🎉 Vinner av Pris for sprĂ„k og formidling under Årets tidsskrift 2025 🎉

Er utsmykkingsbegrepet sprengt?

I dag snakker man gjerne om to retninger innen kunst i offentlige rom – utsmykkingskunst og kunst som ytring. I denne teksten ser Astrid Helen Windingstad nĂŠrmere pĂ„ utsmykkingstradisjonen og hvorfor vĂ„r oppfattelse av kunst i det offentlige rom fremdeles er sĂ„ sterkt knyttet til utsmykkingsbegrepet. Gjennom eksempler fra middelalderen til i dag spĂžr Windingstad om det fremdeles er aktuelt Ă„ diskutere kunst i det offentlige rom som utsmykkingskunst.

Maiken Stene, Et portrett av Stavanger Natur- og Idrettsservice. Foto: Tommy Ellingsen.

Det er tyranniet av skjulte fordommer som gjĂžr oss dĂžve for det som snakker til oss i tradisjonen. Hans-Georg Gadamer Gadamer, Hans-Georg. Wahrheit und Methode (1960).

Som medlem av Stavanger kommunes kunstutvalg gĂ„r jeg ofte rundt Ă„ tenker pĂ„ kunst i det offentlige rom, opp og ned og i mente – i det vide og det brede, og det smale. I vid og bred forstand forstĂ„r jeg kunst i det offentlig rom som forskjellige former og tilnĂŠrminger til steder og situasjoner.Doherty, Claire. Out of Time, out of Place, Public Art (Now). 2015, S 13. I en noe mer snever forstand kan kunst i kommunale bygg defineres som utsmykkingskunst. Uansett hvordan man definerer kunsten i offentlige rom sĂ„ angĂ„r den mange. Jeg vil si alle. Kanskje fordi denne kunsten i dag utgjĂžr en av landets stĂžrste og mest besĂžkte kunstsamlinger. Barnehager, skoler, aldershjem, svĂžmmeanlegg, offentlige administrasjonsbygg eller uterom er steder vi alle bruker og mĂ„ forhold oss til. De fleste av oss ferdes i bĂ„de byrom og kulturlandskap. Dette er steder som gir oss forskjellige erfaringer ut i fra hvilket sted vi vokser opp og er bosatt. Slik kan vi ogsĂ„ se pĂ„ kunsten. Hvor kunst vises gir ulik erfaring og ulikt gjennomslag. Stedet, og dermed ogsĂ„ kunsten pĂ„ stedet, har slik betydning for hvordan vi opplever ting og tenker, bĂ„de personlig og politisk.Red: Lisa Torell, Plats till Plats, 9 konstnĂ€rers reflektion kring platsrelaterat arbete, 2016.

Et av de mange forholdene kunst og arkitektur har kan forstÄs gjennom begrepet utsmykkingskunst. En mye brukt definisjon av en kunstnerisk utsmykking er som dekorasjon: «Dekorasjon er en kunstnerisk utsmykking av en gjenstand, et byggverk eller et rom.»Tschudi-Madsen, Stephan. 20.02.2018: https://snl.no/dekorasjon_-_utsmykningDenne typen kunst har ofte vÊrt offentlige utsmykkinger hvor billedkunst og kunsthÄndverk er satt inn i en arkitektonisk sammenheng. Stavanger kommune vedtok, pÄ samme tid som det statlige Utsmykkingsfondet ble stiftet i 1976, at det skulle settes av en viss prosent av byggesummen for kommunale bygg til kunstnerisk utsmykking. Kunstutvalget har ansvaret for Ä gjennomfÞre kunstprosjekter i kommunale bygninger og uterom.Stavanger kommune, Retningslinjer og reglement. 11.10.2018:

https://www.stavanger.kommune.no/kultur-og-fritid/kultur/kunst-i-offentlige-rom/Utvalget skal ogsĂ„ rĂ„dfĂžre Kommunalstyret for kultur og idrett i saker som gjelder kunst i det offentlige rom. Den viktigste retningslinjen, etter min mening, er at «kunst i Stavangers offentlige uterom skal ha hĂžy kunstnerisk kvalitet. Det skal legges vekt pĂ„ kunstnerisk variasjon, mangfold og nyskaping.»Ibid.(Her nevnes ikke kunstprosjekter i kommunale bygg, men denne regelen bĂžr ogsĂ„ gjelde disse kunstprosjektene.) Om det skal arbeides etter retningslinjen om variasjon, mangfold og nyskaping sĂ„ bĂžr det vĂŠre rom for uforutsigbarhet, kunstnerisk utfoldelse og ytringsfrihet. Da er viktig Ă„ identifisere det som fungerer, det som er problematisk eller til hindring i et offentlig kunstprosjekt for ikke Ă„ ende opp med det motsatte av mangfold og kvalitet – ensartet og repeterende kunst. Det er her jeg synes utsmykkingsbegrepet er problematisk.

Utsmykkingsbegrepet – en historie

For bedre Ä forstÄ hvorfor begrepet kan vÊre utdatert er det nÊrliggende Ä henvende seg til historien. Utsmykkingsmidler ble fÞrst forvaltet av den statlige institusjonen Utsmykkingsfondet for offentlige bygg, opprettet ved stortingsvedtak 30.11.1976 etter den store kunstneraksjonen i 1974.Rapport: Evaluering av statens fagorgan Kunst i offentlige rom (KORO), 11.10.2018: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/evaluering-av-kunst-i-offentlig-rom--koro/id2395227/ Dette forvaltningsorganet skiftet i 2007 navn til Kunst i offentlige rom (KORO). De Þnsket Ä gÄ bort fra utsmykkingsbegrepet, forskjÞnning og dekorering, og heller fokusere pÄ ytringsrom. I retningslinjene til kunstordning for statlige bygg stÄr det: «Ordningen skal legge til rette for kunst som med hÞy kunstnerisk kvalitet forholder seg aktivt til sine omgivelser og med det bli et vesentlig element i offentlige bygg og rom. I mÞtet med arkitektur, brukere og omgivelser skal kunsten i form og uttrykk stimulere det offentlige miljÞ.»Kunst i offentlige rom, Fakta. 11.10.2018: https://koro.no/om/fakta/NÄr man leser formÄlet til KORO er det ikke vanskelig Ä forstÄ hvorfor de Þnsker seg bort fra utsmykkingsbegrepet. Utsmykkingskunst makter ikke Ä forholde seg aktivt til sine omgivelser, fordi det ikke forholder seg til et ytringsrom. Det har til hensikt Ä forskjÞnne rommet. Det blir ogsÄ vanskelig for utsmykkingskunsten Ä vÊre et vesentlig element i offentlige bygg og rom, fordi det ligger i begrepet at det kommer i annen rekke som dekorasjon av et bygg. SÄ hvorfor er det fremdeles interessant Ä diskutere utsmykkingsbegrepet ti Är etter at KORO sluttet Ä bruke det?

Det er aktuelt Ä sette spÞrsmÄl ved utsmykkingsbegrepets legitimitet fordi vi stadig vekk forstÄr kunst i offentlig rom i den tradisjonen. For Ä tenke nytt, oppnÄ nye erkjennelser, er vi avhengig av en forstÄelse av tradisjoner i Hans Georg Gadamer forstand. Gadamer utviklet en generell filosofisk hermeneutikk med sÊrlig vekt pÄ tradisjonsformidling. Han mente at en betingelse for erkjennelse av sannhet (i humanistiske fag) er en forutgÄende forstÄelse av overleveringen eller tradisjonen. Gadamer forklarer det med at vÄr individuelle, nasjonale og kulturelle arv og bakgrunn blir bestemmende for vÄr forstÄelse, «horisonten». ForstÄelseshorisonten er i konstant endring gjennom interaksjon med andre, i situasjoner som selv er resultat av forutgÄende interaksjoner.Harald Alnes, Jan. 20.02.2018: https://snl.no/hermeneutikk.

Vi oppnÄr ikke nye mÄter Ä se forholdet mellom kunst og arkitektur pÄ om vÄr forstÄelseshorisont ikke endres. Det regjerer i dag en viss konsensus om at kunsten har vokst fra utsmykkingsbegrepet selv om dette begrepet fremdeles brukes pÄ «folkemunne». Det er ikke noe i veien med utsmykkingsbegrepet i seg selv nÄr det faktisk brukes i sammenheng med en spesifikk kunstnerisk utsmykking. Men forstÄr man fremdeles kunstprosjekter i det offentlige rom som utsmykkingsprosjekter kan det vÊre til hinder for kunstnerisk variasjon, mangfold og nyskaping. Man ser ikke skogen for bare trÊr.

Utsmykkingsbegrepets utfordring

Et relasjonelt eksempel som utfordrer utsmykkingsbegrepet er Maiken Stenes kunstprosjekt hos Stavanger kommune i 2018, «Et portrett av Stavanger Natur- og Idrettsservice». Det ferdige kunstverket bestÄr av 17 oljemalerier. Bildene er malt pÄ profilsagede biter av kryssfiner og er montert pÄ fire ulike vegger; ved ankomst i hovedbygningen, i fÞrste etasje i hovedbygning og i trappeoppgangen til nybygget.

Da hun startet opp gikk Steine i dialog med de ansatte hos Stavanger Natur- og Idrettsservice. Hun delte arbeidshverdagen med flere ansatte ved Ä fÞlge dem gjennom arbeidsoppgavene deres. «Det var mange spÞrsmÄl» var en av kommentarene fra de ansatte. Slik fanget hun Þyeblikk og historier som er blitt til et malerisk portrett av bedriften. Det er et stedsspesifikt og relasjonelt kunstverk med utgangspunkt i dette personlige mÞtet med de ansattes arbeidshverdag. FormÄlet med arbeidet var Ä lÞfte fram og synliggjÞre verdien av det mangfoldige og viktige arbeidet som Stavanger Natur- og Idrettsservice gjÞr. Stene sier selv at «Kunstverket skal inspirere til samhold og arbeidslyst, gi bedriften et representativt ansikt utad for besÞkende og Äpne for nye innfallsvinkler og ideer. Jeg vil ogsÄ speile hvordan bedriften skaper vakre omgivelser, vise kompleksiteten bak helheten og underbygge og styrke et positivt miljÞ».Stavanger kommunes kunstutvalg 26.09.2018, rapport. Se mÞteoversikt og saksliste for kunstutvalget: https://www.stavanger.kommune.no/kultur-og-fritid/kultur/kunst-i-offentlige-rom/#kunstutvalget

Dette verket gikk samtidig inn i en annen kontekst ved at Maiken Stene ble invitert til Ă„ delta med kunstprosjektet i utstillingsprosjekt Arbeidsverk i regi av Studio 17. Prosjektet Arbeidsverk tok i bruk flere steder i byrommet: tomme butikklokaler ble brukt som utstillingsrom og de inviterte til et prosjekt pĂ„ Hermetikkmuseet. Stenes verk var en del av en omvisning og kunstnersamtale i Stavanger Natur- og Idrettsservice sine lokaler, med daglig leder Kurt Idland,‹Maiken Stene og Studio 17.Ibid.Sentrale spĂžrsmĂ„l som ble tatt opp var: «NĂ„r er jobben meningsfull? NĂ„r blir jobben usunn? Om jeg mister jobben, hva skjer med identiteten min da? Kan arbeidsledige ha fritid? GjĂžr arbeidsledighet vondt, eller er det jobben som er plagsom?»Ibid.I denne sammenheng stĂ„r utsmykkingsbegrepet bokstavelig talt pĂ„ spreng fordi det ikke makter Ă„ romme alle dimensjonene ved dette kunstprosjektet. Utsmykkingsbegrepet har ikke rom for forskjellige former og tilnĂŠrminger til steder og situasjoner i det offentlige rom.

Maiken Stene, Et portrett av Stavanger Natur- og Idrettsservice. Foto: Tommy Ellingsen.
Maiken Stene, Et portrett av Stavanger Natur- og Idrettsservice. Foto: Tommy Ellingsen.
Maiken Stene, Et portrett av Stavanger Natur- og Idrettsservice. Foto: Tommy Ellingsen.
1 / 3

Hos Skatteetaten i Finnmark finnes et annet kunstprosjekt fra 2008 med et anstrengt forhold til utsmykkingsbegrepet. Prosjektet er sammensatt. Det er ikke bare dekorasjon av et rom – det er et ytringsrom. Marianne Heier (f. 1969) er kunstneren bak kunstprosjekt WaldgĂ€nger som kom til i forbindelse med at Skatteetaten flyttet inn i rehabiliterte lokaler i Hammerfest. Heier var en del av arbeidsstaben til Skatteetaten i to mĂ„neder for Ă„ bli kjent med virksomheten og stedet. Heier arbeidet relasjonelt. Hun satte seg selv i ulike situasjoner og gjorde fysiske endringer i dialog med andre som holdt til der. Det sentrale formĂ„let var Ă„ skape nye opplevelser av det vante. Som ansatt hos skatteetaten mĂ„ man hele tiden forholde seg til lover, regler og rutiner. Arbeidet er rutinemessig og konsentrasjonskrevende. I et rom med glassvegger midt i kontorlokalet deres, mellom de anonyme og identiske arbeidsplassene, oppdaget Heier at de ansatte hadde skapt seg et sosialt frirom. De mĂžttes to ganger om dagen for en ”kaffepause”– noe de egentlig ikke hadde rett pĂ„, men som ble akseptert av ledelsen. Fellesskapet utfoldet seg gjennom utveksling av siste nytt fra det sosiale livet og gode historier fra fritidsaktiviteter over kaffekoppen. Mange av de ansatte reiste hver helg bort fra sine daglige liv i byen til sin hytte pĂ„ fjellet. Heier valgte derfor Ă„ omforme «pauserommet» til en laftet trehytte. Fargevalg og maling av veggene ble gjort pĂ„ dugnad med de ansatte. Heier sĂ„ en sammenheng mellom det Ă„ skape seg et ”frirom” pĂ„ arbeidsplassen, og det Ă„ reise pĂ„ hytta. Noe som slo Heier var hvor lik Skatteetaten var Hammerfest by med sin monotone gjenreisningsarkitektur. Begge har en synlig og fysisk tilstedevĂŠrelse av «det gjennomregulerte». Heier forklarer: «De identiske arbeidsstasjonene [pĂ„ Skatteetaten] mangler «en personlig touch» og kan sees som en slags parallell til de identiske etterkrigsboligene. Begge er manifestasjoner av beslutninger som har blitt tatt i maktsentre langt borte.»Heier, Marianne. 11.10.18: http://marianneheier.no/?text=waldganger-2 . Min oversettelse. Original: The identical work stations without a personal touch can be seen as a sort of parallel to the identical post-war housing developments, and both are manifestations of decisions taking place in the centres of power far away from here.Verket ble et rom i rommet som konkret og estetisk ga uttrykk for et «hull i systemet» som i realiteten viste seg Ă„ vĂŠre Ă„rsaken til at det sosiale og faglige miljĂžet i Skatteetaten fungerte sĂ„ godt.Heier, Marianne. 11.10.18: http://marianneheier.no/?text=waldganger-2 . Min oversettelse. Original: The identical work stations without a personal touch can be seen as a sort of parallel to the identical post-war housing developments, and both are manifestations of decisions taking place in the centres of power far away from here.

Mariane Heier, Waldganger 2008. Copyright: BONO

En annen historie – utsmykkingsbegrepet som kunstnerisk utsmykking av et byggverk.

Utsmykkingstradisjonen kan trekkes langt tilbake i tid, men jeg Þnsker her Ä se pÄ noen linjer til middelalderen og stavkirkene. Stavkirkenes interiÞr og eksteriÞr er kledd med prydelementer. Spesielt ytterdekor var utbredt i middelalderen. Det er uklart om denne dekoren ble laget under oppfÞring av stavkirkene eller om de er kommet til senere, men utsmykkingen kan vi se pÄ bestemte steder i byggene. Innvending er utskjÊringer av hoder forbeholdt den Þverste delen av kirken. Det ser ut til at det fantes regler for dekorasjonen som sammenfaller med steinkirkene. Portalornemantikk var vanlig, med drakemotiv som man ser i kunsten pÄ denne tiden. Dyrekropper sammenflettet etter bestemte mÞnster, og man kan se drager i kamp. Det finnes flere variasjoner av disse motivene som viser at det var rom for improvisasjon og individuelle lÞsninger i tematikk. Motivene ansÄs som kristne og kan ses i sammenheng med den internasjonale romanske arkitekturutsmykkingen. Senere, pÄ 1200-tallet overtar planteornamentikken og smÄ figurscener fra kristendommen.Brekke, Nils Georg. Nordhagen, Per Jonas. Skjold Lexau, Siri. Norsk arkitekturhistorie, fra steinalderen og bronsealderen til det 21. HundreÄret. S. 122-123.Denne mÄten Ä pryde arkitekturen pÄ ser man i liten grad i dag, men kunst har fremdeles et forhold til kirkearkitektur gjennom det vi forstÄr som utsmykking.

Borgrund stavkirke. Foto: Wikimedia Commons
Borgund stavkirke. Foto: Wikimedia Commons
Stedje stavkirke, portal. Tegning. Foto: Wikimedia Commons
Fantoft stavkirke, interiĂžr. Foto: Wikimedia Commons
Urnes stavkirke, portal. Foto: Nina Aldrin Thune/Wikimedia Commons
1 / 5

Dekorasjon av arkitekturen ser man igjen pÄ 1800-tallet, i det som ofte blir kalt historismen. Dette er en betegnelse som ser tilbake og henvender seg til tradisjonen. I historismen brukte man historiske former fra andre tidsperioder og andre kulturer, som eksempelvis klassisismen fra Hellas. Det er mange grunner til at man gikk tilbake til historiske elementer i arkitekturen, men en motivasjon var nok bÄde nasjonale og politiske moment, sammen med Þnsket om en flott fasade. Sveitserstilen var en ny retning innen trearkitektur pÄ samme tid og ofte sett i stasjonsbygg. Sveitserstil legger ogsÄ vekt pÄ dekor med forseggjorte bord- og listverk. Friser og prydverksett inn under takantenne, rundt vindu eller som band gjennom fasaden med sterke farger. Art nouveau eller Jugendstilen utvikla seg pÄ slutten av 1800-tallet. Dette var en helt ny retning som tok i bruk jern som ornament. Selv om dette var noe helt nytt, var dekoren like sentral som i historismen.Brekke, Nils Georg. Nordhagen, Per Jonas. Skjold Lexau, Siri. Norsk arkitekturhistorie, fra steinalderen og bronsealderen til det 21. HundreÄret. S. 238-241.Denne dekorasjonsgleden ser man ikke pÄ samme mÄte i dagens arkitektur, men Ä pynte og pryde arkitektur i det offentlige rom er ikke en uvanlig tankegang.

Utsikt mot Vestbanebygningen (1872), med Aker mekaniske verksted og Pipervika i bakgrunnen. Foto: Wikimedia Commons
Dikemark sykehus. Foto: Wikimedia Commons
Villa Fridheim. Foto: Wikimedia Commons
1 / 3

MÄten Ä dekorere pÄ endrer seg

Ut pÄ 1900-tallet utviklet modernismen seg. Den modernistiske arkitekturen ble utarbeidet i forhold til teknologiske fremskritt, og gikk bort fra ornamentikk og symbolikk. Istedenfor ser man ideologiske utgangspunkt, kubistiske former, asymmetri, sammenhengende vindusband, flatt tak eller lav takvinkel. Fargebruken er ofte lys og monokrom. Glass, stÄl og betong er karakteristisk. Selv om modernismen viste motstand mot dekor ser man allikevel utsmykkinger i relasjon til moderne arkitektur, og det finnes «blanda drops» som i overgangen til modernistisk arkitektur, eksempelvis i Haugesund RÄdhus fra 1931. En del av bygget preges av en klassisk tredeling av etasjene og dekorasjonselementer som sÞyler og kapiteler. Andre del legger seg ned i terrenget som et rektangel med geometriske glasskuber pÄ fasaden, og har flatt tak med en streng avslutning.Ibid. I denne delen er det arkitekturens form og ikke dekorelementer som stÄr i sentrum.

RÄdhuset i Haugesund. Foto: Wikimedia Commons
RĂžldal Kraftverk. Foto: CAS
Regjeringskvartalet, Y-blokken. Foto: Wikimedia Commons
1 / 3

Formfokuset gĂ„r ogsĂ„ igjen i andre halvdel av 1900-tallet som er preget av en ny monumentalitet, ofte i betong, og gjelder spesielt offentlige bygg som kirker og universitet, men ogsĂ„ en rekke kraftverk. Selv om man i denne arkitekturen fokuserer pĂ„ form, dekoreres ogsĂ„ denne typen arkitektur. Et lokalt eksempel er Odd Tanbergs (16.04.1924 – 13.02.2017) relieffer i betong fra 1970 i Stavanger kommunes administrasjonsbygg og Stavanger svĂžmmehall. I Regjeringsbygget, hvor Tanberg samarbeidet med Carl Nesjar, Inger Sitter og Tore Haaland, tegnet og sandblĂ„ste han abstrakte komposisjoner direkte pĂ„ veggen i naturbetong (1957-58). Denne teknikken ble sentral for kunstneriske utsmykkinger fordi bildet og materialet sammenfaller. Slik ble utsmykking og arkitektur samordnet i et enhetlig uttrykk.MĂžrstad, Erik. Norsk kunstnerleksikon 11.10.2018: https://nkl.snl.no/Odd_Tandberg PĂ„ denne mĂ„ten blir utsmykkingen en del av arkitekturen, ikke karakteristisk for arkitekturen slik man ser pĂ„ stav- og steinkirker, eller deler av Historismen, Sveitserstilen og Jugendearkitektur. Denne tradisjonelle forstĂ„elsen av forholdet mellom kunst og arkitektur har satt dype spor i vĂ„r kollektive hukommelse og vĂ„r forstĂ„else av kunst i det offentlige rom i dag.

Utsmykkingskunsten som dekor i et forhold til arkitekturen har i sĂ„ mĂ„te lange tradisjoner med ulik tilstedevĂŠrelser gjennom tiden. Det har fĂžrt med seg stor arkitektur og fantastiske utsmykkinger. Selv om mange har gĂ„tt bort fra bruken av utsmykkingsbegrepet har andre ikke sluttet Ă„ tenke pĂ„ kunst i det offentlige rom som dekorasjon eller utsmykking. Det kan virke som det fremdeles rĂ„der en kollektiv oppfatting om at kunsten skal smukke seg – at kunsten skal ta seg svĂŠrt godt ut og virker estetisk tiltalende.Det norske akademis ordbok. 11.10.2018: https://www.naob.no/ordbok/smukkMen utsmykking er ofte ikke det sentrale i forholdet mellom kunst og arkitektur. Kunst kan pĂ„virke vĂ„r oppfattelse av ting rundt oss. Den kan pĂ„virke allerede eksisterende miljĂžer og situasjoner, pĂ„ negative eller positive mĂ„ter. Kunst evner Ă„ gĂ„ i dialog med oss som betraktere, og kan pĂ„ den mĂ„ten skape former for erkjennelse. Da er det mye mer inspirerende Ă„ se pĂ„ hva kunsten fĂžrer med seg enn Ă„ glede seg over dens dekorasjonsevne.