre. Bildets tittel viser nok en gang til Island og til at de hvite flekkene kan alludere stjerner, forenklet som de mÄ bli pÄ dette lille utsnittet av denne stÞrre atmosfÊren som antydes. PÄ maleriets flate kan ikke den enorme avstanden som finnes mellom hver stjerne synliggjÞres, noe ogsÄ tittelen konstaterer. Forenklingen representerer en abstraksjon av noe overveldende. Nederst i hÞyre kant av maleriet er et hvitt ujevnt felt blitt stÄende igjen. Her er den hvite grunnmalingen blottstilt, som om det bakenforliggende blir synliggjort. Dette tilsynelatende tilfeldige hvite omrÄdet gir maleriet et preg av at det ikke er ferdig, ikke sluttfÞrt, alt er ikke ferdig forklart. Det gir meg som betrakter en mulig inngang, og verket i seg selv stiller seg mer Äpent og inviterende. En pÄminnelse om at det er meg som betrakter som fullfÞrer verket.

Zuriers uttalte mĂ„l som maler er Ă„ oppnĂ„ “[...] the maxium sense of color, light, and space with the most simple and direct means”. Hvert maleri har fĂ„tt sin dominerende koloritt. Noen har fargeflater som nĂŠrmest lyser av energi, mens det gule Late Summer 2 absorberer lyset slik at overflaten fremstĂ„r som matt, men fargeintensiv, noe som er typisk for tempera-malerienes overflate. De gestikulerende penselstrĂžkene skaper bevegelse, som flammende ildtunger. Rom skapes av de nesten usynlige parene av horisontale og vertikale (grĂžnne) linjer malt inn i et dypere malingslag, og laget av grĂžnn maling kryper fiffig videre over billedkanten pĂ„ lerretet spent over blindrammen. OgsĂ„ i det ulmende purpurfargede Helgafell er billedkanten virkningsfullt tatt i bruk ved at svĂŠrt synlige spikerhoder nagler lerretet til blindrammekanten. Helgafell er et myteomspunnet fjell pĂ„ Island og navnet betyr hellig fjell. BĂ„de purpurfargen, naglene og de tre ‘lysglimtene’ kan gi assosiasjoner til den kristne ikonografien. PĂ„ toppen av dette fjellet finnes fortsatt det som trolig er ruinene etter et Augustinerkloster-kapell.

Installation view John Zurier - September, 2015. Oil on linen, 198 x 122 cm. Foto: Bitmap
John Zurier - September, detail, 2015. Oil on linen, 198 x 122 cm. Foto: Arnhild SunnanÄ
John Zurier - September, detail, 2015. Oil on linen, 198 x 122 cm. Foto: Arnhild SunnanÄ
1 / 3

Maleriet September, i et monumentalt vertikalt orientert format, er nok et av maleriene der Zurier har lykkes best i forhold til egen mÄlsetting og virkningen pÄ meg som betrakter. Den varmrÞde hÞstfargen er ladet med energi og griper tak i meg. En del av fargefeltet pÄ hÞyre side glir over i en brunlig nyanse, mens noe merkelig skjer i nedre hÞyre hjÞrne der et blÄplommefarget skissert felt stÄr forlatt. FÞrst nÄr jeg ser nÊrmere pÄ billedflaten, og ser penselstÞrkene som ikke helt dekker de underliggende lagene, oppdager jeg hvordan fargene er satt sammen. Det er overraskende egentlig, at prosessen vises. Alt virker sammen; fargens energi og lysende intensitet, rommet som oppstÄr i maleriets lag-pÄ-lag sjikt. Den ekspressive penselfÞringen manifesterer den menneskelige gestus og kropp. Bildets taktile henvendelse er nesten pÄtrengende. Noe umiddelbart opptrer som skaper en erfaring hos meg som betrakter her og nÄ.

Det jeg opplever skjer i mþtet med Zuriers kunst minner om det Susan Sontag sier om sansning i sitt essay “Against Interpretation”: “[
] ours is a culture based on excess, on overproduction; the result is a steady loss of sharpness in our sensory experience
What is important now is to recover our senses. We must learn to see more, to hear more, to feel more.”

Zuriers abstrakte kunst opplever jeg at inviterer oss til Ä skjerpe og bruke sansene vÄre, men fra et objektivt stÄsted. Og i en atmosfÊre av klarhet. I stedet for Ä forstÄ og tolke er det vÄre sansninger og refleksjoner dette handler om. Hvordan kroppene vÄre lagrer minner som sanselige erfaringer. Kanskje oppdager vi at det store og viktigste, selve essensen kan vÊre Ä finne i de smÄ nyansene. Det kan stilles spÞrsmÄl ved om vi har behov for Ä skjerpe vÄrt sanseapparat. Hva skjer nÄr vi mÄ beskytte oss mot alle inntrykkene og bildeflommen som omgir oss hver dag? Alle de grusomme nyhetene som vi ikke Þnsker Ä hÞre lenger. Er det ikke naturlig at sanseapparatet vÄrt heller mÄ vernes og beskyttes enn Ä skjerpes? Men hva er det da vi gÄr glipp av?

Det er blant annet minner fra steder, landskap og stemninger Zurier forsÞker Ä fange i maleriet. Han avbilder ikke selve landskapet, men snarere en abstrahert stemming, det du kjenner inni deg nÄr du er i landskapet. Inntrykket som sitter igjen som pÄ sterkt vis blir forsÞkt forenklet og redusert ned til en spesiell farge som uttrykker denne essensielle emosjonen. Zuriers malerier kan pÄ den mÄten leses som en kraftfull samling av opplevelser, noe som har gjort inntrykk pÄ ham, erfaringer. Noe han Þnsker Ä dele. Dette kan virke som en umulig oppgave, men jeg mener Zurier har lykkes i flere av maleriene som her vises, selv om hans beste bilder dessverre ikke er representert i utstillingen. Galleri Opdahl har dog lagt forholdene ypperlig til rette for oss som betraktere i sin presentasjon av verkene.

---

Arnhild SunnanĂ„ har nylig fullfĂžrt sin master i kunsthistorie fra Universitetet i Oslo, der hennes oppgave omhandlet Olaf H. Langes fin-de-siĂ©cle (1900) kunst. Hun har en bachelor i kunst- og kulturvitenskap fra Universitetet i Stavanger, og en tidligere bachelor i nyskaping/entreprenĂžrskap fra HĂžgskolen i Stavanger. SunnanĂ„ er engasjert som ekstern kurator for Olaf H. Lange-utstillingen som planlegges til hĂžsten 2018 ved Stavanger Kunstmuseum og er frilans galleriassistent ved Prosjektrom Normanns. I tillegg til kunsthistorieforskningen arbeider hun ogsĂ„ med kunstformidling, forelesninger og skriving. Hennes tidligere arbeidserfaring er fra Ăžkonomi og administrasjon inkludert grĂŒndervirksomhet. SunnanĂ„ bor og arbeider i Stavanger.