Jane Fonda og Flode
Forestillingen Sans og Samling har ikke noen egentlig handling i tradisjonell forstand, men forandringer i tempo og stemning driver stykket fremover og tar tilbake oppmerksomheten til barna som tidvis begynte å gjøre andre ting enn å følge med på det som skjedde foran dem på scenen. Muligens kunne flere surrealistiske elementer holdt på barnas oppmerksomhet uten å skremme dem. Ellers så barna ut til å storkose seg. De klappet med, og hoppet opp og ned. Det virket som om barna ivret etter å være med på det som skjedde på scenen, men det var kun omtrent de siste ti minuttene hvor barn og voksne ble invitert med for å møte og leke med de glinsende og fargerike monsterputene. Jeg mener at forestillingen var behagelig slik den var. Hvert minutt var fylt av fine farger, rolig musikk og morsom dans, men forestillingen kunne potensielt ha vært enda bedre og mer interessant for barna om den siste og interaktive delen hadde vart lenger eller var integrert i større del av forestillingen. Det overrasket meg at den forholdsvis lange spilletiden på 40 minutter ikke så ut til å virke utmattende på de små barna. Forestillingen varer lenger enn det som er vanlig for de aller minste, men de små satt for det meste stille og stirret hypnotisert på scenen, eller så danset de der de satt som om de ville kopiere det som skjedde på scenen. Noen ble selvfølgelig mer oppslukt av egen aktivitet enn forestillingen.
Sans og Samling er et samarbeidsprosjekt mellom koreograf Ingri Midgard Fiksdal, scenograf og kostymedesigner Signe Becker og Ingvild Langgård som har laget musikken. Når jeg kontakter Fiksdal etter forestillingen forklarer hun meg at alle tre har barn på samme alder som målgruppen. Selv var de barn på 1970-tallet og oppvokst med barneunderholdning med sterke farger og analoge virkemidler. Det er tydelig at familieforestillingen er inspirert av 70-tallets estetikk slik de selv tilsynelatende opplevde den som barn. Håret til utøverne er satt opp i høye hestehaler med tjukke strikker. De har på seg velurtights i prangende farger og t-skjorter som får dem til å se ut som de kunne vært med i en av Jane Fondas treningsvideoer. De smilende putene sender assosiasjoner til den smilende flodhesten Flode som Trond Viggo Torgersen skulle lære å pusse tennene i programmet Mens vi går og legger oss på 1970-tallets Barne-TV på NRK.
Så, hvor vil de hen med denne 70-talls-inspirasjonen? Vil de utfordre barn med en form for underholdning som de føler mangler i den stillesittende og teknologibaserte oppveksten mange har i dag? Det virker sånn. Becker/Fiksdal/Langgård vil gi barna en helhetsopplevelse med både lek og fantasi, men jeg skulle gjerne sett at de dyrket de surrealistiske aspektene mer enn estetikken fra 1970-tallet. I løpet av forestillingen virker inspirasjonen fra syttitallet noe overflatisk, mer som en gimmick i form av farger og analoge hjelpemidler, enn som gjennomgående for prosjektet. Dette har naturlig nok med aldersgruppen å gjøre. De surrealistiske elementene dyrkes i større grad i forestillingen for aldersgruppen 3-6 år, hvor også intensiteten økes, danserne bruker bråere bevegelser og forsvinner i stoffene som brukes på scenen. I versjonen for de minste forsvinner også karakterene inn i tøystykker og kommer ut igjen, men mer som en “tittei”-lek. På samme måte som man utfordrer tidsaspektet i forestillingen, kunne man med fordel hatt med flere spennende momenter slik at de minstes sanser også utfordres i større grad. Selv om det da er på sin plass å påpeke at en av de minste brøt sammen i tårer og hyl om ”hjem” da Sans og samling så vidt var kommet i gang. Det til tross for at forestillingen var fylt med lek og fantasi med en rolig og behagelig atmosfære.