Kunstneren Ciara Phillips utvider dette ytterligere ved Ä inviterer publikum til Ä lage aktivistisk kunst i fellesskap. I forbindelse med utstillingen Whatever happened to that bridge we crossed? har Phillips bÄde gjort om ett av gallerirommene i Kunsthall Stavanger til grafisk verksted, i tillegg til Ä ha arbeidsÞkter pÄ Tou Trykk i Þstre bydel. Phillips starter den kreative prosessen ved at deltakerene gjennom dialog identifiserer ett felles mÄl som deltakerne deretter, i samarbeid, skal forsÞke Ä materialisere og visualisere. Slik blir selve handlingen viktig for bearbeidingen mot det felles mÄlet. En slik kunstnerisk metode kobler ogsÄ hode og kropp, i tillegg til at hver av gruppemedlemmene i Phillips workshop hele tiden mÄ ta hensyn de andre. I den kreativ prosessen Äpnes det dermed for at helt nye lÞsninger skapes i fellesskap.
Kreativitet og forestillingsevne er viktig for Ä omsette teori til praksis, og tilsvarende: kunnskap til handling. Det er her disse utstillingene har en felles nerve. Det essensielle er hvilke verdier som legges til grunn for handlingene vÄre bÄde pÄ individnivÄ, samfunnsnivÄ, i nÊringslivet og innenfor vitenskapen. NÄr det gjelder klimakrisen er vitenskapens argumenter klare pÄ at vi mÄ handle raskt. Hvilke handlingsalternativer vi har, og hva som konkret er best Ä gjÞre er ikke like klart. Her har de nevnte utstillingene vist et potensiale for en synliggjÞring og deling av kunnskap, innsikt og ideer til handling.
Det brede lag av befolkningen mÄ involveres fordi gjennomgripende holdningsendringer ikke kan styres ovenfra.
Kunstnerne i disse utstillingene stiller kritiske spÞrsmÄl, og kunsten er best nÄr spÞrsmÄlene Äpner opp for nye perspektiver. Dermed legges det opp til at publikum selv tar aktivt eierskap til problemstillingene og sÞker svar, handlingsalternativ og verdivalg, selv eller i samarbeid. Det brede lag av befolkningen mÄ involveres fordi gjennomgripende holdningsendringer ikke kan styres ovenfra. Kunsten kan synliggjÞre og materialisere, og gjÞre abstrakte fenomener, som for eksempel klimakrisen, mer hÄndgripelige og sansbare. Viktig er ogsÄ kunstens kraft til skyve fokus ut over oss selv. Det er stÞrre sjanse for Ä finne gode lÞsninger pÄ nÄtidens utfordringer ved Ä knytte den vitenskapelige, etiske og estetiske sfÊre tettere sammen, noe som ogsÄ er i ferd med Ä skje.