Et relasjonelt eksempel som utfordrer utsmykkingsbegrepet er Maiken Stenes kunstprosjekt hos Stavanger kommune i 2018, «Et portrett av Stavanger Natur- og Idrettsservice». Det ferdige kunstverket består av 17 oljemalerier. Bildene er malt på profilsagede biter av kryssfiner og er montert på fire ulike vegger; ved ankomst i hovedbygningen, i første etasje i hovedbygning og i trappeoppgangen til nybygget.
Da hun startet opp gikk Steine i dialog med de ansatte hos Stavanger Natur- og Idrettsservice. Hun delte arbeidshverdagen med flere ansatte ved å følge dem gjennom arbeidsoppgavene deres. «Det var mange spørsmål» var en av kommentarene fra de ansatte. Slik fanget hun øyeblikk og historier som er blitt til et malerisk portrett av bedriften. Det er et stedsspesifikt og relasjonelt kunstverk med utgangspunkt i dette personlige møtet med de ansattes arbeidshverdag. Formålet med arbeidet var å løfte fram og synliggjøre verdien av det mangfoldige og viktige arbeidet som Stavanger Natur- og Idrettsservice gjør. Stene sier selv at «Kunstverket skal inspirere til samhold og arbeidslyst, gi bedriften et representativt ansikt utad for besøkende og åpne for nye innfallsvinkler og ideer. Jeg vil også speile hvordan bedriften skaper vakre omgivelser, vise kompleksiteten bak helheten og underbygge og styrke et positivt miljø».
Dette verket gikk samtidig inn i en annen kontekst ved at Maiken Stene ble invitert til å delta med kunstprosjektet i utstillingsprosjekt Arbeidsverk i regi av Studio 17. Prosjektet Arbeidsverk tok i bruk flere steder i byrommet: tomme butikklokaler ble brukt som utstillingsrom og de inviterte til et prosjekt på Hermetikkmuseet. Stenes verk var en del av en omvisning og kunstnersamtale i Stavanger Natur- og Idrettsservice sine lokaler, med daglig leder Kurt Idland,
Maiken Stene og Studio 17.Sentrale spørsmål som ble tatt opp var: «Når er jobben meningsfull? Når blir jobben usunn? Om jeg mister jobben, hva skjer med identiteten min da? Kan arbeidsledige ha fritid? Gjør arbeidsledighet vondt, eller er det jobben som er plagsom?»I denne sammenheng står utsmykkingsbegrepet bokstavelig talt på spreng fordi det ikke makter å romme alle dimensjonene ved dette kunstprosjektet. Utsmykkingsbegrepet har ikke rom for forskjellige former og tilnærminger til steder og situasjoner i det offentlige rom.