🎉 Vinner av Pris for sprĂ„k og formidling under Årets tidsskrift 2025 🎉

Et smilende univers for de aller minste

Familieforestillingen «Sans og samling» av Becker/Fiksdal/LanggĂ„rd ble vist pĂ„ RAS – Regional arena for samtidsdans i Sandnes i november 2018. Sans og samling bestĂ„r av to versjoner – en for de minste i alderen 0-3 Ă„r og en for barn i alderen 3-6 Ă„r. Leken, fantasien og det absurde stĂ„r sentralt i et universet som koreograf Ingri Fiksdal, musiker Ingvild LanggĂ„rd og scenograf og kostymedesigner Signe Becker har bygget opp. Siren LĂžkaas skriver her om forestillingen for de aller minste. Hun mener at de surrealistiske aspektene ved seansen burde fĂ„tt stĂžrre plass enn nostalgien ved 1970-tallets estetikk.

Sans og Samling, Fiksdal/Becker/Landgaard, 2018. Foto: Tale Hendnes

Da vi ankom Sandnes kulturhus som skulle huse forestillingen for aldersgruppen 0-3 Är mÄtte vi alle ta av oss sko og yttertÞy, og slÄ av mobilene. Deretter ble vi hentet inn av en hyggelig kvinne i fargerike klÊr som ville at vi skulle mÞte vennene hennes. Vi gikk inn i et mÞrkt rom og satt oss pÄ hver vÄr pute.

Som tittelen Sans og Samling tilsier, er hele seansen sansebasert. De smĂ„ tilskuerne fĂ„r en opplevelse gjennom flere sanser: syn, hĂžrsel og berĂžring. Samtidig fungerer den samlende rundt barnet. Barn i denne alderen har tross alt ingen rĂ„derett over egen tid. Her kan foresatte og barn fĂ„ en opplevelse sammen pĂ„ barnets premisser. Tittelen peker ogsĂ„ pĂ„ den dagligdagse vendingen â€Ă„ gĂ„ fra sans og samling” som betyr at man mangler logisk sans eller fornuft. Opplevelsen kan sies Ă„ mangle logikk pĂ„ den mĂ„ten at det ikke var faste rammer som i tradisjonelle forestillinger, men det er en trygg, hyggelig og fargerik form for mangel pĂ„ fornuft i sĂ„ fall.

Utgangspunktet for Sans og samling forklares som «inspirert av mÄlgruppens Äpne eksistens i verden». Denne eksistensen utforskes blant annet ved at barna, deres foreldre, og jeg, sitter under et synkende og stigende takteppe. Jeg, den enslige og frivillig barnfri skribenten, bruker overdrevne bevegelser med penn og notatblokk for Ä vise at det er en gyldig grunn til at jeg er der uten barn. Teppet vi sitter under kan minne om en stjernehimmel, hvor alle universets farger og fasonger sees pÄ nÊrt hold under hele forestillingen. Dette universet beveger seg etter utÞvernes bevegelser og musikken som spilles. Musikken er like drÞmmende og underfundig som bÄde de glinsende putene pÄ scenen og teppet som beveger seg over oss.

Sans og Samling, Fiksdal/Becker/Landgaard, 2018. Foto: Tale Hendnes

Det er to utÞvere pÄ scenen som for det meste er pÄ alle fire og kravlende pÄ gulvet. De bruker kroppen og rekvisitter i form av smilende puter som ogsÄ rasler for Ä engasjere barna. Disse aller minste har ikke all verdens oppmerksomhet, men dette har forestillingen tatt i betraktning. Danserne har vennlige og smilende ansikter som stadig sÞker blikkontakt med publikum. Putene er laget slik at de kan tres pÄ armer eller bein. En kan du ha pÄ hodet som en hatt, mens en annen er stor nok til Ä tre pÄ kroppen for Ä ha den pÄ magen eller ryggen. UtÞverne flytter sÞmlÞst puteansiktene pÄ en mÄte som tilsynelatende fÄr dem til Ä forsvinne inn og vokse ut av dansernes kropper. PÄ et tidspunkt stÄr en av dem pÄ hodet med beina viftende i alle retninger og har en pute med ansikt pÄ ryggen. Dette fÄr det til Ä se ut som om det er puten som stÄr pÄ hodet.

De siste minuttene fÄr barna ta del i forestillingen og vi fÄr beskjed om Ä snu putene som vi har sittet pÄ. Disse har ogsÄ ansikter og vi blir fortalt at de er nye venner. Vi blir sÄ bedt om Ä ta med oss disse nye vennene inn i midten av rommet, plassere dem sammen i en haug og legge oss oppÄ dem. Det kan godt hende at jeg ikke tok forestillingens premiss i betraktning, men jeg tenkte likevel at det kunne blitt gjort mer ut av disse vennene. Men de var for sÄ vidt gode Ä ligge pÄ. Putene som store og smÄ publikummere satt pÄ lÄ i tre rader bak hverandre. Dette gjorde det noe vanskelig for barna pÄ de to bakre rekkene Ä se fordi de voksne sperret utsikten til scenen. Siden barna var for unge til Ä sitte alene hadde det muligens vÊrt bedre om vi hadde fÄtt sitte i en halvsirkel rundt den delen av gulvet som ble brukt som scene.

Musikken fortsetter nÄr vi legger oss pÄ putene i midten av rommet. Barna ble mer komfortable liggende, kravlende og humpende rundt i haugen av puter og mennesker, mens de voksne ble mindre komfortable da de ivrige barna ogsÄ brukte de voksne som puter. Fremdeles sank og steg stjernehimmelen over oss. Som i resten av verket var ogsÄ siste del av seansen lagt opp til Ä vÊre pÄ barnets premisser og Äpen for at man kunne bli i haugen av puter (nesten) sÄ lenge man ville.

Sans og Samling, Fiksdal/Becker/Landgaard, 2018. Foto: Tale Hendnes
Sans og Samling, Fiksdal/Becker/Landgaard, 2018. Foto: Tale Hendnes
Sans og Samling, Fiksdal/Becker/Landgaard, 2018. Foto: Tale Hendnes
1 / 3

Jane Fonda og Flode

Forestillingen Sans og Samling har ikke noen egentlig handling i tradisjonell forstand, men forandringer i tempo og stemning driver stykket fremover og tar tilbake oppmerksomheten til barna som tidvis begynte Ä gjÞre andre ting enn Ä fÞlge med pÄ det som skjedde foran dem pÄ scenen. Muligens kunne flere surrealistiske elementer holdt pÄ barnas oppmerksomhet uten Ä skremme dem. Ellers sÄ barna ut til Ä storkose seg. De klappet med, og hoppet opp og ned. Det virket som om barna ivret etter Ä vÊre med pÄ det som skjedde pÄ scenen, men det var kun omtrent de siste ti minuttene hvor barn og voksne ble invitert med for Ä mÞte og leke med de glinsende og fargerike monsterputene. Jeg mener at forestillingen var behagelig slik den var. Hvert minutt var fylt av fine farger, rolig musikk og morsom dans, men forestillingen kunne potensielt ha vÊrt enda bedre og mer interessant for barna om den siste og interaktive delen hadde vart lenger eller var integrert i stÞrre del av forestillingen. Det overrasket meg at den forholdsvis lange spilletiden pÄ 40 minutter ikke sÄ ut til Ä virke utmattende pÄ de smÄ barna. Forestillingen varer lenger enn det som er vanlig for de aller minste, men de smÄ satt for det meste stille og stirret hypnotisert pÄ scenen, eller sÄ danset de der de satt som om de ville kopiere det som skjedde pÄ scenen. Noen ble selvfÞlgelig mer oppslukt av egen aktivitet enn forestillingen.

Sans og Samling er et samarbeidsprosjekt mellom koreograf Ingri Midgard Fiksdal, scenograf og kostymedesigner Signe Becker og Ingvild LanggÄrd som har laget musikken. NÄr jeg kontakter Fiksdal etter forestillingen forklarer hun meg at alle tre har barn pÄ samme alder som mÄlgruppen. Selv var de barn pÄ 1970-tallet og oppvokst med barneunderholdning med sterke farger og analoge virkemidler. Det er tydelig at familieforestillingen er inspirert av 70-tallets estetikk slik de selv tilsynelatende opplevde den som barn. HÄret til utÞverne er satt opp i hÞye hestehaler med tjukke strikker. De har pÄ seg velurtights i prangende farger og t-skjorter som fÄr dem til Ä se ut som de kunne vÊrt med i en av Jane Fondas treningsvideoer. De smilende putene sender assosiasjoner til den smilende flodhesten Flode som Trond Viggo Torgersen skulle lÊre Ä pusse tennene i programmet Mens vi gÄr og legger oss pÄ 1970-tallets Barne-TV pÄ NRK.

SĂ„, hvor vil de hen med denne 70-talls-inspirasjonen? Vil de utfordre barn med en form for underholdning som de fĂžler mangler i den stillesittende og teknologibaserte oppveksten mange har i dag? Det virker sĂ„nn. Becker/Fiksdal/LanggĂ„rd vil gi barna en helhetsopplevelse med bĂ„de lek og fantasi, men jeg skulle gjerne sett at de dyrket de surrealistiske aspektene mer enn estetikken fra 1970-tallet. I lĂžpet av forestillingen virker inspirasjonen fra syttitallet noe overflatisk, mer som en gimmick i form av farger og analoge hjelpemidler, enn som gjennomgĂ„ende for prosjektet. Dette har naturlig nok med aldersgruppen Ă„ gjĂžre. De surrealistiske elementene dyrkes i stĂžrre grad i forestillingen for aldersgruppen 3-6 Ă„r, hvor ogsĂ„ intensiteten Ăžkes, danserne bruker brĂ„ere bevegelser og forsvinner i stoffene som brukes pĂ„ scenen. I versjonen for de minste forsvinner ogsĂ„ karakterene inn i tĂžystykker og kommer ut igjen, men mer som en “tittei”-lek. PĂ„ samme mĂ„te som man utfordrer tidsaspektet i forestillingen, kunne man med fordel hatt med flere spennende momenter slik at de minstes sanser ogsĂ„ utfordres i stĂžrre grad. Selv om det da er pĂ„ sin plass Ă„ pĂ„peke at en av de minste brĂžt sammen i tĂ„rer og hyl om ”hjem” da Sans og samling sĂ„ vidt var kommet i gang. Det til tross for at forestillingen var fylt med lek og fantasi med en rolig og behagelig atmosfĂŠre.

Siren LĂžkaas er freelance journalist og formidler ved Stavanger kunstmuseum. Hun har en bachelorgrad i kunsthistorie fra Universitetet i Oslo, og i tekst og skribent fra Westerdals Act. Samt en mastergrad i litteraturvitenskap fra Universitetet i Bergen.