Metode
Stene har selv oppsĂžkt fjellvegger og gamle gruveganger, hvor hun med blikk og kropp har undersĂžkt overflatene pĂ„ nĂŠrt hold. Tilbake i atelieret arbeider hun ikke med fotografiske gjengivelser, men med minner og sanseerfaringer, som hun omskaper til vertikale malerier. Denne prosessen har gitt maleriene en ganske sĂŠregen kvalitet. De fremstĂ„r ikke som avbildninger av fjellet eller landskapet, men snarere som vertikale resonanser av fysisk erfaring. Overflatene er bĂ„de ru og glatte, mĂžrke og lysende â som om de forsĂžker Ă„ etterligne ikke hvordan fjellet ser ut, men hvordan det kjennes Ă„ stĂ„ tett inntil en vegg av stein, omgitt av stillhet, kulde, fukt og ekko.
Her ligger ogsĂ„ et sentralt spenningsfelt: en geolog kan forklare hva fjell er i mĂ„lbare, vitenskapelige termer, mens kunstnerens tilnĂŠrming gir en annen form for innsikt â kroppslig, mental, og ikke minst filosofisk. Hos Stene er maleriet et medium som ikke gir oss fakta, men en erfaring av hva fjell kan bety for oss i vĂ„r samtid. Overflatene i Stenes malerier er fulle av bruddlinjer, pigmentavleiringer og spor som bĂ„de minner om geologiske formasjoner og maleriske prosesser. Resultatet er en erfaring av motstand. Vi trekkes inn, men holdes tilbake; vi sĂžker dypet, men stĂ„r igjen pĂ„ utsiden. Det er nettopp i dette paradokset at Stenes kunst Ă„pner seg.
Denne erfaringen klinger med Henrik Ibsens dikt Bergmanden (1851), der en mytisk vokter taler fra fjellets indre: «Jeg stĂ„r der i natten og vokter min skatt â du skaffer deg aldri det hele.» Hos Ibsen er naturen alltid en vokter, alltid i besittelse av noe uinntagelig. Stenes arbeider gir en visuell resonans til dette motivet. Hun lar oss ane dypet, men bare for Ă„ minne oss om at grensen alltid bestĂ„r.
De 18 maleriene i utstillingen stĂ„r som vegger, malt pĂ„ begge sider og plassert i rammer pĂ„ hjul. De kan flyttes og roteres, men de forblir barrierer. Som i et koreografert landskap oppstĂ„r det her et rom der betrakteren stadig mĂ„ forskyve seg, omgĂ„ veggene, lete etter Ă„pninger. Malerisk arbeider Stene bĂ„de med intuitive bevegelser â rulle, hĂ„ndavtrykk, brede penselstrĂžk â men ogsĂ„ med ettertenksomhet. Resultatet er flater som ligner bergvegger utsatt for erosjon, sedimentering, lys og mĂžrke. Noen steder Ă„pner lerretene seg og vi aner sĂ„ vidt (om bare forventningen av) et utsnitt av et landskap i sol, andre steder som mĂžrke gruvesjakter. Men uansett stĂ„r vi like fullt alltid igjen foran den ugjennomtrengelige overflaten.