Jane Fonda og Flode
Forestillingen Sans og Samling har ikke noen egentlig handling i tradisjonell forstand, men forandringer i tempo og stemning driver stykket fremover og tar tilbake oppmerksomheten til barna som tidvis begynte Ä gjÞre andre ting enn Ä fÞlge med pÄ det som skjedde foran dem pÄ scenen. Muligens kunne flere surrealistiske elementer holdt pÄ barnas oppmerksomhet uten Ä skremme dem. Ellers sÄ barna ut til Ä storkose seg. De klappet med, og hoppet opp og ned. Det virket som om barna ivret etter Ä vÊre med pÄ det som skjedde pÄ scenen, men det var kun omtrent de siste ti minuttene hvor barn og voksne ble invitert med for Ä mÞte og leke med de glinsende og fargerike monsterputene. Jeg mener at forestillingen var behagelig slik den var. Hvert minutt var fylt av fine farger, rolig musikk og morsom dans, men forestillingen kunne potensielt ha vÊrt enda bedre og mer interessant for barna om den siste og interaktive delen hadde vart lenger eller var integrert i stÞrre del av forestillingen. Det overrasket meg at den forholdsvis lange spilletiden pÄ 40 minutter ikke sÄ ut til Ä virke utmattende pÄ de smÄ barna. Forestillingen varer lenger enn det som er vanlig for de aller minste, men de smÄ satt for det meste stille og stirret hypnotisert pÄ scenen, eller sÄ danset de der de satt som om de ville kopiere det som skjedde pÄ scenen. Noen ble selvfÞlgelig mer oppslukt av egen aktivitet enn forestillingen.
Sans og Samling er et samarbeidsprosjekt mellom koreograf Ingri Midgard Fiksdal, scenograf og kostymedesigner Signe Becker og Ingvild LanggÄrd som har laget musikken. NÄr jeg kontakter Fiksdal etter forestillingen forklarer hun meg at alle tre har barn pÄ samme alder som mÄlgruppen. Selv var de barn pÄ 1970-tallet og oppvokst med barneunderholdning med sterke farger og analoge virkemidler. Det er tydelig at familieforestillingen er inspirert av 70-tallets estetikk slik de selv tilsynelatende opplevde den som barn. HÄret til utÞverne er satt opp i hÞye hestehaler med tjukke strikker. De har pÄ seg velurtights i prangende farger og t-skjorter som fÄr dem til Ä se ut som de kunne vÊrt med i en av Jane Fondas treningsvideoer. De smilende putene sender assosiasjoner til den smilende flodhesten Flode som Trond Viggo Torgersen skulle lÊre Ä pusse tennene i programmet Mens vi gÄr og legger oss pÄ 1970-tallets Barne-TV pÄ NRK.
SĂ„, hvor vil de hen med denne 70-talls-inspirasjonen? Vil de utfordre barn med en form for underholdning som de fĂžler mangler i den stillesittende og teknologibaserte oppveksten mange har i dag? Det virker sĂ„nn. Becker/Fiksdal/LanggĂ„rd vil gi barna en helhetsopplevelse med bĂ„de lek og fantasi, men jeg skulle gjerne sett at de dyrket de surrealistiske aspektene mer enn estetikken fra 1970-tallet. I lĂžpet av forestillingen virker inspirasjonen fra syttitallet noe overflatisk, mer som en gimmick i form av farger og analoge hjelpemidler, enn som gjennomgĂ„ende for prosjektet. Dette har naturlig nok med aldersgruppen Ă„ gjĂžre. De surrealistiske elementene dyrkes i stĂžrre grad i forestillingen for aldersgruppen 3-6 Ă„r, hvor ogsĂ„ intensiteten Ăžkes, danserne bruker brĂ„ere bevegelser og forsvinner i stoffene som brukes pĂ„ scenen. I versjonen for de minste forsvinner ogsĂ„ karakterene inn i tĂžystykker og kommer ut igjen, men mer som en âtitteiâ-lek. PĂ„ samme mĂ„te som man utfordrer tidsaspektet i forestillingen, kunne man med fordel hatt med flere spennende momenter slik at de minstes sanser ogsĂ„ utfordres i stĂžrre grad. Selv om det da er pĂ„ sin plass Ă„ pĂ„peke at en av de minste brĂžt sammen i tĂ„rer og hyl om âhjemâ da Sans og samling sĂ„ vidt var kommet i gang. Det til tross for at forestillingen var fylt med lek og fantasi med en rolig og behagelig atmosfĂŠre.