Kunstens rolle i dag
Skolen stÄr nÄ midt oppi en fornying av KunnskapslÞftet, ogsÄ kalt Fagfornyelsen. En viktig viderefÞring fra kunnskapslÞftet i 2006 er fokuset pÄ grunnleggende ferdigheter. Men, hovedomrÄdene visuell kommunikasjon, design, kunst og arkitektur er fjernet og kompetansemÄlene er Äpnere. Et sentralt, nytt element i fagfornyelsen er et Þkt tverrfaglig fokus. Tre overordnede tematikker skal speiles i fagplanene og legge opp til tverrfaglig samarbeid. Folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap, og bÊrekraftig utvikling. Utdanningsdirektoratet skriver om for eksempel bÊrekraftig utvikling i relasjon til Kunst og HÄndverk at:
Kritisk undersÞkelse av forbrukskultur og erfaring med bruk og gjenbruk av materialer kan gi elevene grunnlag for Ä gjÞre etiske valg. I arbeid med teknologi, materialer og produktutvikling kan elevene Þke sin bevissthet om hvilken innvirkning naturen har pÄ mennesker, og hvordan menneskets levesett pÄvirker naturen og klimaet.
Med tanke pĂ„ et faglig samarbeid mellom for eksempel norsk og kunst og hĂ„ndverk, er det enkelt og nĂŠrliggende Ă„ jobbe innholdsmessig med norskfaget og formmessig med kunst og hĂ„ndverk. Dette er selvfĂžlgelig helt fint og faktisk et viktig aspekt ved hva kunst og hĂ„ndverk skal bidra med i elevenes lĂŠring. Men jeg er redd for at, med det overordnede fokuset pĂ„ tverrfaglighet, vil faget innta en sekundĂŠr rolle og â i noen tilfeller â bli redusert til en stĂžttespiller. NĂ„ maler jeg ut et âworst case scenarioâ her, men vi vet fra tidligere at omstilling av lĂŠreplaner tar tid og at mindre spesifiserte planer Ă„pner for stor variasjon i undervisningen pĂ„ bĂ„de godt og vondt.
Utdanningsdirektoratet legger for Ăžvrig stor vekt pĂ„ at âfaget dreier tilbake til verkstedet og et Ăžnske om Ă„ sikre praktisk arbeid i materialerâ.Slik kan kunstens rolle igjen bli et verktĂžy for den «ekte» lĂŠringen og fĂ„ lite verdi i seg selv. Fagfornyelsen er delvis implementert og skal etter planen vĂŠre den eneste gjeldende lĂŠreplanen i grunnskolen i lĂžpet av skoleĂ„ret 2021-22.
Med den siste varianten av fagfornyelsen tar jeg meg selv i Ä vÊre hÄpefull ettersom blant annet dybdelÊring virker Ä vÊre i fokus, til forskjell fra den overfladiske puggingen jeg selv er vokst opp med. For kunst og hÄndverksundervisningen kan dette komme gunstig ut, bÄde med tanke pÄ rom for utforsking av materialer og teknikker som resonnerer med den enkelte elev, og ved Ä utfordre og underliggjÞre gjennom kunsten. Men som pÄpekt er det ogsÄ potensielle fallgruver her, spesielt med tanke pÄ krav om tverrfaglighet.
Hva med Den kulturelle skolesekken?
Ved Ä kaste et blikk pÄ den historiske bakgrunnen er det tydelig at faget har blitt dratt mellom nytteverdi og egenverdi. I kunnskapslÞftet 2020 legger som sagt overordnede mÄl og tverrfaglig fokus opp til samarbeid mellom fag for Ä skape en tverrfaglig kompetanse. For kunst og hÄndverksundervisningen kan dette spille seg ut i ubegrenset antall ulike lÞsninger, og noen av disse mÄ nÞdvendigvis vÊre bedre enn andre. De praktisk estetiske fagene er de fagene hvor innholdet har variert mest, uavhengig av lÊreplaner og skolereformer. Det er altsÄ ikke helt fjernt Ä tenke seg til at noen forskjeller i kvalitet pÄ kunstundervisningen i grunnskolen vil oppstÄ ogsÄ under dette kunnskapslÞftet.
Her tror jeg Den kulturelle skolesekken paradoksalt nok kan virke som en utjevnende faktor. Paradokset jeg refererer til er at DKS er regionalt og innholdet i kultursekken har stor variasjon fra fylke til fylke. Men DKSâ produksjoner garanterer, gjennom Kulturtanken, for et kvalitetskrav i innholdet som vises. En annen viktig funksjon som skolesekken potensielt og forhĂ„pentligvis konsekvent fyller, er Ă„ gi kunsten sin egen, viktige plass i skolen: at elevene fĂ„r oppleve produksjonene fĂžrst og fremst i kraft av kunstens egenverdi.
Samarbeidet med DKS er en unik ordning som skal sikre alle skolebarn tilgang pÄ profesjonell kunst. Billedkunst, dans, konserter og annen scenekunst blir utÞvd av profesjonelle kunstnere med lokal tilknytning, med fokus pÄ formidling mot barn. Men det er ikke nÞdvendigvis kunstnerne selv som fungerer som formidlere. Det kan bli opp til skolene og lÊrerne Ä forberede barna pÄ forestillingen de skal se. Denne rollen er helt essensiell med tanke pÄ utbytte av kunstmÞtet elevene fÄr.
Ă
formidle holdninger
En ting er Ä forberede elevene pÄ hva de skal fÄ se, det er ikke alltid hensiktsmessig Ä fÄ fortalt hva man skal fÄ se da dette kan legge fÞringer pÄ opplevelsen. I mange tilfeller er nettopp overraskelsen over de sanseinntrykk som aktiveres en viktig og flott del av kunstopplevelsen. Men, det at lÊrerne gjennom samtale og engasjement viser interesse for kunst generelt, og glede over kunsterfaringen i skolen, kan Äpne opp for fine mÞter med kunsten. I KulturrÄdets utgivelse fra 2005, Barnet og kunsten, skriver Anne Marit SÊther, som har lang erfaring med Ä vise scenekunst i skolen, dette:
Jeg har vÊrt pÄ hundrevis av skolebesÞk. NÄr jeg opplever et slikt lykkelig mÞte, der en hel skole er mottakelige for opplevelsen, kan jeg ofte spore dette tilbake til et viktig bindeledd: Skolens voksne har forberedt besÞket, ikke nÞdvendigvis ved Ä fortelle om tematikk eller innhold eller teaterform. Men gjennom en holdning til besÞket, en holdning til Ä oppleve et kunstnerisk uttrykk.
Vi snakker altsĂ„ om formidling av holdninger. Ă
se verdien av denne formidlingen og gjennomfĂžre det rutinert i forbindelse med DKS vil vĂŠre sentralt i arbeidet med Ă„ gi elevene erfaring av kunst som verdifullt i seg selv. NĂ„r barnets erfaringer rundt et kunstmĂžte snakkes om vil det vĂŠre mer hensiktsmessig Ă„ gĂ„ inn i den filosofiske samtalen, der barnet fĂ„r trekke egne konklusjoner. Kunsten vekker opplevelse av delt erfaring og gir elevene mulighet til Ă„ ta del i en verden som ikke alltid kan uttrykkes gjennom noe annet enn kunstens visuelle, taktile, musikalske sprĂ„k. Ă
skape engasjement og legge til rette for den erfaringen er skolenes oppgave, slik at elevene fÄr et mest mulig fruktbart mÞte med DKS eller andre kunstproduksjoner. Skolen er tross alt en tungt demokratisk institusjon som skal tilby et felles verdi- og kulturgrunnlag for oss alle. Hvordan skolen vektlegger kunst vil derfor pÄvirke hele generasjoner, og en nedprioritering av kunst i skolen er i verste fall forsterkende for sosial ulikhet.
Jeg er veldig spent pĂ„ Ă„ se hvordan den nye lĂŠreplanen kommer til Ă„ utarte seg i kunst og hĂ„ndverk som fag. Det ligger et Ă„penbart potensiale i det Ăžkte fokuset pĂ„ tverrfaglighet, da dette forhĂ„pentligvis vil skape nye sammenhenger for elevene hvor det blir tydelig at kunnskap er overfĂžrbart og at det ikke bare er i mattetimene man fĂ„r bruk for forholdsregning. Min bekymring er at bevissthet rundt kunstens egenverdi vil fĂ„ mindre oppmerksomhet i kunst- og hĂ„ndverksundervisningen til fordel for samarbeidsprosjekter som reduserer kunst og estetiske uttrykk til verktĂžykasse. I sĂ„ fall vil kunst som âverktĂžy for den virkelige lĂŠringenâ bli en alt for kjent realitet. Jeg Ăžnsker at mĂžter med kunst fĂ„r stĂžrre plass i kunst- og hĂ„ndverksundervisningen. Slik fĂ„r man erfaring med kunst og blir fortrolig med det underliggjorte.