Maleriet September, i et monumentalt vertikalt orientert format, er nok et av maleriene der Zurier har lykkes best i forhold til egen målsetting og virkningen på meg som betrakter. Den varmrøde høstfargen er ladet med energi og griper tak i meg. En del av fargefeltet på høyre side glir over i en brunlig nyanse, mens noe merkelig skjer i nedre høyre hjørne der et blåplommefarget skissert felt står forlatt. Først når jeg ser nærmere på billedflaten, og ser penselstørkene som ikke helt dekker de underliggende lagene, oppdager jeg hvordan fargene er satt sammen. Det er overraskende egentlig, at prosessen vises. Alt virker sammen; fargens energi og lysende intensitet, rommet som oppstår i maleriets lag-på-lag sjikt. Den ekspressive penselføringen manifesterer den menneskelige gestus og kropp. Bildets taktile henvendelse er nesten påtrengende. Noe umiddelbart opptrer som skaper en erfaring hos meg som betrakter her og nå.
Det jeg opplever skjer i møtet med Zuriers kunst minner om det Susan Sontag sier om sansning i sitt essay “Against Interpretation”: “[…] ours is a culture based on excess, on overproduction; the result is a steady loss of sharpness in our sensory experience…What is important now is to recover our senses. We must learn to see more, to hear more, to feel more.”
Zuriers abstrakte kunst opplever jeg at inviterer oss til å skjerpe og bruke sansene våre, men fra et objektivt ståsted. Og i en atmosfære av klarhet. I stedet for å forstå og tolke er det våre sansninger og refleksjoner dette handler om. Hvordan kroppene våre lagrer minner som sanselige erfaringer. Kanskje oppdager vi at det store og viktigste, selve essensen kan være å finne i de små nyansene. Det kan stilles spørsmål ved om vi har behov for å skjerpe vårt sanseapparat. Hva skjer når vi må beskytte oss mot alle inntrykkene og bildeflommen som omgir oss hver dag? Alle de grusomme nyhetene som vi ikke ønsker å høre lenger. Er det ikke naturlig at sanseapparatet vårt heller må vernes og beskyttes enn å skjerpes? Men hva er det da vi går glipp av?
Det er blant annet minner fra steder, landskap og stemninger Zurier forsøker å fange i maleriet. Han avbilder ikke selve landskapet, men snarere en abstrahert stemming, det du kjenner inni deg når du er i landskapet. Inntrykket som sitter igjen som på sterkt vis blir forsøkt forenklet og redusert ned til en spesiell farge som uttrykker denne essensielle emosjonen. Zuriers malerier kan på den måten leses som en kraftfull samling av opplevelser, noe som har gjort inntrykk på ham, erfaringer. Noe han ønsker å dele. Dette kan virke som en umulig oppgave, men jeg mener Zurier har lykkes i flere av maleriene som her vises, selv om hans beste bilder dessverre ikke er representert i utstillingen. Galleri Opdahl har dog lagt forholdene ypperlig til rette for oss som betraktere i sin presentasjon av verkene.