Kritikken i rommet
I sitt essay “The Beautiful Risk of Criticality” i Spaces for Criticism skriver Ingrid Commandeur: "Within the current performative nature of culture, meaning takes place as events unfolds. In other words: meaning is never produced in isolation, but rather through intricate webs of connectedness and participants: audiences, students or researchers” (p.237).
I dette leser jeg et skifte, eller en forskyvning (som redaktørene av boken selv beskriver det som) i forståelsen av kritikeren: Hun er ikke lenger en avdekker av mening, men heller en performativ aktør i et større puslespill i produksjonen av mening. Ved å reformulere rollen til kritikeren, strukturen til kritikken og å vedkjenne at vi står ovenfor både en forskyvning, men også en reformulering av kritikerens rolle og plass, kan vi se et potensiale for nye måter å forstå og utøve kritikk.
Commandeur åpner her opp for at vi kan revurdere spørsmålet «Hva er kritikk?» eller «Hva er kritikkens oppgave?». Fordi, skal vi komme oss bort fra den stagnerte formen og strukturen til kritikk (for eksempel avisspalter eller som avleveringer av forklaringer fra en slags «genikritiker»), er det helt essensielt å oppdatere dette spørsmålet. Det er et nytt spørsmål som må stilles til kritikken, nemlig: «Where is criticism?» (Spaces for Criticism, 2015). Her presenteres en heller ny idé, nemlig at kritikkens nye rolle er mer avhengig av rom enn av å utføre en spesifikk oppgave.
Selve ideen om rom som definisjonsmakt åpner nye dører for kritikken. Kritikken kan opptre romslig, performativt og ikke bare forholde seg til fagfelt eller form. Spør vi «Hvor er kritikken?» kan svaret være: I workshoper, seminarer, lesegrupper, samarbeidsprosjekter, skolemodeller, spekulative modeller eller andre samlingsrom der utveksling av ideer ligger som grunnpremiss. Mer utdypende skjer dette i rom der kritikken kan opptre og være performativ. Det skjer i rom der kritikk kan være kunnskapsproduksjon som ikke bare handler om at kritikeren møter objektet, men der kritikere og kritikk kan komme fra flere utgangspunkt og steder.
Kritikken kan på den måten i mye større grad også begynne å skape andre type forløp og rom. Vi kan bevege oss bort fra en gitt formel av utgangspunkt og ankomststed, og heller åpne for at kritikken i seg selv kan være en utforskning av noe som ikke behøver oppfylle en bestemt form eller gi et spesifikt svar. Dette kan muligens skje gjennom å bruke nye medier til å skape kritikk, men et kraftig verktøy her er samarbeid og deltagelse. Gjennom å skape kritikk sammen skaper vi også kunnskap.