Et relasjonelt eksempel som utfordrer utsmykkingsbegrepet er Maiken Stenes kunstprosjekt hos Stavanger kommune i 2018, «Et portrett av Stavanger Natur- og Idrettsservice». Det ferdige kunstverket bestÄr av 17 oljemalerier. Bildene er malt pÄ profilsagede biter av kryssfiner og er montert pÄ fire ulike vegger; ved ankomst i hovedbygningen, i fÞrste etasje i hovedbygning og i trappeoppgangen til nybygget.
Da hun startet opp gikk Steine i dialog med de ansatte hos Stavanger Natur- og Idrettsservice. Hun delte arbeidshverdagen med flere ansatte ved Ä fÞlge dem gjennom arbeidsoppgavene deres. «Det var mange spÞrsmÄl» var en av kommentarene fra de ansatte. Slik fanget hun Þyeblikk og historier som er blitt til et malerisk portrett av bedriften. Det er et stedsspesifikt og relasjonelt kunstverk med utgangspunkt i dette personlige mÞtet med de ansattes arbeidshverdag. FormÄlet med arbeidet var Ä lÞfte fram og synliggjÞre verdien av det mangfoldige og viktige arbeidet som Stavanger Natur- og Idrettsservice gjÞr. Stene sier selv at «Kunstverket skal inspirere til samhold og arbeidslyst, gi bedriften et representativt ansikt utad for besÞkende og Äpne for nye innfallsvinkler og ideer. Jeg vil ogsÄ speile hvordan bedriften skaper vakre omgivelser, vise kompleksiteten bak helheten og underbygge og styrke et positivt miljÞ».
Dette verket gikk samtidig inn i en annen kontekst ved at Maiken Stene ble invitert til Ă„ delta med kunstprosjektet i utstillingsprosjekt Arbeidsverk i regi av Studio 17. Prosjektet Arbeidsverk tok i bruk flere steder i byrommet: tomme butikklokaler ble brukt som utstillingsrom og de inviterte til et prosjekt pĂ„ Hermetikkmuseet. Stenes verk var en del av en omvisning og kunstnersamtale i Stavanger Natur- og Idrettsservice sine lokaler, med daglig leder Kurt Idland,âšMaiken Stene og Studio 17.Sentrale spĂžrsmĂ„l som ble tatt opp var: «NĂ„r er jobben meningsfull? NĂ„r blir jobben usunn? Om jeg mister jobben, hva skjer med identiteten min da? Kan arbeidsledige ha fritid? GjĂžr arbeidsledighet vondt, eller er det jobben som er plagsom?»I denne sammenheng stĂ„r utsmykkingsbegrepet bokstavelig talt pĂ„ spreng fordi det ikke makter Ă„ romme alle dimensjonene ved dette kunstprosjektet. Utsmykkingsbegrepet har ikke rom for forskjellige former og tilnĂŠrminger til steder og situasjoner i det offentlige rom.