Den vanskelige originalen
I enden av det stÞrste rommet fÞrer stien inn i et mindre, og mÞrkere rom. Her er ingen svingende trestammer og ingen hÞyttalere. Kun et opplyst maleri i enden. Dette er selve originalen, som her pÄ et vis blir litt vanskelig Ä ta inn over seg. Maleriet virker ekstra lite, og rommet ekstra stille, etter Ä ha tilbrakt en god stund i hovedrommet. Det er som om man har blitt fartsblind. Maleriet er et av Hertervigs mest kjente verk, og om man kjenner Hertervigs skjebne (mer om det senere), sÄ fÄr denne kontrasten mellom den klarblÄ himmelen og alt som skjuler seg i mÞrket en ekstra klang. Himmelen er kjÞlig, frisk og evig, mens det som lever pÄ jorden er i nedbrytning. Selve maleriet ser ut til Ä henge i «vanlig» gallerihÞyde, og for de minste kan dette bli hÞyt pÄ veggen. En enslig benk stÄr ganske langt unna, og er heller ikke utformet pÄ en slik mÄte at et barn kan klatre opp for Ä se bedre.
MÄ det vÊre sÄ levende?
Jeg tenker pÄ de gangene jeg har stÄtt med en god bok i hÄnden, mens ungdommene i huset, der det er mulig, konsekvent velger Ä se filmatiseringen. Jeg forstÄr det jo godt, men hva med originalen? Hva med Ä lage sine egne bilder i hodet? Hva med Ä leve seg inn i handlingen, og kanskje lage ansikter og steder om til noe nÊrt, noen man selv kjenner, og steder man har vÊrt? Det samme dilemmaet gjelder digitalisering av kunstverk. Er noe av motivasjonen bak slike prosjekter en usikkerhet rundt hvorvidt et lite oljemaleri kan bli levende og interessant nok for barn og unge uten tilfÞrsel av flere virkemidler som bevegelse, lyd, det taktile, og oppskaleringen som gjerne fÞlger med?
Sist jeg sĂ„ noe lignende, var pĂ„ Kunstsilo, der Reidar Aulies maleri «Tivoli» var digitalt gjenskapt pĂ„ alle fire vegger, som et opplevelsesrom der menneskene i motivet ruslet rundt mens berg og dalbanen suste av sted med lyden av latter og rop. Det var en overraskende, hektisk og kortvarig glede, for med ett konkurrerer man jo med hva som helst innen underholdningsbransjen. Etter et par minutter hadde vi sett det hele. Et mer ekstremt eksempel mĂ„ vĂŠre den digitale «gjenopplivingen» av DalĂ som The DalĂ Museum i Florida nylig introduserte. Her er ikke bare kunstverkene, men ogsĂ„ kunstneren selv bygget opp som en KI-generert avatar med stemme og refleksjoner basert pĂ„ lydopptak av en mengde intervjuer med DalĂ. Museet annonserer at nĂ„ kan publikum stille DalĂ spĂžrsmĂ„l og fĂ„ svar. Etter mitt syn trĂ„kkes det her over en grense i iveren etter tilgjengelighet for publikum, og KIs nĂŠrmest grenselĂžse potensiale oppleves ubehagelig. I Hertervigs hemmeligheter bevares derimot respekten for bĂ„de kunstneren, kunstverket, og publikum.