🎉 Vinner av Pris for sprĂ„k og formidling under Årets tidsskrift 2025 🎉

Det lille i det store, og det store i det lille

Gruppeutstillingen «Mineral Deposits» med kunstnerne Daniel Hansen, Anne Guro Larsmon og Martin StrÄhle var Ä se pÄ Studio17 i mai 2019. I denne teksten peker kunsthistoriker Arnhild SunnanÄ pÄ hvordan utstillingen aktualiserer forholdet mellom estetikk, materialer og etikk i en global kontekst, der det biologiske mangfoldet er truet.

Photo: Daniel Hansen, Courtesy of Studio 17, Stavanger.

Temperaturen er sval denne lyse vÄrkvelden i Stavanger. Jeg er pÄ vei til Studio17 pÄ Nytorget. Idet jeg kommer inn i det lille galleriet med Äpen trappelÞsning mellom to etasjer merker jeg umiddelbart at noe ved denne utstillingen er annerledes enn de utstillingene jeg tidligere har sett i lokalet. De tre kunstnerne i utstillingen var blant 244 kunstnere som sÞkte om utstillingsplass pÄ Studio 17 i 2019. Daniel Hansens bidrag er tekster og fotografier som vises i fÞrste etasje, mens Anne Guro Larsmon og Martin StrÄhle er representert med henholdsvis en skulptur og tre malerier i underetasjen. De hvite veggene i fÞrste etasje er denne gangen brutt av et stort malt rektangulÊrt felt i en lys brungrÄ fargetone. Innenfor feltet henger det fire fotografier i sorthvitt med motiv av stein og fossiler. En messingplate pÄ stÞrrelse med fotografiene er montert til venstre for fotografigruppen, som en stor gullforgylt plakett. Herfra kan jeg skimte tre monumentale malerier i underetasjen dominert av brunlige jordfarger. Litt for seg selv, pÄ en lyssatt sokkel, ligger en skulptur som ligner en stor konkylie. Skulpturen har den samme lysebrungrÄ farge som den malte veggflaten i etasjen over. Fargesettingen er slik med Ä skape en gjennomgÄende helhet i utstillingen. Det klare vÄrlyset strÞmmer inn vinduet, og den blÄ himmelen med slÞrskyer som beveger seg sakte i bakgrunnen gir inntrykk av at ogsÄ teksten pÄ den transparente vindusflaten beveger seg. Naturens elementer er gjennomgÄende tema for utstillingen, og hentes samtidig inn fra himmelrommet utenfra.

Studio 17 viser vanligvis samtidskunst av nyetablerte kunstnere eller etablerte kunstnere som Þnsker Ä eksperimentere. Ofte er det derfor kunstneren selv som dekker rollen som kurator. Kuratoren for denne utstillingen er styremedlem i Studio 17, Mirja Majevski. Hun har tatt et tydelig grep om scenografien. Utstillingstittelen peker pÄ at mineralavsetninger er et felles utgangspunkt i verkene, mens utstillingsteksten understreker at et mineral sjelden finnes alene. Det inngÄr som en bestanddel i en sammensetning av flere. For eksempel i forskjellige typer stein, jord, sand, skall, planter og kropper. Parateksten som blant annet inkluderer utstillingstittel, utstillingstekst, rammer, veggfarger og plassering skaper et inntrykk av en helhetlig gjennomtenkt utstilling. Det jeg savner er noe mer informasjon om de enkelte kunstnerne. De tre kunstnerne Daniel Hansen, Anne Guro Larsmon og Martin StrÄhle bidrar med forskjellige tilnÊrminger til mineraler, men ogsÄ mer enn det. Konfrontert med de ulike kunstnernes perspektiv Äpnes det for at jeg som besÞkende oppdager noen sammenhenger som hadde forblitt skjult dersom kunstnerne hver for seg hadde hele galleriet til rÄdighet. PÄ den mÄten er det kuratoriske grepet med pÄ Ä aktivere meg som betrakter.

Photo: Daniel Hansen, Courtesy of Studio 17, Stavanger.
Photo: Daniel Hansen, Courtesy of Studio 17, Stavanger.
Photo: Daniel Hansen, Courtesy of Studio 17, Stavanger.
Photo: Daniel Hansen, Courtesy of Studio 17, Stavanger.
1 / 4

Teksten pĂ„ vindusruten, fotografigruppen og messingplakett inngĂ„r i Daniel Hansens installasjonsverk An Island Between, II som er laget til Studio 17-utstillingen. An Island Between, I ble vist i MĂŒnchen i 2018. Der introduserte han en ikke navngitt Ăžy som i lang tid har vĂŠrt gjenstand for konflikt mellom to nasjoner som begge krever eiendomsrett til Ăžya og dens fossile ressurser. I den poetiske teksten pĂ„ galleriets vindusrute besjeles Ăžya slik at vi fĂ„r innblikk i Ăžyas egne tanker om sin eksistens. PĂ„ dette viset gis Ăžya liv som subjekt pĂ„ linje med for eksempel urfolks holdninger til naturens bestanddeler. De, som Ăžya, gis egenverdi, noe som gjĂžr at den mĂ„ behandles med respekt. PĂ„ den mĂ„ten understrekes det at ogsĂ„ Ăžya har rettigheter — som ifĂžlge fortellingen har blitt brutt. Jeg kan likevel lese at for Ăžya sin del gĂ„r livet videre slik det alltid har gjort.

Teksten som er inngravert pÄ messingplakett ved fotografigruppen fortsetter historien om den Þde og isolerte Þya. Jeg fÄr vite at bombing har fÞrt til at deler av steingrunnen er blitt omformet til grÞnt glass. Messingetiketten gir assosiasjoner til minnetavler som peker mot noe som en gang var. De fire fotografiene avbilder steiner bÄde med og uten fossiler. Det antydes med plassering i forhold til «minnetavlen» at dette er steiner hentet fra den omtalte Þya. Den ene fossilen er pÄ vitenskapelig vis plassert ved siden av et metermÄl, og to av dem bÊrer nummerlapper. Steinmaterialet som er dokumentert med fotografier skaper avstand og nÞytralitet, men jeg kan ikke unngÄ Ä legge merke til at den ene fossilen har begynt Ä krakelere midt i det tydelige forsteinede vifteavtrykket etter et skjell. Fossilen selv er i en nedbrytningsprosess og vil etter hvert gÄ over i en annen form, til grus, sand, stÞv, og til mineraler.

Daniel Hansens installasjon fremstÄr som en sammenblanding av fiksjon og fakta. Dermed er det Äpenbart at formidling av vitenskapelig informasjon ikke er mÄlet, men heller Ä forsÞke Ä gi Ä et perspektiv sett fra Þyas og naturens side. Den antropocene tidsalder vi nÄ er inne i viser til at menneskene pÄvirker forandringsforlÞpet i naturen mer enn noen gang tidligere. I underetasjen, pÄ en liten vegg under trappa henger en tilsvarende messingplate som i etasjen over. Denne viser i et opptegnet koordinatsystem (uten benevning) hvor Þya ligger. Øya har ikke forsvunnet selv om den er blitt hemmeligstemplet og fjernet fra offisielle kart, tilsynelatende for Ä skjule det den menneskestyrte aktiviteten har Þdelagt. Det tirrer min nysgjerrighet, og jeg merker at Hansens hemmelighetsfulle Þy har gjort inntrykk.

I galleriets underetasje finner jeg ogsĂ„ de to Ăžvrige kunstnernes verk. Anne Guro Larsmoens TAIL #II er en hvit glasskulptur med svakt brunspettet mĂžnster. OppĂ„ jernsokkelen med lysbesatt topplate blir den hule skulpturen opphĂžyet og verdsatt. Den organisk buktende formen minner om en stor blank konkylie, men tittelen hentyder at dette er en hale. Skulpturen har nemlig fanget et tidspunkt i hummerens utvikling, pĂ„ lignende vis som en fossil har forsteinet et Ăžyeblikk. Kanskje et pek mot vĂ„rt Ăžnske om Ă„ kontrollere naturen? Å holde fast ved noe slik det er, men ogsĂ„ Ă„ fĂ„ tid til Ă„ kunne dvele ved dens skjĂžnnhet. Glasskulpturen er i seg selv en mineralavsetning, glassblĂ„st ved hjelp av ild og Ă„ndedrett, fra flytende til fast form. Den blir et symbol pĂ„ beskyttelsen som flere former for organisk liv behĂžver, og som naturen gir.

Photo: Daniel Hansen, Courtesy of Studio 17, Stavanger.
Photo: Daniel Hansen, Courtesy of Studio 17, Stavanger.
Photo: Daniel Hansen, Courtesy of Studio 17, Stavanger.
Photo: Mirja Majevski, Courtesy of Studio 17, Stavanger.
Photo: Mirja Majevski, Courtesy of Studio 17, Stavanger.
Photo: Daniel Hansen, Courtesy of Studio 17, Stavanger.
1 / 6

I god avstand fra skulpturen henger Martin StrĂ„hles monumentale og dominerende malerier. Malerienes rĂžffe overflater slĂ„r imot meg med sin forenklede uttrykksfullhet. Fargefelt av jord og sand er klebet direkte pĂ„ bomullslerretene mens kullstift er brukt til Ă„ skissere stiliserte, organiske former. To av maleriene BĂ€ska Droppar og VĂ„rrus ligner hverandre og oppleves umiddelbart som hverandres motsetninger, men uten at dette helt stemmer. VĂ„rrus viser tre spirer som sprenger seg opp til lyset over jordoverflaten i et tverrsnitt av det som befinner seg over og under jordoverflaten. De samme formene kan gjenkjennes i BĂ€ske Droppar, men vi ser her det siste stadiet av blomstens liv. De to bildene sammen antyder hvordan livets syklus er en naturlig utveksling mellom liv og dĂžd, eller kanskje fĂžrst og fremst en viderefĂžring av liv. De to bildene representerer at liv og dĂžd ikke er et motsetningsforhold, men noe mer komplekst. De inngĂ„r i et gjensidig avhengighetsforhold. Dette gir meg assosiasjoner til alle cellene som dĂžr og blir skapt pĂ„ mikronivĂ„ i en menneskekropp — hver dag.

En av nymaterialismens teoretikere Deborah J. Hayse har uttalt: «We need visual art that is responsive to the intersection of the material, ethical and aesthetic, and informed by an apocalyptic sensibility». Det kuratoriske grepet i utstillingen opplever jeg at er i trÄd med dette utsagnet. Bakteppet for alle kunstnerne er globale utfordringer som klimaforandringer og truet biologisk mangfold. StrÄhle bidrar til utstillingstemaet via materialfokus, Hansen har en etisk tilnÊrming, og Larsmon et estetisk perspektiv. Utstillingen oppleves som helhetlig samtidig som kunstens sÊrpreg fremheves, blant annet ved hjelp av kuratorens bevisste grep og overordnede kontekstualisering. Naturen utvikler seg bÄde med og uten menneskelig pÄvirkning, men uten Ä ta spesielle hensyn til menneskene. Jeg kan ikke unngÄ erkjennelsen av at alt hele tiden er i endring i en tilsynelatende evig prosess.

Arnhild SunnanÄ er for tiden engasjert i et forskningsteam som pĂ„ oppdrag fra Norsk KulturrĂ„d gjĂžr en kvalitativ undersĂžkelse av det visuelle kunstfeltet i Norge. Forskningsresultatene for prosjektet "Kunst som deling, delingens kunst" publiseres i lĂžpet av hĂžsten 2019. SunnanÄ har en master i kunsthistorie fra Universitetet i Oslo, der hennes oppgave omhandlet Olaf H. Langes fin-de-siĂ©cle (1900) kunst. Hun har en bachelor i kunst- og kulturvitenskap fra Universitetet i Stavanger, og en tidligere bachelor i nyskaping/entreprenĂžrskap fra HĂžgskolen i Stavanger. SunnanĂ„ var ekstern kurator for Olaf Lange Makt og Mytologier utstillingen ved Stavanger Kunstmuseum. Hennes tidligere arbeidserfaring er fra Ăžkonomi og administrasjon inkludert grĂŒndervirksomhet. SunnanĂ„ bor og arbeider i Stavanger som frilans kunsthistoriker, kritiker og kurator. www.arnhildsunnanaa.com