Teksten på vindusruten, fotografigruppen og messingplakett inngår i Daniel Hansens installasjonsverk An Island Between, II som er laget til Studio 17-utstillingen. An Island Between, I ble vist i München i 2018. Der introduserte han en ikke navngitt øy som i lang tid har vært gjenstand for konflikt mellom to nasjoner som begge krever eiendomsrett til øya og dens fossile ressurser. I den poetiske teksten på galleriets vindusrute besjeles øya slik at vi får innblikk i øyas egne tanker om sin eksistens. På dette viset gis øya liv som subjekt på linje med for eksempel urfolks holdninger til naturens bestanddeler. De, som øya, gis egenverdi, noe som gjør at den må behandles med respekt. På den måten understrekes det at også øya har rettigheter — som ifølge fortellingen har blitt brutt. Jeg kan likevel lese at for øya sin del går livet videre slik det alltid har gjort.
Teksten som er inngravert på messingplakett ved fotografigruppen fortsetter historien om den øde og isolerte øya. Jeg får vite at bombing har ført til at deler av steingrunnen er blitt omformet til grønt glass. Messingetiketten gir assosiasjoner til minnetavler som peker mot noe som en gang var. De fire fotografiene avbilder steiner både med og uten fossiler. Det antydes med plassering i forhold til «minnetavlen» at dette er steiner hentet fra den omtalte øya. Den ene fossilen er på vitenskapelig vis plassert ved siden av et metermål, og to av dem bærer nummerlapper. Steinmaterialet som er dokumentert med fotografier skaper avstand og nøytralitet, men jeg kan ikke unngå å legge merke til at den ene fossilen har begynt å krakelere midt i det tydelige forsteinede vifteavtrykket etter et skjell. Fossilen selv er i en nedbrytningsprosess og vil etter hvert gå over i en annen form, til grus, sand, støv, og til mineraler.
Daniel Hansens installasjon fremstår som en sammenblanding av fiksjon og fakta. Dermed er det åpenbart at formidling av vitenskapelig informasjon ikke er målet, men heller å forsøke å gi å et perspektiv sett fra øyas og naturens side. Den antropocene tidsalder vi nå er inne i viser til at menneskene påvirker forandringsforløpet i naturen mer enn noen gang tidligere. I underetasjen, på en liten vegg under trappa henger en tilsvarende messingplate som i etasjen over. Denne viser i et opptegnet koordinatsystem (uten benevning) hvor øya ligger. Øya har ikke forsvunnet selv om den er blitt hemmeligstemplet og fjernet fra offisielle kart, tilsynelatende for å skjule det den menneskestyrte aktiviteten har ødelagt. Det tirrer min nysgjerrighet, og jeg merker at Hansens hemmelighetsfulle øy har gjort inntrykk.
I galleriets underetasje finner jeg også de to øvrige kunstnernes verk. Anne Guro Larsmoens TAIL #II er en hvit glasskulptur med svakt brunspettet mønster. Oppå jernsokkelen med lysbesatt topplate blir den hule skulpturen opphøyet og verdsatt. Den organisk buktende formen minner om en stor blank konkylie, men tittelen hentyder at dette er en hale. Skulpturen har nemlig fanget et tidspunkt i hummerens utvikling, på lignende vis som en fossil har forsteinet et øyeblikk. Kanskje et pek mot vårt ønske om å kontrollere naturen? Å holde fast ved noe slik det er, men også å få tid til å kunne dvele ved dens skjønnhet. Glasskulpturen er i seg selv en mineralavsetning, glassblåst ved hjelp av ild og åndedrett, fra flytende til fast form. Den blir et symbol på beskyttelsen som flere former for organisk liv behøver, og som naturen gir.