🎉 Vinner av Pris for sprĂ„k og formidling under Årets tidsskrift 2025 🎉

Dukkemesteren

I denne teksten skriver kritiker Anne Therese Tveita om Jonathan Baldocks utstilling Me, Myself and I pÄ Kunsthall Stavanger. Hun trekker spesielt frem mÄten kurateringen ikke lar publikum dra uberÞrt derfra.

Installasjonsbilde fra Jonathan Baldock, Me, Myself and I. Foto: Erik SĂŠter JĂžrgensen.

FĂžlelsen av strie mot fĂžttene — det grove, stikkende lerretsstoffet som dekker gulvet, formelig suger oss inn i det massive tablĂ„et som dekker hele Kunsthall Stavangers storsal. For den utpreget taktilt anlagte publikummer bringer det en umiddelbar tilfredsstillelse Ă„ mĂ„tte ta av seg skoene for Ă„ oppleve utstillingen Me, Myself and I av Jonathan Baldock. Man blir med ett en delaktig aktĂžr pĂ„ en enorm scene, som om dette var et oppslukende teaterstykke, sĂ„kalt immersivt teater, snarere enn slik en tradisjonelt opplever en kunstutstilling. Man befinner seg pĂ„ (eller midt i) en scene hvor marionetter i menneskestĂžrrelser virkeliggjĂžr et fascinerende men ukjent skuespill, ett som pĂ„ samme tid er bĂ„de forfĂžrende og makabert.

Visuelt er scenen forlokkende, isÊr pÄ grunn av det mÞysommelige og teknisk kvalitative arbeidet som ligger bak utformingen og iscenesettelsen av de store dukkene. De myke, pastellfargede filtbitene som utgjÞr dukkenes hud er sirlig trukket sammen med nÄl og trÄd. NÞyaktige, synlige sting viser til et nitidig hÄndarbeid. Hode og torso er store og runde, nesten barnlige i sin form. Armer og ben bestÄende av smale, glattpussede trestokker og omhyggelig utformede hengselledd, danner dukkenes skjelett. Andre kroppslige bestanddeler, som Þyne og tunge, er formet av delikat farget glass.

Installasjonsbilde fra Jonathan Baldock, Me, Myself and I. Foto: Erik SĂŠter JĂžrgensen.
Installasjonsbilde fra Jonathan Baldock, Me, Myself and I. Foto: Erik SĂŠter JĂžrgensen.
Installasjonsbilde fra Jonathan Baldock, Me, Myself and I. Foto: Erik SĂŠter JĂžrgensen.
Installasjonsbilde fra Jonathan Baldock, Me, Myself and I. Foto: Erik SĂŠter JĂžrgensen.
Installasjonsbilde fra Jonathan Baldock, Me, Myself and I. Foto: Erik SĂŠter JĂžrgensen.
1 / 5

Men midt i alt dette vakre og delikate finnes det altsĂ„ ogsĂ„ noe makabert – makabert fordi nĂ„r man ser nĂŠrmere etter viser det seg at dukkene faktisk ogsĂ„ bestĂ„r av elementer fra menneskelig anatomi. Ører, fĂžtter og hender er bronseavstĂžpninger av virkelige kroppsdeler og brĂ„tt hviler en vag uhygge over de hittil harmlĂžse dukkene. Dukkenes svulmende mager minner pĂ„ samme tid om graviditet eller forplantning og grĂ„dighet og forfall. Bryster og bulende kjĂžnn tillegger dem ikke et spesifikt kjĂžnn, men favner snarere bĂ„de det vakre og heslige med mennesket.

Til tross for sine Ă„penbare menneskelige trekk fremstĂ„r figurene sjellĂžse, kalde, uten empati — og man oppdager at de delikate glassĂžynene egentlig bare stirrer tomt ut i luften. De forvridde kroppene etteraper menneskelig adferd og anatomi og de er blottet for enhver gjenkjennelig fĂžlelse. Det er sĂŠrlig dukken som ligger pĂ„ ryggen pĂ„ gulvet, brettet ut og bĂžyd helt tilbake til kroppen danner en kube (eller er det en krakk?) som fyller en med ubehag og assosiasjoner til middelalderske torturmetoder. Ut av munnen stikker en naturtro avstĂžpning av en finger. TrĂ„dene denne marionetten en gang hang i er kuttet og den er nĂ„ skremmende nok - bĂ„de fri til- og tvunget til Ă„ leve sitt eget kunstige liv.

Kanskje kan man kjenne pÄ en form for eksistensiell angst der den ligger pÄ den enorme scenen, under den nÄdelÞst grelle belysningen som bader utstillingssalen.

De ulike scenene, grupperinger og enkeltstÄende figurer danner tablÄer hvor det synes Ä foregÄ en utforskning av tilsvarende emosjonelle tilstander, - som har kunstneren dissekert sitt eget emosjonelle univers for sÄ Ä spille det ut pÄ avstand, gjennom et filter av menneskelignende skapninger.

Den er en del av den menneskelige natur og/eller psyke Ă„ forsĂžke Ă„ tilfĂžre dĂžde objekter liv, gi dem sjel og personlighet (var ikke barndommens dukker helt levende, kanskje?). Baldocks dukker oppnĂ„r hint av liv gjennom de anatomisk korrekte avstĂžpningene, som forĂžvrig er avstĂžpninger av kunstnerens egen kropp, men ogsĂ„ gjennom vĂ„rt innebygde behov for Ă„ skape en slags mening og sammenheng – gir vi disse dukkene en dimensjon av virkelig eksistens.

Installasjonsbilde fra Jonathan Baldock, Me, Myself and I. Foto: Erik SĂŠter JĂžrgensen.
Installasjonsbilde fra Jonathan Baldock, Me, Myself and I. Foto: Erik SĂŠter JĂžrgensen.
Installasjonsbilde fra Jonathan Baldock, Me, Myself and I. Foto: Erik SĂŠter JĂžrgensen.
Installasjonsbilde fra Jonathan Baldock, Me, Myself and I. Foto: Erik SĂŠter JĂžrgensen.
1 / 4

Iscenesettelse

Utstillingens mise-en-scÚne er enkel, men effektiv. Fra taket henger store tekstilarbeider og deler opp rommet som om de var scenetepper. De rammer inn og veileder publikum gjennom salen og rundt til de forskjellige verkene. De understÞtter ogsÄ en form for narrativ, en fortelling som publikum selv er med pÄ Ä skape ved Ä fylle dem med sine egne fortolkninger.

Et av disse verkene som fungerer som “sceneteppe”; The Horse is a Mirror to Your Soul, bryter den behagelige paletten som ellers dominerer utstillingen. Mot en sort bakgrunn og i grĂ„nyanser stĂ„r en hest, syk og siklende. Tilsynelatende bĂŠrer den fram et menneske og en navlestrenglignende linje binder den sammen med sitt speilbilde. Lik men likevel forskjellig mĂžter det store dyret seg selv, og igjen mĂžter vi dette underliggende foruroligende. Det siklende beistet med menneskefoster bryter med vĂ„r forestilling av det milde men majestetiske dyret.

Installasjonsbilde fra Jonathan Baldock, Me, Myself and I. Foto: Erik SĂŠter JĂžrgensen.

Det toneangivende tekstilverket Puppet Master er rĂždt og har en anselig stĂžrrelse der det henger midt i salen. Det viser en dukkemesters hender som med sprikende fingre styrer en mengde lange trĂ„der. Men fĂžlger man trĂ„dene med blikket oppdager man at disse faller dĂžde mot gulvet. Dukken som trĂ„dene, mesteren, skal manipulere er borte. Den har kommet fri og man vet ikke hvor den er eller hvem som nĂ„ kontrollerer den. Kan hende det er nettopp denne dukken som mĂžter oss i inngangen til salen? Den stĂ„r der oppreist og lĂžfter armen i noe som kan minne om en ”velkommen inn”-hilsen. Den lyserosa tungen geiper humoristisk mot oss, mens de blanke Ăžynene stĂ„r som grunne pytter og stirrer bare tomt ut i luften.

Me, Myself and I er en vel sĂ„ teknisk og emosjonelt velgjennomfĂžrt utstilling som den er en velregissert forestilling, og man forlater den ikke uberĂžrt. For generasjonen oppvokst med Pompel & Pilt og Ăžst-europeisk dukketeater pĂ„ barne-tv vil den kan hende avstedkomme to reaksjoner av like sterk art: ubehag – kanskje til og med redsel – over de grimt forvridde dukkene som ikke lar seg kontrollere, eller ogsĂ„ nostalgisk glede over at det er mulig Ă„ oppleve oppvekstens surrealisme i all sin kompleksitet pĂ„ Stavanger Kunsthall.

Anne Therese Tveita har studert kunst- og kulturvitenskap ved Universitetet i Stavanger og ved det norske instituttet i Roma. Hun har tidligere jobbet som formidler ved Stavanger Kunstmuseum. De tre siste Ärene har hun jobbet som kunstkritiker for Stavanger Aftenblad.