🎉 Vinner av Pris for sprĂ„k og formidling under Årets tidsskrift 2025 🎉

Hva tjener kritikken til?

Denne teksten har samme tittel som et essay skrevet i 1846 av en av de mest interessante skribentene i moderne tid: franske Charles Baudelaire (1821-1867). Han er mest kjent for diktsamlingen "Det Ondes Blomster" (1857) og er ansett for Ă„ vĂŠre en av skribentene med stĂžrst betydning for moderne europeisk poesi. I tillegg var Baudelaire brennende opptatt av billedkunst hele sitt liv og skrev en rekke artikler og kritikker. Essayet kan forstĂ„s som Baudelaires refleksjoner rundt hvordan en kritikk bĂžr skrives og hva som gjĂžr den god. I essayet stiller han altsĂ„ spĂžrsmĂ„let “hva tjener kritikken til?”, men uten Ă„ gi et tydelig svar pĂ„ spĂžrsmĂ„let. Jeg ser derfor pĂ„ essayet mer som en oppfordring og utfordring til Ă„ selv stille det samme spĂžrsmĂ„let, “hva tjener kritikken til?”, hundre og femti Ă„r senere. Det har skjedd mye i tiden mellom Baudelaire og meg selv. Som et barn av millenniet er det ogsĂ„ interessant Ă„ se pĂ„ hvilket spillerom jeg har som Baudelaire ikke hadde, med spĂžrsmĂ„let “hvilket format kan kritikken lages i?”.

Silje Sigurdsen driver formidlingsprosjektet og videobloggen KUNZT

Dette er ogsĂ„ to spĂžrsmĂ„l jeg ble tvunget til Ă„ stille meg selv regelmessig i 2017. Årsaken var at jeg i desember 2016 ble tilbudt rollen som kunstkritiker i Bergens Tidende.* Jeg hadde aldri fĂžr laget kunstkritikk og var ikke forberedt pĂ„ det fra universitetet. Jeg var ogsĂ„ nyutdannet og desperat etter Ă„ fĂ„ bruke utdannelsen min i lĂžnnet arbeid innen kunst og kultur. For meg var det spesielt Ă©n ting som var viktig nĂ„r jeg gikk inn i en kritikk: min kritikk skulle bĂ„de begeistre og informere, men fremfor alt, engasjere. Og det uten Ă„ gĂ„ pĂ„ bekostning av kvalitet. I tillegg foreslo jeg Ă„ lage kritikken som video og med et litt enklere sprĂ„k. Jeg hadde aldri laget videoer av noe slag tidligere, men jeg tok utfordringen. Fordi min kritikk skulle hjelpe BT til Ă„ fĂ„ en visuell kunstkritikk som var bedre tilpasset digitale flater og som fikk inn nye lesere. BT hadde et Ă„pent sinn, de falt for ideen og vi kjĂžrte pĂ„.

Hvorfor var det viktig for meg Ä lage kritikk pÄ denne mÄten for dem? Svaret for meg er Äpenbart: Bergens Tidende er en allmennavis og er ment for den generelle befolkningen pÄ Vestlandet. Det gav ingen mening for meg Ä lage noen annen form for kritikk enn den typen kritikk som var tilpasset en leser som ikke nÞdvendigvis var en del av kunstbransjen eller som nÞdvendigvis hadde kunstfaglig bakgrunn. For hva er kritikken verdt hvis den ender opp som et stille pip i en evig informasjonsflyt, fristelser og barnebilder pÄ sosiale medier? I mine Þyne mister kritikken mye av sin verdi uten en leser. Eller i dette tilfellet, en seer. FÞrste steg for enhver god kritiker, etter min mening, bÞr derfor vÊre Ä gjÞre kritikken interessant for leseren.

Her er en merkelig, men gĂžy metafor. Du vet nĂ„r foreldre prĂžver Ă„ fĂ„ barn til Ă„ spise fisk? De tar en bit av maten og sier “mmm!”, med hĂžy og lys tone etterfulgt av et stort smil. Kunst kan i likhet med fisk vĂŠre litt vanskelig Ă„ svelge, kunst kan vĂŠre forvirrende, komplisert og til tider provoserende. Men kunst kan ogsĂ„ vĂŠre fantastisk, og ikke minst, sunt for deg. Akkurat som fisk. Du vil kanskje ha noe annet, noe mer lettspiselig, enkelt og hurtig, som for eksempel McDonalds. De lager tross alt et produkt som er skreddersydd for dine biologiske instinkter for salt, fet og energirik fĂžde. McDonalds er ogsĂ„ et produkt med konkurransedyktig pris og med et markedsfĂžringsapparat i ryggen kanskje stĂžrre enn NATO. Hvordan skal du da fĂ„ folk til Ă„ spise fisk? Eller overfĂžrt til kunsten: hvordan skal du engasjere et publikum til Ă„ bli mer interessert i kunst og kunstkritikk?

Vi lever i 2018, med internett og et hav av interessante teknologiske lĂžsninger. Valget falt pĂ„ videoformatet fordi jeg mener dette er et format som passer kunsten utmerket. Ikke bare kan publikum (leseren/seeren) se kunsten det er snakk om, men de kan ogsĂ„ se og fĂžle pĂ„ engasjementet til menneskene som jobber i feltet – mitt engasjement, for dem. “Mmmm!”, etterfulgt av et stort smil.

Silje Sigurdsen driver formidlingsprosjektet og videobloggen KUNZT
Silje Sigurdsen driver formidlingsprosjektet og videobloggen KUNZT
Silje Sigurdsen driver formidlingsprosjektet og videobloggen KUNZT
1 / 3

Tilbake til Baudelaire sitt essay. Her skriver han blant annet: “Jeg tror ĂŠrlig og oppriktig at den beste kritikk er den som er underholdende og poetisk; ikke den som er kald og matematisk og vil forklare alt, men som hverken rommer hat eller kjĂŠrlighet, fordi den har gitt avkall pĂ„ ethvert temperament. [...] for om man er kritiker, sĂ„ er man ikke derfor mindre menneske, og lidenskapen bringer like temperamenter nĂŠrmere hverandre og hever fornuften til nye hĂžyder.” ** Jeg tror Baudelaire mente med dette at den beste kritikken er den som vĂ„ger Ă„ vĂŠre personlig. Ikke bare skulle jeg bruke videoformatet og et enklere sprĂ„k. Jeg skulle ogsĂ„ bruke meg selv aktivt i kamera og vise min lidenskap for kunsten.

Å kjĂžre en visuell og personlig stil fĂžrte til Ăžkende seertall, engasjement og abonnentsalg pĂ„ kunstkritikk for avisen. Sommeren 2017 ville derfor Aftenposten prĂžve det samme (kunstkritikk i videoformat). OgsĂ„ her var tallene gode. HĂžsten 2017 vant jeg ogsĂ„ prestisjetunge Arne Hestenes Journalistpris for “nyskapende og engasjerende kunstformidling”. Juryens begrunnelse lĂžd som fĂžlger: “I ei tid der flere frykter at internett er i ferd med Ă„ Ăždelegge kulturjournalistikken, der det ropes om at alt var sĂ„ mye bedre fĂžr, har Sigurdsen i stedet omfavnet nettets muligheter for alt det er verdt.”

Det finnes i dag mange andre som omfavner nettets muligheter for alt det er verdt. Det skrives utallige kritikker og tekster om kritikkens rolle pĂ„ nett. Disse tekstene er kanskje ogsĂ„ skrevet av skribenter og akademikere med mer arbeidserfaring og innsikt i kritikkens posisjon enn meg. Jeg er nyutdannet og ingen ekspert, men for meg handlet det ikke om at jeg skulle briljere med begrep og metodikk. Med andre ord: At kritikken er personlig, lidenskapelig og engasjerende er innenfor, men mitt ego og streben etter anerkjennelse fra bransjen selv skulle holdes langt utenfor. Min kritikk skulle heller bidra til Ă„ fornye og sikre kritikken en plass i andre (og flere) mennesker sine hjerter. Og den skulle oppnĂ„ dette gjennom et reelt, fysisk produkt – en manifestasjon, med et godt temperament og med en enkelhet og underholdning sĂ„ god at folk ikke kunne se vekk.

Om videoformatet ene og alene er redningen for mediehus i krise er jeg usikker pÄ. Men hvis kritikken nÄr ut bredere og engasjerer flere, sÄ kan det ikke annet enn Ä vÊre positivt for bÄde kritikken og mediehusene. Om kritikken i seg selv blir bedre i et visuelt format kan diskuteres, men hovedpoengene i kritikken kan i det minste forsterkes ved hjelp av video og slik hjelpe dem utenfor kunstbransjen til Ä forstÄ bÄde kunsten og kunstneren bedre. Det visuelle formatet bidrar til Ä pÄpeke, trekke frem eksempler og poeng, og belyse deler ved en utstilling, et verk eller en problemstilling kanskje mer effektivt enn tekst. Den yngre gruppen av lesere foretrekker ogsÄ Ä fÄ nyheter og informasjon digitalt og i lyd- og/eller et visuelt format fremfor mer tradisjonelle medier som for eksempel papiravisen.

Som menneske og kritiker kunne jeg ikke ta pÄ meg noen andre sitt temperament og lidenskap enn min egen. SÄ hvem er jeg? Jeg er ung, jeg er kvinne og jeg lever i Är 2018. Jeg er et barn av det frie internett, oppvokst i en digital og evig informasjonsflyt, med en nedbrytning av hierarkier og et utviklet ambivalent forhold til definisjonsmakt og spikrede ideer om verden. Dette er kombinert med en lett tilgang til smarte og billige teknologiske lÞsninger, som er lette Ä bruke og som kan gi et visuelt resultat med lyd.

Baudelaire kom som sagt ikke med et tydelig svar pĂ„ spĂžrsmĂ„let “hva tjener kritikken til?” i essayet fra 1846. Men han hintet i hvert fall frem sine meninger om hva som kan gjĂžre en kritikk god: lidenskap og temperament – her forstĂ„tt som det personlige. Baudelaire har ogsĂ„ oppfordret meg til Ă„ stille spĂžrsmĂ„l ved etablerte sannheter og tiden vi selv er en del av. I dag gleder jeg meg hver dag til Ă„ gĂ„ pĂ„ jobb og jeg har aldri fĂžlt meg friere i faget. Å jobbe med et visuelt format har ikke bare bidratt til Ăžkt engasjement for kunstkritikk og avissalg i to av Norges stĂžrste aviser. Det har ogsĂ„ gitt meg tilbake noe av den barnlige gleden ved kunst – min lidenskap og mitt temperament, gjort pĂ„ min mĂ„te. Jeg vil med denne teksten oppfordre andre til Ă„ tenke nytt og bredere om faget de er en del av. Spesielt vil jeg oppfordre nyutdannede til Ă„ tenke selv, finne feil eller mangler ved faget de studerte, og gjĂžre det til sin livsoppgave Ă„ endre det til det bedre. Bare da kan verden gĂ„ videre.

* Silje Sigurdsen arbeider i dag ikke lengre som kunstkritiker for BT og AP. Hun valgte Ä satse fullt pÄ formidlingsprosjektet og videobloggen KUNZT, som ble startet omtrent samtidig med at hun begynte som kunstkritiker desember 2016. Et Är senere har KUNZT i snitt samme seertall som videoene hun laget for Aftenposten. I dag jobber Sigurdsen ogsÄ tett med bransjen for Ä hjelpe dem med Ä nÄ ut til flere gjennom videoformatet.

** Charles Baudelaire, «Hva tjener kritikken til?» i Kunsten og det moderne liv (2000), Solum forlag, s.13-14.

Sigurdsen (f.1989, Bergen) er utdannet kunsthistoriker ved Universitetet i Bergen og KÞbenhavn Universitet. Har tidligere arbeidet i galleri og rammeverksted, vÊrt aktiv i Studentersamfunnet i Bergen og laget innhold til en rekke medier i Norge, blant annet tidligere som kunstanmelder for Bergens Tidende og Aftenposten.