Det er et spørsmål vi nok aldri kan få svar på. Typisk for Düsseldorf-skolen på midten av 1800-tallet var at det i landskapsmaleri- undervisningen ble lagt vekt på et inngående objektivt naturstudium samtidig som studenter ble oppmuntret til subjektivt engasjement. Den tyske legen, naturfilosofen og landskapsmaleren Carl Gustav Carus så hele verden som en levende organisme. Carus definisjon av det romantiske landskapsmaleriet er betegnende for tankegodset som begrunnet et naturmotivs kunstneriske og estetiske verdi. Målet var å "fremstille en viss stemning i sjelslivet (sinn) ved etterligning av en tilsvarende stemning i naturens liv (sannhet)". Trærne kunne dermed ofte leses som symboler og landskap som metaforer eller gjenspeilinger av stemninger. Gjennom synliggjøring av livssyklusprosessene i naturen, kunne betrakteren reflektere over de store spørsmålene som for eksempel liv og død.Jeg står fortsatt foran de to urskogbildene. Begge er preget av fantasi, men i dette tilfellet oppleves Cappelens urskogsbilde som mer realistisk gjengitt enn Hertervigs Gamle furutrær landskap. Hos Hertervig er det spesielt de tre dominerende furuene i forgrunnen som virker urealistiske. Ett av trærne har veltet og ser dødt ut, men det holdes oppe av en skranten tredje furu like ved. Slik demonstreres urskogens evige livssyklus. Forgjengeligheten står i kontrast til det livgivende lyset og håpet som forsterkes av den klare blå himmelen, og de kritthvite skyene. I tillegg virker det lille friske treet som et blikkfang mot venstre i bildet, og der, nesten usynlig ser jeg to "minatyr" mennesker som er på vei opp fra dalsøkket. De knøttsmå menneskene setter en mer gripbar skala på terrenget jeg ser inn i. Det går opp for meg at de gamle furuene må være enorme i størrelse, og erkjennelsen vekker en sterk følelse av ærefrykt. De to menneskene tilfører også en tids- og stedsdimensjon. Vi mennesker er som små brikker i denne naturens livssyklus, med våre kortvarige liv i forhold til furuenes lange levealder. Slik demonstrerer Hertervig menneskets rolle i naturen. De to maleriene foran meg synliggjør dilemma som fortsatt er aktuelle i vår tid. All urskogen som har vært på jorda er drastisk redusert, og den gjenværende urskogen brennes ned for å legge til rette for mer jordbruk. Ødeleggelsene av urskogen er irreversible. Vi lever i en tidsalder som noen forskere kaller en masseutryddelsesperiode, da rekordmange arter utryddes.Sammenstillingen av disse to verkene har gitt meg et mer nyansert bilde av Hertervigs Gamle Furuer. Det er det livfulle ville, naturlige og håpefulle Hertervig står for i dette selskapet. Mens Cappelens utdøende urskog først og fremst minner om døden og menneskenes ødeleggelse av vårt livsgrunnlag. Bare disse to maleriene var verd besøket. Men utstillingen har selvfølgelig mer å by på.