Kunstens rolle i dag
Skolen står nå midt oppi en fornying av Kunnskapsløftet, også kalt Fagfornyelsen. En viktig videreføring fra kunnskapsløftet i 2006 er fokuset på grunnleggende ferdigheter. Men, hovedområdene visuell kommunikasjon, design, kunst og arkitektur er fjernet og kompetansemålene er åpnere. Et sentralt, nytt element i fagfornyelsen er et økt tverrfaglig fokus. Tre overordnede tematikker skal speiles i fagplanene og legge opp til tverrfaglig samarbeid. Folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap, og bærekraftig utvikling. Utdanningsdirektoratet skriver om for eksempel bærekraftig utvikling i relasjon til Kunst og Håndverk at:
Kritisk undersøkelse av forbrukskultur og erfaring med bruk og gjenbruk av materialer kan gi elevene grunnlag for å gjøre etiske valg. I arbeid med teknologi, materialer og produktutvikling kan elevene øke sin bevissthet om hvilken innvirkning naturen har på mennesker, og hvordan menneskets levesett påvirker naturen og klimaet.
Med tanke på et faglig samarbeid mellom for eksempel norsk og kunst og håndverk, er det enkelt og nærliggende å jobbe innholdsmessig med norskfaget og formmessig med kunst og håndverk. Dette er selvfølgelig helt fint og faktisk et viktig aspekt ved hva kunst og håndverk skal bidra med i elevenes læring. Men jeg er redd for at, med det overordnede fokuset på tverrfaglighet, vil faget innta en sekundær rolle og — i noen tilfeller — bli redusert til en støttespiller. Nå maler jeg ut et “worst case scenario” her, men vi vet fra tidligere at omstilling av læreplaner tar tid og at mindre spesifiserte planer åpner for stor variasjon i undervisningen på både godt og vondt.
Utdanningsdirektoratet legger for øvrig stor vekt på at “faget dreier tilbake til verkstedet og et ønske om å sikre praktisk arbeid i materialer”.Slik kan kunstens rolle igjen bli et verktøy for den «ekte» læringen og få lite verdi i seg selv. Fagfornyelsen er delvis implementert og skal etter planen være den eneste gjeldende læreplanen i grunnskolen i løpet av skoleåret 2021-22.
Med den siste varianten av fagfornyelsen tar jeg meg selv i å være håpefull ettersom blant annet dybdelæring virker å være i fokus, til forskjell fra den overfladiske puggingen jeg selv er vokst opp med. For kunst og håndverksundervisningen kan dette komme gunstig ut, både med tanke på rom for utforsking av materialer og teknikker som resonnerer med den enkelte elev, og ved å utfordre og underliggjøre gjennom kunsten. Men som påpekt er det også potensielle fallgruver her, spesielt med tanke på krav om tverrfaglighet.
Hva med Den kulturelle skolesekken?
Ved å kaste et blikk på den historiske bakgrunnen er det tydelig at faget har blitt dratt mellom nytteverdi og egenverdi. I kunnskapsløftet 2020 legger som sagt overordnede mål og tverrfaglig fokus opp til samarbeid mellom fag for å skape en tverrfaglig kompetanse. For kunst og håndverksundervisningen kan dette spille seg ut i ubegrenset antall ulike løsninger, og noen av disse må nødvendigvis være bedre enn andre. De praktisk estetiske fagene er de fagene hvor innholdet har variert mest, uavhengig av læreplaner og skolereformer. Det er altså ikke helt fjernt å tenke seg til at noen forskjeller i kvalitet på kunstundervisningen i grunnskolen vil oppstå også under dette kunnskapsløftet.
Her tror jeg Den kulturelle skolesekken paradoksalt nok kan virke som en utjevnende faktor. Paradokset jeg refererer til er at DKS er regionalt og innholdet i kultursekken har stor variasjon fra fylke til fylke. Men DKS’ produksjoner garanterer, gjennom Kulturtanken, for et kvalitetskrav i innholdet som vises. En annen viktig funksjon som skolesekken potensielt og forhåpentligvis konsekvent fyller, er å gi kunsten sin egen, viktige plass i skolen: at elevene får oppleve produksjonene først og fremst i kraft av kunstens egenverdi.
Samarbeidet med DKS er en unik ordning som skal sikre alle skolebarn tilgang på profesjonell kunst. Billedkunst, dans, konserter og annen scenekunst blir utøvd av profesjonelle kunstnere med lokal tilknytning, med fokus på formidling mot barn. Men det er ikke nødvendigvis kunstnerne selv som fungerer som formidlere. Det kan bli opp til skolene og lærerne å forberede barna på forestillingen de skal se. Denne rollen er helt essensiell med tanke på utbytte av kunstmøtet elevene får.
Å formidle holdninger
En ting er å forberede elevene på hva de skal få se, det er ikke alltid hensiktsmessig å få fortalt hva man skal få se da dette kan legge føringer på opplevelsen. I mange tilfeller er nettopp overraskelsen over de sanseinntrykk som aktiveres en viktig og flott del av kunstopplevelsen. Men, det at lærerne gjennom samtale og engasjement viser interesse for kunst generelt, og glede over kunsterfaringen i skolen, kan åpne opp for fine møter med kunsten. I Kulturrådets utgivelse fra 2005, Barnet og kunsten, skriver Anne Marit Sæther, som har lang erfaring med å vise scenekunst i skolen, dette:
Jeg har vært på hundrevis av skolebesøk. Når jeg opplever et slikt lykkelig møte, der en hel skole er mottakelige for opplevelsen, kan jeg ofte spore dette tilbake til et viktig bindeledd: Skolens voksne har forberedt besøket, ikke nødvendigvis ved å fortelle om tematikk eller innhold eller teaterform. Men gjennom en holdning til besøket, en holdning til å oppleve et kunstnerisk uttrykk.
Vi snakker altså om formidling av holdninger. Å se verdien av denne formidlingen og gjennomføre det rutinert i forbindelse med DKS vil være sentralt i arbeidet med å gi elevene erfaring av kunst som verdifullt i seg selv. Når barnets erfaringer rundt et kunstmøte snakkes om vil det være mer hensiktsmessig å gå inn i den filosofiske samtalen, der barnet får trekke egne konklusjoner. Kunsten vekker opplevelse av delt erfaring og gir elevene mulighet til å ta del i en verden som ikke alltid kan uttrykkes gjennom noe annet enn kunstens visuelle, taktile, musikalske språk. Å skape engasjement og legge til rette for den erfaringen er skolenes oppgave, slik at elevene får et mest mulig fruktbart møte med DKS eller andre kunstproduksjoner. Skolen er tross alt en tungt demokratisk institusjon som skal tilby et felles verdi- og kulturgrunnlag for oss alle. Hvordan skolen vektlegger kunst vil derfor påvirke hele generasjoner, og en nedprioritering av kunst i skolen er i verste fall forsterkende for sosial ulikhet.
Jeg er veldig spent på å se hvordan den nye læreplanen kommer til å utarte seg i kunst og håndverk som fag. Det ligger et åpenbart potensiale i det økte fokuset på tverrfaglighet, da dette forhåpentligvis vil skape nye sammenhenger for elevene hvor det blir tydelig at kunnskap er overførbart og at det ikke bare er i mattetimene man får bruk for forholdsregning. Min bekymring er at bevissthet rundt kunstens egenverdi vil få mindre oppmerksomhet i kunst- og håndverksundervisningen til fordel for samarbeidsprosjekter som reduserer kunst og estetiske uttrykk til verktøykasse. I så fall vil kunst som “verktøy for den virkelige læringen” bli en alt for kjent realitet. Jeg ønsker at møter med kunst får større plass i kunst- og håndverksundervisningen. Slik får man erfaring med kunst og blir fortrolig med det underliggjorte.