🎉 Vinner av Pris for sprĂ„k og formidling under Årets tidsskrift 2025 🎉

En samtale om Performance Days

Performance Days er en gjentagende visningsplattform for Performancekunst ved Tou Scene. I 2023 ble den femte utgaven arrangert. Med utgangspunkt i Ingmar Bergmans filmatiske univers presenteres fem premierende performancekunstverk pÄ Tou i lÞpet av en helg. Fem kunstnere har valgt en film hver og utviklet respons som reaktualiserer materialet i nÄtid. FÞlgende tekst er en transkripsjon av en offentlig samtale med kritiker Kjetil RÞed og kurator Anne-Marte Eidseth Rygh som fant sted i forbindelse med festivalen PD5. Teksten er en del av CAS' serie med fokus pÄ Performance.

Kritiker og forfatter Kjetil RĂžed og kurator Anne-Marte Eidseth Rygh i samtale under festivalen PD5. Foto: Sarah FjĂžrtoft.
Anne Marte Eidseth Rygh

Jeg tar gjerne utgangspunkt i boken din «Kunsten og livet — en bruksanvisning». I den introduserer du grunnleggende verdier i kunstopplevelsen som retningsangivende. I kapittelet «Erkjennelse» skriver du ogsĂ„ om Bergmans film Persona. Jeg lurte pĂ„ om du kunne tenke deg Ă„ lese et utdrag hĂžyt for oss?

Kjetil RĂžed

Ja, det passer jo fint i denne sammenhengen. Da blir det eventyrstund med Kjetil RĂžed.

Latter fra salen.

Det blir lest hÞyt fra side 117- 118 og her siteres kun en paragraf hvor RÞed beskriver sitt fÞrste mÞte med filmen Persona (1966) av regissÞr Ingmar Bergman som fjortenÄring.

KR

Da jeg sÄ Persona var dette fÞrste gang jeg sÄ en film som angikk meg direkte, som grep inn i hvem jeg var. Jeg er usikker pÄ hva jeg tenkte, mest var det nok forbindelsen mellom hva Elisabet Vogler hadde sett og hvordan hun handlet som gjorde inntrykk; at hun ikke kunne lukke Þynene for den brennende munken. Konsekvensen ble ikke bare at hun sluttet Ä snakke som skuespillerinne, men at hun trakk seg ut av dramaet som forhindret henne i Ä ta det hun hadde sett pÄ alvor. Men hvordan kan det hjelpe Ä nekte Ä spille en rolle? Hvordan kan det Ä ikke si noe vÊre et svar pÄ andres lidelse? NÄr jeg ser filmen i dag tenker jeg pÄ at vi har en tendens til Ä se oss blinde pÄ hvilke handlinger eller standpunkter erkjennelse skal munne ut i.

Anna Berndtson, performance pÄ TOU. Foto: Sarah FjÞrtoft.
AMER

Vi kan kanskje fÞlge trÄden om erkjennelse videre? Sette det i forhold til det vi har sett her denne helgen?

KR

Ja, gjerne. Jeg tenker at erkjennelse og innsikt ofte er forbundet med konklusjon eller en lĂžsning pĂ„ et problem. Jeg er mer opptatt av rom til Ă„ tenke pĂ„ noe i det hele tatt, i en verden der ting gĂ„r utrolig fort og vi krydres og pepres av distraksjoner og underholdning. FĂŠrre leser romaner og det er sjelden vi setter oss ned og ikke gjĂžr noen ting. Da trenger vi kanskje flere rom for Ă„ tenke. Det er to helt essensielle bestanddeler som trengs og det er at vi tar pĂ„ alvor nĂ„r vi berĂžres av noe: NĂ„r noe er fantastisk, nĂ„r noe rĂžrer meg, nĂ„r jeg blir trist, eller syns det var vakkert. BerĂžringer som gjĂžr at vi begynner Ă„ tenke pĂ„ en annen mĂ„te. Men det som ofte skjer er at vi gĂ„r videre, bort fra det som berĂžrte oss istedenfor Ă„ forfĂžlge det. Vi burde forfĂžlge det som om vi er avhengig av det, det er ekstremt viktig. Rom til Ă„ tenke fĂ„r vi gjennom det som har skjedd her under PD5 i gĂ„r og i dag. Jeg satt nettopp inne pĂ„ Scene 1 og var vitne til Anna Berndtson sin performance. Det samme bildet og den samme handlingen ble gjentatt om og om igjen. NĂ„r handlingen strekker seg over flere timer handler det ikke bare om kunstnernes fortolkning, det handler ogsĂ„ om hva som foregĂ„r i mitt hode nĂ„r jeg sitter og ser. Man fĂ„r tid til refleksjon, noe som er sjeldent og dyrebart: Å tillate seg Ă„ tenke over noe man ellers ikke fĂ„r tid til Ă„ tenke over. Alt dette har med erkjennelse Ă„ gjĂžre, for erkjennelse tar ting pĂ„ alvor og skaper rom til Ă„ tenke.

AMER

Du snakker videre om erkjennelse i boken «Kunsten og livet — en bruksanvisning», om hvordan man fastholder erkjennelse og oppmerksomhet over tid, og da refererer du ogsĂ„ til det du kaller nedsenkningspunkt. Det at du gir dette et navn, at du presiserer det punktet der noe erkjennes, utvider for meg verdien av selve fenomenet. Du skriver ogsĂ„ at slike nedsenkningspunkt og observasjoner kan avdekke en verden som ikke er definert av nytte, effektivitet eller profitt. Kan du fortelle og utdype hva du legger i dette med nedsenkningspunkt?

KR

Det er beslektet med at vi alle har en evne til Ă„ berĂžres dypt. Noe er av mer episk art, som det at man forelsker seg og gifter seg, eller opplever stor kunst. Men nedsenkningspunkt kan oppleves hele tiden. Det at man ser en solstrĂ„le som speiler seg i en vindusrute som er vakker, man registrerer det som vakkert, men sĂ„ glemmer man det like fort. Jeg tenker at man burde oppholde seg ved det Ăžyeblikket, for dette ytre glimtet speiler noe indre og er gjerne forbundet med din erfaring, din historie og de ting du er fascinert av. Dette er et punkt for oppmerksomhet fordi du blir grepet av det. I boken nevner jeg et eksempel med katter. Jeg er veldig glad i katter og ser dem overalt, legger merke til dem og forfĂžlger interessen gjennom observasjonen. Slik kan man tenke pĂ„ nedsenkningspunkt. Hva er din greie som fĂ„r deg til Ă„ stoppe opp? Det kan vĂŠre en farge, eller hva som helst egentlig, og en slik litt rar oppmerksomhet for farger eller katter er noe som kunsten institusjonaliserer. Kunsten gjĂžr en rar oppmerksomhet til sin spesialitet— det at noe i utgangspunktet ikke er definert som spesielt viktig og sĂ„ omgjĂžr kunsten det til nettopp dette.

Finn Adrian Jorkjen, performance pÄ TOU. Foto: Sarah FjÞrtoft.
AMER

Hva med det vi har sett her i gÄr som for eksempel Performance av filmen Persona, finner du noen nedsenkningspunkt ved den utÞvende tolkningen?

KR

Ja, ved Finn Adrian Jorkjens performance i gÄr var det flere Þyeblikk der stemme og stemmebruk dro meg inn i tolkingen og fikk meg til Ä tenke pÄ Liv Ullmanns karakter Elisabeth Vogler. Scenen der hun sitter ute Ä rensker sopp. Elisabeth er stum, men hun nynner. Hun sier ikke noe, men hun bruker stemmen. En kan vÊre stum og samtidig bruke stemmen. Det var fascinerende Þyeblikk for meg.

AMER

Jeg tror et av flere nedsenkningspunkt for meg var det ikoniske filmklippet som kunstner Anna Berndtson refererer til i sin performance. En film i loop der de to ansiktene til skuespillerne Liv Ullmann og Bibi Andersson blĂžr inn i og fader over i hverandre — der de veksler mellom Ă„ vĂŠre ett og to ansikt. NĂ„r det ble presentert som en loop i over en time setter bildet seg fast i meg og jeg opplever at tiden stĂ„r stille. Oppmerksomheten min fokuserer pĂ„ vekslingen av ansiktene som glir inn i hverandre for sĂ„ Ă„ separeres Ă„ utskille seg som noe eget.

KR

Tidligere var den scenen noe av det skumleste jeg hadde sett. NÄ tenker jeg pÄ det som bÄde vakkert og skummelt.

AMER

Samtidige motstridende fÞlelser er et tema jeg gjerne vil ta videre med deg. I festivalen PD5 er det et kuratorisk grep Ä la fenomenet ambivalens vÊre en overordnet kontekst. I boken din skriver du om tvetydighet og tvisyn og da blir jeg nysgjerrig pÄ dine nyansering av ambivalens og tvisyn?

KR

Det er en interessant distinksjon. Ambivalens er et fenomen, mens tvisyn tenker jeg er en egenskap. Hvis ambivalens er et ytre fenomen og motstridende fĂžlelser som kan registreres i et ansikt, sĂ„ er det Ă„ gĂ„ inn for Ă„ oppleve ambivalens, og Ă„ Ăžve seg pĂ„ en dissonans, da Ă„ utĂžve tvisyn. Dette er noe som er viktig for mitt syn pĂ„ kunst forĂžvrig. Om man opplever at noe er verdifullt — at man da Ăžver seg pĂ„ Ă„ bevare og utvikle den oppdagelsen, ved Ă„ gjĂžre kunsten til en del av seg selv. Man kan Ăžve seg pĂ„ Ă„ praktisere den verdien som egenskap, for eksempel som det Ă„ Ăžve seg pĂ„ Ă„ se to forskjellige sider av samme sak.

AMER

AngĂ„ende tvisyn sĂ„ siterer du ogsĂ„ forfatter Aasmund Olavsson Vinje – «Å sjĂ„ bĂ„de rette og vronge pĂ„ livsens vev, slik at ein lettare kan grĂ„te med det eine auge og le med det andre».

KR

Akkurat det er sÄ vanvittig viktig og jeg skriver jo om at jeg er litt lei av skrÄsikkerhet. SÄnn som jeg var og skrev fÞr, som en hvit mann pÄ min alder som skriver kritikk og nyter Ä vÊre skrÄsikker pÄ andres vegne, og kanskje med bergensdialekt.

Latter fra salen.

KR

Om man er dÞrgende sikker pÄ at man har rett da er det pÄ tide og finne ut hva som representerer en annen samtidighet ogsÄ. For Ä sitere Vinje videre fra reiseskildringen i Ferdaminni fraa Sumaren 1860, sÄ introduserer han begrepet tvisyn med et eksempel der han er vitne til en seremoni og kroning. Vinje mener pÄ den ene siden at dette ritualet er tomt og innholdslÞst, men pÄ den andre side sier han at man ville ikke kunne forholde seg til konseptet konge om man ikke er villig til Ä tro blindt pÄ det samme ritualet. Tilsynelatende ekskluderende stÞrrelser eller synsvinkler er gjerne tvisynets og ambivalensens kjennemerke.

AMER

Du snakker ogsÄ om det «parallaktiske» blikket i den sammenhengen? Jeg siterer fra boken her: «KjÊrlighet har hengivenhet som forutsetning samtidig som at erfaringen av den ikke alltid samsvarer med en virkelighet som hengiven»?

KR

Det parallaktiske blikket er nettopp evnen til Ä se og oppleve noe fra gjensidig ekskluderende vinkler, fra en umulig og paradoksal vinkling. Den franske filosofen Jacques RanciÚre har et bra eksempel pÄ dette. Han pÄpeker at du kan sette alle egenskaper til den du elsker pÄ en liste og finne et annet menneske som svarer til den samme listen, men selv om disse to personene har identiske egenskaper, vil de ikke vÊre den samme personen. Og det er jo interessant. At man kan ha samme type utseende, like samme musikk helt likt. Men forholdet mellom det singulÊre og generelle og det Ä forelske seg i en helt bestemt person er jo mer en egenskap der ogsÄ forholdene som ledet opp til denne forelskelsen er historiene rundt, alt det som leder opp til det Þyeblikket der dere mÞttes. Men man kan si objektivt sett at det ikke finnes «den rette» fordi det er mange som har de samme egenskapene. PÄ den andre side kan man si at om man ikke er i stand til Ä hengi deg blindt til akkurat den forelskelsen sÄ vil du ikke ha den fjerneste anelse om hva kjÊrlighet er. RanciÚre gÄr sÄ langt som Ä si at kjÊrlighet ikke vil eksistere uten denne blinde hengivenheten. Livet er kaotisk og det vil innebÊre flere sider av samme sak samtidig. Kunsten er virkelig et rom der dette kan oppleves, bli oppbevart og utfolde seg.

AMER

I forhold til det du har sett denne helgen under Performance Days 5, kan vi forfĂžlge det videre? Hvordan du har reflektert over det?

KR

Jeg syns det er interessant nĂ„r ting gĂ„r over utstrakt tid. Da vil det nĂždvendigvis ikke bare handle om det man ser, men ogsĂ„ den som ser. SĂ„ lenge man utforsker det Ă„ se pĂ„ noe over tid, at det blir en innramming og fri utfoldelse av ditt indre liv, men ogsĂ„ mer enn det. At det blir lommer av tid og rom som oppstĂ„r som utposninger. Et eksempel er Anna Berndtson sin versjon av filmen Persona. Etter Ă„ ha sittet i cirka en time blir man sittende i egne tanker. Som en forlengelse av det private Ăžyeblikket blir dette ogsĂ„ offentlig, i det hun plutselig setter blikket i meg og det oppstĂ„r en egen verden i meg som er regissert av henne som ogsĂ„ forlenger Ăžyeblikket mellom oss. Det som er interessant med helheten av det jeg har sett her, er den ekstremt frie fortolkningen. Det er ikke en bare oversettelse eller adaptasjon. Det er bakgrunner hvor man plukker ut en fĂžlelse, en gest, en ide og kjĂžrer pĂ„ i en forstand som ikke nĂždvendigvis samrĂžrer med opprinnelsen. Det syns jeg er utrolig deilig og frigjĂžrende — at kunstnerne har sett filmene og sĂ„ gjĂžr de noe nesten usammenlignbart. Allikevel er det en tydelig bakgrunn og det er utrolig interessant Ă„ fordype seg i. Ved Finn Adrian Jorkjens performance av filmen Persona i gĂ„r sĂ„ var det kroppspositurer, gester og detaljer som blir gjenskapt og sĂ„ var det flere nivĂ„er der film og performance flyter sammen og morfer.

Hans Edward Hammonds, performance pÄ TOU. Foto: Sarah FjÞrtoft.
VeslemÞy Flotve, performance pÄ TOU. Foto: Sarah FjÞrtoft.
Tor Erik BÞ, performance pÄ TOU. Foto: Sarah FjÞrtoft.
1 / 3
KR

Et annet er eksempel er Tor Erik BÞes variant av «Scener fra et Ekteskap» der opphopningen av borgerlige ritualer ble skissert pÄ en kledelig og voldelig mÄte.

KR

Det er noe greier som svirrer pĂ„ overflaten som kan bli synlige under en middag, men det er sjelden det gĂ„r sĂ„ ille som i filmen, som for Ăžvrig er en ren lidelse Ă„ se pĂ„. Dette er jo ogsĂ„ de ritualene som oppstĂ„r fordi vi ikke vil vĂŠre i utholdelige situasjoner, og forsĂžker Ă„ opprettholde hverdagens maskineri ved Ă„ godta det som skjer. Det noe underliggende dritt som bare sprenger pĂ„ — det vises i filmen og det syns jeg kom frem i performance som trivelig ubehag, men pĂ„ en helt annen mĂ„te.

AMER

Hva med VeslemÞy og hennes utÞvelse av «HÞstsonaten»?

KR

Jeg har ikke sett hele filmen.

AMER

Handlingen dreier seg rundt en mor og datter som mÞtes i konfrontasjon av fortidens sÄr. Morens ambisjon som klassisk pianist har utprÞvd omsorgsrollen og relasjonen med to dÞtre er fremmedgjort og hÞyspent.

KR

Ja, da jeg sĂ„ VeslemĂžy i trappen sĂ„ er det jo noe med den gjentakelsen hun foretar seg som jeg tenker pĂ„ som nĂŠrliggende til karakteren Eva sitt forhold til sin mor. Å fĂ„ pĂ„lagt seg byrden av sĂžsteren og moren. Gjentakelsen av at man ikke kommer seg ut av en loop. At man gjĂžr det til et kollektivt anliggende, og at andre kom og hjelper til.

AMER

Apropos det Ä hjelpe til har ogsÄ Hans Edward Hammonds samarbeid og samhandling som sentralt for sin performance «Hviskninger». Publikum og kunstner skaper tekstile kreasjoner i samhandling, en visualisering av samtalen de har sammen. Du lÞfter ogsÄ frem samarbeid som en stor verdi i boken din og refererer til Ä samarbeide om de fortellingene som former vÄre liv?

KR

Det stemmer. Jeg mener at nesten all kunst springer ut fra ideen om hvor vanskelig det er Ä vÊre menneske. Vi kan mÞte et menneske som kanskje blir en kjÊreste, vi kan miste jobben, eller noen kan dÞ fra oss. Slike hendelser gjentar seg gjennom Ärtusener. Det er hjelp Ä fÄ av psykologer og selvhjelpsbÞker og sÄnt, men det Ä oppsÞke kunstverk i slike stunder er et kollektiv anliggende. Du deltar ogsÄ i et samarbeid ved Ä bruke tid pÄ Ä tenke gjennom menneskets grunnforbindelser. Det Ä miste et barn er en vanskelig situasjon som mennesker har slitt med i alle tider og kunstverkene er der som hjelpemiddel til alle livets utfordringer. De oppretter utÞvende samarbeid i nÄet og samarbeid pÄ tvers av tid og rom. Absolutt stimulerende Ä se kunstnerne som har vÊrt med under denne festivalen.

AMER

Jeg siterer deg gjerne pĂ„ enda en viderefĂžring som grep meg: «Å plassere seg selv i en annens historie og plassere seg selv i felleskapets historie».

KR

Ja, der siterer jeg altsÄ den amerikanske skribenten Rebecca Solnit. Jeg tenker at samarbeid og spesielt kjÊrlighet ikke handler om Ä eie eller ta. Det handler om Ä leve seg inn i en annen persons virkelighet og gripes av et annet menneskes virkelighet. I den nye boken jeg skriver forsÞker jeg Ä finne en overgang fra romantisk kjÊrlighet og nestekjÊrlighet. Den romantiske kjÊrligheten handler jo egentlig om Ä finne den rette og nestekjÊrligheten handler gjerne om det ubundne.

AMER

I henhold til samarbeid fÞrer disse tankene meg ogsÄ til erfaringen av Ä vÊre en del av denne sammenheng som en del av en kollektiv erfaring. PAS som arrangÞrer har i dette tilfellet vÊrt bevisst kollektivets betydning. Det Ä arrangere denne helgens event er basert pÄ profesjon, men utover dette en samlet velvilje. Det at enkelte stiller opp nÄr noen blir syke eller frafaller. Det blir en del av verdiskapningen Ä vÊre oppmerksom pÄ gruppens behov og utfylle dette. Det er ogsÄ bevisst tilrettelagt for samarbeid mellom kunstnerne underveis i prosessen, og det er motiverende Ä oppleve frivilliges velvilje til Ä bidra gjennom helgen. Det Ä evne Ä plassere seg selv inn i et annet stÄsted blir bÊrende for det som skapes i helhet.

KR

Ja, det ser jeg blir viktig her, og videre er jo ogsĂ„ evnen til Ă„ ta noe som berĂžrer deg pĂ„ alvor. Jeg snakker gjerne om dette i forlengelse av det jeg kaller kritisk kjĂŠrlighet som handler om en evne til Ă„ reflektere over seg selv i verden og Ă„ skape mĂ„l utfra det som berĂžrer deg. Man kan jo utĂžve kjĂŠrlighet bĂ„de som kurator, arrangĂžr og som tilskuer. Hvis utgangspunktet er det at du blir grepet av en performance, da blir kritisk kjĂŠrlighet et medium for en mĂ„te Ă„ leve pĂ„ og ikke bare en romantisering — et slags eksistensielt fokus for hvordan man skal leve og forholde seg til verden. Jeg tror det er essensielt Ă„ bruke de store ordene i henhold til dette. Man unngĂ„r gjerne disse ordene i frykt for det banale, men ordene liv, dĂžd og kjĂŠrlighet er samtidig ord som gjĂžr at man kommer til essensen av hva som betyr noe. SĂ„ fĂ„r man heller syns det er kleint om det blir servert over middagsbordet, man er i hvert fall i stand til Ă„ si noe om det som betyr noe for mennesker. Dette kan vĂŠre symptomer pĂ„ egen midtlivskrise...

Latter fra salen.

...men, jeg tror det er viktig Ä gÄ til kjernen av det som er viktig og da kan kunsten vÊre veien til dette. Blant annet ved Ä presentere forunderlige vinklinger som kan bidra til videre innsikt.

AMER

Jeg tenker at disse ordene, og tankene du gjÞr deg om innsikt og kjÊrlighet gjerne kan fÄ lov til Ä avrunde samtalen?

KR

Ja, de ordene mÄ gjerne fÄ avrunde og sveve ut.

AMER

Tusen takk!

Anne-Marte Eidseth Rygh er kunstner, kurator og grunnlegger av Performance Art Stavanger. Rygh fokuserer det performative og steds spesifikke i sin praksis og har tidligere kuratert for en rekke institusjoner og kunstnere inkludert arbeidet med «The Lovers Tour» vist ved Documenta 14. Rygh er kurator for PD5.

Kjetil RÞed skriver om film, litteratur og kunst og er redaktÞr for tidsskriftet Billedkunst. RÞed har tidligere skrevet for Morgenbladet, Artforum, VÄrt Land, Kunstkritikk med flere. RÞed har forfattet boken Kunsten og Livet med undertittel- En brukanvisning. Her inkluderes blant annet mÞtet med filmen Persona