Tilbake til Baudelaire sitt essay. Her skriver han blant annet: âJeg tror ĂŠrlig og oppriktig at den beste kritikk er den som er underholdende og poetisk; ikke den som er kald og matematisk og vil forklare alt, men som hverken rommer hat eller kjĂŠrlighet, fordi den har gitt avkall pĂ„ ethvert temperament. [...] for om man er kritiker, sĂ„ er man ikke derfor mindre menneske, og lidenskapen bringer like temperamenter nĂŠrmere hverandre og hever fornuften til nye hĂžyder.â ** Jeg tror Baudelaire mente med dette at den beste kritikken er den som vĂ„ger Ă„ vĂŠre personlig. Ikke bare skulle jeg bruke videoformatet og et enklere sprĂ„k. Jeg skulle ogsĂ„ bruke meg selv aktivt i kamera og vise min lidenskap for kunsten.
Ă
kjĂžre en visuell og personlig stil fĂžrte til Ăžkende seertall, engasjement og abonnentsalg pĂ„ kunstkritikk for avisen. Sommeren 2017 ville derfor Aftenposten prĂžve det samme (kunstkritikk i videoformat). OgsĂ„ her var tallene gode. HĂžsten 2017 vant jeg ogsĂ„ prestisjetunge Arne Hestenes Journalistpris for ânyskapende og engasjerende kunstformidlingâ. Juryens begrunnelse lĂžd som fĂžlger: âI ei tid der flere frykter at internett er i ferd med Ă„ Ăždelegge kulturjournalistikken, der det ropes om at alt var sĂ„ mye bedre fĂžr, har Sigurdsen i stedet omfavnet nettets muligheter for alt det er verdt.â
Det finnes i dag mange andre som omfavner nettets muligheter for alt det er verdt. Det skrives utallige kritikker og tekster om kritikkens rolle pĂ„ nett. Disse tekstene er kanskje ogsĂ„ skrevet av skribenter og akademikere med mer arbeidserfaring og innsikt i kritikkens posisjon enn meg. Jeg er nyutdannet og ingen ekspert, men for meg handlet det ikke om at jeg skulle briljere med begrep og metodikk. Med andre ord: At kritikken er personlig, lidenskapelig og engasjerende er innenfor, men mitt ego og streben etter anerkjennelse fra bransjen selv skulle holdes langt utenfor. Min kritikk skulle heller bidra til Ă„ fornye og sikre kritikken en plass i andre (og flere) mennesker sine hjerter. Og den skulle oppnĂ„ dette gjennom et reelt, fysisk produkt â en manifestasjon, med et godt temperament og med en enkelhet og underholdning sĂ„ god at folk ikke kunne se vekk.
Om videoformatet ene og alene er redningen for mediehus i krise er jeg usikker pÄ. Men hvis kritikken nÄr ut bredere og engasjerer flere, sÄ kan det ikke annet enn Ä vÊre positivt for bÄde kritikken og mediehusene. Om kritikken i seg selv blir bedre i et visuelt format kan diskuteres, men hovedpoengene i kritikken kan i det minste forsterkes ved hjelp av video og slik hjelpe dem utenfor kunstbransjen til Ä forstÄ bÄde kunsten og kunstneren bedre. Det visuelle formatet bidrar til Ä pÄpeke, trekke frem eksempler og poeng, og belyse deler ved en utstilling, et verk eller en problemstilling kanskje mer effektivt enn tekst. Den yngre gruppen av lesere foretrekker ogsÄ Ä fÄ nyheter og informasjon digitalt og i lyd- og/eller et visuelt format fremfor mer tradisjonelle medier som for eksempel papiravisen.
Som menneske og kritiker kunne jeg ikke ta pÄ meg noen andre sitt temperament og lidenskap enn min egen. SÄ hvem er jeg? Jeg er ung, jeg er kvinne og jeg lever i Är 2018. Jeg er et barn av det frie internett, oppvokst i en digital og evig informasjonsflyt, med en nedbrytning av hierarkier og et utviklet ambivalent forhold til definisjonsmakt og spikrede ideer om verden. Dette er kombinert med en lett tilgang til smarte og billige teknologiske lÞsninger, som er lette Ä bruke og som kan gi et visuelt resultat med lyd.
Baudelaire kom som sagt ikke med et tydelig svar pĂ„ spĂžrsmĂ„let âhva tjener kritikken til?â i essayet fra 1846. Men han hintet i hvert fall frem sine meninger om hva som kan gjĂžre en kritikk god: lidenskap og temperament â her forstĂ„tt som det personlige. Baudelaire har ogsĂ„ oppfordret meg til Ă„ stille spĂžrsmĂ„l ved etablerte sannheter og tiden vi selv er en del av. I dag gleder jeg meg hver dag til Ă„ gĂ„ pĂ„ jobb og jeg har aldri fĂžlt meg friere i faget. Ă
jobbe med et visuelt format har ikke bare bidratt til Ăžkt engasjement for kunstkritikk og avissalg i to av Norges stĂžrste aviser. Det har ogsĂ„ gitt meg tilbake noe av den barnlige gleden ved kunst â min lidenskap og mitt temperament, gjort pĂ„ min mĂ„te. Jeg vil med denne teksten oppfordre andre til Ă„ tenke nytt og bredere om faget de er en del av. Spesielt vil jeg oppfordre nyutdannede til Ă„ tenke selv, finne feil eller mangler ved faget de studerte, og gjĂžre det til sin livsoppgave Ă„ endre det til det bedre. Bare da kan verden gĂ„ videre.
* Silje Sigurdsen arbeider i dag ikke lengre som kunstkritiker for BT og AP. Hun valgte Ä satse fullt pÄ formidlingsprosjektet og videobloggen KUNZT, som ble startet omtrent samtidig med at hun begynte som kunstkritiker desember 2016. Et Är senere har KUNZT i snitt samme seertall som videoene hun laget for Aftenposten. I dag jobber Sigurdsen ogsÄ tett med bransjen for Ä hjelpe dem med Ä nÄ ut til flere gjennom videoformatet.
** Charles Baudelaire, «Hva tjener kritikken til?» i Kunsten og det moderne liv (2000), Solum forlag, s.13-14.