I praksis
Nylig tok jeg del i en lesegruppe og tarotlesning på det Oslo-baserte visningsrommet Podium med Denise Ferreira Da Silva som en del av Susanne M. Winterlings serie Heresies. Her startet vi samlingen med å lese Ferreira Da Silva sin tekst Fractal Thinking (2016, aCCeSsions, Bard College). Teksten omhandler blant annet hennes forslag til hvordan vi kan bryte gjennom tankesettet som låser individet til én måte å bli forstått på (som et objekt), spesielt er det Ferreira Da Silva sin interesse for “poethics” eller “Fractal Thinking” som i konteksten av denne teksten er interessant. Hun fokuserer på form og lokasjon – somewhere and somehow – som hun mener definerer space-time: lengde, høyde, dybde og tid. Ferreira da Silva ser disse fire som å eksistere på like betingelser, som betyr at tid ikke dominerer de andre elementene og at den lineære tidsforståelsen ikke er utgangspunktet for tenkning. I stedet oppmuntrer hun oss til å utforske hva som skjer dersom vi for eksempel kun fokuserer på ett av elementene. Når hun videre adresserer den pågående krisen i Europa skriver hun: «Because it attends to four dimensions, fractal thinking… images the global as a part of the cosmos, and, as such, does not see it as constituting the ultimate ontic and ontological horizon for thinking. For since what happens occurs in the plenum, it is both an expression of, and expressed by, whatever exists under, above, and alongside; what has already passed, and what is yet to come.» Her ser Ferreira Da Silva det diskursive rommet som noe som eksisterer på flere plan og i flere tider, hun foreslår også en alternativ lesning av rommet, ved å ikke bruke tiden som dominerende element.
Etter lesningen og diskusjonen i plenum var ferdig, inkluderte Ferreira Da Silva oss i en kollektiv tarotlesning, blant annet som en måte å prøve ut i praksis noen av ideene hun introduserer i teksten. Her ble vi som en gruppe bedt om å lage et spørsmål å stille til kortene. Vi valgte å spørre: «How do we break through the conditions that inhabit the imagining of our future?» et stort spørsmål som vi sammen kom frem til gjennom en lengre diskusjon. Det viste seg å også kunne appliseres på individet (Hvordan kan jeg jobbe med å bryte ut fra et spor jeg er i? Hvordan stiller jeg spørsmål til meg selv?), men også til kunstfeltet (Hvordan kan vi jobbe mot en voksende populistisk høyrebølge? Hvordan navigerer vi?). Det åpne spørsmålet – som vi alle var klar over ikke ville tilby oss ett konkret svar – ga oss muligheten til å fritt diskutere, debattere og utøve kritikk av blant annet kunstfeltets mekanismer, men også se innover i oss selv. Her eksisterte individuell lesning – hver av oss ville forstå måten kortene falt på individuelt, men samtidig utøvde vi som et kollektive en kritikk av dagens kunstfelt og den geopolitiske krisen i Europa.
I dette eksempelet er det spekulative til stede i form av tarot og Fractal Thinking, mens den veldig konkrete konteksten av kunstfeltet forankrer kritikken i en real life undersøkelse. For meg demonstrerer denne lesningen hvordan vi som et kollektiv kan utøve kritikk i et performativt medium, som en gruppe med forskjellige lesninger, hvordan vi sammen kan skape ny kunnskap på våre individuelle premisser og hvordan spørsmålet vårt har like mye verdi selv uten en konkret og ferdig form som produkt. Samtidig fungerte kritikken på flere plan, eller i flere rom: Podium, internt, abstrakt og i et fremtidsfokus som tarotkortene åpner for.