Teksten pĂ„ vindusruten, fotografigruppen og messingplakett inngĂ„r i Daniel Hansens installasjonsverk An Island Between, II som er laget til Studio 17-utstillingen. An Island Between, I ble vist i MĂŒnchen i 2018. Der introduserte han en ikke navngitt Ăžy som i lang tid har vĂŠrt gjenstand for konflikt mellom to nasjoner som begge krever eiendomsrett til Ăžya og dens fossile ressurser. I den poetiske teksten pĂ„ galleriets vindusrute besjeles Ăžya slik at vi fĂ„r innblikk i Ăžyas egne tanker om sin eksistens. PĂ„ dette viset gis Ăžya liv som subjekt pĂ„ linje med for eksempel urfolks holdninger til naturens bestanddeler. De, som Ăžya, gis egenverdi, noe som gjĂžr at den mĂ„ behandles med respekt. PĂ„ den mĂ„ten understrekes det at ogsĂ„ Ăžya har rettigheter â som ifĂžlge fortellingen har blitt brutt. Jeg kan likevel lese at for Ăžya sin del gĂ„r livet videre slik det alltid har gjort.
Teksten som er inngravert pÄ messingplakett ved fotografigruppen fortsetter historien om den Þde og isolerte Þya. Jeg fÄr vite at bombing har fÞrt til at deler av steingrunnen er blitt omformet til grÞnt glass. Messingetiketten gir assosiasjoner til minnetavler som peker mot noe som en gang var. De fire fotografiene avbilder steiner bÄde med og uten fossiler. Det antydes med plassering i forhold til «minnetavlen» at dette er steiner hentet fra den omtalte Þya. Den ene fossilen er pÄ vitenskapelig vis plassert ved siden av et metermÄl, og to av dem bÊrer nummerlapper. Steinmaterialet som er dokumentert med fotografier skaper avstand og nÞytralitet, men jeg kan ikke unngÄ Ä legge merke til at den ene fossilen har begynt Ä krakelere midt i det tydelige forsteinede vifteavtrykket etter et skjell. Fossilen selv er i en nedbrytningsprosess og vil etter hvert gÄ over i en annen form, til grus, sand, stÞv, og til mineraler.
Daniel Hansens installasjon fremstĂ„r som en sammenblanding av fiksjon og fakta. Dermed er det Ă„penbart at formidling av vitenskapelig informasjon ikke er mĂ„let, men heller Ă„ forsĂžke Ă„ gi Ă„ et perspektiv sett fra Ăžyas og naturens side. Den antropocene tidsalder vi nĂ„ er inne i viser til at menneskene pĂ„virker forandringsforlĂžpet i naturen mer enn noen gang tidligere. I underetasjen, pĂ„ en liten vegg under trappa henger en tilsvarende messingplate som i etasjen over. Denne viser i et opptegnet koordinatsystem (uten benevning) hvor Ăžya ligger. Ăya har ikke forsvunnet selv om den er blitt hemmeligstemplet og fjernet fra offisielle kart, tilsynelatende for Ă„ skjule det den menneskestyrte aktiviteten har Ăždelagt. Det tirrer min nysgjerrighet, og jeg merker at Hansens hemmelighetsfulle Ăžy har gjort inntrykk.
I galleriets underetasje finner jeg ogsĂ„ de to Ăžvrige kunstnernes verk. Anne Guro Larsmoens TAIL #II er en hvit glasskulptur med svakt brunspettet mĂžnster. OppĂ„ jernsokkelen med lysbesatt topplate blir den hule skulpturen opphĂžyet og verdsatt. Den organisk buktende formen minner om en stor blank konkylie, men tittelen hentyder at dette er en hale. Skulpturen har nemlig fanget et tidspunkt i hummerens utvikling, pĂ„ lignende vis som en fossil har forsteinet et Ăžyeblikk. Kanskje et pek mot vĂ„rt Ăžnske om Ă„ kontrollere naturen? Ă
holde fast ved noe slik det er, men ogsÄ Ä fÄ tid til Ä kunne dvele ved dens skjÞnnhet. Glasskulpturen er i seg selv en mineralavsetning, glassblÄst ved hjelp av ild og Ändedrett, fra flytende til fast form. Den blir et symbol pÄ beskyttelsen som flere former for organisk liv behÞver, og som naturen gir.