Gjennombruddet i forestillingen
Danserne, som har løsgjort seg fra formen, tar fatt i maleriene og dreier dem rundt til oppstillingen endrer seg. Dersom mediet ikke var tvetydig før, så er det i hvert fall det nå. Det som i begynnelsen mimet en maleriopphengning har nå blitt til fire skulpturer som står i et bestemt forhold til hverandre og rommet. Baksiden av skulpturene bærer speilflater i organiske former. Hva gjør de der? Hva betyr det? Det rekker jeg ikke å tenke over i øyeblikket for musikken risler og konstellasjonen er i konstant forandring. Danserne er fremdeles delvis inne i formene og relasjonen mellom de fire skulpturene og de fire danserne testes og utforskes.
De stopper opp, dveler, fortsetter. Hvordan føles den nye formen? Er det bedre sånn? Bedre nå?
Den amerikanske kunstneren Laurie Anderson har påpekt at man ikke kan gjengi en performance i bilder og tekst ettersom det jo er en hendelse som skjer i øyeblikket.En filmet performance vil aldri kunne videreformidle alle aspektene ved en performance – eksempelvis stemningen i rommet spiller også med. Samtidig står performanceverk i et avhengighetsforhold til dokumentasjonen.Jeg skribler ned mine notater så fort jeg klarer vel vitende om at jeg selv taper noe av min egen fulle tilstedeværelse i opplevelsen og heller aldri egentlig vil kunne gjengi den.
«Hvordan så du ut igjen?»
«Lukk øynene».
Den ene lukker pliktskyldig øynene og blir ledet blindt av en annen. Skulpturene blir snurret rundt som karuseller imens danserne later til å sveve inne i uthulingene. Det går raskere og raskere og musikken tryller oss inn i et svimlende og underfundig univers.
Er dette en lek? Det stilner av og de holder fast i hverandre. De endrer plassering og henger seg sammen igjen i et repeterende mønster. Det er et helt annet landskap vi betrakter nå. Den illuderte dybden er faktisk dybde og lag. Installasjonens ulike elementer ligger foran, går gjennom og står bakenfor. Samtidig er den hele tiden i bevegelse – det er ikke et frosset motiv. Det er ikke betrakteren som beveger seg rundt skulpturen og observerer den fra ulike vinkler, men skulpturene selv som viser seg frem og undersøker sin egen form, sitt potensiale, sin relasjon til hverandre.
En kvinnes nynning lyder fra høyttalerne og en danser trekker halsen på genseren opp foran øynene. Hun blir slept rundt over gulvet prisgitt førerens manøver og tankene mine går uunngåelig til den franske kunstneren Yves Kleins berømte performance stunt; Anthropometries, der han bruker en kvinne som malebørste. Nynningen går over til brøling, den ene danseren drar genseren av seg og pisker rundt med den. Formen er i full oppløsning; maleriet oppløser seg selv. Musikken stilner av og intensiveres igjen, bevegelsene er aggressive og nærmest mekaniske.
Verkene har fått en ny oppstilling igjen. Denne gangen like sirlig som i begynnelsen, men skulpturene står nå på rad bakenfor hverandre. Oppstilt på denne måten forsterker de sin egen laglige dybde. Vi kan se tvers igjennom de fire elementene. Sammenlagt danner de en form med flere faktiske lag innover i «maleriet». Endelig gir uthulingene mening – de er dybde, ikke manglende brikker. Det føles som vi har ankommet sluttpoenget; all utforskningen har ledet frem til noe konkret. Det har gått fra orden til kaos, for så å innta en ny, men radikalt annerledes, orden igjen. Det er noe sterkt over dette bildet. Denne tilsynelatende enkelheten som vi godt vet at har presset seg frem som resultatet av en kreativ prosess.
«Der er du».
«Jeg kan fornemme deg».
«Her er du».
«Din stemme er i min».
«Det er din kraft jeg bruser med nå».
«Føttene mine brenner et stort krater».
Musikken domineres av en trommende rytme og en forløsende dans finner sted. Skulpturene flyttes på igjen og blir skjøvet helt frem til publikums føtter. De fire elementene er tilbake til utgangsposisjonen. Nærværet deres er påtrengende og insisterende. Men baksiden med speilene vender frem mot oss denne gangen. De har vrengt innsiden ut, eller vendt ryggen til oss. Uansett hvordan vi velger å lese det så kan vi ikke unngå å se oss selv reflektert i verket.