🎉 Vinner av Pris for sprĂ„k og formidling under Årets tidsskrift 2025 🎉

En visuell inngang til lyden

Et intervju med den tyske kuratoren Nico Anklam om hans internasjonale utstillingsprosjekt "_ _ _ _ / / / / O / O / O The mouth expresses thoughts. The landscape renders its tone!".

Kurator Nico Anklam og kuratorassistent Mai DengsÞe Hansen under performance-arrangementet pÄ VELFERDEN (August 2016). Foto av Hans Edward Hammonds

*** An English version of this interview can be found on Artfridge ***

"Henning er ikke et medlem av FLUXUS. Henning er FLUXUS"BjĂžrn NĂžrgaard i: Henning Christiansen. Komponist, Fluxist og uden kategori, SOHN, 2011, s. 467. , skrev den danske kunstneren BjĂžrn NĂžrgaard om sin venn og kollega Henning Christiansen som etterlot seg et gigantisk arkiv av FLUXUS-gjenstander og en arv av eksperimentelle musikkomposisjoner da han dĂžde i 2008. For Christiansen flĂžt livet og kunsten sammen – han viet praksisen sin til naturen, dens lyder og farger. "Ulikt kompleksiteten til den musikalske modernismen tenderer min visjon mot ekstrem enkelhet"Henning Christansen, i Henning Christiansen. Komponist, Fluxist og uden kategori, SOHN, 2011, s.91. uttalte han, og sĂ„ for seg en transformasjon fra det komplekse til det rene, fra Ăžyet til Ăžret, fra det visuelle til det auditive.

Etter Ă„ ha etablert et isolert og landlig, men like fullt fruktbart kunstnermiljĂž pĂ„ den danske Ăžyen MĂžn, startet Christiansen, hans kone Ursula, NĂžrgaard og kuratoren RenĂ© Block det som i dag er kjent som Kunsthal 44 MĂžen – en ambisiĂžs kunstinstitusjon som ligger rett overfor husene til Block- og Christiansen-familiene. Den Berlin-baserte kuratoren og kunsthistorikeren Nico Anklam, som underviser i kunstteori pĂ„ UniversitĂ€t der KĂŒnste i Berlin har vĂŠrt involvert i kunsthallens forskning og utstillingsvirksomhet de siste Ă„rene. For tiden organiserer han et prosjekt som reflekterer rundt Henning Christiansens forestillinger om naturen og dens innvirkning pĂ„ sprĂ„ket. Dette gjĂžres gjennom en liten samling av Christiansens kunstverk som ble stilt ut pĂ„ kunsthallen pĂ„ MĂžn og gjennom et reisende performance-program med internasjonale kunstnere.

Anna-Lena Werner

_ _ _ _ / / / / O / O / O The mouth expresses thoughts. The landscape renders its tone! er en utstilling av utvalgte verker av Fluxus-kunstneren Henning Christiansen pÄ Kunsthal 44 MÞen og et pÄgÄende performance-program som responderer pÄ kunstnerens ideer om at sprÄket korresponderer med naturen. Hvordan fikk du ideen til dette prosjektet?

Nico Anklam

FĂžrste gang jeg kom til Kunsthal 44 MĂžen var i 2013. Et Ă„r senere fortalte jeg Ursula Block, direktĂžren for lydkunstgalleriet GELBE MUSIK og konen til RenĂ© Block, at dansken min var blitt god nok til Ă„ hĂžre forskjell pĂ„ dansk, svensk og norsk. Hun fortalte meg da om teksten Henning Christiansen hadde skrevet om lyden til disse tre sprĂ„kene. Dette ble oppstarten til hele prosjektet. Hun ga meg et maskinskrevet ark som Henning hadde skrevet, og som slutter med at han beskriver dansk som flatlandslyd og en tegnet lang linje [ _ _ _ _ ]; svensk som skoglyd [ / / / / ] og norsk som fjell-lyd [O / O / O]. Det er nok bare en begrenset etymologisk logikk i dette, men det er en fantastisk idĂ©: Danmark er sĂ„ flatt at du trenger Ă„ slippe ut dype basslyder i landskapet for Ă„ nĂ„ ut. Som nordmann vil du kjenne til ekkoet pĂ„ grunn av fjordene og fjellene. SĂ„ Henning tegnet dette partituret. SĂžnnen hans, TorbjĂžrn Christiansen, fortalte meg senere at det maskinskrevne tekstverket var en del av utstillingen Norden som fant sted i Wien i 2000. Under et besĂžk vi gjorde i Hennings arkiv i planleggingsperioden til performance-programmet fant den litauiske komponisten Arturas BumĆĄteinas det opprinnelige partituret – Opus 231. For meg som ikke kan lese noter er dette ogsĂ„ spennende fordi det tilbyr en visuell inngang til lyden.

Henning Christiansen, original notasjon i skissebok, 2000. Foto av Thomas Gunnar Bagge
ALW

Var Henning Christiansen hovedsakelig en lydkunstner?

NA

Jeg tror han fĂžrst og fremst var komponist. Mange kjenner kanskje mer til sĂžnnen hans, BjĂžrnstjerne, som er medlem av kunstnergruppen Superflex. Jeg har alltid funnet det fascinerende at Superflex har laget et operastykke for KĂžbenhavns Opera, noe som kanskje er litt overraskende hvis en ikke vet at deler av Superflex har vokst opp i et komponisthjem. For Henning handlet alt om fargen grĂžnn. Musikken som grĂžnn. Å male Ăžret ditt grĂžnt. Å lytte til naturens lyder. Det grĂžnne Ăžret. Du sĂ„ ham ofte i grĂžnne klĂŠr.

ALW

Hvor godt kjente du til Christiansens arbeider fĂžr du begynte arbeidet med Ă„ kuratere denne utstillingen?

NA

De fÞrste verkene sÄ jeg gjennom René Block da jeg jobbet pÄ TANAS i Berlin, men jeg fordypet meg fÞrst i dem da jeg kom til Kunsthal 44 MÞen i 2013. Han produserte virkelig mange verk, og jeg er veldig glad for at jeg helt fra starten av fikk muligheten til Ä se sÄ mye av hva som faktisk eksisterer fÞr jeg videre valgte ut noen fÄ ting og lot dem fÄ nok rom til Ä puste i.

ALW

Har det noen gang vĂŠrt en institusjonell retrospektiv utstilling av Henning Christiansens arbeider?

NA

Ja, den retrospektive utstillingen FLUXID ble for eksempel vist pÄ Den Frie Udstillingsbygning i KÞbenhavn i 2007. Det var i forbindelse med denne at den store boken om arbeidet hans ble publisert. Han levde dessverre ikke lenge nok til Ä se den ferdige versjonen av katalogen.

ALW

Finnes det et offentlig tilgjengelig arkiv over verkene hans?

NA

Det ligger i huset hans rett overfor Kunsthal 44 MĂžen, hvor enken hans, den tyske kunstneren Ursula Reuter Christiansen bor. Sammen med RenĂ© Block administrerer hun arkivet som for tiden er i en sorterings- og organiseringsprosess, og som pĂ„ sikt skal flyttes til den bygningen hvor utstillingen ble vist. Du kan finne mange skatter i arkivet. For eksempel verket han laget for det danske avantgarde magasinet TALBOX i 1969. Han og noen venner bidro med et bilde i grĂžnntoner som BjĂžrn NĂžrgaard tok. Det viser Henning Christiansen, Per Kirkeby og Lene Adler Petersen pĂ„ piknik. Under bildet har Henning tilfĂžyd ”Musik als GrĂŒn” (musikk som grĂžnn). Jeg vet selvsagt ikke om det var intensjonen deres, men jeg tenkte umiddelbart pĂ„ Manet og hans Le DĂ©jeuner sur l’herbe. Jeg fant ogsĂ„ et papirarbeid som bare sa ”CLIMB UP”. Hvis du ser dem isolert blir de plutselig veldig sterke.

Installasjonsbilde fra Kunsthal 44 MĂžen. Foto av Thomas Gunnar Bagge
To papirarbeider av Henning Christiansen pÄ Kunsthal 44 MÞen. Foto av Thomas Gunnar Bagge
Henning Christiansen "Untitled" 1981. Foto av Anna-Lena Werner
1 / 3
ALW

SĂ„ du sammenstiller disse enkeltverkene, for eksempel det grĂžnne fotografiet og en grĂžnnmalt vinylplate for fĂžrste gang?

NA

Ja, denne spesifikke sammensetningen skjer for fÞrste gang. Den grÞnne vinylplaten er en veldig enkel strategi, er estetisk vakker og den gir god mening i kunstnerskapet hans. Jeg synes det er bra Ä ogsÄ vise de verkene av Christiansen som er veldig klare og tydelige fordi kunsten hans ofte blir oppfattet som eklektisk. Jeg er faktisk ikke sikker pÄ om Henning Christiansen ville likt denne mÄten de blir vist pÄ her. Det er ogsÄ fÞrste gang jeg jobber med en utstilling av en avdÞd kunstner.

Henning Christiansen "Fluxus ost Fuxus west", mest sannsynlig 1970. Foto av Thomas Gunnar Bagge
ALW

I en annen tegning snakker Henning om den brune og den blÄ mentaliteten, og tegner et kart over Tyskland og Skandinavia


NA

Det er et papir med et lag av metall fra 1980-tallet som Mai DengsĂže Hansen, kuratorisk assistent pĂ„ dette prosjektet, oppdaget i arkivet hans mens vi planla utstillingen. Det viser Danmark med en grĂžnn mentalitet, Tyskland og kontinentet som brun mentalitet. Nord for dette er den en blĂ„ mentalitet. Du kan for eksempel lese paletten slik: Brun er forbundet til jorden og ”nedpĂ„â€; landene i nord er isete og har ”the blues”; MĂžn innehar alt av Hennings grĂžnne. Men man kan selvfĂžlgelig ogsĂ„ lese fargepaletten politisk. Tyskland er ogsĂ„ delt i Fluxus Ăžst og Fluxus vest. For Henning var hele verden Fluxus. Og pĂ„ kartet, langt vest pĂ„ andre siden av Atlanterhavet finner vi ”idiotene”, mens vi pĂ„ Ăžstblokken finner ”ideologene”.

ALW

En idé om Fluxus er at alt kan bli gjenoppfÞrt og gjentolket. Hvordan pÄvirket denne muligheten arbeidet ditt med utstillingen?

NA

For eksempel var det et svart-hvitt fotografi som fanget oppmerksomheten min – Henning’s Garden Orchestra i utstillingskatalogen fra Den Frie. Jeg spurte Ursula og TorbjĂžrn Christiansen om verket. Henning hadde opprinnelig plassert ulike hageverktĂžy mot veggen i oppkjĂžrselen pĂ„ MĂžn og gitt alle objektene en grĂžnn linje med maling. Posisjoneringen av verktĂžyet minner om musikknoter i et partitur. Vi fant bare et av de opprinnelige objektene blant Hennings ting, sĂ„ jeg og Ursula fant nye objekter som kunne erstatte de som var mistet. Og nĂ„ har det ogsĂ„ kommet en hammer helt til hĂžyre, som er ny, en besĂžkende mĂ„ ha plassert den der. Jeg hadde virkelig hĂ„pet pĂ„ at en slik interaksjon ville skje.

ALW

Hovedverket i utstillingen er Hennings video loop Den vandrende stemme fra 1991. Hvorfor tenker du at dette verket er sÄ viktig i Christiansens kunstnerskap?

NA

For meg er relevansen knyttet til konteksten for prosjektet vĂ„rt som handler om lyd, sprĂ„k og landskap. Videoen viser Henning som gĂ„r pĂ„ en strand pĂ„ MĂžn. Han kommer inn i bilderammen fra hĂžyre side og gĂ„r ut pĂ„ venstre side. Han synger pĂ„ en melodi og gjentar et og et ord av objekter og situasjoner som er i hans umiddelbare omgivelser. Han synger dem og kaller pĂ„ dem: ”stenen”, ”vinden”, ”havet”, ”skoven” etc. BĂžlgene fra havet er som et musikalsk meter som hele tiden ligger i bakgrunnen. Verket har en slik ĂŠrlighet og konsentrert klarhet i seg. Det er ikke en semiotisk dimensjon, men det har ogsĂ„ en humoristisk komponent i at han ser ned pĂ„ notene, ser opp igjen og synger sĂ„ syv ganger til stranden: ”STRANDEN”.

ALW

Du har invitert performance-kunstnere til Ä gjentolke Hennings forstÄelse av sprÄk i de respektive landskapene. De fÞrste performancene fant sted i juni pÄ Kunsthal 44 MÞen, og i august var dere pÄ et annerledes sted i Norge. Hva er ideen bak dette pÄgÄende prosjektet?

NA

Det var fĂžrst etter Ă„ ha jobbet pĂ„ Kunsthal 44 MĂžen i to Ă„r at jeg oppdaget teksten om lyden av landskap. Fra starten av var det fristende Ă„ transportere Hennings ideer ut i Danmark, Norge og Sveriges landskap, og ta med performancene inn i disse spesifikke settingene han hadde tenkt pĂ„. Hovedverket Den vandrende stemme reiser ogsĂ„ med oss til hvert sted. Jeg inviterte kunstnerne Sven-Åke Johansson, Arturas BumĆĄteinas, Linda Persson, Camille Norment og kunstnergruppen LOL Beslutning til Ă„ skape nye verker som er basert pĂ„ Hennings verker, eller Ă„ gjenskape egne verk som kunne stĂ„ i relasjon til Christiansen. Jeg satte ikke noen spesifikke regler for dette reisende performance-programmet, men Ăžnsket i stedet Ă„ skape en ramme som kunstnerne kunne jobbe innenfor og Ă„ prĂžve ut ting i.

Bakhuset med flygel for Camille Norments performance, Kunsthal 44 MĂžen, 2016. Foto av Anna-Lena Werner
1 / 3
ALW

Hva handler performancene om?

NA

Den svenske kunstneren Sven-Åke Johansson fremfĂžrte for eksempel Sounds of a Tropical Rainforest in America pĂ„ MĂžn. Dette verket kombinerer lydopptak fra regnskogen i Peru som spilles fra to forskjellige CD-spillere som styres av to personer – man hĂžrer en tĂžrr Ă„rstid, regntiden og den live lyden av to skrivemaskiner som ”spilles pĂ„â€ av to andre performere. De skriver ned navnene pĂ„ dyrene som hĂžres i opptakene. Det vi hĂžrer er klikkingen fra tastaturet, og det hĂžres ogsĂ„ ut som et dyr. Dette ble oppfĂžrt i mĂžrke og tilfeldigvis regnet det faktisk voldsomt pĂ„ MĂžn under performancen. Komponisten Arturas BumĆĄteinas gjentolket Henning Christiansens Fluxorum Organum – et stykke som Henning skrev for Joseph Beuys’ Eurasienstab. Vi hadde ogsĂ„ en Skype duet for two pianos between Oslo and MĂžn, dirigert av den amerikanske kunstneren Camille Norment som bor i Oslo. Hennes flygel i Oslo ble koblet opp til et gammelt flygel i et av nabobyggene til kunsthallen pĂ„ MĂžn via Skype. De besĂžkende sto sĂ„ i en lang kĂž for Ă„ spille duetter med henne. PĂ„ en generelt nivĂ„ kan dette knyttes til en Fluxus-tradisjon: Ă„ gjentolke hva som kan fungere som et instrument eller hvordan man kan endre bruken av instrumentet som sĂ„dan. George Maciunas forslo at det Ă„ sparke til et piano ville gi en mye klarere idĂ© om hulheten til objektet. I vĂ„rt tilfelle virket det fruktbart Ă„ skape en bro mellom to steder ved hjelp av Skype, en reisende stemme og feilene som oppsto ved den sviktende Skype-forbindelsen. Dette var ogsĂ„ en logisk utvidelse av et tema Henning var opptatt av: han elsket telefonen som instrument og til utstillingen Norden i 2000 fikk han blant annet tre kunstnere til Ă„ ringe fra Danmark, Sverige og Norge.

ALW

Det relaterer ogsÄ til Fluxus Ä bringe mennesker fra ulike steder sammen


NA

Absolutt! Og ogsĂ„ at man reiser sammen. Det handler mye om Ă„ ha tid til Ă„ tenke ting skikkelig gjennom pĂ„ de ulike stedene, Ă„ se hvordan omgivelsene former ens tanker og ens praksis. Jeg liker Ă„ skape et rammeverk hvor ting vil begynne Ă„ skje automatisk, ogsĂ„ mellom generasjoner: Sven-Åke Johansson er i begynnelsen av 70-Ă„rene og Arturas BumĆĄteinas er i 30-Ă„rene. Da jeg ringte BumĆĄteinas for Ă„ hĂžre om han ville delta i prosjektet sa han: ”Fluxus er moren min og Henning Christiansen er faren min”.

ALW

Skilte performance-versjonene pÄ Velferden i Norge seg kontekstuelt fra dem i Danmark pÄ Kunsthall 44 MÞen?

NA

Veldig mye. I Norge befant vi oss i en forlatt mine. Mange av konsertene og performancene foregikk i et av minearbeidernes bygg fra 1950-tallet, i den gamle spisesalen deres og et verksted med mye maskineri. Den norske kunstneren Maiken Stene har startet med Ă„ transformere disse bygningene til et kunstsenter, og hun planlegger ogsĂ„ Ă„ starte opp et residensprogram her. Da jeg kom dit for nesten to Ă„r siden fĂžlte jeg at dette var stedet vi trengte Ă„ dra. De rĂžffe haugene av stein som tĂ„rner pĂ„ venstre side og TITANIA-minen pĂ„ hĂžyre side – en menneskeskapt Ăžrken i midten som et resultat av mineralutvinning fra steinene. I byen ved siden av, Sokndal fant vi en fantastisk trekirke. PĂ„ MĂžn startet vi pĂ„ markene, videre til en lĂ„ve, kunsthallen og endte opp i steinkirken Fanefjord. Her tolket LOL Beslutning en TV-krimopera som Christiansen skrev i 1980-Ă„rene som heter Destine & Destina og den otteĂžjne Skorpion. I Norge startet vi i trekirken med Sven-Åke Johansson og gikk sĂ„ ut i det steinete landskapet. Vi avsluttet nok en gang med LOL Beslutning og deres andre tolkning av operaen – denne gangen i den gamle spisesalen til minearbeiderne som hadde veldig god akustikk.

Performance av LOL Beslutning pÄ VELFERDEN. Foto av Hans Edward Hammonds
ALW

Hvordan responderte performance-kunstnerne, for eksempel Linda Persson, pÄ det dramatiske landskapet i Norge i motsetning til det flate landskapet i Danmark?

NA

Lindas verk i Norge tok i bruk de faktiske steinene og bergartene i omrÄdet. Gjennom en ritualistisk utendÞrs performance, ikke langt fra inngangen til den tidligere minen, kalte hun pÄ steinene for Ä aktivere dem. Det var annerledes, men likevel relatert til Hennings kalling pÄ sjÞen, sanden og vinden i Den vandrende stemme. I samarbeid med Pip Stafford fra Tasmania hadde Persson sÄ forsÞkt Ä utvinne lyder fra steinene basert pÄ deres elektromagnetiske frekvenser. Dette foregikk i en verkstedbygning med tungt maskineri. PÄ MÞn hadde hun tilbudt Ä finne dyret en er i slekt med gjennom en lydinstallasjon i en grÞnn konstruksjon i hagen bak kunsthallen. MÞn-verket ble kalt The Green Room: after Henning, all the cage is a stage, som ogsÄ relaterer til Christiansens fascinasjon for dyrelyder, sÊrlig fugler. Dette lydlandskapet av konstant kvitring er alltid tilstede pÄ MÞn. I Norge handlet det mer om de intimiderende, men likevel fascinerende fjellene rundt deg og de potensielle lydene de gjemmer: (S)tone Tension Ritual [Frequency/Tension].

ALW

PĂ„ MĂžn ble det holdt performancer i den lille Fanefjord-kirken i nĂŠrheten av kunsthallen, mens det i Sokndal ble oppfĂžrt verk i en liten trekirke. Hvordan korresponderer den sakrale arkitekturen og dens religiĂžse konnotasjoner med Fluxus?

NA

Kanskje pĂ„ den mĂ„ten at i Norge jobbet Arturas BumĆĄteinas videre med Eurasienstab / Fluxorum Organum-temaet, men denne gang ble det faktisk spilt fra kirkeorgelet. BumĆĄteinas har ogsĂ„ et pĂ„gĂ„ende verk som kalles Organ Safari hvor han ikke ”jakter” pĂ„ dyr, men pĂ„ orgellyder i hele verden. I Norge, mens Fluxorum Organum ble spilt fra orgelet snakket han om et par overlevende tregreiner fra et tre som George Maciunas hadde plantet i Soho i 1967. Det samme Ă„ret som Fluxorum Organum ble komponert. BumĆĄteinas hadde faktisk sikret seg to greiner fra dette treet rett fĂžr parkvesenet hugget det ned for noen Ă„r siden. For prosjektet vĂ„rt i Norge utviklet BumĆĄteinas et verk med tittelen Mess(a) for fallen trees and insects som ogsĂ„ inkluderte ett minutts stillhet for det dĂžde Fluxus-treet i New York. PĂ„ en mĂ„te fĂžltes det litt som en begravelse.

Fra performance-arrangementet pÄ VELFERDEN. Foto av Hans Edward Hammonds
Fra performance-arrangementet pÄ VELFERDEN. Foto av Hans Edward Hammonds
ALW

Hvor relevant er det faktum at alle stedene du har utvalgt til dette performance-prosjektet er i rurale og isolerte omgivelser?

NA

Det handler i stor grad om Ă„ forbinde kunstrom som Kunsthal 44 MĂžen med lignende institusjoner i andre land. Selv om kunsthallen ligger langt fra de store byene reiste rundt hundre mennesker dit til Ă„pningen – bare for Ă„ se performance-programmet. Noen virkelig spennende mennesker ble fĂžrt sammen og tilbrakte tid sammen pĂ„ et isolert sted langt ute pĂ„ landet. I fjor besĂžkte Mikkel Rosengaard Kunsthal 44 MĂžen og skrev en tekst om besĂžket for magasinet ATLAS. Tittelen pĂ„ artikkelen hans ble tatt fra et sitat av BjĂžrn NĂžrgaard og er som fĂžlger: ”The centre of the art is where we are”. Det betyr ikke at akkurat dette stedet, denne kunstneren og denne tiden er det eneste som stĂ„r i sentrum, men NĂžrgaard foreslĂ„r at hvor og nĂ„r et mĂžte og interaksjoner som dette oppstĂ„r mellom kunstnere, musikere, kuratorer og komponister manifesteres et av mange sentrum av kunstsystemet seg i nettopp det Ăžyeblikket. Og det er noe jeg liker Ă„ kunne bidra til.

Oversatt av Marte Danielsen JĂžlbo.

An English version of this interview can be found on Artfridge.