🎉 Vinner av Pris for sprĂ„k og formidling under Årets tidsskrift 2025 🎉

Kunst for livets skyld

I denne teksten peker kunsthistoriker Arnhild SunnanĂ„ pĂ„ en tendens hun har merket seg i flere utstillinger i Stavanger dette Ă„ret – besjeling av naturen. Hun ser nĂŠrmere pĂ„ hvordan kunst kan bidra til Ă„ synliggjĂžre abstrakte fenomener, som klimakrisen. Ved Ă„ materialisere og problematisere vĂ„rt forhold til naturen kan kunst gjĂžre vĂ„re holdninger mer hĂ„ndgripelige og sansbare.

Elaine Su Hui, True Nature - A Still Life & Death Drawing Meditation, Prosjektrom Normans. Photo: Jan Inge Haga

Det kan virke som om det behÞves en gjennomgripende holdningsendring hos oss mennesker. Vi er i ferd med Ä Þdelegge vÄrt eget livsgrunnlag pÄ denne kloden ifÞlge oppsiktsvekkende ny forskning i FNs rapport om truet biologisk mangfold, publisert i juni 2019. Funnene er enda mer urovekkende enn klimaendringene, men synes ikke Ä pÄvirke beslutningstakerne eller folk flest til handling. Det er ungdommen som roper hÞyest, mens vi voksne stritter imot endringene som kreves raskt. Vi mÄ tenke og handle pÄ helt nye mÄter. Hvordan kan vi forandre holdningene vÄre? Kan den frie visuelle kunsten bidra til en slik transformasjon?

I kunsthistorien er det ikke noe nytt at kunstnere tematiserer og problematiserer menneskets forhold til naturen. En tilbakevendende tematikk har vÊrt fremmedgjÞringen som oppstÄr nÄr mennesket distanserer seg fra naturens egne premisser og utnytter dens ressurser.

Flere av kunstutstillingene i Stavanger dette Äret har tematikk som omhandler og utfordrer vÄrt forhold til naturen. Stavanger Kunstmuseum hadde en omfattende utstilling om forholdet mellom planter og mennesker, mens Prosjektrom Normanns gav rom for Ä studere planter pÄ detaljnivÄ. I galleriet Flagship A.S. hos Arcangel Surfware Flagship og i utendÞrsutstillingen Skogsmonologer pÄ SÞlyst, fikk naturen menneskelige egenskaper. I kunsthistorien er det ikke noe nytt at kunstnere tematiserer og problematiserer menneskets forhold til naturen. En tilbakevendende tematikk har vÊrt fremmedgjÞringen som oppstÄr nÄr mennesket distanserer seg fra naturens egne premisser og utnytter dens ressurser. I kunsten kan man se en fascinasjon overfor bÄde det estetiske og ukontrollerbare i naturen. I dag har kunstnere en ny kontekst Ä forholde seg til; jordklodens prekÊre og dystre fremtidsscenario.

Vitenskapelig frembrakt kunnskap synes ikke Ă„ vĂŠre nok til Ă„ iverksette tiltak for Ă„ ta vare pĂ„ naturen. Jeg har merket meg at kunst som problematiserer menneskenes relasjon til naturen kan berĂžre pĂ„ en mer gjennomgripende mĂ„te, spesielt dersom faktakunnskapen allerede er kjent. Et konkret eksempel hvor dette ble Ă„penbart for meg var utstillingen Power to the Bees pĂ„ HĂ„ gamle prestegĂ„rd i 2017. Jeg kunne ikke unngĂ„ Ă„ legge merke til at denne typen kunst gjorde sterkere inntrykk pĂ„ meg enn faktainformasjonsdelen av utstillingen som forklarer trusselbildet biene stĂ„r overfor. Jeg ble irritert over at plakatene og skjermene med informasjon, som for min del allerede var kjent, tok halvparten av utstillingsarealet Verkene i kunstutstillingsdelen resonnerte med noe som satt dypere i meg, som om de minnet meg om noe jeg kunne gjenkjenne. I ettertid fikk det meg ogsĂ„ til Ă„ handle. Jeg plantet bie-vennlige blomster i hagen, og tilrettela steder der biene kunne finne ly for vĂŠr og vind. Jeg passet samtidig pĂ„ at gressklipperen var stilt hĂžyt nok til at hvitklĂžveren i plenen, bienes yndlingsblomst, fikk blomstre i fred. I tillegg skrev jeg et debattinnlegg i Stavanger Aftenblad for Ă„ minne om bienes perspektiv pĂ„ diskusjonen som gikk – der alle syntes vel forent om at kommunale friomrĂ„der kunne omgjĂžres til striglede plener, framfor blomstrende enger med ugress. Det skjedde altsĂ„ noe som fikk meg til Ă„ handle ut ifra det jeg ble konfrontert med i utstillingen, at biene strever og trenger hjelp. Det som overrasket meg var at det ikke var fakta som trigget meg til handling. Det var kunstverkene i utstillingen som grep meg emosjonelt –mulig det var en kombinasjonen av vitenskap og estetikk. I sĂ„ fall kan kunsten spille en viktig rolle for kritisk mediering av ny kunnskap.

Photo: Daniel Hansen, Courtesy of Studio 17, Stavanger.
Photo: Daniel Hansen, Courtesy of Studio 17, Stavanger.
Photo: Mirja Majevski, Courtesy of Studio 17, Stavanger.
Photo: Daniel Hansen, Courtesy of Studio 17, Stavanger.
1 / 4

I gruppeutstillingen Mineral Deposits hos Studio17 var det ikke vitenskapelige fakta jeg ble konfrontert med, men et etisk dilemma tilknyttet menneskets forhold til naturen. En avsidesliggende Ăžy var blitt utradert som fĂžlge av atomprĂžvesprengninger, og gjort ubeboelig for mennesker for uoverskuelig fremtid. Flere landomrĂ„der har allerede blitt Ăždelagt av atomprĂžvesprengninger, og historien kunne derfor relateres til virkeligheten. I Daniel Hansens An Island Between, II (2019) formidles historien fra Ăžyas synsvinkel og dette vekket min empati med Ăžya. MĂžtet med Ăžyas stemme gav meg i tillegg en intuitiv innsikt i hvordan denne type menneskelig inngripen slĂ„r tilbake pĂ„ oss selv. Inntrykkene ble ytterligere forsterket ved at kurator Mirja Majevski i samme utstilling inkluderte verk av Anne Guro Larsmon og Martin StrĂ„hle. De to sistnevnte tilnĂŠrmer seg mineraltematikken ut ifra henholdsvis et estetisk og materialitetsbasert perspektiv. Jeg har tidligere skrevet en tekst om Mineral Deposits utstillingen hvor jeg henviste til kunsthistoriker Deborah J. Haynes, som mener at det i vĂ„r samtid er viktig med "visual art that is responsive to the intersection of the material, ethical and aesthetic, and informed by an apocalyptic sensibility".Deborah J. Haynes, “New Materialism? Or, the Uses of Theory,” i The Art of the Real, Visual Studies and New Materialisms, redigert av Roger Rothman og Ian Verstegen, (Newcastle: Cambridge Scholars Publishing, 2015), 9.

Haynes peker slik pÄ den visuelle kunstens funksjon og rolle i samfunnet. Den russiske filosofen Mikhail Bakhtin er viktig for hennes forskning. Bakhtin pÄpeker at det Kantianske rammeverket som anser vitenskap, etikk og estetikk som tre autonome sfÊrer, har medfÞrt et uheldig skille i vÄr moderne vestlige verden. Haynes mener at for lite interaksjon mellom disse sfÊrene har hatt dramatiske konsekvenser.Ibid, 9.For eksempel er vel de mange atomprÞvesprengningene omkring pÄ jordkloden gjort ut ifra rasjonelt begrunnede valg? Bakhtins tenkning har vÊrt viktig for Haynes nymaterialisme-teori, der nettopp de tre sfÊrene kobles nÊrmere sammen.


Nymaterialismen utfordrer ogsĂ„ en av de mest fundamentale antakelsene – at mennesket alltid er i sentrum i forhold til naturen. Det gjelder spesielt vĂ„r mĂ„te Ă„ interagere med og utnytte naturen. Det finnes flere grunner til hvorfor en konkretisering gjennom materielle og taktile objekter oppleves som viktig i vĂ„r samtid. I denne sammenheng vil jeg trekke frem at Haynes viser til at teori alene ikke kan danne en basis for ansvarlig handling i verden. Grunnen er at abstrakt teori ikke kan oversettes direkte til hverdagens liv og erfaringer. Haynes pĂ„peker at Bakhtins kanskje viktigste bidrag til samtidskunstens estetikk, kunstteori og kunsthistorie, er hans insistering pĂ„ at kunst mĂ„ vĂŠre i nĂŠr forbindelse til livet. Kunsten for livets skyld er Ă„ foretrekke fremfor kunst for kunstens skyld. Bakhtin sier: "Art connected to life affirms the world-forming potential of the artistÂŽs creative vision and creative voice."Haynes, “Bakhtin and the Visual Arts,” i A Companion to Art Theory, redigert av Paul Smith og Carolyn Wilde (New Jersey: Blackwell Publishing, 2002), 301.Jeg forstĂ„r ikke dette som en forventning om at kunstnerne bare skal drive aktivisme og engasjere seg i Ă„penbart politisk kunst, men at det er viktig at kunsten er kritisk og tar opp det som angĂ„r oss alle i vĂ„re liv. GjennomgĂ„ende inkludering av den andre, dialog, samt Ă„ vĂŠre var ovenfor bĂ„de individuelle og kulturelle forskjeller, ligger til grunn i all Bakhtins tenkning og danner ogsĂ„ basis for Haynes ny-materialisme teori. Den nymaterialistiske teoriens tolkningskraft ligger i fĂžlge Haynes i mĂ„ten det hĂ„ndgripelige og sansbare kan hjelpe oss Ă„ bygge bro over dualismene hode og kropp, selvet og den andre, natur og menneskeverden. Det er nettopp grensene og hierarkiene mellom disse dikotomiene jeg opplever er utfordret i flere utstillinger i den siste tiden.

Installasjonsfoto fra utstillingen Flora – mellom planter og mennesker. Stavanger kunstmuseum, MUST. Foto: Marie von Krogh

I Stavanger Kunstmuseums utstilling Flora - mellom planter og mennesker har kurator Vibece Salthe sammenstilt en rekke kunstverk av samtidskunstnere som gir oss kritiske innfallsvinkler pÄ hvordan forholdet mellom mennesker og planter har utviklet seg igjennom historien. VÄre holdninger til naturen er historisk og kulturelt bestemt. Vitenskapens kategorisering er kjennetegnet av at naturen er underlagt vÄr kontroll. Men er vÄr kontroll egentlig en illusjon? Utstillingen peker mot de underliggende strukturer og hvordan naturvitenskapens kategorisering og undersÞkelser har fÞrt til at vi ser naturens verdi ut i fra nytten den kan ha for oss mennesker. NÄ har vi imidlertid fÄtt mer kunnskap om for eksempel hvordan plantene, nÄr de forrykkes ut i fra sitt naturlige Þkosystem, kan gjÞre skade som Ä fortrenge andre arter. Den Ätte meter lange kjempebjÞrnekjeksen The Giant Hogweed (2015), naturtro gjenskapt av kunstneren Ingela Ihrmans, gav meg med sin tilstedevÊrelse i gallerirommet en fysisk opplevelse av at her er noe nÊrmest uhÄndterbart kommet ut av kontroll. Vi blir som publikum konfrontert med vÄr egen holdning til plantene, og vÄr "planteblindhet": et fenomen som beskriver hvordan vi oppfatter den grÞnne naturen rundt oss mer som en kulisse, og ikke at hver plante har verdi i seg selv. Utstillingen Flora mellom planter og mennesker Äpnet bÄde for oppdatert vitenskapelig kunnskap, historisk samfunnskunnskap og refleksjoner rundt samtidens miljÞsituasjon. Plantene ble i denne utstillingen fremstilt som den andre, og deler av utstillingen gjenspeiler hvordan blant annet kvinner, slaver og flyktninger ogsÄ har hatt denne posisjonen.

Line Anda Dalmar, Skogsmonologer. Foto: Harald SĂŠvareid.

Det ble tydelig i kunstmuseets utstilling at det i millioner av Är har eksistert planter pÄ jorden som har skapt grunnlaget for at dyr og mennesker kan leve her. Nettopp dette har ogsÄ vÊrt utgangspunktet for Line Anda Dalmar nÄr hun med sitt kunstverk Skogsmonologer (2017) vekket til liv flere av trÊrne pÄ SÞlyst. Verket var en del av utendÞrsprosjektet Find Your Eyes ute pÄ den lille Þya som tar imot bybrua fra Stavanger over til byÞyene. Kunstprosjektet var kuratert av Monika Wuhrer i samarbeid med den lokale kunstneren Ingeborg Kvame. Dalmar samarbeidet med flere forfattere for Ä gi utvalgte trÊr i skogen sin egen stemme. En hÞyttaler koblet opp mot en sensor gjorde at treet begynte Ä snakke til meg nÄr jeg nÊrmet meg. PÄ den mÄten fikk jeg hÞre litt om historien til treet fra "treet selv". Jeg vil pÄstÄ at denne skogsturen gav en morsom og tankevekkende opplevelse som bidrog til at publikum kunne kureres for sin eventuelle planteblindhet. Jeg ble minnet pÄ at jeg var en gjest der i skogen, her hvor trÊrne har stÄtt og sett flere generasjoner av mennesker komme og gÄ. Vi er en del av den samme verdenen, men trÊrne har et mye lengre tidsperspektiv. En ro, som ogsÄ smittet over pÄ meg, der jeg stod og lyttet.

Elaine Su Hui, True Nature - A Still Life & Death Drawing Meditation, Prosjektrom Normans. Photo: Jan Inge Haga
Elaine Su Hui, True Nature - A Still Life & Death Drawing Meditation, Prosjektrom Normans. Photo: Jan Inge Haga
Elaine Su Hui, True Nature - A Still Life & Death Drawing Meditation, Prosjektrom Normans. Photo: Jan Inge Haga
1 / 3

I skogen pÄ SÞlyst lever trÊrne videre, mens plantene som ble beskÄret og sammenstilt som hovedverket i True Nature utstillingen hos Prosjektrom Normanns, var dÞdsdÞmt. Opplevelsen av en intim tilknytning til naturen ble utforsket ogsÄ her, men denne gang ved hjelp av et deltakende publikum. I forbindelse med True Nature - A Still Life & Death Drawing Meditation, kuratert av Heather Jones, inviterte den australske kunstneren Elaine Su-Hui publikum til tegneseanse. Su-Hui fortalte at hun i denne situasjonen sÄ seg selv mer som en tilrettelegger enn en kunstner i tradisjonell forstand. Kunsten, mente Su-Hui, var det som skjedde med den enkelte publikummer nÄr de kom inn i rommet og deltok i selve tegneakten. Su-Hui oppfordret deltakerne til Ä benytte sin dype observasjons-evne (Deep Seeing) foran planteinstallasjonen, og overfÞre synsinntrykkene direkte til tegnepapiret, uten Ä se ned pÄ papiret. En av oppgavene var Ä konsentrere seg kun om en liten detalj pÄ en plantene, og tegne denne. Teknikken der hode (Þyne) og kropp (hÄnd) samvirket, Äpnet Þynene for hvilken detaljrikdom som hver plante bestÄr av. I tillegg til Ä kurere "planteblindhet", Äpnet det ogsÄ opp for Ä bli bevisst den nÊrmest ubevisste tilknytningen som vi mennesker har til naturen. BÄde vi og plantene er avhengig av vÄre omgivelser for Ä leve, og begge inngÄr i en prosess av konstant forandring. Ikke bare i vÄr bevissthet, men ogsÄ pÄ mikronivÄ, ved at cellene i kroppen vÄr inngÄr i et kretslÞp der celler dÞr og nye celler skapes. Felles for bÄde oss og plantene er denne livskraften, som fortsatt er en ulÞst gÄte for vitenskapen.

Nick DeMarco, Lonely Planet, installation view, Flagship A.S., 2019. Image courtesy of the artist and Flagship A.S.

Fremtidspekende kunst, ogsÄ med klimakrisen som igangsetter, ble nylig vist i utstillingen Lonely Planet av den canadiske kunstneren Nick DeMarco i galleriet Flagship A.S. hos Arcangel Surfware Flagship. I dette kunstnerdrevne visningsstedet i Stavangers Þstre bydel, var gallerirommet for anledningen gjort om til en enkel stue, ved hjelp av mÞbler og lamper fra Fretex og en gammel komfyr som ble funnet pÄ gata. DeMarcos to video-installasjoner, Lonely planet #1 og #2, peker mot en fremtid der det ikke lenger finnes mennesker pÄ jorden. Hovedrollene i filmen er to animerte skulpturer sammensatt av sÞppeldeler. I en av filmene mÞtes to av sÞppelskapningene igjen etter at den ene har returnert fra et mislykket forsÞk pÄ Ä slÄ igjennom som skuespiller i "den store sÞppeldyngen". SÞppelkreasjonene blir besjelet ved at de fremstÄr som selvbevisste, og akkurat som vi mennesker, diskuterer de sine bekymringer, depresjoner, hÄp og selvrealiseringsbehov med hverandre. PÄ humoristisk vis gis publikum et alvorlig fremtidspek. Nedbrytningen av hierarkiet, som setter mennesket pÄ toppen over alt annet, er fjernet i DeMarcos Lonely Planet. Han har gitt liv og verdi til sÞppelet, her sammensatt av materialer som plast, isopor, papp, tau og spikkede tredeler. I trÄd med Timothy Mortens dark ecology begrep, ser vi at samtlige av sÞppeldukkenes bestanddeler egentlig er bygget opp av materialer som stammer fra naturen. IfÞlge Morton er all materie "natur". Alle mobiltelefonens materialer kommer for eksempel ogsÄ fra naturen, men i likhet med sÞppelet, er den menneskeskapt.

Et felles grep i flere av de nevnte utstillingene er besjeling av naturen, enten det er bier, Þyer, planter, trÊr eller sÞppel. Det Äpnes for nye mÄter Ä sanse naturen pÄ nÄr treet foran deg i skogen begynner Ä snakke. NÄr det andre gis en stemme. I fÞlge Bakthin bidrar kunstens menneskeliggjÞring av naturen til at menneskene naturliggjÞres. Det vil si at gjennom den kunstneriske prosessen skapes en konkret og intuitiv forening mellom naturen og menneskenes verden.Ibid., 293. Su-Hui tilrettelegger for at publikum selv kan oppdage at mennesket er natur. Den kunstneriske prosessen publikum engasjeres i, gjÞr at bÄde hode (tenkning) og kropp (hÄnd) kobles sammen.

Ciara Philips Documentation from Workshop "printing sessions" at Kunsthall Stavanger. Photo: Ingvild Melberg Eikeland.

Kunstneren Ciara Phillips utvider dette ytterligere ved Ä inviterer publikum til Ä lage aktivistisk kunst i fellesskap. I forbindelse med utstillingen Whatever happened to that bridge we crossed? har Phillips bÄde gjort om ett av gallerirommene i Kunsthall Stavanger til grafisk verksted, i tillegg til Ä ha arbeidsÞkter pÄ Tou Trykk i Þstre bydel. Phillips starter den kreative prosessen ved at deltakerene gjennom dialog identifiserer ett felles mÄl som deltakerne deretter, i samarbeid, skal forsÞke Ä materialisere og visualisere. Slik blir selve handlingen viktig for bearbeidingen mot det felles mÄlet. En slik kunstnerisk metode kobler ogsÄ hode og kropp, i tillegg til at hver av gruppemedlemmene i Phillips workshop hele tiden mÄ ta hensyn de andre. I den kreativ prosessen Äpnes det dermed for at helt nye lÞsninger skapes i fellesskap.

Kreativitet og forestillingsevne er viktig for Ä omsette teori til praksis, og tilsvarende: kunnskap til handling. Det er her disse utstillingene har en felles nerve. Det essensielle er hvilke verdier som legges til grunn for handlingene vÄre bÄde pÄ individnivÄ, samfunnsnivÄ, i nÊringslivet og innenfor vitenskapen. NÄr det gjelder klimakrisen er vitenskapens argumenter klare pÄ at vi mÄ handle raskt. Hvilke handlingsalternativer vi har, og hva som konkret er best Ä gjÞre er ikke like klart. Her har de nevnte utstillingene vist et potensiale for en synliggjÞring og deling av kunnskap, innsikt og ideer til handling.

Det brede lag av befolkningen mÄ involveres fordi gjennomgripende holdningsendringer ikke kan styres ovenfra.





Kunstnerne i disse utstillingene stiller kritiske spÞrsmÄl, og kunsten er best nÄr spÞrsmÄlene Äpner opp for nye perspektiver. Dermed legges det opp til at publikum selv tar aktivt eierskap til problemstillingene og sÞker svar, handlingsalternativ og verdivalg, selv eller i samarbeid. Det brede lag av befolkningen mÄ involveres fordi gjennomgripende holdningsendringer ikke kan styres ovenfra. Kunsten kan synliggjÞre og materialisere, og gjÞre abstrakte fenomener, som for eksempel klimakrisen, mer hÄndgripelige og sansbare. Viktig er ogsÄ kunstens kraft til skyve fokus ut over oss selv. Det er stÞrre sjanse for Ä finne gode lÞsninger pÄ nÄtidens utfordringer ved Ä knytte den vitenskapelige, etiske og estetiske sfÊre tettere sammen, noe som ogsÄ er i ferd med Ä skje.

Arnhild SunnanÄ er for tiden engasjert i et forskningsteam som pĂ„ oppdrag fra Norsk KulturrĂ„d gjĂžr en kvalitativ undersĂžkelse av det visuelle kunstfeltet i Norge. Forskningsresultatene for prosjektet “Kunst som deling, delingens kunst” publiseres primo 2020. SunnanÄ har en master i kunsthistorie fra Universitetet i Oslo, der hennes oppgave omhandlet Olaf H. Langes fin-de-siĂ©cle (1900) kunst. Hun har en bachelor i kunst- og kulturvitenskap fra Universitetet i Stavanger, og en tidligere bachelor i nyskaping/entreprenĂžrskap fra HĂžgskolen i Stavanger. SunnanĂ„ var ekstern kurator for Olaf Lange Makt og Mytologier utstillingen ved Stavanger Kunstmuseum. Hennes tidligere arbeidserfaring er fra Ăžkonomi og administrasjon, inkludert grĂŒndervirksomhet. SunnanĂ„ bor og arbeider i Stavanger som frilans kunsthistoriker, kritiker og kurator. www.arnhildsunnanaa.com