🎉 Vinner av Pris for sprĂ„k og formidling under Årets tidsskrift 2025 🎉

Kunstens rolle i barns dannelse

I denne teksten diskuterer Marie Skretting kunstundervisning og Den kulturelle skolesekkens rolle i grunnskolen: «Hvordan har den sett ut gjennom historien til den norske skolen?» Hun spÞr hvilken rolle kunst tillegges i grunnskolen og peker pÄ et uheldig historisk ballspill mellom egenverdi og nytteverdi.

Foto: Wikimedia Commons

Nytten kan bli foretrukket og kunstens rolle kan bli Ă„ gjĂžre elevene flinkere til noe annet. Et slikt instrumentelt utgangspunkt gir ikke kunsten og kulturen den plassen den mĂ„ ha, som en kilde til opplevelser, erfaringer og innlevelse som ikke kan erstattes av noe annet.Østberg, “Innledning,” 12.

Jeg minnes min egen grunnskolegang (2001-2011) og hvordan kunst og hĂ„ndverk, eller kunst generelt, sĂ„ ut for oss elever. PĂ„ barneskolen var det veldig teknisk: slĂžyd, symaskinsertifikatet, sy i filt, lĂŠre Ă„ strikke. Det er fĂžrst fra ungdomsskolen jeg husker noe som minner om kunsthistorie; Edvard Munch og Hans Gude var blant kunstnerne vi ble kjent med, men omfanget var nĂ„r de levde, og evne til Ă„ gjenkjenne de mest kanoniserte motivene deres. De praktiske estetiske fagene var sterkt preget av lĂŠrerne som underviste faget. Det kjekkeste Ă„ret med for eksempel musikk var i 7. Klasse. Da var kontaktlĂŠreren vĂ„r profesjonell musiker og det gjenspeilte seg i gjennomfĂžrt produsert musikal og noe omdistribuering av fagtimer (gjerne fra KRLE til musikk). Andre Ă„r var musikkundervisningen eksempelvis begrenset til playback CD med hakk i, som spilte The Beatles’ Yesterday pĂ„ repeat.

Skoleloven som ble innfÞrt i 1889 gjorde folkeskolen tilgjengelig for alle, og det vi kaller praktisk estetiske fag har vÊrt pÄ timeplanen for barn i hele Norge siden. I dag har alle elever fastsatte timer hver uke til kunst og hÄndverk, noe som for mange barn er hÞydepunktet i skoleuka. Siden skoleloven ble vedtatt har det skjedd mye med de estetiske fagene og mÄten vi forholder oss til kunst pÄ, bÄde i samfunnet generelt og i grunnskolen spesielt. Skolen er opplest og vedtatt et sted for dannelse og utdannelse. Kunsten og det praktiske estetiske arbeidet har hatt ulike roller knyttet til nettopp dannelse og utdannelse. Hvilket forhold har grunnskolen hatt til kunst i undervisningen gjennom historien? Hvordan ser disse rollene ut i vÄr tid? I dag har vi Den kulturelle skolesekken som skal sÞrge for at skolebarn fÄr oppleve kunst og kultur pÄ profesjonelt nivÄ. Hva er Den kulturelle skolesekkens rolle til den norske skolen?

Organisasjonskart Kulturtanken – Den kulturelle skolesekken Norge

At fokuset pĂ„ kunstens rolle i skolen har skiftet og variert jevnt og trutt viser historien. Den kulturelle skolesekken (heretter DKS) ble i 2001 en statlig institusjon for kulturformidling til elever i barneskolen. DKS er et samarbeid mellom Kunnskaps- og Kulturdepartementet, og i 2016 ble Kulturtanken opprettet med ansvar for Ă„ forvalte, kvalitetssikre og utvikle DKS-ordningen.”“Om DKS”, Den Kulturelle Skolesekken, https://www.denkulturelleskolesekken.no/forside/om-dks/Da den kulturelle skolesekken ble en nasjonal ordning i 2001 var Ăžnsket at man skulle sikre alle skoleelever tilgang pĂ„ profesjonelle kunstuttrykk flere ganger i Ă„ret, bĂ„de i skolen og pĂ„ andre arenaer. DKS er kanskje det eneste rommet i skolen hvor kunsten fĂ„r helt og fullt ut vist sin egenverdi, sin egen kraft — fri fra skjemaer og vurderinger og krav. I hvert fall ideelt sett. Allerede i ordningens fĂžrste Ă„r ble det lĂžftet frem bekymringer om at den bakenforliggende motivasjonen til satsingen kom fra et Ăžnske om fĂžrst og fremst Ă„ bidra til at den “viktige” lĂŠringen ble bedre. Trenger det vĂŠre sĂ„ dumt, spĂžr man seg kanskje? Det viktigste er vel at barna eksponeres for kunst? Kunst i skolen og kunsterfaring for barn i utvikling er berikende for annen type lĂŠring, og dette er det viktig Ă„ benytte seg av. Men det er stor forskjell pĂ„ Ă„ gi kunsten sin egen plass i skolen, og Ă„ hovedsakelig trykke den godt ned i en verktĂžykasse som egentlig hĂžrer til matte og naturfag.


Jeg var selv publikummer pĂ„ DKS i Ă„rene 2001-2011, i Rogaland Fylkeskommune. Klassen min Ăžnsket alltid forestillingene velkomne som etterlengtede avbrekk fra skolehverdagen, men jeg klarer ikke helt Ă„ skille DKS’ opptredener fra andre kreative innslag i regi av en over gjennomsnittlig teatralsk kontaktlĂŠrer. FĂžrst gjennom Ă„ jobbe for kunstinstitusjoner som var en del av DKS’ formidlingsprogram, forstod jeg hvilken ressurs ordningen er. Det mine kolleger fortalte gjenspeilte i liten grad det inntrykket (eller rettere sagt mangel pĂ„ inntrykk) jeg satt med fra jeg selv opplevde DKS i skolen. Det mistenker jeg at det er hovedsakelig to grunner til: ansvaret for DKS ligger regionalt, og formidlingen av DKS’ prosjekt nĂ„r ikke alltid ut til elever og foreldre.

At regionene selv er ansvarlige for innholdet til DKS ble tydelig for meg nÄr jeg i de senere Ärene jobbet for institusjoner under Oslo fylkeskommune som var aktive i utviklingen av DKS program og gjennomfÞring. Det regionalt forankrede mandatet til DKS innebÊrer at det er like mange skolesekker som fylker. Innholdet er ikke det samme, men de har til felles at det skal vÊre fokus pÄ Ä engasjere lokale profesjonelle kunstnere i produksjonene. Skolesekken til Rogaland fylkeskommune pÄ starten av 2000-tallet vil derfor ikke ha sett lik ut som skolesekken til Oslo fylkeskommune mot slutten av 2010-tallet.


Da jeg selv var barn var jeg bevisst formidling som konsept bare i den grad jeg mente at en lĂŠrer var “flink til Ă„ lĂŠre bort”, eller “traff meg” med mĂ„ten hen tilnĂŠrmet seg elevgruppen. Som voksen med faglig bakgrunn fra kunsthistorie og praktisk bakgrunn innen kunstformidling har jeg selvfĂžlgelig et mer nyansert forhold til dette. Det skulle ta litt tid fĂžr jeg forstod at formidling er sĂ„ mye mer enn reproduksjon av kunnskap. Formidling som skaper holdninger og Ă„penhet for nye kunstuttrykk og glede over kunstens egenart legger grunnlag for positive kunstopplevelser.


Jeg sitter med et inntrykk av at formidlingen av kunst som bygger bro mellom barna og produksjonen av kunst tidvis mangler. Har dette en sammenheng med det varierende forholdet skolen har hatt til kunst gjennom historien? — at den ikke har hatt en tydelig rolle? Utdannelse eller dannelse, har skolen i det hele tatt et ansvar for Ă„ tilby rene kunsterfaringer til elevene sine? Opp gjennom Ă„rene har skolereformene fokusert ulikt pĂ„ hva kunsten skulle gjĂžre for elevene, og det spilles ball mellom fokuset pĂ„ egenverdi/skapende arbeid og nytteverdien.


Theodor Kittelsen, Langt langt borte saa han noget lyse og glitre, 1900. Foto: Nasjonalmuseet/HĂžstland, BĂžrre

Et historisk blikk pÄ utviklingen til kunst og hÄndverk, og kunst i skolen



Det varierte skoletilbudet i de forskjellige landsdelene gĂ„r helt tilbake til 1889. PĂ„ grunn av manglende ressurser, bĂ„de materielt og pĂ„ kompetanse, var det pĂ„ denne tiden stort sett tegning som ble gjennomfĂžrt av formingsundervisning.Haabesland og Vavik, Kunst og hĂ„ndverk, 30.Rundt Ă„r 1900 var hĂ„ndverksfagene adskilt mellom slĂžyd, hĂ„ndverk for jenter, og tegning. Det var likevel en felles metode for fagene: “barna skulle reprodusere og kopiere anerkjente, vakre forbilder eller modeller. Det gjaldt Ă„ vĂŠre nĂžyaktig”.Haabesland og Vavik, Kunst og hĂ„ndverk, 33.Det var praktiske Ă„rsaker til at man hadde hĂ„ndverksundervisning, og tegningen ble sett pĂ„ som en lĂŠringsstĂžttende aktivitet for andre fag og for elevens kognitive utvikling. Som vi skal se vil fokuset pĂ„ kunstens generelle lĂŠringsstĂžttende fordeler stadig vende tilbake i de ulike skolemodellene og lĂŠreplanene vi har hatt frem til i dag.


Det skulle gÄ en del Är fÞr man fikk en dialog mellom barn og pedagog i lÊringssituasjonen. Men allerede helt pÄ begynnelsen av 1900-tallet fantes pedagoger som fremmet ideer om at smÄ barn burde tegne fritt fra egen fantasi. Disse ideene ble viktigere og viktigere, og i mellomkrigstiden skulle fri tegning gradvis bli vanlig praksis i skolene. Spesielt tre impulser ble viktige for formingsfagene i grunnskolen: kunstpedagogikken, den moderne kunsten, og barnepsykologisk forskning.


Kunstpedagogikken skilte seg fra formidlingspedagogikken ved at den fokuserte pÄ forstÄelse og opplevelse av kunst, samtidig som den omfattet barnas egen skapende aktivitet.Haabesland og Vavik, Kunst og hÄndverk, 36.Utvikling av egen kunstnerisk praksis i kombinasjon med kunnskap om kjente kunstverk ble fremhevet som viktige i prosessen av Ä utvikle en estetisk sans. Disse tankene fikk fotfeste i Norge pÄ begynnelsen av 1900-tallet, men Ä gjennomfÞre det i praksis i skolene tok lengre tid.


Den brede rekken kunstretninger som utviklet seg fra 1900 var ogsÄ viktig for Ä anerkjenne barns kreativitet og skapende evne. Flere av kunstretningene, som ekspresjonisme, surrealisme og dadaisme, dyrket nettopp den barnslige spontaniteten og nysgjerrigheten. Disse tankene ble tatt inn i faget tegning, som begynte Ä nÊrme seg status som kunstfag i skolen.Haabesland og Vavik, Kunst og hÄndverk, 38.Erfaringene og opplevelsen av tingene ble viktigere enn tingene selv og man beveget seg dermed bort fra etterligningens strenge regime.

Forskningen innen barnepsykologi ved begynnelsen av 1900-tallet hadde stor betydning for utviklingen av formingsfagene. Plutselig anerkjente man at barn hadde en sÊregen karakter, at de ikke bare var smÄ versjoner av voksne. Blant annet betydde dette at man erkjente at barn mÄtte fÄ undervisning pÄ egne premisser.Haabesland og Vavik, Kunst og hÄndverk, 39.Selv om normalplanen av 1939 hadde tydelige fÞringer som var preget av Þkt oppmerksomhet rundt barnets individuelle ferdigheter og sÊregne psykologi, tok det tid fÞr det i praksis ble gjennomfÞrt.Haabesland og Vavik, Kunst og hÄndverk, 47.

Utviklingspedagogikken, som ble skolereform pĂ„ 1960-tallet hadde som mĂ„l Ă„ utvikle den enkelte elevs skapende evner gjennom bruk av ulike materialer, men allerede pĂ„ 70-tallet fĂžrte den Ăžkende strĂžmmen av bilder gjennom massemedia til en kritikk av utviklingspedagogikken og hvordan den oversĂ„ barns pĂ„virkning av kulturelle bilder. I sammenheng med de kulturelle bildene Ăžnsket man ogsĂ„ Ă„ ruste elevene til Ă„ kunne nĂŠrme seg dem kritisk. Denne impulsen skulle legge grunnlaget for bildeanalysen i skolen.Ibid.MĂžnsterplanen av 1974 lovfestet ForsĂžksplanens sammenslĂ„ing av formingsfagene, og likestilte undervisningen for gutter og jenter. Sentrale begreper i MĂžnsterplanen var fremdeles knyttet til “utvikling og vekst av estetiske og skapende evner”.Haabesland og Vavik, Kunst og hĂ„ndverk, 55.Fokuset skifter med andre ord raskt: pĂ„ den ene siden Ăžnskes det Ă„ gi plass til utvikling av elevenes skapende evner gjennom praktisk arbeid og eksperimentering med ulike materialer. PĂ„ den andre siden kommer et krav om en teoretisk kompetanse i form av billedanalyse som i stĂžrre grad er forenlig med skolens lĂŠringsmodeller. Disse trenger ikke Ă„ ekskludere hverandre, men vi snakker om et fag med svĂŠrt presset antall timer, og prioritering blir nĂždvendig.


MĂžnsterplanen skilte seg fra tidligere lĂŠreplaner ved at den fungerte som retningsgivende rammeplan.Ryssevik,“LĂŠreplanar - mellom teori, trendar og tradisjon”, Utdanningsforbundet, https://www.utdanningsforbundet.no/var-politikk/kunnskapsgrunnlag/publikasjoner/2018/lareplanar--mellom-teori-trendar-og-tradisjon/ Skolene og lĂŠrerne mĂ„tte derfor lage lokale lĂŠreplaner som skulle reflektere nĂŠrmiljĂžet og aktualisere de overordnede mĂ„l pĂ„ lokalt plan. Dette fĂžrte naturlig nok til stor variasjon i hva som ble lĂŠrt rundt om i landet. Ikke bare sĂ„ de lokale planene ulike ut — dette var jo strengt tatt poenget — men det var stor variasjon i hvorvidt skolene klarte Ă„ produsere lokalt innhold som var faglig relevant for de overordnede mĂ„lene.Haabesland og Vavik, Kunst og hĂ„ndverk, 71.I denne modellen med lokalt fokus og Ă„pne planer, ligger mye potensiale som ikke fullbyrdes i denne omgang. At skoleverket feiler i dette forsĂžket vil fĂžre til endring mot nasjonale standarder, og i formingen fĂ„r kunst og kreativ utfoldelse igjen rolle som stĂžttespiller for generell lĂŠring.


PĂ„ 1990-tallet skiftet fokuset fra det lokale til det nasjonale, spesielt med L97 som var den fĂžrste LĂŠreplanen for grunnskolen. Her fikk skolene planer med lite rom for fleksibilitet sammenlignet med tidligere. L97 hadde utgangspunkt i nasjonale felleskrav og vektla teori og detaljkunnskap.Ryssevik,“LĂŠreplanar - mellom teori, trendar og tradisjon”, Utdanningsforbundet, https://www.utdanningsforbundet.no/var-politikk/kunnskapsgrunnlag/publikasjoner/2018/lareplanar--mellom-teori-trendar-og-tradisjon/Denne vektleggingen var det mange som reagerte negativt pĂ„ med tanke pĂ„ kunst og hĂ„ndverk. Det er klart at mĂ„lbare stĂžrrelser ikke er like enkelt Ă„ forholde seg til i fag som kunst og hĂ„ndverk, som i for eksempel matematikk der man sĂžker konkrete svar pĂ„ konkrete spĂžrsmĂ„l. Men noen hĂ„ndfaste krav er likevel gunstig med tanke pĂ„ Ă„ sikre et likt tilbud i undervisningen til elever rundt om i landet. Som vist har fleksibiliteten i fagplanene ikke alltid fĂ„tt optimale utfall, selv om mĂ„let i lokalt forankrede kulturelle innspill har vĂŠrt sammenlignbart lĂŠringsutbytte.


Med L97 ble formingsfaget til Kunst og hĂ„ndverk. Navneendringen her er avslĂžrende og vitner om en endring i mĂ„l og innhold. Kunst betydde i denne sammenhengen ikke bare at elevene skulle ha opplĂŠring i formingsteknikker og materialer, men man skulle lĂŠre noe kunsthistorie - med fokus pĂ„ Ă„ bli kjent med kjente kunstnere gjennom tidene. Da fagplanen i kunst og hĂ„ndverk fĂžrst var oppe til hĂžring i departementet “var det 95 navn pĂ„ kunstnere som elevene skulle eller kunne bli kjent med. I endelig utgave ble dette antallet redusert til 41”.Haabesland og Vavik, Kunst og hĂ„ndverk, 80.Dette sier noe om hvor ambisiĂžs omstruktureringen var, og ikke minst sier det noe om i hvilken retning man sĂžkte de mĂ„lbare stĂžrrelsene. Men, folk med praktisk erfaring i faget tok til motmĂŠle. Et sĂ„ teoritungt kunstfag ville gitt lite rom for levende kunstmĂžter.


Den neste store endringen i grunnskolen kom i 2006 med KunnskapslÞftet.St. meld. 30.Bakgrunnen for KunnskapslÞftet var blant annet Þkt fokus pÄ internasjonale standarder og mÄlinger, der norske elever kom dÄrligere ut av det enn man hadde forventet. I kunst og hÄndverk var kompetansemÄlene strukturert under de fire hovedomrÄdene visuell kommunikasjon, design, kunst og arkitektur. Fordelen med tydelige kompetansemÄl er en sikring av lik undervisning. Jeg er selv et barn av denne skolen, og etter Ärevis med klare krav og beskjeder av hva som forventes av meg i de ulike fagene, er dette noe jeg responderer bra pÄ. Bra, i den forstand at jeg gjÞr det bra i skolens vurderingsformer. Men jeg mistenker ogsÄ at denne mÄten Ä lese fag pÄ gjÞr det vanskelig Ä tre utenfor disse faste rammene. Jo Äpnere en oppgave, jo vanskeligere Ä gjennomfÞre. Kunst og hÄndverk burde ideelt sett balansert ut de rigide og strikte aspektene i KunnskapslÞftet, ved for eksempel Ä Äpne for kreative lÞsninger og visualisering av nye koblinger. Den skolemodellen jeg kjente pÄ grunnskolen hadde en god vei Ä gÄ mot det Ä slippe kunstens underliggjÞrende vesen inn mellom alle kompetansemÄlenes stengsler.

Fra Jonathan Baldock, Me, Myself and I pÄ Kunsthall Stavanger.

Kunstens rolle i dag


Skolen stÄr nÄ midt oppi en fornying av KunnskapslÞftet, ogsÄ kalt Fagfornyelsen. En viktig viderefÞring fra kunnskapslÞftet i 2006 er fokuset pÄ grunnleggende ferdigheter. Men, hovedomrÄdene visuell kommunikasjon, design, kunst og arkitektur er fjernet og kompetansemÄlene er Äpnere. Et sentralt, nytt element i fagfornyelsen er et Þkt tverrfaglig fokus. Tre overordnede tematikker skal speiles i fagplanene og legge opp til tverrfaglig samarbeid. Folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap, og bÊrekraftig utvikling. Utdanningsdirektoratet skriver om for eksempel bÊrekraftig utvikling i relasjon til Kunst og HÄndverk at:


Kritisk undersĂžkelse av forbrukskultur og erfaring med bruk og gjenbruk av materialer kan gi elevene grunnlag for Ă„ gjĂžre etiske valg. I arbeid med teknologi, materialer og produktutvikling kan elevene Ăžke sin bevissthet om hvilken innvirkning naturen har pĂ„ mennesker, og hvordan menneskets levesett pĂ„virker naturen og klimaet.Utdanningsdirektoratet, “Kunst og hĂ„ndverk (KHV01‑02). Tverrfaglige temaer.”


Med tanke pĂ„ et faglig samarbeid mellom for eksempel norsk og kunst og hĂ„ndverk, er det enkelt og nĂŠrliggende Ă„ jobbe innholdsmessig med norskfaget og formmessig med kunst og hĂ„ndverk. Dette er selvfĂžlgelig helt fint og faktisk et viktig aspekt ved hva kunst og hĂ„ndverk skal bidra med i elevenes lĂŠring. Men jeg er redd for at, med det overordnede fokuset pĂ„ tverrfaglighet, vil faget innta en sekundĂŠr rolle og — i noen tilfeller — bli redusert til en stĂžttespiller. NĂ„ maler jeg ut et “worst case scenario” her, men vi vet fra tidligere at omstilling av lĂŠreplaner tar tid og at mindre spesifiserte planer Ă„pner for stor variasjon i undervisningen pĂ„ bĂ„de godt og vondt.

Utdanningsdirektoratet legger for Ăžvrig stor vekt pĂ„ at “faget dreier tilbake til verkstedet og et Ăžnske om Ă„ sikre praktisk arbeid i materialer”.Utdanningsdirektoratet, “Hva er nytt i fagene?”Slik kan kunstens rolle igjen bli et verktĂžy for den «ekte» lĂŠringen og fĂ„ lite verdi i seg selv. Fagfornyelsen er delvis implementert og skal etter planen vĂŠre den eneste gjeldende lĂŠreplanen i grunnskolen i lĂžpet av skoleĂ„ret 2021-22.


Med den siste varianten av fagfornyelsen tar jeg meg selv i Ä vÊre hÄpefull ettersom blant annet dybdelÊring virker Ä vÊre i fokus, til forskjell fra den overfladiske puggingen jeg selv er vokst opp med. For kunst og hÄndverksundervisningen kan dette komme gunstig ut, bÄde med tanke pÄ rom for utforsking av materialer og teknikker som resonnerer med den enkelte elev, og ved Ä utfordre og underliggjÞre gjennom kunsten. Men som pÄpekt er det ogsÄ potensielle fallgruver her, spesielt med tanke pÄ krav om tverrfaglighet.



Hva med Den kulturelle skolesekken?


Ved Ä kaste et blikk pÄ den historiske bakgrunnen er det tydelig at faget har blitt dratt mellom nytteverdi og egenverdi. I kunnskapslÞftet 2020 legger som sagt overordnede mÄl og tverrfaglig fokus opp til samarbeid mellom fag for Ä skape en tverrfaglig kompetanse. For kunst og hÄndverksundervisningen kan dette spille seg ut i ubegrenset antall ulike lÞsninger, og noen av disse mÄ nÞdvendigvis vÊre bedre enn andre. De praktisk estetiske fagene er de fagene hvor innholdet har variert mest, uavhengig av lÊreplaner og skolereformer. Det er altsÄ ikke helt fjernt Ä tenke seg til at noen forskjeller i kvalitet pÄ kunstundervisningen i grunnskolen vil oppstÄ ogsÄ under dette kunnskapslÞftet.


Her tror jeg Den kulturelle skolesekken paradoksalt nok kan virke som en utjevnende faktor. Paradokset jeg refererer til er at DKS er regionalt og innholdet i kultursekken har stor variasjon fra fylke til fylke. Men DKS’ produksjoner garanterer, gjennom Kulturtanken, for et kvalitetskrav i innholdet som vises. En annen viktig funksjon som skolesekken potensielt og forhĂ„pentligvis konsekvent fyller, er Ă„ gi kunsten sin egen, viktige plass i skolen: at elevene fĂ„r oppleve produksjonene fĂžrst og fremst i kraft av kunstens egenverdi.


Samarbeidet med DKS er en unik ordning som skal sikre alle skolebarn tilgang pÄ profesjonell kunst. Billedkunst, dans, konserter og annen scenekunst blir utÞvd av profesjonelle kunstnere med lokal tilknytning, med fokus pÄ formidling mot barn. Men det er ikke nÞdvendigvis kunstnerne selv som fungerer som formidlere. Det kan bli opp til skolene og lÊrerne Ä forberede barna pÄ forestillingen de skal se. Denne rollen er helt essensiell med tanke pÄ utbytte av kunstmÞtet elevene fÄr.



Å formidle holdninger


En ting er Ä forberede elevene pÄ hva de skal fÄ se, det er ikke alltid hensiktsmessig Ä fÄ fortalt hva man skal fÄ se da dette kan legge fÞringer pÄ opplevelsen. I mange tilfeller er nettopp overraskelsen over de sanseinntrykk som aktiveres en viktig og flott del av kunstopplevelsen. Men, det at lÊrerne gjennom samtale og engasjement viser interesse for kunst generelt, og glede over kunsterfaringen i skolen, kan Äpne opp for fine mÞter med kunsten. I KulturrÄdets utgivelse fra 2005, Barnet og kunsten, skriver Anne Marit SÊther, som har lang erfaring med Ä vise scenekunst i skolen, dette:


Jeg har vĂŠrt pĂ„ hundrevis av skolebesĂžk. NĂ„r jeg opplever et slikt lykkelig mĂžte, der en hel skole er mottakelige for opplevelsen, kan jeg ofte spore dette tilbake til et viktig bindeledd: Skolens voksne har forberedt besĂžket, ikke nĂždvendigvis ved Ă„ fortelle om tematikk eller innhold eller teaterform. Men gjennom en holdning til besĂžket, en holdning til Ă„ oppleve et kunstnerisk uttrykk.SĂŠther, “Teateropplevelser for barn,” 81.


Vi snakker altsĂ„ om formidling av holdninger. Å se verdien av denne formidlingen og gjennomfĂžre det rutinert i forbindelse med DKS vil vĂŠre sentralt i arbeidet med Ă„ gi elevene erfaring av kunst som verdifullt i seg selv. NĂ„r barnets erfaringer rundt et kunstmĂžte snakkes om vil det vĂŠre mer hensiktsmessig Ă„ gĂ„ inn i den filosofiske samtalen, der barnet fĂ„r trekke egne konklusjoner. Kunsten vekker opplevelse av delt erfaring og gir elevene mulighet til Ă„ ta del i en verden som ikke alltid kan uttrykkes gjennom noe annet enn kunstens visuelle, taktile, musikalske sprĂ„k. Å skape engasjement og legge til rette for den erfaringen er skolenes oppgave, slik at elevene fĂ„r et mest mulig fruktbart mĂžte med DKS eller andre kunstproduksjoner. Skolen er tross alt en tungt demokratisk institusjon som skal tilby et felles verdi- og kulturgrunnlag for oss alle. Hvordan skolen vektlegger kunst vil derfor pĂ„virke hele generasjoner, og en nedprioritering av kunst i skolen er i verste fall forsterkende for sosial ulikhet.


Jeg er veldig spent pĂ„ Ă„ se hvordan den nye lĂŠreplanen kommer til Ă„ utarte seg i kunst og hĂ„ndverk som fag. Det ligger et Ă„penbart potensiale i det Ăžkte fokuset pĂ„ tverrfaglighet, da dette forhĂ„pentligvis vil skape nye sammenhenger for elevene hvor det blir tydelig at kunnskap er overfĂžrbart og at det ikke bare er i mattetimene man fĂ„r bruk for forholdsregning. Min bekymring er at bevissthet rundt kunstens egenverdi vil fĂ„ mindre oppmerksomhet i kunst- og hĂ„ndverksundervisningen til fordel for samarbeidsprosjekter som reduserer kunst og estetiske uttrykk til verktĂžykasse. I sĂ„ fall vil kunst som “verktĂžy for den virkelige lĂŠringen” bli en alt for kjent realitet. Jeg Ăžnsker at mĂžter med kunst fĂ„r stĂžrre plass i kunst- og hĂ„ndverksundervisningen. Slik fĂ„r man erfaring med kunst og blir fortrolig med det underliggjorte.

Marie Skretting (f.1996) har bakgrunn som kunstformidler med BA i estetiske studier fra Universitetet i Oslo. I dag jobber hun ved Stavanger Kunstmuseum, Kunsthall Stavanger og HĂ„ Gamle prestegard. I tillegg er hun styremedlem i Studio17, og medskaper og kunstnerisk ansvarlig for initiativet Hot House. Tidligere arbeidsgivere inkluderer Astrup Fearnley Museet og Munchmuseet i Oslo.

Litteraturliste:

Haabesland, Anny Å. og Ragnhild Vavik. Kunst og hĂ„ndverk - hva og hvorfor. Fagbokforlaget: Bergen, 2000.

Ryssevik, Torbjþrn, “Léreplanar - mellom teori, trendar og tradisjon”, Utdanningsforbundet, https://www.utdanningsforbundet.no/var-politikk/kunnskapsgrunnlag/publikasjoner/2018/

St. meld. 30 (2002-2003). “Kultur for léring”.

SĂŠther, Anne-Marit. “Teateropplevelser for barn”. I Barnet og kunsten, redigert av Tina Østberg, 74-81. Norsk KulturrĂ„d: Oslo, 2005.

Utdanningsdirektoratet. “Hva er nytt i fagene?” Hentet 20.11.2020. https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/fagfornyelsen/hva-er-nytt-fagene-les-vare-korte-oppsummeringer/#147420

Utdanningsdirektoratet. “Kunst og hĂ„ndverk (KHV01‑02). Tverrfaglige temaer”. Hentet 4.11.2020. https://www.udir.no/lk20/khv01-02/om-faget/tverrfaglige-temaer

Østberg, Tina. “Innledning”. I Barnet og kunsten, redigert av Tina Østberg, 5-13. Norsk KulturrĂ„d: Oslo, 2005.