Arkivdelen
Hovedsalen er viet selve foreningens historie. Det er en blanding av arkivmateriale (enten i original form eller kopiert opp på veggen): diverse objekter, en rekke brev og dokumenter, protokoller, gamle utstillingskataloger, tegninger, historiske fotografier og videoer med klipp fra NRK. Fotografiet av vaktmester Heske som henger opp bilder, er spesielt morsomt. Selve monteringen er helt okay, men en skjerm midt i lokalet som viser bilder av foreningens originale samling av historisk kunst i loop, er direkte mislykket. Det er så mye lys på skjermen, at man ser nærmest ingenting. Den historiske kunsten ble i 1992 overført til Stavanger kunstmuseum, og der borte kan man heldigvis se disse maleriene, av mestere som Hertervig og Kielland. Det er synd at ”gullet” i foreningenes historie kun blir vist på skjerm og på oppkopierte papplater. (En av begrunnelsene er at bygget ikke er i god nok stand til å kunne vise gamle malerier – fair enough).
Til tross for dette, er likevel arkivutstillingen interessant og lærerik. Vi følger foreningens utvikling i kronologisk rekkefølge, med veggtekster som forteller om historiske høydepunkter. Dette er krydret med reproduserte bilder og brev. Vi lærer at Stavanger Kunstforening ble stiftet 11. februar i 1865 av en rekke velstående Stavanger-menn. Og som den første veggplakaten forteller, hadde foreningen hele 147 medlemmer ved utgangen av 1800-tallet. (Allerede i 1917 hadde de 1032 medlemmer og i 1982, 2500 medlemmer. På 2000-tallet var derimot medlemstallet under 150). Det kjøpes inn tradisjonell norsk romantikk, slik som bilder av Hans Gude, Morten Müller, Knud Baade, Knud Bergslien, Carl Sundt-Hansen, og andre. Det er den konservative smaken som får dominere foreningens første år. Foreningen har ikke noe fast lokale, men når Stavanger Museum åpner dørene i 1893, får kunstforeningen endelig stille ut i deres lokaler ment for kunstobjekter. I 1890-årene begynner man også å kjøpe inn den realistiske kunsten, og Kitty Kiellands kunst ble selvsagt sentral.
I 1914 ønsker Stavanger Museum lokalet selv, og foreningen må igjen ut på leting etter nytt utstillingslokale. I 1924 får man samlet inn nok penger til å utlyse en arkitektkonkurranse, og allerede året etter står bygningen klar. Arkitekt Erik Erga tegnet et vakkert, funksjonelt bygg – med tilhørende hageanlegg. Kong Haakon VI innviet bygget og det ble en del av feiringen av Stavangers 800-årsjubileum. Det er ganske interessant å følge arkitekttegningene som blir vist på utstillingen, og det er fint at kunsthallen ønsker å vie bygget oppmerksomhet. Tallerås’ kunst er også med på å belyse arkitekturen. Det nye moderne bygget gjorde at man kunne vise mer skiftende utstillinger av høy kvalitet. Foreningen viser kunstnere som Paul Klee, Per Krohg, Emil Nolde, Oskar Kokoschka og Edvard Munch. I 1935 blir det også bestemt at foreningen kun skulle kjøpe inn nålevende kunstnere.
I krigsårene kommer også den nazistiske vandreutstillingen Kunst og Ukunst fra Nasjonalgalleriet til Stavanger Kunstforening. Det var en utstilling som argumenterte for at den moderne kunsten, kubisme og ekspresjonisme, var degenerert kunst – tegn på den forfalne kulturen som nazistene skulle redde. Det litt ”artige” med Stavanger-utstillingen, var at den ble hetende kun ”Ukunsten”, fordi den gode kunsten som skulle stilles opp mot modernismen, var nedpakket og utilgjengelig for nazistene.
Etter krigen blir foreningen enda mer profesjonell. Biggie Wyller blir i 1950 intendant i Stavanger Kunstforening og foreningens renommé vokser. Under Wyllers ledelse går foreningen godt, det er stor kulturell aktivitet, og det blir også tegnet et tilbygg av arkitekt Toralf Kaada. Dette ble åpnet til foreningens 100-årsjubileum i 1965 av Kong Olav V. Det blir også åpnet et satelittgalleri i Søregata i sentrum kalt Koloritten og et studieatelier i kjelleren på Madlaveien i samarbeid med Bildende Kunstneres Forening Stavanger. Dette eksisterer enda i form av Kunstskolen i Rogaland. Etter at Wyller går av i midten av 1970-årene, er det stadig nye ledere, og vi får disse presentert på de forskjellige veggplakatene. Det blir på begynnelsen av 2010-tallet vurdert om foreningen skulle slås sammen med MUST (Museum Stavanger), men i 2012 blir det bestemt at foreningen skal bli en autonom kunsthall. Året etter ansettes Hanne Mugaas som daglig leder og kurator. Vi får stadig vite at foreningen det meste av tiden sliter med økonomien. Noe som også er årsaken til den store skandalen i nyere tid.