🎉 Vinner av Pris for sprĂ„k og formidling under Årets tidsskrift 2025 🎉

Landskap uten horisont

Maiken Stenes kunst tar ofte utgangspunkt i et personlig og samfunnsmessig forhold til landskapet. Gjennom prosjektet Via Norske Fjell, som har vokst frem over flere Är, knytter hun individuell erfaring av naturen til bÄde kunsthistoriske og geologiske sammenhenger. Prosjektet, som blant annet bestÄr av en serie totalinstallasjoner, undersÞker hvordan sÊrlig historiske forestillinger om landskapet fortsatt preger vÄrt forhold til naturen i dag: Kritiker Anne Therese Tveita ser nÊrmere pÄ hennes utstilling i Haugesund.

Maiken Stene i egen utstilling, med vendbare bilder. Foto: Grethe Nygaard

Stene insisterer pĂ„ Ă„ betrakte landskapet ikke bare som motiv, men som erfaring og som tankeform. Hennes prosjekt viser en stadig mer inngĂ„ende undersĂžkelse av hvordan vi ser, forstĂ„r og forestiller oss naturen. I Via Norske Fjell del 5, som presenteres som Ă„rets Festivalutstilling pĂ„ Haugesund Billedgalleri i 2025, beveger hun seg enda dypere inn i materien – bokstavelig talt – nĂ„r blikket nĂ„ rettes innover i fjellets indre rom.

Resultatet er en utstilling som kombinerer maleri, installasjon, video og lyd til et helhetlig, scenografisk verk. Publikum mĂžtes av flere vegger av malerier sammen med videoverk og lydspor som alle peker i samme retning: VĂ„r dragning mot naturens indre, og de grenser som aldri helt lar seg overskride. Dette er ikke en utstilling som bare stiller oss foran bilder, men en situasjon som tvinger publikum til Ă„ reflektere over sin egen posisjon som betrakter – fanget mellom et Ăžnske om Ă„ trenge dypere inn, og en erfaring av alltid Ă„ stĂ„ pĂ„ utsiden.

Via Norske Fjell del 5. Foto: Maiken Stene
Via Norske Fjell del 5. Foto: Maiken Stene

Metode

Stene har selv oppsĂžkt fjellvegger og gamle gruveganger, hvor hun med blikk og kropp har undersĂžkt overflatene pĂ„ nĂŠrt hold. Tilbake i atelieret arbeider hun ikke med fotografiske gjengivelser, men med minner og sanseerfaringer, som hun omskaper til vertikale malerier. Denne prosessen har gitt maleriene en ganske sĂŠregen kvalitet. De fremstĂ„r ikke som avbildninger av fjellet eller landskapet, men snarere som vertikale resonanser av fysisk erfaring. Overflatene er bĂ„de ru og glatte, mĂžrke og lysende – som om de forsĂžker Ă„ etterligne ikke hvordan fjellet ser ut, men hvordan det kjennes Ă„ stĂ„ tett inntil en vegg av stein, omgitt av stillhet, kulde, fukt og ekko.

Her ligger ogsĂ„ et sentralt spenningsfelt: en geolog kan forklare hva fjell er i mĂ„lbare, vitenskapelige termer, mens kunstnerens tilnĂŠrming gir en annen form for innsikt – kroppslig, mental, og ikke minst filosofisk. Hos Stene er maleriet et medium som ikke gir oss fakta, men en erfaring av hva fjell kan bety for oss i vĂ„r samtid. Overflatene i Stenes malerier er fulle av bruddlinjer, pigmentavleiringer og spor som bĂ„de minner om geologiske formasjoner og maleriske prosesser. Resultatet er en erfaring av motstand. Vi trekkes inn, men holdes tilbake; vi sĂžker dypet, men stĂ„r igjen pĂ„ utsiden. Det er nettopp i dette paradokset at Stenes kunst Ă„pner seg.

Denne erfaringen klinger med Henrik Ibsens dikt Bergmanden (1851), der en mytisk vokter taler fra fjellets indre: «Jeg stĂ„r der i natten og vokter min skatt – du skaffer deg aldri det hele.» Hos Ibsen er naturen alltid en vokter, alltid i besittelse av noe uinntagelig. Stenes arbeider gir en visuell resonans til dette motivet. Hun lar oss ane dypet, men bare for Ă„ minne oss om at grensen alltid bestĂ„r.

De 18 maleriene i utstillingen stĂ„r som vegger, malt pĂ„ begge sider og plassert i rammer pĂ„ hjul. De kan flyttes og roteres, men de forblir barrierer. Som i et koreografert landskap oppstĂ„r det her et rom der betrakteren stadig mĂ„ forskyve seg, omgĂ„ veggene, lete etter Ă„pninger. Malerisk arbeider Stene bĂ„de med intuitive bevegelser – rulle, hĂ„ndavtrykk, brede penselstrĂžk – men ogsĂ„ med ettertenksomhet. Resultatet er flater som ligner bergvegger utsatt for erosjon, sedimentering, lys og mĂžrke. Noen steder Ă„pner lerretene seg og vi aner sĂ„ vidt (om bare forventningen av) et utsnitt av et landskap i sol, andre steder som mĂžrke gruvesjakter. Men uansett stĂ„r vi like fullt alltid igjen foran den ugjennomtrengelige overflaten.

Installasjonsbilde fra Via Norske Fjell del 5. Foto: Maiken Stene

Kunsthistoriske referanser

Her berĂžrer Stene en grunnleggende kunstfilosofisk problemstilling: forholdet mellom illusjon og materialitet. Helt siden renessansen har maleriet blitt forstĂ„tt som et vindu mot verden, en Ă„pning mot et imaginĂŠrt rom. Leon Battista Albertis berĂžmte formulering av maleriet som et «Äpent vindu» viser hvordan kunsten ble sett som et middel til Ă„ overskride virkeligheten. Stene vender dette prinsippet pĂ„ hodet. Hun viser oss ingen Ă„pning, men snarere en vegg. Hennes malerier er ikke vinduer, men en overflate som motsetter seg blikket. I denne forstanden kan hun kanskje leses i dialog med modernistiske kunstnere som Jackson Pollock eller Mark Rothko, som pĂ„ hver sin mĂ„te lot lerretet vĂŠre et felt for erfaring, heller enn et bilde av “noe”?

Samtidig ledes tankene til Caspar David Friedrichs ikoniske verk Vandreren over tĂ„kehavet (1818), der en ensom skikkelse stĂ„r foran et landskap som bĂ„de Ă„penbarer og skjuler seg. Her viser naturen seg som et uoverskridelig rom. Hos Friedrich er dette knyttet til romantikkens sublime og Ă„ndelige erfaring. Hos Stene oppstĂ„r en parallell spenning, hvor hun vender blikket innover i stedet for utover. Hun stĂ„r ikke pĂ„ en fjelltopp og skuer utover horisonten, men snarere tett inntil bergveggen, og i overflatens motstand. PĂ„ dette punktet minner hun om refleksjonen i et kuratorbrev som Carla Zaccagnini skrev fra Bienal de SĂŁo Paulo i 2020: Modernitetens panoramiske utsyn – belvederet, tĂ„rnet, oversikten – bygger pĂ„ distanse, pĂ„ Ă„ se verden «som utenfor oss selv». Stene gjĂžr det motsatte. Hun plasserer betrakteren i et rom uten utsikt, uten horisont, der vi er viklet inn i fjellets kropp, slik jungelen i Zaccagninis tekst fremstĂ„r: Ugjennomsiktig, nĂŠrgĂ„ende, uten panoramisk oversikt.

Hos Friedrich fĂ„r vi romantikkens Ă„ndelige horisont; hos Stene en samtidig erfaring av naturen som bĂ„de ressurs, masse og gĂ„te. Selv i en tid der fjellet kan kartlegges og brytes ned til minste mineral, mĂžter vi likevel en grense for vĂ„r erkjennelse – og det er nettopp denne grensen hun setter i scene.

Detaljbilde. Foto: Maiken Stene
Via Norske Fjell del 5. Foto: Maiken Stene
Detaljbilde. Foto: Maiken Stene

Fordreid dialog med landskapsmaleriet

I norsk kunsthistorie finnes en sterk tradisjon for landskapsmaleri, sĂŠrlig fra nasjonalromantikken. Kunstnere som Johan Christian Dahl og Hans Gude sĂžkte Ă„ gi fjell og fosser en monumental karakter som bĂ„de skulle uttrykke naturens storhet og nasjonens identitet. Stenes prosjekt stĂ„r i dialog med denne tradisjonen, men snur den pĂ„ hodet. Der de malte utsikten mot fjellmassivet, maler hun opplevelsen av Ă„ stĂ„ tett pĂ„ – uten oversikt, uten avstand.

Utstillingens to videoverk forsterker denne tematikken. I det fÞrste verket tar Stene og filmfotograf Hanna BiÞrnstad oss inn i gruven, dypt inn i rom som mennesker gravde ut pÄ 1800-tallet. Kameraet registrerer overflater med spor av arbeid, slit og tidens gang. Vi aner deres tilstedevÊrelse, men menneskene som arbeidet der er for lengst borte. Men sporene etter dem vil bestÄ. Her ser vi igjen hvordan natur og kultur flettes sammen: fjellet er bearbeidet, men aldri erobret.

Det andre videoverket har vokst frem under utstillingens fĂžrste dager. Her har Stene latt dansere bevege de tosidige lerretene rundt i rommet, skyve dem rundt og rotere dem rundt sin egen akse. “Veggene” blir nĂ„ mobile, nesten lekende, men de forblir like fullt ugjennomtrengelige. Selv nĂ„r Ă©n vegg forseres mĂžter vi pĂ„ nye lag. Kroppenes koreografi understreker pĂ„ underfundig vis hvordan vi alltid er bundet til overflaten. Det er verd Ă„ nevne at denne performancen ogsĂ„ vises som en del av utstillingen.

Lydkunstner Greg Pope. Foto: Grethe Nygaard
Detaljbilde. Foto: Maiken Stene

Fjellets stemme

Det er sĂŠrlig lydsporet som setter en underliggende rytme for hele installasjonen. I samarbeid med lydkunstner Greg Pope har Stene utviklet en komposisjon som gir malmen en stemme – en slags syngende klang fra dypet av fjellet. Denne pulserende lyden virker nesten umerkelig pĂ„ kroppen: betrakterens pust og puls justeres gradvis, som om man langsomt trekkes inn i verket. Resultatet er en erfaring av samklang, der kropp og rom glir over i hverandre i en felles resonans. Her trer et viktig poeng frem: lydsporet minner oss om at fjellet ikke er stumt. Det bĂŠrer i seg ekko av geologiske prosesser, menneskelig arbeid og minner om det som har vĂŠrt. NĂ„r malmen «synger», er det ikke bare et kunstnerisk grep, men ogsĂ„ en pĂ„minnelse om at naturen har en egen stemme, en egen rytme som overskrider vĂ„r.

Stenes utstilling kan leses som en undersĂžkelse av grenser. Vi stĂ„r foran en vegg av malerier som fremstĂ„r ugjennomtrengelige. Videoene viser oss gruveganger vi ikke kan gĂ„ inn i. Lydsporet trekker oss inn, men bare til en viss grense. Det er som om hele utstillingen peker pĂ„ vĂ„r dragning mot naturens indre – samtidig som vi aldri helt fĂ„r tilgang.

Maiken Stene i egen utstilling. Foto: Grethe Nygaard

Filosofiske betraktninger

Her kan man trekke pÄ filosofiske refleksjoner fra Edmund Burke og Immanuel Kant, som pÄ 1700-tallet beskrev naturens «sublime» dimensjon: det overveldende som bÄde tiltrekker og avskrekker. Fjellveggen er vakker, men ogsÄ truende; den gir en opplevelse av Ä vÊre del av noe langt stÞrre enn oss selv. Stene revitaliserer dette begrepet, men uten romantikkens idealiserende filter. Hos henne er fjellet bÄde geologisk realitet og kulturelt symbol, bÄde konkret masse og metafor.

Denne dobbeltheten – dragningen mot dyp og pĂ„minnelsen om overflate – gir Stenes utstilling en sĂŠregen filosofisk opplevelse. Den peker mot erkjennelsen av at naturen aldri kan eies eller temmes, men bare erfares. Vi kan grave, analysere og fortolke, men vi vil alltid mĂžte en hindring. Hos Stene blir dette ikke et nederlag, men en Ă„penbaring: det er nettopp i mĂžtet med grensen at kunsten fĂ„r sin styrke.

VÄr posisjon

Via Norske Fjell del 5 er ikke en utstilling som gir enkle svar. Den stiller oss foran vegger vi ikke kan passere, foran overflater vi ikke kan lese fullt ut, foran klanger som bÄde lokker og avviser. PÄ den mÄten speiler den vÄr egen posisjon i mÞte med naturen: vi er avhengige av den, formet av den, men aldri fullt ut i stand til Ä beherske den.

Stenes verk minner oss om at landskapet ikke bare er bakgrunn eller ressurs, men en aktiv kraft som vi selv er ulĂžselig vevd inn i. Hun skaper immersive rom, der vi ikke lenger stĂ„r utenfor som passive betraktere, men snarere opplever gjennom kropp og pust, i relasjon til maleri, lyd og rom. Resultatet er en intens erfaring av Ă„ stĂ„ foran noe som alltid vil vĂŠre stĂžrre enn oss selv – og som vi like fullt er en del av.

Via Norske Fjell del 5. Foto: Maiken Stene
Via Norske Fjell del 5. Foto: Maiken Stene

More info

Maiken Stene: Via Norske Fjell del 5

17. august - 21. september 2025

Filmfestivalutstillingen, Haugesund Billedgalleri

About the author

Anne Therese Tveita er frilans kunstkritiker, skribent og foredragsholder.

All articles by Anne Therese Tveita